استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ورق آلومینیوم آجدار

ورق آلومینیوم آجدار

ورق آلومینیوم آجدار یا ورق امباس جزو ورق های فلزی سبک وزن محسوب می شود که از آلومینیوم تولید می شود و جزو پرکاربرد ترین دسته ورق های رنگی است.

وجود آج بر روی ورق آلومینیوم آجدار ، ایجاد اصطکاک و مقاومت می کند.

در حالت کلی ورق های آلومینیوم قابلیت انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی دارند که ورق‌آلومینیوم آجدار هم این خصوصیات را دارد قیمت مناسب و مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی از دیگر ویژگی های این نوع ورق می باشد.

ورق‌آلومینیوم آجدار به صورت رنگی و بدون رنگ تولید می شود.

کاربرد ورق آلومینیوم آجدار

اگر دقت کرده باشید در ساختمان‌های اداری و سازمان‌های عمومی که دارای پله‌برقی و یا برق اضطراری برای منزل هستند از ورق آجدار آلومینیوم در جلوی پله یا جلوی آسانسور دیده می‌شود که با طرح‌های مختلفی استفاده می‌شود که بیشتر به شکل طرح‌های راه راه دیده شده است .

از دیگر کاربردهای ورق آلومینیوم آجدار در طراحی دکوراسیون است که در بین طرح‌های داخل دیوار و یا کف زمین از آن استفاده می‌شود که دلیل اصلی استفاده از ورق آلومینیوم آجدار در کف پوش‌ها برای جلوگیری از لغزش و تولید اصطحکاک است که تعادل فرد به روی کفپوش را رعایت می‌کند.

از دیگر استفاده از آن‌ها در قطارها ( سرویس بهداشتی ) ، مترو، فروشگاه‌ها و بیمارستان‌ها است که به وضوح دیده می‌شود. و همین‌طور در صنایع مختلف خودرو سازی، پتروشیمی و غیره مورد استفاده واقع شده است.

ورق آلومینیوم آجدار
ورق آلومینیوم آجدار

مزیت‌های استفاده از ورق آلومینیوم آجدار

مزیت‌های ویژه ورق آلومینیوم آجدار سبب کاربرد گسترده آن در صنعت شده است. در این بخش به شرح مهم‌ترین این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت:

سهولت اتصال: ورق آلومینیوم آجدار به راحتی با استفاده از روش‌های جوشکاری، لحیم‌کاری یا با استفاده از پیچ و پرچ به یکدیگر متصل می‌شوند.

مقاومت مکانیکی: ورق آلومینیوم آجدار در برابر اجسام با وزن سنگین و همچنین ضربه، مقاومت بالایی دارد.

وزن سبک: ورق آلومینیوم آجدار دارای وزن س است و به همین جهت جابه‌جایی و حمل و نقل آن‌ها آسان است.

انعطاف‌پذیری: این ویژگی سبب شده است، ورق‌ آلومینیوم آجدار در هر ابعاد و سایز و طرحی قابل سفارش باشد.

رسانایی الکتریکی: ورق آلومینیوم آجدار رسانایی الکتریکی بالایی دارد.

قابلیت پرداخت: ورق آلومینیوم آجدار به جهت شکل‌پذیری بالا، قابلیت ماشین‌کاری و پرداخت‌کاری بالایی دارند

ظاهر زیبا: درخشش و صیقلی بودن سطح ورق آلومینیوم آجدار ، آن را برای مصارف تزئینی و دکوراسیون داخلی مناسب کرده است.

انواع ورق آجدار آلومینیوم

ورق آلومینیوم آجدار ، از وزن سبک‌تر و انعطاف‌ بیشتری نسبت به دیگر انواع ورق‌های آجدار برخوردار است. ورق آجدار آلومینیومی به دو صورت رنگی و بدون رنگ تولید و به اشکال رول و شیت در بازار عرضه می‌شوند. عملیات فرمینگ بر روی ورق‌های آجدار آلومینیوم، به صورت فرمینگ کرکره، ذوزنقه و شادولاین انجام می‌گردد.

مهم‌ترین مزیت ورق آجدار، در استحکام و سختی بالای آن است.

برای همین از ورق آلومینیوم آجدار می‌توان در کف کشتی‌ها، پل‌ها، وانت بارها و راه سازی استفاده نمود.

ویژگی‌های بارز دیگر ورق آلومینیوم آجدار ، تغییر شکل دادن آن، قابلیت جوشکاری مطلوب، مقاومت بالا در مقابل لغزش (به دلیل ایجاد اصطکاک زیاد)، سطح زیبا و براق آن است. 

تولید ورق آلومینیوم آجدار

ورق آلومینیوم آجدار که با نام ورق امباس نیز شناخته می شود بر روی سطح خود دارای طرح های برجسته می باشد و برای تولید آن ورق آلومینیوم معمولی را از میان غلتک های طرح دار عبور می دهند. ورق آلومینیوم آجدار از دو آلیاژ ۳۱۰۵ و ۱۰۵۰ تولید شده و قابلیت شکل پذیری بالایی دارد. این ورق ها به دو دسته چکر و الماسی تقسیم بندی می شوند.

ورق آلومینیوم آجدار چکر دارای آج هایی کوچک و موازی با یکدیگر است که در دسته های ۵ تایی قرار دارند ولی در ورق آلومینیوم آجدار الماسی آج ها به صورت تکی و مورب در سطح ورق قرار داشته و جهت هر آج با آج بعدی متفاوت است. ورق آجدار آلومینیوم به صورت شیت عرضه شده و دارای ضخامت بین ۱ تا ۳ میلی متر می باشد .

ورق آلومینیوم آجدار چگونه تولید می‌شود؟

ورق آلومینیوم آجدار با انجام پروسه‌ای روی ورق آلیاژی آلومینیوم تولید می‌شود. برای تولید ورق آلومینیوم آجدار آلیاژی ابتدا تختال آلومینیوم با آنالیز شیمیایی مورد نظر تولید می‌شود. این‌ کار ابتدا با حرارت دادن و ذوب شمش آلومینیوم و سپس افزودن عناصر آلیاژی مورد نیاز انجام می‌شود تا آلیاژ نهایی مذاب به‌دست آید.

ترکیب شیمیایی مذاب آلومینیوم تولید شده، با استفاده از دستگاه‌های کوانتومتری کنترل می‌شود و سپس به شکل تختال‌ در قالب‌های عمودی با ابعاد مشخص ریخته می‌شود. پس از اینکه تختال به یکی از روش‌های خنک‌سازی منجمد شد، از قالب خارج می‌شود.

 با داشتن تختال آلومینیوم با آنالیز شیمیایی مورد نظر، مراحل تولید ورق آلومینیوم آجدار انجام می‌شود. بنابراین با حرارت دادن تختال‌های آلومینیومی و انجام پروسه نورد گرم روی آن‌ها، به راحتی به شکل مورد نظر درمی‌آیند.

 تختال‌های حرارت دیده با عبور از قفسه‌های نورد گرم، تحت فشار غلطک‌ها قرار می‌گیرند. در نتیجه ضخامت تختال‌ها کاهش یافته و افزایش طول می‌یابند.

ورق تولید شده در مرحله بعدی با فرایند نورد سرد به ورق آجدار آلومینیومی یا امباس تبدیل می‌شود. با عبور از غلطک‌هایی با طرح مورد نظر، روی سطح مسطح و صیقلی ورق آلومینیوم طرح‌های برجسته‌ ایجاد می‌گردد که محصول مورد نظر را ورق آلومینیوم آجدار می‌نامند.

وزن ورق آلومینیوم آجدار

جدول وزن ورق آلومینیوم آجدار در هنگام خرید ورق آلومینیوم از اهمیت بالایی برخوردار است. در محاسبه وزن ورق آلومینیوم آجدار ضخامت بر عرض و طول ضرب شده و بر حسب متر محاسبه می شود سپس عدد به دست آمده را بر هزار تقسیم می کنند به کمک این روش وزن اصلی , اندازه و حجم ورق را به دست می آورندعموما از ورق آلومینیوم آجدار برای ساخت درب های ساختمان، پنجره و صنایع برق و مخابرات و … کاربرد فراوانی دارد.

محاسبه وزن ورق آلومینیوم آجدار

محاسبه وزن ورق آلومینیوم آجدار

قیمت ورق آلومینیوم آجدار

قیمت ورق آلومینیوم آجدار از پارامترهای زیادی تأثیر می‌گیرد. از جمله:

وزن ورق آلومینیوم آجدار : هر چه ورق سنگین‌تر باشد، یعنی ماده اولیه‌ی بیش‌تری در آن به کار برده شده است. پس طبیعی است که قیمت ورق آلومینیوم آجدار با افزایش وزن آن رابطه‌ی مستقیم دارد. یکی از پارامترهای ظاهری که روی وزن تأثیرگذار است، ضخامت ورق آلومینیوم آجدار است.

 هر چه این ضخامت کم‌تر باشد، وزن ورق آلومینیومی سبک‌تر بوده و در نتیجه قیمت ارزان‌تری دارد.

فرآیند و مصرف انرژی: گاهی برای تولید یک محصول، انرژی، دقت و زمان بیش‌تری نیاز است. به عبارت بهتر محصول پیچیده‌تر و سخت‌تر تولید می‌شود. در این حالت، قیمت محصول افزایش پیدا می کند.

قیمت مواد اولیه ورق آلومینیوم آجدار ، وضعیت عرضه و تقاضا نیز روی قیمت ورق آلومینیوم آجدار تاثیر بسزایی دارد.

ورق مسی

ورق کامپوزیت طلایی

ورق کامپوزیت طرح سنگ

ورق کامپوزیت طرح چوب

ورق کامپوزیت طرح آجر

ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق فلزی

ورق استیل آینه ای

داربست بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.88 ( 6 نظر)