استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مشخصات فنی آسانسور

مشخصات فنی آسانسور
مشخصات فنی آسانسور

اطلاع از مشخصات فنی آسانسور برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از آن ضروری می باشد. همچنین برای خریداری و نصب آسانسور در ساختمان نیز نیاز به اطلاع از مشخصات فنی مورد نیاز اسانسور می باشد. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی آسانسور هیدرولیک و کششی از قبیل نوع آسانسور، مشخات موتور آسانسور و سایر متعلقات آن خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی آسانسور

انواع مشخصات فنی آسانسور

مشخصات فنی آسانسور را می توان به اجزای آن ازجمله موتور آسانسور، کابین آسانسور، درب آسانسور، جنس ریل ها و متعلقاتی چون شستی، سیستم پاراشوت و تابلو فرمان آن تفکیک کرد.

آسانسورها بطور معمول به دو دسته آسانسورهای کششی و هیدرولیک دسته بندی می شوند و اطلاع از نوع آسانسور اولین قدم در شناسایی مشخصات فنی آسانسور می باشد. آسانسورهای کششی نوع متداول تری از آسانسورها بوده و اکثر آسانسورهای استفاده شده در ساختمان ها از این نوع می باشد. آسانسورهای کششی خود به دو دسته آسانسورهای گیربکسی و گیرلس دسته بندی می شوند.

تفاوت اصلی آسانسورهای گیربکسی و گیرلس در نیاز به موتورخانه می باشد. آسانسورهای گیربکسی نیازمند موتورخانه مجزا برای قرارگیری موتور و متعلقات آن می باشند، درحالیکه آسانسورهای گیرلس به موتورخانه نیازی ندارند. به همین دلیل آسانسورهای گیرلس به آسانسورهای بدون موتورخانه یا روملس نیز شهرت دارند.

آسانسورهای هیدرولیکی نوع دیگری از آسانسورها می باشند که از مکانیزم دیگری برای جابجایی کابین استفاده می کنند. این آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای کششی صدای کمتر و حرکت نرم تری دارند. در ادامه به بررسی مشخصات فنی اسانسور هیدرولیک خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی آسانسور هیدرولیک

از مهم ترین مشخصات فنی آسانسور هیدرولیک می توان به محل نوع موتور، نوع پمپ روغن، محل قرار گیری جک و نوع جک اشاره کرد. محل جک در آسانسورهای هیدرولیکی می تواند در بخش زیرین و یا کنار کابین باشد که به نوع اول، آسانسور هیدرولیک جک از زیر و به نوع دوم، جک از بغل گفته می شود.

موتور آسانسور هیدرولیک به دو نوع هوا خشک و غرق در روغن دسته بندی می شوند. موتورهای هوا خشک بیشتر برای خانه ها و ساختمان های کوتاه کاربرد داشته و موتورهای غرق در روغن برای ساختمان های بلندتر تا ۵ طبقه استفاده می شود. پمپ روغن آسانسورهای هیدرولیک نیز به سه دسته دنده ای، اسکرو و پره ای دسته بندی می شوند.

جک آسانسور هیدرولیک نیز یکی از مشخصات فنی آسانسور هیدرولیک می باشند که به دو دسته جک ساده یا مستقیم و جک تلسکوپی دسته بندی می شود. همچنین آسانسورهای هیدرولیک می توانند به صورت یک جک و دو جک اجرا شوند. جک های مستقیم به صورت یک تکه بوده و طول شفت آن ها برابر با ارتفاع کف چاه تا بخش زیرین کابین تا بالاترین توقف آسانسور می باشد. این در حالیست که در آسانسورهای هیدرولیک جک تلسکوپی، شفت به صورت یک تکه نبوده و ارتفاع هر یک از شفت ها بسیار کمتر از شفت های یک تکه می باشد.

از مشخصات فنی آسانسور هیدرولیک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از برق تکفاز
  • حرکت نرم و بی صدا
  • عدم نیاز به موتورخانه
  • عدم نیاز به گاورنر
  • مصرف بهینه انرژی

مشخصات فنی موتور آسانسور

همانطور که پیش تر اشاره شد یکی از قطعات اصلی آسانسور، موتور آن می باشد که به دو نوع موتورهای گیرلس و گیربکسی دسته بندی می شود. از مشخصات فنی آسانسور در مورد موتور می توان به ظرفیت، تعداد طبقات، استاتیک لود، سرعت، توان موتور، نوع الکتروموتور و تعداد استارت اشاره کرد.

