استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

۴ فرایند اصلی تمیز کردن سنگ نما + ۵ نکته کلیدی

سنگ طبیعی یکی از قدیمی­ترین مصالح ساختمانی است که امروزه نیز در بین سازندگان بنا و ساختمان­ها و همین­طور بین معماران محبوبیت دارد. از سنگ عمدتا برای دیوارهای خارجی و نمای ساختمان­ها استفاده می­شود. نمای بیرونی سنگ به خانه یا ملک تجاری شما جلوه­ای درخشان و باشکوه می­بخشد. چه سنگ مرمرباشد، چه اسلب یا تخته سنگ، ماسه سنگ، گرانیت ( خصوصا گرانیت مشکی نطنز به خاطر زیبایی طاهری بسیار زیاد)، بازالت یا هر نوع سنگ طبیعی دیگری، سنگ طبیعی می­تواند انتخابی عالی برای دیوارهای خارجی سازه شما باشد و آن را در بین ساختمان­های دیگر در یک کوچه یا خیابان متمایز کند. چالش اصلی ما همین جاست! اگر چه نمای سنگ یک ساختمان است که بنای شما را جذاب می­کند اما این ظاهر زیبا ممکن است فقط برای مدت کوتاهی پس از نصب دوام بیاورد!

برای تمیز کردن سنگ نما باید چند سال یکبار برنامه داشته باشید. اگر دیوارهای سنگی ساختمان شما خیلی زود لکه­دار، ترک­خورده یا ساییده شده­اند، باید بگوییم شما در بند تمیز کردن نمای ساختمان نبوده­اید که به این وضع دچار شده­اند. مانند سایر مصالح ساختمانی مانند فولاد، آهن، آجر و شیشه، زیبایی دیوارهای بیرونی سنگی ساختمان شما به راحتی توسط عوامل محیطی و فعالیت­های انسانی در تهدید از بین رفتن قرار دارند؛ اما جای نگرانی نیست. خبر خوب این است که این متریال طبیعی، با تمیز کردن و براق کردن سنگ نما، می­تواند برای یک عمر چهره زیبای ساختمان شما را باشکوه و تمیز نگه دارد. شما می­توانید در ادامه این مقاله، چند نکته مفید برای مراقبت، نگهداری و تمیز کردن نمای ساختمان بخوانید که می­تواند سال­ها از سرمایه و بنای شما محافظت کند.

نکات کلیدی تمیز کردن و براق کردن سنگ نما

دیوارها و نمای سنگی ساختمان در برابر برخی از عوامل جوی و انسانی آسیب­پذیر هستند. در نتیجه شاید برای مالکین ساختمان­ها سخت باشد که روزی زیبایی و استحکام دیوارهای سنگی را از بین رفته ببینند.

  • باران و آلودگی هوا

مواد معدنی و آلاینده­های شیمیایی موجود در هوا یا آب باران می­توانند ترکیبات اسیدی ایجاد کنند که سنگ را فرسوده می­کند، به ظاهر فیزیکی آنها آسیب می­رساند و ساختمان شما را کثیف و از لحاظ استحکام، ضعیف می­کند.

  • یخ­زدگی و هوای برفی

اگر نمای بیرونی ساختمان شما به خوبی آب­بندی یا نگهداری نشده باشد، شکاف­ها و حفره­های کوچک داخل سنگ­ها می­تواند با نفوذ یخ به آنها باعث شکستگی یا ساییدگی سنگ شوند. این موضوع حتی اجازه می­دهد تا آب وارد اسکلت فلزی ساختمان شود که از سنگ­ها حمایت می­کند. در نتیجه منجر به زنگ­زدن فلز نگهدارنده می­شود که آسیب­های جدی برای ساختمان ایجاد می­کند.

  • گرد و خاک

گرد و غباری که روی سطوح سنگی جمع می­شود، اگر به­طور مرتب تمیز نشود، می­تواند ظاهری کسل­کننده و قدیمی به چهره سنگی ساختمان شما بدهد. اگر برای مدت طولانی این موضوع نادیده گرفته شود، گرد و غبار حتی می­تواند سطوح بیرونی نمای سنگی ساختمان شما را لکه­دار کند. این مورد از ارزش ملک شما نیز می­کاهد.

  • فعالیت­های انسانی

خطاهای انسانی در حین نصب می­تواند دیوارهای سنگی شما را در معرض آسیب قرار دهد تا آب به داخل سنگ نفوذ کند که می تواند منجر به آسیب دائمی شود. سایر آسیب­های انسانی شامل زه­کشی ضعیف و کشیدن گرافیتی بر روی دیوارهاست.

جلوگیری از آسیب­های بیرونی سنگ

یکی از موثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن نمای ساختمان، محافظت از دیوارهای بیرونی در برابر آسیب‌پذیری‌های مختلف است. این امر از آسیب­های جدی که می­تواند منجر به بازسازی گران­قیمت بنا شود، جلوگیری می­کند. این موضوع شامل اطمینان از اینکه نصب اولیه، تعمیر و نگهداری معمول و تعمیرات به درستی انجام می­شود. شاید این کار وظیفه هیئت مدیره یا مدیر ساختمان است. برای اطمینان از انجام کلیه این کارها در طول سال، می­توانید از  پرسنل آموزش­دیده برخی از شرکت­ها با استفاده از ابزار مناسب و مواد تمیزکننده آنها، استفاده کنید. این یک خرج اضافه نیست. این کار احتمال خطای انسانی که می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ‌تر برای نمای ساختمان شود، به حداقل می‌رساند.

ترمیم و تمیز کردن سنگ نما

فرآیند تمیز کردن و نوسازی باید توسط یک یا چند متخصص انجام شود. زیرا روش‌های مختلفی بر اساس نوع سنگ و میزان آسیب شناسایی شده در هنگام بازرسی از سنگ وجود دارد. یک فرآیند کلی شامل موارد زیر است:

مرحله اول: یک برنامه نظافت ایجاد کنید. این امر شامل آماده کردن تجهیزات تمیز کردن مناسب، پاک­کننده­ها و کل فرآیند تمیز کردن است. برخی از سنگ­های نمای ساختمان به اسید حساس هستند. پاک­کننده­های خنثی و شوینده­های مایع ملایم برای شستشوی بیشتر سطوح سنگی توصیه می­شود.

مرحله دوم: فرآیند تمیز کردن است. از آب تمیز و پاک­کننده­های توصیه شده برای پاک کردن ذرات شن، گردوغبار، لکه­ها و هرگونه علامت غیرطبیعی روی سنگ استفاده کنید.

مرحله سوم: ترمیم سنگ نمای ساختمان است. پس از تمیز کردن، ممکن است نیاز ترمیم باشد تا سطوح سنگ را به حالت طبیعی اولیه خود بازگردانید. این امر ممکن است شامل صیقل­ دادن و سفت کردن برای تقویت و بازگرداندن سطح به حالت و ظاهر طبیعی خود باشد.

مرحله چهارم: اقدامات حفاظتی مرحله آخر از مراحل ترمیم و تمیز کردن سنگ نما است. اقدامات حفاظتی شامل آب­بندی و درزبندی برای محافظت از سنگ در برابر آسیب از راه مقاوم­تر کردن آن در برابر لکه، زنگ زدگی، آب و همچنین جلوگیری از رسوب گرد و غبار، یخ و نمک است. در این­گونه مواقع می­توانید به تامین­کننده یا فروشنده سنگ ساختمانی خود مراجعه کنید.

در پایان باید گفت اگر از زیبایی سنگ نمای ساختمان خود غافل شوید، به دلیل آسیب­های احتمالی عمر کوتاهی خواهد داشت. بنابراین نگهداری و تمیز کردن نمای ساختمان برای حفظ جذابیت طبیعی سطوح سنگی نمای ساختمان شما ضروری است. علاوه بر این، استفاده از مهارت و تجربه مجموعه­هایی همچون شرکت ایران بازالت در فروش، نصب، تعمیر و نگهداری سنگ می­تواند به شما کمک کند تا زیبایی سرمایه و محل زندگی خود را برای سال­ها حفظ کنید. اگر شما نیز دغدغه انتخاب و خرید سنگ طبیعی از جمله بازالت برای نمای ساختمان خود را دارید به سایت شرکت ایران بازالت که مراجعه کنید که خود تولید کننده و صاحب کارخانه است. برای دانستن قیمت سنگ بازالت، سنگ گرانیت مشکی نطنز و خرید می‌توانید به آنها اعتماد کنید. سنگ بازالت دارای ظاهری زیبا اما قیمت بسیار مناسبی است.

برای مطالعه بیشتر:

نرده سنگی رومی

نمای نرده سنگی

نرده پله دوبلکس سنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *