استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نحوه اجرای گرمایش از کف

نحوه اجرای گرمایش از کف
نحوه اجرای گرمایش از کف

نحوه اجرای گرمایش از کف در سیستم های حرارتی ساختمان، بسیار مهم بوده و باید با رعایت مراحل و شرایط مناسب انجام شود. سیستم های گرمایش از کف با توزیع یکنواخت گرما سبب می شوند که محیطی دلپذیر با کمترین اختلاف دمایی به وجود آید. این امر به معنی صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی و کارایی بیشتر، در مقایسه با سیستم های گرمایش سنتی، می باشد. البته، اجرای گرمایش از کف نسبت به سیستم های گرمایش سنتی می تواند گران تر باشد. به خصوص در ساختمان های قدیمی که نصب این سیستم ممکن است نیاز به تغییرات سازه ای قابل توجه ای داشته باشد. انتخاب سیستم گرمایشی مناسب بستگی به چندین عامل دارد و ضروری است با یک متخصص در زمینه گرمایش مشورت نموده و بر اساس نیازهای خود به بهترین انتخاب دست یابید.

در این مقاله به طور کامل به آموزش گرمایش از کف پرداخته شده و با بررسی صفر تا صد این پروسه مانند، بتن ریزی گرمایش از کف ، به پرسش گرمایش از کف چگونه اجرا می شود ، پاسخ داده خواهد شد.

انواع نحوه اجرای گرمایش از کف

انواع نحوه اجرای گرمایش از کف ، به دو سیستم برقی و آبی تقسیم می شود. در سیستم های برقی، کابل های الکتریکی یا فرش گرمایشی زیر کف نصب می شوند. هنگامی که سیستم روشن می شود، یک جریان الکتریکی از طریق کابل ها یا فرش گرمایشی عبور می کند که منجر به تولید حرارت می شود. سپس این حرارت از طریق تابش به اتاق منتقل می گردد. در حالی که، سیستم های آبی، از لوله هایی که آب گرم در آن ها چرخش دارد، استفاده می نمایند. لوله ها معمولا از جنس پلاستیک هستند و به یک بتن سنگین متصل هستند یا به زیرسازی اتصال داده می شوند. یک منبع یا پمپ گرمایشی، آب را گرم کرده و آن را از طریق لوله ها چرخانده و سپس حرارت آن به صورت تابشی به اتاق منتقل می گردد.

پیش از شروع آموزش گرمایش از کف لازم است اشاره کرد، هر دو نوع سیستم گرمایش کف دارای مزایا و معایب خود هستند. انتخاب سیستم وابسته به عوامل مختلفی مانند مساحت و کاربری ساختمان، نوع کفپوش و منبع تامین برق می باشد. در ادامه این پرسش که گرمایش از کف چگونه اجرا می شود ، برای هر دو سیستم بررسی خواهد شد.

گرمایش از کف چگونه انجام می شود
گرمایش از کف برقی

آموزش گرمایش از کف

نحوه اجرای گرمایش از کف را می توان به چند بخش اصلی تقسیم کرد. برای عملکرد صحیح و بی نقص سیستم، دقت در پیگیری و اجرای تمامی مراحل آموزش گرمایش از کف ضروری است.

اقدامات پیش از اجرای گرمایش از کف

پیش از ورود به بحث آموزش گرمایش از کف ، لازم است تا با اقدامات پیش از اجرای این سیستم آشنا شویم. در واقع، قبل از آغاز به نصب و استفاده از سیستم گرمایش از کف، باید مطمئن شد که ساختمان و فضای مورد نظر، آماده قرار دادن این سیستم می باشد و تمامی اقدامات لازم در خصوص نصب و اجرای صحیح آن صورت گرفته است. به عنوان مثال، قبل از نصب هر نوع سیستم گرمایش از کف، باید اطمینان حاصل نمود که فضای نصب سیستم، به طور کامل عایق بندی شده باشد تا اثر حرارت به سرعت از بین نرود. در ادامه به طور مفصل به اینکه عایق کاری گرمایش از کف چگونه اجرا می شود می پردازیم.

