استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مضرات و عوارض جکوزی برای سلامتی چیست؟

مضرات جکوزی

 اطلاع از مضرات و عوارض جکوزی ، کمک می کند تا آگاهانه تر از این کالای لوکس استفاده کنیم. می دانیم که استفاده از جکوزی به عنوان یکی از روش های موثر آب ‌درمانی و همچنین افزایش آرامش، طرفداران زیادی دارد. اما همانند بسیاری از روش‌ های درمانی و تفریحی دیگر، در صورت استفاده اشتباه، بی‌ رویه و بیش از حد، نمی توان مضرات سونا و جکوزی را انکار نمود. به همین علت، آگاهی و شناخت دقیق مضرات جکوزی ، جهت پیشگیری و کاهش عوارض جکوزی حائز اهمیت است.

در این مقاله، به برخی از عوارض جانبی و مضرات جکوزی ناشی از استفاده نادرست و بیش از حد از وان حمام و جکوزی حمام ، اشاره خواهیم کرد. مضرات سونا و جکوزی باید جدی گرفته شوند و در صورت مشاهده هر نوع آسیب، استفاده از جکوزی را متوقف نمود. هدف اصلی، آگاهی‌ بخشی و هشدار به مصرف ‌کنندگان جکوزی در خصوص رعایت توصیه ‌ها و محدودیت ‌های لازم برای جلوگیری از بروز احتمالی عوارض جکوزی است.

عوارض جکوزی در مسائل بهداشتی

یکی از مهم ترین و جدی ‌ترین عوارض جکوزی و سونا و خطرات ناشی از آن ها، احتمال بالای انتقال انواع بیماری‌ ها و عفونت ‌ها می‌ باشد. استفاده از جکوزی و سونا در اماکن عمومی و غیر بهداشتی، می ‌تواند زمینه ‌ساز انتقال انواع بیماری ‌های پوستی و عفونت‌ های قارچی باشد. همچنین،  احتمال انتقال میکروب ‌ها و ویروس‌ های مقاوم به ضد عفونی ‌کننده ‌ها نیز در این مکان‌ ها وجود دارد.

خطر ابتلا به التهاب و عفونت گوش، چشم، دستگاه تنفسی و مجاری ادراری در اثر استفاده از جکوزی و سوناهای آلوده به میکروب ‌ها بسیار بالا بوده و این امر، یکی از مضرات جکوزی می باشد. بنابراین توجه و دقت کامل به بهداشت فردی و رعایت اصول بهداشتی هنگام استفاده از این امکانات، بسیار حائز اهمیت است. خیلی از افراد برای اطمینان از رعایت مسائل بهداشتی، خرید جکوزی خانگی را به استفاده از جکوزی های عمومی ترجیح می دهند.

عوارض جکوزی
عوارض جکوزی در مسائل بهداشتی

حرارت بالا از مضرات سونا و جکوزی

یکی از مهم ترین و جدی ‌ترین عوارض جکوزی و به طور کلی مضرات سونا و جکوزی برای سلامتی، مربوط به حرارت زیاد آب جکوزی است. استفاده‌ ی مکرر و ماندن طولانی ‌مدت در جکوزی با دمای بسیار زیاد آب، می تواند عوارض و خطرات جدی برای سلامتی در پی داشته باشد. دمای بالا، باعث گشاد شدن و انبساط رگ ‌ها و افزایش ناگهانی فشار خون می ‌شود که خود زمینه‌ ساز بروز مشکلات قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی، خواهند بود. همچنین، احتمال وقوع سکته و شوک در اثر تعریق شدید و نوسانات شدید فشار خون، پس از خروج از جکوزی داغ نیز وجود دارد.

علاوه بر موارد بالا، دمای بسیار بالای آب می‌ تواند موجب سوختگی‌ های شدید و آسیب ‌های جدی پوستی شود. بنابراین، تنظیم دقیق و استاندارد دمای آب برای جلوگیری از بروز عوارض پوستی و خطرات جکوزی خانگی ، از اهمیت بسیاری برخوردار است. طبق استاندارد ها برای تمام گروه های سنی، دمای آب درون جکوزی نباید بیشتر از ۴۰ درجه سانتی گراد باشد.

