استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۰۹
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پرکاربردترین (پرفروش ترین) شیرآلات صنعتی کدامند؟

به منظور کنترل، قطع و وصلی و تنظیم فشار انواع سیالات و مایعات در لوله کشی صنعتی، از شیرآلات صنعتی استفاده می شود، در این میان نمونه های متعددی برای انواع کسب و کارها و فعالیت ها وجود دارد اما برخی از شیرآلات به قدری آچار فرانسه هستن  که در گروه پرکاربردترین (پر فروش ترین) شیرآلات صنعتی قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم شما را با این گروه از شیرآلات صنعتی، تفاوت ها و کاربردهایی که دارند، آشنا کنیم.

 با توجه به مزایایی که این نوع شیرآلات از نظر استحکام، دوام بالا، مقاومت در برابر دمای بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ساییدگی، قیمت مناسب، انعطاف پذیری که دارند، باعث شده که در صنایع پر کاربرد مانند تأسیسات ساختمانی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی، مصارف تجاری، صنعتی و خانگی به منظور تنظیم دما، فشار ایمنی، کنترل، قطعی و وصلی و غیره مورد استفاده قرار گیرند.

شیرآلات چدنی:

  از شیرآلات چدنی صنعتی شروع می کنیم که نوع شیر برنجی را در دسته خودش دارد. شیر برنجی قابلیت بالایی دارد چرا که آلیاژ برنج در آن به کار رفته است. برنج ترکیبی از مس و روی است که بهترین عملیات را در هنگام  مواجه شدن با انواع فشار و جریان آن از خود نشان می دهند.

 شیرآلات صنعتی فولادی

از نام این نوع شیرآلات صنعتی مشخص است که به دلیل جنس فولادی که در ساختار آنها به کار رفته است، کاربرد زیادی دارند. شیر کشویی یا گیت ولو ، شیر توپی که با نام بال ولو هم شناخته می شود، شیر سوپاپی که از آن با نام گلوب ولو هم یاد می شود، شیر یک طرفه یا چک ولو و شیر صافی یا استرینر در گروه شیرآلات فولادی قرار می گیرند. در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام از آنها بیان می کنیم.

شیر کشویی به صورت کشویی عمل می کند در واقع مانع را به سمت بالا هدایت می کند، بعد از آن مسیر جریان آب یا دیگر سیالات فراهم می شود اما این نکته را مد نظر قرار دهید که بیشتر در زمینه مایعات مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر توپی یا بال ولو

شیر توپی یکی دیگر از انواع شیرآلات صنعتی است که با نام بال ولو هم شناخته می شود، توپی تو خالی با یک سوراخ که در وسط آن تعبیه شده است و در زمره شیرآلات پر کاربرد صنعتی قرار می گیرد. در این نوع ابزار با چرخش ۹۰ درجه مسیر جریان باز یا بسته می شود. طراحی متراکم و کم حجم، امکان باز و بسته شدن شیر تنها با یک حرکت چرخشی ۹۰ درجه ای و برخورداری از ساختاری محکم و با دوام  بدون اینکه به نیروی گشتاوری بالایی نیاز باشد، از مزایای این نوع شیرآلات محسوب می شود.

شیر کشویی یا گیت ولو

گیت ولو یا همان شیر کشویی مزایای بسیاری دارد نظیر اینکه نیاز به نگهداری کمتری دارند، با دمای بالا سازگاری دارند، از آنها به عنوان شیرهای دو طرفه استفاده می شود و فشار تحمیلی در  هنگام عملکرد، پایین است  و باعث شده در صنایعی نظیر صنعت دارویی، شیمیایی، کشاورزی، غذایی، هیدرولیکی، خودروسازی، الکتریکی از شیرآلات صنعتی توپی به وفور استفاده شود.

این نوع از شیرآلات صنعتی که با نام شیر دروازه ای هم از آن یاد می شود، دارای کانالی است که با یک حرکت دروازه فلزی به سمت بالا و پایین، امکان باز و بسته شدن دارد به همین دلیل نام دروازه ای را به خود اختصاص داده است.

عملکرد دروازه و کانال با یکدیگر رابطه مستقیمی دارد، به این معنا که در آن هنگام که دروازه بالا می رود، کانال هم باز می شود و مسیر حرکت و جریان میعانات و دیگر سیالات اتفاق می افتد و بر عکس زمانی که دروازه فلزی به سمت پایین جهش پیدا می کند راه را بر جریان مایعات و سیالات مسدود می کند.

