استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

کول چاه چیست

کول چاه چیست
کول های انباری و میله ای

با توجه به نیاز به مقاوم سازی دیواره چاه و جلوگیری از ریزش جداره آن، پرسشی که پیش می آید این است که کول چاه چیست، کاربرد کول چاه چیست و در چه شرایطی از آن استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به تمامی این پرسش ها پاسخ دهیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که ویژگی های کول چاه چیست و چرا گزینه ی مناسبی برای پروژه هایی است که در آن ها نیاز به کندن چاه و لوله گذاری می باشد.

کول چاه

کول چاه که به آن کول بتنی نیز می گویند، فرآورده ای بتنی است که با استفاده از آن ها دیواره های داخلی چاه های کنده شده در عمق زمین تقویت می شوند. به فرآیند نصب کول ها در عمق زمین نیز کول گذاری گفته می شود. کول گذاری بدین منظور صورت می گیرد که دیواره های چاه تقویت شوند و از ریزش چاه و تخریب شبکه ی انتقال مواد در نتیجه ی تخریب آن تحت تنش های اعمالی، جلوگیری شود.

کول چاه چیست
کول های میله ای یا گرد

عوامل موثر بر قیمت کول چاه چیست

قیمت کول چاه عموما به نوع کول چاه و سایز آن بستگی دارد. همچنین کارخانه تولید آن نیز در قیمت گذاری نقش دارد و هر چه برند تولید کننده ی آن نامدار تر باشد، طبیعتا قیمت کول چاه نیز بیشتر خواهد بود.

به طور کلی قیمت کول چاه برای ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۳ بین بازه ی ۷۰,۰۰۰ تا ۱۱۰,۰۰۰ تومان متفاوت است. شما می توانید برای دریافت اطلاعات جامع در مورد انواع کول چاه و استعلام قیمت کول چاه با همکاران ما در عمران مدرن تماس بگیرید.

لیست قیمت کول چاه

در بخش قبل در این خصوص که عوامل موثر بر قیمت کول چاه چیست توضیح داده شد. حال قصد داریم قیمت کول چاه برای برخی از ابعاد و انواع آن را ارائه دهیم. در ادامه می توانید لیست قیمت کول چاه را برای ابعاد مختلف در ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۳ مشاهده کنید.

لیست قیمت کول چاه آبان ۱۴۰۳

نوع کولقطر کول میله ای/ ارتفاع در شکم کول انباری (سانتی متر)ارتفاع کولضخامت کول ( سانتی متر)قیمت (تومان)
میله ای/ قائم۶۰۲۵۳.۵۷۰۰۰۰
میله ای/ قائم۹۰۲۵۴۹۲۵۰۰
میله ای/ قائم۱۰۰۲۵۵۱۰۷۵۰۰
تخم مرغی/ انباری۵۰-۹۰۲۵۴۷۵۰۰۰
تخم مرغی/ انباری۷۰-۱۲۰۲۵۵۱۰۷۵۰۰

دقت داشته باشید، همین طور که اشاره شد، قیمت های لیست کول برای ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۳ می باشد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات در مورد انواع کول مورد نیاز خود و همچنین استعلام قیمت کول چاه با شرکت عمران مدرن تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان ما در زمینه فرآورده های بتنی بهره مند شوید. همچنین شما می توانید برای دریافت اطلاعات و استعلام قیمت انواع قطعات بتنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کول چاه چیست
کول های انباری

انواع کول چاه

کول چاه عموما در دو مدل میله ای یا قائم و تخم مرغی یا انباری تولید می شود.

کول تخم مرغی، ظاهری شبیه به تخم مرغ دارد. کاربرد کول تخم مرغی عموما در بخش انباره چاه است. یعنی عموما از این نوع کول در محفظه جمع آوری فاضلاب استفاده می شود. مزایای استفاده از کول های تخم مرغی در این است که به دلیل طراحی و شکل آن ها، این کول ها سطح تماس بالایی با دیواره های چاه دارند که باعث استحکام آن ها شده و به دلیل انحنای سطح داخلی آن ها، رسوبات کمتری به دیواره های آن می چسبد و تمیز کردن چاه را آسان می کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل نوع ساخت آن ها و شکل شان، ساخت و نصب آن ها نسبت به کول میله ای پیچیده تر است و زمان بیشتری را طلب می کند.

از سوی دیگر کول میله ای دارای ظاهری استوانه ای شکل می باشد. از کول میله ای یا قائم معمولا در قسمت میله چاه ( قسمت عمودی چاه) استفاده می شود. مزایای استفاده از کول میله ای در این است که پروسه ساخت و نصب آن ها سریع است و به دلیل شکل ساده ای که دارند، حمل و نقل آن ها راحت تر است.

عیبی که کول میله ای در مقایسه با کول تخم مرغی دارد در این است که سطح تماس کمتری با دیوار های چاه دارد. این ویژگی سبب می شود که در مقایسه با کول های تخم مرغی، استحکام کمتری داشته باشند. همچنین به دلیل سطح صاف داخل این کول ها، رسوبات بیشتری به دیواره های آن ها می چسبد و در نتیجه تمیز کردن چاه را دشوار تر می کند.

کول چاه چیست
کول های تخم مرغی

تفاوت انواع تخم مرغی و میله ای کول چاه چیست

در بخش های قبل به اختصار به تفاوت کول های تخم مرغی و میله ای اشاره کردیم. در ادامه و در جدول زیر می توانید تفاوت کول میله ای و کول تخم مرغی را مشاهده کنید.

جدول مقایسه ویژگی های کول تخم مرغی و کول میله ای

نوعکول تخم مرغیکول میله ای 
شکلتخم مرغیاستوانه ای
کاربردانبار چاهمیله چاه
مزایااستحکام بیشتر، تمیز کردن آسان ترساخت و نصب آسان تر
معایبساخت و نصب پیچیده تر و زمانبر ترسطح تماس کمتر با دیواره، تمیز کردن دشوار تر

به این نکته توجه داشته باشید که در پروژه های عمرانی بسته به نیاز می توان از کول تخم مرغی یا کول میله و یا هر دوی آن ها استفاده کرد. در انتخاب کول مناسب، عوامل مختلفی مانند عمق چاه، جنس خاک و میزان آبدهی چاه تاثیر گذار است. شما می توانید برای دریافت اطلاعات جامع در مورد انواع کول و همچنین استعلام قیمت کول چاه با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید. همچنین شما می توانید برای اطلاع از خدمات ما در شهرستان ها مانند قیمت جدول بتنی در تبریز و قیمت جدول بتنی در ارومیه با ما در تماس باشید.

روش انتخاب کول چاه چیست

انتخاب نوع کول مناسب به عوامل مختلفی از جمله عمق چاه، جنس خاک، میزان آبدهی چاه و بودجه بستگی دارد. به طور کلی، اگر هدف پروژه ی شما ایجاد جریان بهتر آب در داخل چاه و کاهش احتمال گرفتگی باشد، کول تخم مرغی می تواند انتخاب بهتری باشد. همچنین برای دیواره چاه نیز کول میله ای را به شما پیشنهاد می کنیم.

همکاران ما در شرکت عمران مدرن آمادگی دارند تا به شما در انتخاب کول چاه مد نظرتان کمک کنند.

برای مطالعه بیشتر:

عملیات جدول گذاری

بالابر ساختمانی کاجیلی

قیمت جدول تکین بتن

قیمت جدول بتنی 35*50

جدول بتنی فاما

بلوک گلدانی

کانیو بتنی چیست

جدول کانیو بتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!