استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

عیب یابی اعلام حریق سنس

عیب یابی اعلام حریق سنس
عیب یابی اعلام حریق سنس

جهت عیب یابی اعلام حریق سنس باید از مراحل و دستورالعمل های مشخصی پیروی نمود. یکی از اولویت های بسیار مهم برای مهندسان و متخصصان امور تاسیسات در ساختمان ها، عیب یابی سیستم های اعلام حریق می باشد. این سیستم ها نقش اساسی در حفظ ایمنی ساختمان و جلوگیری از خسارت های احتمالی ناشی از آتش سوزی دارند. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری منظم از این سیستم ها نیز امری بسیار حیاتی است. بدین دلیل، همواره باید به عیب یابی و نگهداری اعلام حریق توجه ویژه ای داشت.

سیستم های اعلام حریق، همچون سایر تجهیزات، با گذر زمان به خطاها و اشتباهات ممکنه دچار شوند. از این رو، اجرای آپدیت ها و عیب یابی اعلام حریق سنس به موقع بسیار حائز اهمیت است. این اقدامات تضمین می کند که سیستم های اعلام حریق همواره به درستی عمل کرده و در مواجهه با هر گونه خطر، وظیفه های خود را به نحو احسن انجام دهند. در این مقاله، به بررسی کامل فرآیند و نکات عیب یابی اعلام حریق سنس می پردازیم.

عیب یابی اعلام حریق سنس : تعمیر و نگهداری

سیستم های اعلام حریق دارای حساسیت بسیار بالایی هستند. برای اینکه در زمان ارائه خدمات به سیستم، بتوان مشکلات را به دقت تشخیص داد، ضروری است همه ارورها و آلارم های سیستم را به همراه زمان ثبت نمایید. در حالی که اکثر سیستم های اعلام حریق امروزی دارای حافظه داخلی هستند، اما به دلایل مانند دستکاری غیرکارشناسانه، قطعی برق، یا قطعی باطری، امکان از بین رفتن اطلاعات موجود در حافظه وجود دارد.

بنابراین، بهترین راه برای عیب یابی اعلام حریق سنس ، ثبت دقیق تمام ارورها و آلارم ها در طول زمان استفاده از سیستم می باشد. این کار به شما این امکان را می دهد که مشکلات سیستم را به درستی تعیین کرده و مورد تصمیم گیری و اصلاح قرار دهید. به عبارت دیگر، بهترین عمل، عدم وابستگی به حافظه دستگاه و به جای آن ثبت تمام موارد خطاها و آلارم ها در یک دفتر یادداشت جداگانه می باشد. این روش می تواند بسیار موثر باشد و به شما کمک می کند تا عملکرد سیستم اعلام حریق را بهبود بخشیده و از مخاطرات احتمالی جلوگیری کنید.

عیب یابی اعلام حریق سنس
کنترل پنل اعلام حریق سنس

عیب یابی اعلام حریق سنس : خطاها

در این بخش از عیب یابی اعلام حریق سنس ابتدا باید تعریف کنیم که آلارم در سیستم اعلام حریق به معنای اطلاع رسانی و هشدار دادن در صورت وقوع حریق می باشد. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف، آلارم ها به صورت نادرست فعال می شوند و از آنجا که بدون وقوع آتش سوزی اتفاق می افتند، به آن ها “آلارم اشتباه” یا “آلارم کاذب” می گویند. این خطاها در سیستم اعلام حریق می توانند به دو دسته تقسیم شوند:

  • آلارم های ناخواسته

این آلارم ها به دلیل عواملی به غیر از حریق فعال می شوند. به عنوان مثال، دودهای مختلفی می توانند در محیط ایجاد شوند، از جمله دود سیگار یا دود ماشین. این عوامل باعث فعال سازی آلارم دستگاه می شوند حتی اگر هیچ شعله یا حریق واقعی وجود نداشته باشد.

  • آلارم های اشتباهی ناشی از پنل، دتکتور و شستی

این نوع آلارم ها به دلیل خطاهایی در تجهیزات اعلام حریق فعال می شوند. این خطاها ممکن است ناشی از عوامل مانند وزش باد، جریان گذرا در مدار، یا خرابی در دتکتورها باشند. به این نوع آلارم ها نیز “آلارم کاذب” گفته می شود و معمولاً به دلیل علل فنی و ناشی از خطاهای تجهیزاتی اتفاق می افتند.

در عیب یابی اعلام حریق سنس و رفع خطاهای سیستم، نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق از آلارم و عوامل محیطی داریم تا بتوانیم تشخیص دهیم که آیا آلارم ایجاد شده واقعی است یا اشتباهی. این اقدامات از اهمیت بسزایی در حفظ دقت و کارایی سیستم اعلام حریق برخوردارند.

عیب یابی اعلام حریق سنس
آژیر اعلام حریق سنس

عیب یابی اعلام حریق سنس : روند نگهداری

نگهداری منظم در عیب یابی اعلام حریق سنس از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا این سیستم ها نقش حیاتی در حفظ ایمنی ساختمان و افراد بازی می کنند. روند نگهداری به شکل زیر می تواند انجام شود:

  1. بازدید هفتگی: در این بازدید هفتگی، سیستم اعلام حریق باید به صورت منظم هر هفته بررسی شود. این بازدید شامل چک کردن سلامتی باطری ها و منابع تغذیه، تست نمایشگرها و ارزیابی عملکرد آن ها می شود. همچنین، دفاتر ثبت آلارم ها باید به صورت دوره ای برای عیب یابی بررسی شوند.
  2. بازدید ۶ ماهه: در این بازدید ۶ ماهه، تمامی اجزاء سیستم اعلام حریق مورد بررسی قرار می گیرند. اتصالات، سیم ها، کابل ها، آژیرها، فلاشرها، شستی ها، دتکتورها و سایر اجزا به دقت چک می شوند. همچنین، دتکتورهای مستقر در مکان های آلوده تمیز می شوند.
  3. بازدید سالانه: در بازدید سالانه، تمام تجهیزات سیستم اعلام حریق مورد بازبینی و چک می شوند. هر قسمت از سیستم از مدارات داخلی گرفته تا باطری پشتیبان و بردها، مورد نظافت و بازبینی قرار می گیرند. در صورت آلودگی یا خرابی، اقدام به تمیز کردن و تعویض اجزا مورد نیاز می شود.

این روند نگهداری منظم و بازدیدهای دوره ای برای عیب یابی اعلام حریق سنس  و اطمینان از کارکرد صحیح سیستم اعلام حریق و جلوگیری از آلارم های کاذب و اشتباهی بسیار حائز اهمیت است. همچنین، تعویض منابع تغذیه و باطری ها به موقع می تواند در ضمانت کارایی بهتر سیستم باشد.

عیب یابی اعلام حریق سنس
دتکتور اعلام حریق سنس

عیب یابی اعلام حریق سنس : تست حساسیت دتکتور

برای عیب یابی اعلام حریق سنس ، تست حساسیت دتکتورها در بازه های زمانی منظم بسیار اهمیت دارد. روال تست حساسیت دتکتورها به صورت زیر ممکن است انجام شود:

  • تست نصب اولیه: این تست باید در زمان نصب اولیه دستگاه صورت گیرد. در این مرحله، دتکتورها باید به دقت تنظیم و تست شوند تا اطمینان حاصل شود که عملکرد صحیحی دارند.
  • تست سالانه: هر سال یک بار، تست حساسیت دتکتورها باید انجام شود. این تست به منظور اطمینان از عملکرد صحیح دتکتورها و تنظیمات صحیح آن ها انجام می شود.
  • تست چهارساله: هر چهار سال یک بار، باید سیستم به صورت کلی مورد بازبینی و تست قرار گیرد. در این مرحله، تمامی دتکتورها و تجهیزات مورد بررسی دقیق قرار می گیرند و هر چیزی که نیاز به تنظیم مجدد دارد تعیین می شود.
  • تعویض تجهیزات بعد از ۸ تا ۱۰ سال: هر دتکتور باید بعد از ۸ تا ۱۰ سال تعویض شود، حتی اگر سالم به نظر بیاید. این تعویض طبق استانداردهای مربوط انجام می شود.
  • برچسب گذاری سرویس کاری: هر بار که سرویس انجام می شود، باید برچسب سرویس کاری به همراه تاریخ آن بر روی سیستم چسبانده شود. همچنین، اطلاعات مربوط به سرویس کاری و شماره تماس سرویس کار باید در دفتر مخصوص ثبت شود.
عیب یابی اعلام حریق سنس
شستی اعلام حریق سنس

عیب یابی اعلام حریق سنس : هشدار کاذب

در فرآیند عیب یابی اعلام حریق سنس ، مهم است به هشدارهای کاذب یا خطاهای سیستم اعلام حریق توجه داشت. این هشدارها شامل آلارم های کاذب یا ارورهای سیستم اعلام حریق است که ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند. برای عیب یابی اعلام حریق در مورد هشدارهای کاذب، شناسایی انواع این هشدارها اهمیت دارد:

  • هشدارهای ناشی از عوامل روزمره

این نوع هشدارها ناشی از عوامل روزمره مثل دود از پخت و پز، گرد و غبار، دود سیگار و ورود حشرات می باشند. برای عیب یابی اعلام حریق، باید این نوع هشدارها را شناسایی کرد و اقدام به تنظیمات و تنظیمات صحیح دتکتورها نمود.

  • هشدارهای مربوط به شکستن شیشه شستی ها

این نوع هشدارها در صورت شکسته شدن شیشه شستی های اعلام حریق فعال می شوند. برای عیب یابی اعلام حریق، باید شیشه ها و تجهیزات مرتبط مورد بازبینی قرار گیرند.

  • هشدارهای مربوط به خطاهای سیستم

این نوع هشدارها به دلیل خطاها و مشکلات در سیستم اعلام حریق ایجاد می شوند. برای عیب یابی اعلام حریق، باید خطاها را شناسایی کرد و به تصحیح آن ها پرداخت.

  • هشدارهای مربوط به خطاهای از سرعت و دستکاری های نادرست

این نوع هشدارها ناشی از دستکاری نادرست تجهیزات و سیستم های اعلام حریق توسط اشخاص غیرکارشناس می باشد. برای عیب یابی اعلام حریق، باید اقدام به تنظیمات صحیح تجهیزات و جلوگیری از دستکاری های غیرکارشناسانه نمود.

برای مطالعه بیشتر:

عیب یابی سیستم اعلام حریق زیتکس

شرکت سنس اعلام حریق

آموزش نصب دتکتور اعلام حریق

اجرای سیستم اعلام حریق

محاسبات سیستم اعلام حریق

طراحی سیستم اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

دتکتور دودی سنس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)