ظرفیت موتور آسانسور باید مطابق با ظرفیت کابین انتخاب شود. برای مثال اگر ظرفیت کابین آسانسور ۶ نفر است، ظرفیت موتور آسانسور نیز باید ۶ نفر یا ۴۵۰ کیلوگرم باشد. همچنین استاتیک لود موتور نیز معرف ظرفیت کل حمل بار موتور شامل وزن کابین و مسافران، وزنه تعادل و سیم بکسل می باشد.

یکی دیگر از مهم ترین مشخصات فنی آسانسور در ارتباط با موتور، سرعت موتور آسانسور می باشد. سرعت موتورهای آسانسور معمولا ۰.۶۳، ۱، ۱.۶، ۲، ۲.۵ و ۳ متر بر ثانیه می باشد. هرچه سرعت موتور بیشتر باشد، کابین در زمان کمتری ارتفاع مشخصی را طی می کند.

از دیگر مشخصات فنی موتور آسانسور در مورد موتور می توان به تعداد طبقات موتور اشاره کرد که معرف تعداد طبقاتی است که موتور آسانسور توانایی حمل کابین را دارد. همچنین توان موتور، نیز معرف قدرت خروجی موتور بوده و تعداد استارت نیز بیان کننده حداکثر تعداد استارت های موتور در هر ساعت می باشد. هرچه ترافیک ساختمان بیشتر باشد، تعداد استارت های موتور نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین در ساختمان های پر رفت و آمد، تعداد استارت موتور جزو مشخصات فنی مهم آسانسور بشمار می رود.   

مشخصات فنی کابین آسانسور

مشخصات فنی آسانسور به نوع آسانسور و موتور آن منتهی نمی شود. کابین آسانسور به دلیل ارتباط مستقیم آن با مسافران یکی از مهم ترین اجزای یک آسانسور بشمار می رود. کابین آسانسور باید از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و سبب ناراحتی مسافران نشود.

از مشخصات فنی آسانسور در مورد کابین می توان به جنس کابین، سیستم تهویه و ظرفیت آن اشاره کرد. کابین آسانسور در یکی از جنس های ام دی اف، ام دی اف استیل، تمام استیل و شیشه ای ارائه می شود که کابین های ام دی اف جزو ارزان ترین آن ها می باشند. سیستم تهویه آسانسور نیز یکی دیگر از مشخصات فنی آسانسور می باشد. سیستم تهویه آسانسور باید بر اساس ظرفیت کابین و ترافیک ساختمان در کابین تعبیه شود. ظرفیت کابین نیز باید با توجه به پیک ترافیک و تعداد طبقات ساختمان تعیین شود.

مشخصات فنی آسانسور کابین
کابین آسانسور

سایر مشخصات فنی آسانسور

از سایر مشخصات فنی آسانسور می توان به جنس ریل ها، پاراشوت، تابلو فرمان و درب آسانسور اشاره کرد. جنس ریل آسانسورها به صورت آلومینیومی و یا فولادی می باشند که ریل های آلومینیومی دوام و قیمت بالاتری از ریل های فولادی دارند. پاراشوت آسانسور نیز به سه دسته پاراشوت لحظه ای، عملکرد تدریجی و ضربه گیر طبقه بندی می شوند. تابلو فرمان آسانسور نیز یکی از اجزای بسیار مهم آسانسور می باشد که باید با توجه به ظرفیت، سرعت، تعداد توقف ها، توان موتور و نوع آسانسور انتخاب و خریداری شود.

از مشخصات فنی آسانسور در مورد درب نیز می توان به نوع درب اشاره کرد. درب های آسانسور به چهار دسته اصلی لولایی، نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک و سانترال دسته بندی می شوند. درب های لولایی پایین ترین قیمت و درب های تمام اتوماتیک و سانترال بیشترین قیمت را در میان درب های آسانسور دارند.

برای مطالعه بیشتر:

راهنمای خرید آسانسور

راه اندازی مجدد آسانسور

بالابر خانگی هیدرولیکی

کاتالوگ آسانسور

بهترین آسانسور

شرکت خدمات آسانسور

آسانسور ایتالیایی

آسانسور داخل خانه

آسانسور پنوماتیک

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

خرید اسانسور قسطی

شرکت اسانسور

ابعاد آسانسور

قیمت آسانسور سه طبقه

آسانسور kone

قانون جدید نصب آسانسور برای ساختمانهای قدیمی

فضای لازم برای آسانسور ۴ نفره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!