مضرات سونا و جکوزی
مضرات سونا و جکوزی برای سلامتی

مضرات جکوزی برای بارداری

در دوران بارداری مضرات جکوزی می ‌تواند خطراتی جدی برای مادر باردار و جنین وی به همراه داشته باشد. دمای بسیار بالای آب جکوزی باعث افزایش چشمگیر دمای بدن مادر شده و خطر ابتلای وی به تب‌ بالا در دوران بارداری و آسیب ‌رساندن به جنین را به شدت افزایش می ‌دهد. از سوی دیگر، احتمال افت فشار خون مادر در اثر قرار گرفتن در جکوزی با آب گرم بسیار زیاد است. این امر می ‌تواند جریان خون رسانی به جنین را مختل کرده و باعث بروز مشکلاتی برای جنین شود. با توجه به این خطرات و ضررهای جکوزی ، پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می ‌کنند خانم‌ های باردار از استفاده از جکوزی در تمام مدت بارداری خودداری کرده و در صورت نیاز، با مشورت پزشک معالج، اقدام به استفاده از جکوزی نمایند.

مضرات جکوزی
مضرات جکوزی برای بارداری

مضرات جکوزی برای فشار خون

استفاده از جکوزی عوارض متعددی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا می تواند به همراه داشته باشد. دمای بسیار بالای آب جکوزی باعث گشاد شدن شدید رگ‌ های خونی و افزایش ضربان قلب می ‌شود. این امر منجر به افزایش خطرناک فشار خون در این بیماران گشته و از عوارض جکوزی محسوب می شود. همچنین، خروج ناگهانی از محیط داغ و بخار جکوزی می ‌تواند موجب افت شدید و ناگهانی فشار خون شده و عوارض خطرناکی همچون سر گیجه، تاری دید، ضعف و بی‌ حالی را به دنبال داشته باشد. بنابراین، قبل از هر گونه استفاده از جکوزی، بیماران مبتلا به فشار خون بالا، باید درباره مضرات جکوزی حتما با پزشک معالج خود مشورت نماید. در صورت استفاده، باید نکات ایمنی را رعایت نمایند تا از بروز هرگونه عوارض جلوگیری شود.

مضرات جکوزی
مضرات جکوزی برای فشار خون

نکات ایمنی برای جلوگیری از خطرات جکوزی خانگی

هر چند استفاده از جکوزی عوارض زیادی ممکن است داشته باشد، ولی با رعایت دقیق نکات ایمنی و توصیه‌ های پزشکی، می‌ توان از مضرات جکوزی پیشگیری کرد. نکاتی وجود دارند که باید هنگام استفاده مد نظر قرار گیرند تا از عوارض جکوزی و سونا پیشگیری شود. به عنوان مثال، یکی از نکات مهم در جلوگیری از رخداد مضرات جکوزی ، رعایت بازه زمانی مناسب استفاده از جکوزی است. طبق توصیه تولیدکنندگان جکوزی و همچنین پزشکان، در هر جلسه، نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه در جکوزی ماند. همچنین، دمای آب باید حتماً بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی ‌گراد تنظیم شود. پس از اتمام زمان استفاده از جکوزی، حتماً باید با آب ولرم دوش گرفت تا دمای بدن به آرامی کاهش یابد. عدم استفاده از جکوزی بلافاصله پس از خوردن غذای سنگین، مصرف الکل یا انجام ورزش ‌های سخت و طاقت ‌فرسا نیز از دیگر نکات مهم است.

برای مطالعه بیشتر:

جکوزی چیست

نحوه استفاده از جکوزی خانگی

مزایای جکوزی

بهترین برند جکوزی ایرانی

قیمت وان حمامی ارزان

قیمت وان کوچک

اندازه وان دو نفره

وان مدرن

وان تو کار

وان حمام مشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

0

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!