استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

موتور گیرلس یک به یک

موتور گیرلس یک به یک
موتور گیرلس یک به یک

موتور گیرلس یک به یک ، فناوری رو به رشدی می باشد که بهبود قابل توجهی را در کارایی سیستم های آسانسور پدید آورده است. اساس کار این موتور، سیستم تعلیق یک به یک می باشد و انتقال نیرو بدون نیاز به گیربکس و سیستم های اضافی صورت می گیرد.

موتور گیرلس یک به یک

موتورهای بدون گیربکس در سال ۱۹۸۰ و برای بهبود مشکلات و نواقص موتور آسانسور گیربکسی طراحی شده است. موتور گیرلس یک به یک از نوع اینورتر می باشد و فرکانس و ولتاژ کنترل شده ای دارد. از جمله ویژگی های بارز موتور گیرلس یک به یک می توان به عملکرد بهتر و روان تر آن نسبت به موتورهای آسانسور گیربکسی اشاره کرد. همچنین این موتورها دارای آهنربای دائمی هستند و در ساعات پرترافیک عملکرد مناسبی دارند.

قیمت موتور گیرلس یک به یک

قیمت موتور گیرلس یک به یک به عوامل مختلفی مانند توان بستگی دارد. در ادامه برخی عوامل که می توانند به صورت مستقیم بر روی قیمت موتور گیرلس یک به یک اثر بگذارند، شرح داده شده است.

قیمت موتور گیرلس یک به یک
ساختار موتور یک به یک

موتور گیرلس یک به یک از فناوری‌های پیشرفته و مهندسی مدرن استفاده می کند که بالا رفتن سطح این تکنولوژی‌ های پیشرفته و پیچیده، می ‌تواند به افزایش قیمت منجر شود. توان و قدرت موتور نیز به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت در نظر گرفته می ‌شود. موتورهای با توان بالاتر و عملکرد بهتر، هزینه بیشتری دارند. همچنین استفاده از سنسورهای پیشرفته برای اندازه گیری سرعت، موقعیت و وضعیت موتور می تواند قیمت موتور گیرلس یک به یک را افزایش دهد.

سیستم تعلیق یک به یک

کابین آسانسور در سیستم تعلیق یک به یک، به کمک یک وزنه تعادل و با مصرف کمتر انرژی جابجا می شود. در این سیستم میزان حرکت سیم بکسل روی فلکه موتور، معادل حرکت کابین و وزنه تعادل می باشد. در واقع دو سر سیم بکسل به کابین آسانسور و وزنه تعادل متصل است. اگر سرعت حرکت کابین ۱ متر بر ثانیه باشد، سرعت حرکت وزنه تعادل نیز ۱ متر بر ثانیه و در جهت مخالف خواهد بود. بنابراین اصطلاح یک به یک به ساختار سیم بکسل آسانسور اشاره دارد.

نوع سیم بکسل بندی در موتور گیرلس یک به یک می تواند حالات مختلفی داشته باشد. از جمله انواع آن می توان نیمه پیچشی، تمام پیچشی و پیچش روی درام را نام برد. نوع نیمه پیچشی که به آن پیچش یگانه نیز گفته می شود، در آسانسورهای سرعت پایین و با طول پیمایش متوسط استفاده می شود. سیم بکسل تمام پیچشی یا پیچش دوگانه در آسانسورهای پر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم وینچی یا پیچش روی درام نیز عموما در آسانسورهای خانگی و آسانسورهای با سرعت و طول کم استفاده می شود.

سیستم تعلیق موتور گیرلس یک به یک
سیستم تعلیق یک به یک

انواع موتور گیرلس یک به یک

انواع موتور گیرلس یک به یک به دو دسته کلی تقسیم می شوند که دسته اول به موتورهای درامی یا بشکه ای معروف هستند. این موتورها ابعاد کوچک و قیمت مناسب تری دارند و روتور آن ها در داخل آسانسور تعبیه شده است. موتور گیرلس درامی به فن خنک کننده نیاز ندارد و در چاه و موتورخانه قابلیت نصب دارد.

دسته دوم موتورهای گیرلس از نوع تخت یا دیسکی هستند. در این موتورها روتور بیرون آسانسور قرار داشته و حرکت نرم و با سرعت بالا دارند. این موتورها ابعاد کوچکی داشته و در موتورخانه یا چاه آسانسور نصب می شوند. موتورهای دیسکی نیز مانند موتور گیرلس درامی، نیازی به فن خنک کننده ندارند و می توانند توسط تابلو فرمان کنترل شوند.

اجزای موتور گیرلس یک به یک

با توجه به اینکه موتور گیرلس یک به یک فاقد جعبه دنده می باشد، قطعاتی مانند فلایویل، چرخ دنده، روغن، بلبرینگ دور بالا و کوپلینگ از این دستگاه حذف شده است. در ادامه برخی قطعات استفاده شده در ساختار موتور گیرلس یک به یک ذکر شده اند.