همچنین، پیش از شروع فرایند نصب باید از پاک بودن سطح زیرین کف اطمینان حاصل شود و اتصالات بین مواد عایق با چسب مناسب پوشش داده شوند تا جلوی از دست رفتن حرارت از طریق آن ها گرفته شود. از دیگر اقدامات پیش از نصب سیستم گرمایش از کف، نصب سیستم های آب رسانی، برقی و گازی می باشد. در واقع، هر آنچه در زیر کف ساختمان نصب می شود، در این مرحله اجرا می گردد. تهیه نقشه گرمایش از کف و انتخاب مکان کلکتورها نیز در این مرحله از نحوه اجرای گرمایش از کف صورت می پذیرد.

نحوه اجرای گرمایش از کف
گرمایش از کف آبی

مراحل نحوه اجرای گرمایش از کف

بعد از تهیه نقشه گرمایش از کف ساختمان در مرحله قبل، حال نوبت به نصب سیستم گرمایش از کف طبق نقشه می رسد.

  • برای سهولت کار و بر اساس نوع کلکتور مورد استفاده، می توان قبل از نصب سیستم گرمایش از کف، شیرهای روی کلکتور را نصب کرده و سپس کلکتورها را بر روی جعبه کلکتور قرار داد. البته، می توانه جعبه کلکتور را از قبل درون دیوار نصب کرده و سپس کلکتورهای گرمایش از کف را مونتاژ و بر روی آن نصب نمود. دقت در انجام کار و نصب صحیح سیستم گرمایش از کف، از اهمیت به سزایی در نحوه اجرای گرمایش از کف برخوردار است.
  • توجه شود که در صورت استفاده از لوله کشی سیستم گرمایش از کف برای سیستم سرمایش از کف، لازم است دو شیر جداکننده در مسیر ورود و خروج کلکتورها نصب شود. این شیرها برای جداسازی جریان آب گرم و سرد برای اتصال به پکیج و چیلر می باشند.
  • استفاده از شیرهای هواگیری اتوماتیک ضروری است تا کلکتورهای سیستم گرمایش از کف به درستی هواگیری شوند. این شیرها باید در زمان مونتاژ کلکتورها بر روی آن ها نصب شوند.
  • یکی از اجزای کلکتور گرمایش از کف، شیرهای بای پس هستند که در هنگام مونتاژ کلکتور می توان آن ها را همزمان با سایر اجزا نصب کرد. شیرهای بای پس، از فشار مضاعف و استهلاک زودرس پمپ جلوگیری می کنند و باعث یکنواختی جریان آب در مدارهای لوله کشی می شوند.
  • باید توجه داشت که برای جلوگیری از نشت آب و بهبود آب بندی اجزای کلکتور گرمایش از کف، می توان از تفلون مایع نیز استفاده نمود. علاوه بر این، در گام اول نصب جعبه کلکتور گرمایش از کف در داخل دیوار، می تواند از نیاز به تخریب دیوار در آینده جلوگیری نماید.

عایق کاری گرمایش از کف چگونه اجرا می شود

  • در ابتدا، برای ایجاد عایق حرارتی در ساختمان، از فوم تخت epe و یا xpe با حداقل ضخامت ۲ سانتی‌متر و ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر استفاده می شود. این عایق در سطح های گرمایشی و سرمایشی ساختمان از جمله پیرامون دیوارها، چهار چوب درها، پیرامون ستون ها و هر فضایی که در ارتباط با سطح های گرمایشی و سرمایشی است و همچنین در دیوارهای داخلی و خارجی نصب می شود.
  • برای اجرای عایق کف، ضخامت آن باید در حالت عادی حداقل ۳ سانتی‌متر و در صورتی که زیر فضای اجرایی مانند پارکینگ باشد، باید از عایق با ضخامت ۴ سانتی‌متر استفاده شود. جنس عایق هم می تواند از پلی اتیلن کراسلینگ یا xpe با چگالی ۲۵ کیلو بر متر مکعب باشد.
  • برای رعایت دقیق فواصل لوله ها در نحوه اجرای گرمایش از کف ، عایق ها باید خط کشی شوند. برای تعیین فواصل لوله ها، همچنین می توان از شابلون های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی‌متری استفاده کرد تا به سهولت به فواصل دقیق دسترسی داشت.
  • قبل از بتن ریزی گرمایش از کف ، در محل های مشخص شده از روی نقشه، در هر ۴۰ مترمربع و جلوی کلیه درها، درز انبساطی نصب می شود تا در هنگام گرم شدن، از ترک خوردن بتن جلوگیری شود.
  • جهت حفاظت از لوله ها در محل هایی که از زیر درزهای انبساطی عبور می کنند، می توان از یک غلاف پلیمری به طول ۶ سانتی‌متر استفاده کرد. فاصله آن از دو طرف درز انبساط باید یکسان باشد. جنس درز انبساط نیز مانند عایق کف است و ضخامت آن حداقل ۲ سانتی‌متر می باشد.
  • پس از آن، می توان مدارهای رفت و برگشت را که وارد کلکتور شده اند به شیرهای کلکتور متصل کرد. در هنگام فرو کردن لوله در اتصال، بهتر است از آب ریکا استفاده شود.