قیمت شیر کشویی به دلیل مناسب بودن آن نسبت به سایر شیرآلات، عملکرد آسان در خصوص باز و بسته کردن، برخورداری از تجهیزات کم و امکان نصب یا جدا کردن آسان آن باعث شده که در میان مشتریان و خریداران شیرآلات صنعتی طرفداران زیادی در زمینه صنعت آب داشته باشد. با کمک این نوع شیر، جریان آب و سایر مایعات به صورت روان خواهد بود چرا که مقاومتی در مسیر حرکت آن‌ها ایجاد نخواهد شد، طراحی ساده ای دارند و این موضوع باعث شده که در تیراژ زیاد تولید و به فروش برسند، یکی دیگر از مزیای استفاده از شیرهای دوازه ای این است که در لوله هایی که دیامترهای بزرگتری دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

در نگاهی دیگر اگر بخواهیم معایب آن‌ها را هم بررسی کنیم می توان گفت از آنجا که امکان کنترل دقیق را به فرد نمی دهد، کاربرد برای صنایعی که با جریان گاز در ارتباط هستند، توصیه نمی شود و چنانچه از آن برای این فعالیت استفاده شود، شدت جریان گاز ممکن است به دروازه یا دیسک آسیب برساند و به مراتب ضرر جانی یا مالی به همراه داشته باشد.

شیر خطی گلوب ولو

یکی از شیرهای خطی شیر گلوب ولو نام دارد که با هدف راه اندازی، تنظیم جریان سیالات و قطع و وصل کردن آن مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع شیرآلات خطی توانایی بالایی در نگهداری از جریان  سیالات دارند. تنظیمات آن نیاز به تخصص خاصی ندارد و به راحتی صورت می گیرد ضمن اینکه تعمیر آن نیز آسان است. 

این نوع شیرآلات صنعتی، توانایی و قابلیت خوبی در قطع و وصل کردن فشار و جریان سیالات دارند و  سرعت قطع و وصلی آن در مقایسه با گیت ولو به خوبی قابل مشاهده است. سیستم های خنک کننده، دریچه های بخار، سیستم سوخت نفت، دریچه های توربین و تخلیه، دریچه و خروجی بویلر از گلاب ولو در عملکرد خود استفاده می کنند.

شیر خودکار یا چک ولو

 شیر خودکار یا چک ولو یکی دیگر از شیرهایی است که در دسته شیرآلات یک طرفه قرار می گیرد. این نوع شیرآلات صنعتی تنها یک امکان حرکت و جریان در یک طرف را به سیالات می دهند. نکته جالب این است که دسته خارجی برای تنظیم و کنترل ندارند و به صورت خودکار عمل می کنند. علی رغم محدودیتی که در یک طرفه بودن دارند، جنس آنها به گونه ای است که مقاومت بالایی از خود نشان می دهند، آب بندی آن به طور کامل انجام می شود، عملکرد آن در هنگام باز و بسته شدن دریچه، بدون صدا است و در برابر فرسایش و رسوب پذیری مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. جالب است بدانید مواردی مانند انواع پمپ های آب، تجهیزات وابسته به گاز و بخار آب، سیستم های لوله کشی آب و فاضلاب و صنایع وابسته به مایعات، شیر صافی و نظیر آن، از چک ولو بهره مند می شوند.

 در میان شیرآلات صنعتی پر طرفدار، شیرآلات کنترلی هم وجود دارند، که با هدف کنترل شرایط یک فرآیند و دستیابی به بهترین حالت ممکن، مورد استفاده قرار می گیرند. دبی نقش مهمی در آن ایفا  می کند و شیر کنترلی با تغییر میزان باز بودن دریچه عبور سیال، توسط دبی کنترل می شود.  چنانچه دبی سیال را کنترل کند، می تواند میزان فشار و سطح مخزن در فرآیند را نیز کنترل کند.  سیستم های موتور خانه، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و کارخانجات از این نوع شیرآلات استفاده می کنند.

 این نوع شیرآلات به دلیل مزیت هایی مانند جلوگیری از برگشت جریان سیالات، امکان تنظیم و کنترل جریان، قابلیت کاهش یا تنظیم فشار و راه اندازی جریان سیالات، توقف و هدایت جریان سیالات در بخش هایی مانند  سیستم های شیمیایی، ماشین آلات تولیدی، شیرهای آتش نشانی، سیستم های حفاری دریایی  و سیستم های پالایش کاربرد فراوانی دارند.

نتیجه گیری

این مقاله با هدف آشنایی شما با پرکاربردترین شیرآلات صنعتی تهیه و تنظیم شد تا با نوع، ویژگی، معایب و مزایای آن ‌ها آشنا شوید و انتخاب درستی را در راستای پیشبرد کسب و کارتان داشته باشید. در صورت وجود هر گونه سوال، ابهام یا نیاز به دریافت مشاوره پیش از خرید می توانید با عوامل متخصص و با تجربه شرکت پایپینو از طریق وب سایت https://pipeino.com و یا شماره ۰۲۱۵۵۶۹۰۴۵۱ تماس بگیرید. این تضمین وجود دارد که مجموعه پایپینو شما را در هنگام خرید و استفاده از محصول و همچنین خدمات پس از فروش تنها نمی گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *