استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

فرق سونا و جکوزی چیست

فرق سونا و جکوزی
فرق سونا و جکوزی

فرق سونا و جکوزی یکی از موارد مهمی بوده که افراد پیش از اضافه کردن هر کدام از این امکانات تفریحی به مکان مورد نظر خود، باید نسبت به آن آگاه باشند. تفاوت سونا و جکوزی در عملکرد، ساختار و امکاناتی که دارند، تاثیر بسیاری در نحوه طراحی و ساخت آن ها می گذارد. به طور کلی، سونا و جکوزی از تاسیسات و امکانات تفریحی و درمانی پر طرفداری بوده که امروزه در مکان هایی مثل خانه ها، ویلاها و استخرها مورد استفاده قرار می گیرند. دانستن تفاوت سونا و جکوزی می تواند به افراد کمک کند تا با توجه به مزایا و امکانات مورد نیاز خود، انتخاب مناسبی داشته باشند. در متن زیر به بررسی فرق سونا و جکوزی از جهات مختلف خواهیم پرداخت.

سونا جکوزی چیست؟

پیش از بررسی آن که بدانیم فرق سونا و جکوزی چیست ، باید بدانیم که هرکدام چه عملکردی داشته و برای چه هدفی به کار می روند. در نهایت، به این سوال پاسخ خواهیم داد که فرق سونا و جکوزی چیست . سونا و جکوزی هر دو از امکانات مرتبط با سلامتی و آرامش در محیط‌ های خانگی و تفریحی هستند. سونا یک فضای کوچک و بسته بوده که برای ایجاد حرارت بالا در داخل یک اتاقک طراحی شده است. این فضا معمولاً با استفاده از سنگ‌ های متعدد یا راهکارهایی دیگر متناسب با نوع سونا گرم شده و هوای داخل آن ممکن است خشک یا مرطوب باشد. انواع مدل های سونا که در مکان های مختلف از آن ها استفاده می شوند، به دو دسته سونای خشک و بخار تقسیم می شود.

تفاوت سونا و جکوزی
تفاوت جکوزی و سونا چیست

سونا بخار

در این نوع سونا، آب لوله کشی شده در دمای حدودی ۶۲ درجه سانتی گراد به بخار آب تبدیل می شود. کل فضای این سونا پوشیده از بخار گرم بوده و افراد برخورد مستقیمی با آب نخواهند داشت. استفاده از این مدل سونا، می‌ تواند گردش خون، عملکرد قلب و عروق و همچنین سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و به کاهش دردهای عضلانی و مفصلی ناشی از تمرینات سنگین کمک کند. از دیگر مزایای این سونا می‌ توان به شادابی و سلامت پوست و مو اشاره کرد. با این حال، دمای بالای درون سونای بخار، ممکن است برای برخی افراد مناسب نبوده و استفاده از سونا بخار برای آن ها مضر باشد. با توجه به این نکات، بهتر است قبل از استفاده از سونا، مخصوصا در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی، با پزشک خود مشورت کرد.

تفاوت سونا و جکوزی
سونا بخار

سونا خشک

 سونای خشک، نوع دیگری از سونا بوده که از گرمای خشک استفاده کرده و رطوبت بسیار پایینی دارد. در این نوع از سونا دمای اتاقک بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه و بالا می رود. دمای ایجاد شده در این نوع سونا با استفاده از سنگ ها و یا سیستم های گرمایشی الکتریکی، تامین می شود. این نوع سونا، یکی از روش های مورد استفاده برای لاغری نیز می باشد. زیرا با افزایش دمای بدن، غدد تعریق فعال شده و توده های چربی شروع به آب شدن می کنند.

تفاوت سونا و جکوزی
فرق سونا و جکوزی از لحاظ جنس

جکوزی

جکوزی یک وان کوچک حاوی آب گرم و مجهز به پمپ های آب می باشد. یکی از قابلیت های جکوزی، اضافه کردن هوا به درون آب و تشکیل حباب در سطح آب جکوزی می باشد. همچنین به علت خروج پر فشار آب از جت ها، بر روی سطح بدن عملکردی مانند ماساژور ایجاد می کند. دمای جکوزی معمولاً به طور ثابت در حدود ۳۷-۴۰ درجه سانتی ‌گراد تنظیم شده و به صورت مستمر آب درون آن تصفیه می‌ شود. استفاده از جکوزی  به دلیل افزایش جریان خون و کاهش درد عضلانی و مفصلی مفید است. علاوه بر فوایدی که جکوزی برای جسم دارد، به دلیل ایجاد یک فضای آرامش بخش، بر سلامت روان نیز تاثیر گذار می باشد.