  • یاتاقان
  • فلانژ
  • شفت
  • انکودر
  • ترمز
  • محافظ خروج سیم بکسل
  • جعبه ترمینال بدنه موتور
  • روتور به همراه مگنت ها

نصب موتور گیرلس یک به یک

موتورهای گیرلس قابلیت نصب به صورت یک به یک، دو به یک و بیشتر را نیز دارند که با توجه به نیاز مصرف کننده باید نوع آن مشخص شود. در زمینه سیستم تعلیق سیستم های گیرلس، مهم ترین بخش نصب، تنظیم صحیح سیستم موتور گیرلس یک به یک می باشد. این سیستم معمولا از قرقره های کششی بزرگ و با قطر بالا استفاده می کند. در صورتی که قصد استفاده از موتور گیرلس برای سیستم یک به یک را دارید باید موتور آسانسور با تعداد قطب بالا را انتخاب نمایید. این موضوع پرش های سیم بکسل را در سرعت های کم و بسیار کم کاهش می دهد.

موتورهای گیرلس به علت داشتن تعداد قطب های بالاتر، معمولا فرکانس نامی کمتر از ۵۰ هرتز داشته و ولتاژ آن ها کمتر از ۳۸۰ ولت می باشد. این موتورها قابلیت اتصال مستقیم به برق سه فاز شبکه را ندارند. قبل از شروع نصب باید کابل های آسانسور چک شوند که آسیب ندیده باشد. همچنین در هنگام نصب موتور بدون گیربکس، باید فک های ترمز پوشانده شوند تا گرد و خاک و براده وارد دیسک ها نشود.

از جمله نکات مهم دیگری که باید به آن توجه شود تعداد بکسل های لازم برای نصب می باشد. لزوما به تعداد شیارهای فلکه به سیم بکسل نیاز نیست و نصابان متخصص با توجه به نوع موتور و شرایط استفاده از آسانسور، تعداد سیم بکسل ها را مشخص می کنند.

موتور گیرلس یک به یک ایتالیایی
موتور یک به یک آلبرتو ساسی

تفاوت موتور گیرلس یک به یک با دو به یک

در موتور گیرلس یک به یک انتقال نیرو به صورت مستقیم و بدون نیاز به گیربکس اتفاق می افتد که این موضوع بهره وری را افزایش می دهد. همچنین به دلیل ساده تر بودن ساختار موتور گیرلس یک به یک ، نیاز به تعمیر و نگهداری کاهش می یابد.

در موتورهای دو به یک، معمولا نیرو از طریق گیربکس به کابین منتقل می شود. گیربکس عمل تغییر سرعت و نیرو را انجام می دهد که این موضوع اتلاف انرژی را به همراه دارد. همچنین به دلیل وجود گیربکس، موتورهای دو به یک پیچیدگی بیشتری دارند و ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری افزایش یابد.

موتور گیرلس یک به یک
سیستم تعلیق دو به یک و یک به یک

مزایا و معایب موتور گیرلس یک به یک

موتور گیرلس در ساختار یک به یک نسبت به سایر حالات سیم بکسل، سرعت بیشتری دارد. در ادامه برخی از مزایا و معایب این موتور ذکر شده اند.

موتور گیرلس یک به یک نسبت به سیستم کششی گیربکس دار، مصرف برق کمتری دارد. موتورهای گیرلس از برق AC استفاده می کنند که بازدهی بالاتری نسبت به موتورهای DC یا ژنراتوری دارند. این موتور به دلیل نداشتن جعبه دنده، فضای کمتری اشغال می کند و نیازی به روغن کاری گیربکس ندارد. همچنین به دلیل ساختار ساده و عدم استفاده از گیربکس، هزینه تعمیرات و نگهداری کاهش می یابد. استفاده از سیستم های کنترل هوشمند، قابلیت دقیق تنظیم سرعت و نیرو را فراهم می کند.

با وجود جدید بودن تکنولوژی موتور گیرلس یک به یک و مزایای بسیار آن، معایبی نیز وجود دارد. از جمله معایب موتورهای گیرلس یک به یک می توان به قیمت بالاتر آن ها نسبت به موتورهای گیربکس دار اشاره کرد. همچنین موتورهای بدون گیربکس، نصب پیچیده تری نیز دارد که باید توسط افراد ماهر و متخصص در این زمینه انجام شود. استفاده از موتور گیرلس در محیط های صنعتی که آلوده به ذرات جامد و گازهای مخرب است با محدودیت هایی مواجه می باشد.

موتور گیرلس یک به یک چینی
موتور یک به یک بلولایت

برای مطالعه بیشتر:

موتور آسانسور بدون گیربکس

موتور اسانسور الکو

بهترین برند موتور آسانسور

موتور آسانسور پرگاس

موتور آسانسور مونتاناری

الکتروموتور abb

پاراشوت آسانسور

بالابر رستوران

آلیماک چیست

موتور آسانسور آلبرتو ساسی

موتور آسانسور موتوژن

نصب اسانسور در بالکن

آسانسور معلولین

آسانسور برانکارد بر

قیمت آسانسور ۴ نفره دیجی کالا

آسانسور خانه دوبلکس

نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان

قیمت روز آسانسور ۶ نفره

موتور ساسی لئو ۷.۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)