بتن ریزی گرمایش از کف چگونه اجرا می شود

برای اجرای بتن ریزی گرمایش از کف باید به نکات زیر توجه نمود:

  • در بتن ریزی گرمایش از کف ، ضخامت ورق بتن از روی عایق کف تا زیر کفپوش نهایی مانند سرامیک، موزاییک و پارکت نباید کمتر از ۳ سانتی‌متر باشد. همچنین، افزایش ضخامت تا ۵ سانتی‌متر، برای سیستم مشکلی ایجاد نمی کند.
  • برای ساخت ملات بتن بر روی سیستم، باید از بتن با عیار ۳۵۰ استفاده شود (به ازای هر مترمکعب بتن، ۳۵۰ کیلوگرم سیمان) و از شن با دانه های نخودی استفاده شود. حداکثر انداز ‌ی دانه ها باید یک سانتی‌متر باشد.
  • هنگام بتن ریزی گرمایش از کف ، حداقل به مدت دو روز دمای محیط نباید کمتر از پنج درجه سانتی‌گراد شود.
  • اجرای کف نهایی، مانند نصب سرامیک، موزاییک، پارکت و غیره، باید حداقل سه روز پس از اتمام عملیات بتن ریزی گرمایش از کف انجام شود.
  • ترجیحا، برای محکم شدن بهتر بتن، به مدت ۲ یا ۳ روز، روی بتن ریزی گرمایش از کف ، آب داده شود.

یکی از نکات مهم بتن ریزی گرمایش از کف این است که در ابتدای بهره برداری از سیستم، برای جلوگیری از آسیب به بتن کف، دمای پکیج یا موتور خانه به صورت تدریجی افزایش داده شود. دلیل این امر این است که به دلیل پایین بودن دمای هوا و کف ساختمان، از وارد کردن شوک حرارتی قوی به سیستم خودداری شود.

در روز اول، حداکثر ۲۵ درجه و روزانه حداکثر ۵ درجه افزایش دما پیشنهاد می شود.

بتن ریزی گرمایش از کف
بتن ریزی گرمایش از کف

نحوه اجرای گرمایش از کف در ساختمان دوبلکس

تفاوت نحوه اجرای گرمایش از کف در ساختمان های دوبلکس در تعداد کلکتورها می باشد. برای گرمایش از کف در ساختمان های دوبلکس، به طور معمول از کلکتور جداگانه برای هر طبقه استفاده می شود. با این روش، هر طبقه دارای یک کلکتور مجزا برای گرمایش از کف خود می باشد. این نحوه اجرای گرمایش از کف ، به هر طبقه این امکان را می دهد که به صورت مستقل و بهینه گرمایش از کف خود را کنترل نماید. به علاوه، در صورت وجود مشکل در یکی از کلکتورها، تنها طبقه مربوطه تحت تاثیر قرار می گیرد و طبقه دیگر از این مشکلات جدا خواهد بود.

همچنین، استفاده از کلکتور جداگانه برای هر طبقه، از نظر اقتصادی نیز مزیت هایی دارد. به دلیل اینکه هر طبقه به صورت مستقل و بهینه توانایی کنترل دمای کف خود را دارد، از احتمال افزایش مصرف انرژی در ساختمان کاسته شده و همچنین هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات نیز کاهش می یابد.

برای مطالعه بیشتر:

اجرای گرمایش از کف روی سرامیک

گرمایش از کف یا رادیاتور

اجرای گرمایش از کف

علت گرم نشدن گرمایش از کف

گرمایش از کف و پارکت

راه اندازی گرمایش از کف

اجرای گرمایش از کف تهران

اجرای گرمایش از کف برقی مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.55 ( 4 نظر)