فرق سونا و جکوزی
جکوزی

تفاوت سونا و جکوزی با یکدیگر

اکنون که با  ویژگی های انواع سونا و جکوزی آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم فرق سونا و جکوزی چیست . پیش از این گفته شد که اصلی ترین تفاوت سونا و جکوزی این است که جکوزی یک وان آب گرم بوده که آب با فشار زیاد از جت های آن خارج می شود. در حالی که سونا، اتاقک محصوری بوده که به شیوه های مختلف گرم می شود. بارزترین فرق سونا و جکوزی در این است که در سونا، بر خلاف جکوزی، فرد تماس مستقیم با آب نخواهد داشت. اما تفاوت سونا و جکوزی تنها در این نکته خلاصه نخواهد شد. در ادامه فرق سونا جکوزی را از جهات دیگر نیز بررسی خواهیم کرد.

تفاوت سونا و جکوزی
فرق سونا و جکوزی از لحاظ دما

فرق سونا و جکوزی از لحاظ ساختار

متمایز کننده ترین فرق سونا و جکوزی ، تفاوت سونا و جکوزی در ساختارشان می باشد. سونا و جکوزی دو ساختار متفاوت دارند. سونا، اتاقکی دارای صندلی های پلکانی می باشد. در حالی که جکوزی مانند یک وان بوده که بسته به ظرفیت جکوزی، از یک نفر تا چند نفر می توانند از آن استفاده کنند.

فرق سونا و جکوزی از لحاظ دما

فرق سونا و جکوزی از لحاظ میزان دما از تفاوت های مهم این دو شمرده می شود. معمولا دمای سونا بالاتر از دمای جکوزی می باشد. سونا از نوع خشک می تواند تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد بالا رفته در صورتی که دمای جکوزی تا حداکثر ۳۷-۴۰ درجه سانتی گراد بالا می رود.

تفاوت سونا و جکوزی از لحاظ جنس

دیگر تفاوت سونا و جکوزی ، جنس آن ها می باشد. دیواره و بدنه اتاقک سونا خشک معمولا از انواع چوب ساخته می شود. در صورتی که پانل ها و بدنه داخلی جکوزی می توانند از جنس های مختلفی مانند آکریلیک، فایبرگلاس، سرامیک و حتی پانل های چوبی ترمو وود ساخته شوند. 

فرق سونا و جکوزی از نظر مزایا

از دیگر موارد فرق سونا و جکوزی که می توان به آن اشاره کرد، فواید و مزایای استفاده از آن ها می باشد. معمولا از جکوزی برای کاهش سطح اضطراب و تسکین درد عضلات و مفاصل به وسیله ماساژورهای آن استفاده  می شود. در حالی که کاربرد سونا معمولا برای بهبود گردش خون، تعرق و حتی کاهش وزن می باشد.

تفاوت سونا و جکوزی در مدت زمان استفاده از آن ها

فرق سونا و جکوزی ، در مدت زمان استاندارد استفاده از آن ها نیز مشهود است. معمولا بیشتر از ۱۰ الی ۲۰ دقیقه نباید در اتاقک های سونا ماند. در صورتی که زمان استفاده از جکوزی می تواند بیشتر هم باشد. البته باید در هنگام استفاده از سونا و جکوزی، افراد به نشانه های گرما زدگی توجه کرده و همچنین بیماری های زمینه ای خود را نیز در نظر بگیرند.

تفاوت سونا و جکوزی
تفاوت سونا و جکوزی از لحاظ فواید

فرق سونا و جکوزی از لحاظ خطرات سلامتی

از موارد دیگری که می توان برای فرق سونا و جکوزی به آن اشاره کرد، تفاوت معایب و مضرات آن ها است. سونا و جکوزی به صورت کلی برای افرادی که از سلامتی خود مطمئن بوده و دارای بیماری خاصی نمی باشند، انتخاب های بی خطری هستند. اما همانطور که پیش از این گفته شد، افرادی که از شرایط سلامتی مساعدی برخوردار نیستند، ممکن است دچار مشکل شوند. برای مثال، استفاده از سونا برای افرادی که مبتلا به مشکلات قلبی، تنفسی و یا فشار خون بالا هستند، خطرساز است. از طرفی دیگر، جکوزی می تواند برای افراد دارای زخم های باز یا مشکلات پوستی، زنان باردار و همچنین کودکان پایین ۱۰ سال، خطرناک باشد.

برای مطالعه بیشتر:

قیمت سونا و جکوزی خانگی

نصب کابین دوش در اتاق خواب

وان جکوزی یک نفره

قیمت وان حمام ساده

قیمت انواع جکوزی

کابین دوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 4.61 ( 7 نظر)

۳ نظر

  1. عوامل تاثیرگذار روی قیمت سونا جکوزی فقط ابعادی هست که در اون کار میشه؟؟؟

  2. هزینه اجرای سونا جکوزی و حداقل متراژ مورد نیاز چقدر هست

  3. سونا جکوزی از لحاظ قیمتی چقدر تفاوت دارند؟