استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی ویلا فلت

طراحی ویلا فلت
طراحی ویلا فلت

طراحی ویلا فلت از دیرباز تاکنون در جهان طرفداران زیادی داشته است؛ لذا امروزه شرکت ها و دفاتر مهندسی بسیاری به اجرای این سبک از ویلاها می پردازند. فلت (Flat) کلمه ای انگلیسی است که به معنای مسطح و هموار می باشد. اصطلاح فلت در صنعت ساختمان سازی معمولاً به بناهایی اطلاق می گردد که در یک طبقه و نهایتاً ارتفاع ۱ تا ۱/۲ متری از سطح زمین ساخته شده اند. ویلاهای فلت از قدیمی ترین سبک های ویلاسازی هستند که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دانش ساخت و ساز، طراحی ویلا مدرن فلت به محبوب ترین سبک تبدیل شده است. ساخت چنین خانه هایی، علاوه بر جذابیت و مزایای متعدد همچون پایین بودن هزینه ی ساخت نسبت به ویلاهای دوبلکس و تریبلکس، معایبی نیز دارد که ساده ترین آنها عدم امکان اجرای ویلای فلت در توپوگرافی های دارای شیب می باشد.

طراحی ویلا فلت
نمونه ای از طراحی ویلای فلت مدرن

در طراحی ویلا فلت باید موارد مختلفی را بررسی نمود تا بهترین و مناسب ترین نتیجه مختص شما و خانواده تان به دست آید. از آنجا که نقشه ی ویلا فلت ۳۰۰ متری با ویلا فلت نقلی بسیار متفاوت می  باشد، از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کرد، نیازها و سلیقه و بودجه ی کارفرماست. بدین معنا که متراژ هدف تعیین شود و سپس با توجه به روحیات و خواسته های افراد، سبک مورد نظر از اعم از ویلا فلت کلاسیک یا مدرن انتخاب گردد.

طراحی ویلا فلت
طراحی ویلا فلت به سبک کلاسیک

هزینه طراحی و ساخت ویلای فلت

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر طراحی ویلا فلت ، بودجه ی کارفرما برای طراحی و اجرا است. قیمت ساخت و طراحی ویلا فلت ، بسته به عوامل بسیاری می تواند متغیر باشد که از جمله عوامل تاثیرگذار بر هزینه طراحی ویلا فلت ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک طراحی ویلا
  • متریال استفاده شده در ویلا
  • نوع نمای ویلا و نحوه ی اجرای آن (خشک یا ملاتی)
  • نوع و جنس اجزای استفاده شده در ویلا مانند درب و پنجره ها
  • موقعیت جغرافیایی ویلا
  • متراژ زمین و ویلا
  • تعداد اتاق ها و فضاهای داخلی
  • امکانات موجود در ویلا
طراحی ویلا فلت

با توجه به شرایط اقتصادی و قدرت خرید عموم مردم، استقبال خوبی از طراحی ویلا فلت می شود؛ البته باید در نظر داشت که این ویلاها مناسب همه ی افراد نمی باشد.

ویژگی های ویلا فلت

ویلاهای فلت در واقع همان ویلاهای یک طبقه هستند که عمدتاً هم سطح و هم تراز با زمین اطراف خود ساخته می شوند. در این سبک ویلا، تمام فضاها همچون اتاق های خواب، نشیمن، آشپزخانه، سالن نهارخوری، سرویس های بهداشتی و … در یک طبقه قرار می گیرند. به طور معمول این نوع ساختمان ها دارای پنجره های قدی هستند تا نور بیشتری دریافت کنند. این نوع ویلاسازی مانعی برای نماسازی های جذاب و متنوع نمی باشد. می توان انواع نماسازی، سقف کاذب و سازه ای، استخر، محوطه سازی و غیره را در طراحی ویلا فلت به کار برد. با اینکه این سبک ویلاها معمولا از مساحت ۱۰۰ متر و ۲ خواب به بالا ساخته می شوند، ولی در طراحی ویلا فلت محدودیتی از نظر متراژ و مساحت وجود ندارد و می تواند به صورت ویلای بزرگ و یا یک ویلا فلت نقلی طراحی شود.

طراحی ویلا فلت
طراحی ویلا فلت

انواع سبک های ویلا فلت

ویلاهای فلت در سبک های مختلفی اجرا می شود که از شاخص ترین آن ها می توان به ویلا فلت مدرن و ویلای فلت کلاسیک اشاره کرد. طراحی ویلا فلت مدرن و کلاسیک، در ویژگی های اصلی مشترک و در بعضی از خصوصیات دارای تفاوت می باشند. از مهم ترین تفاوت های این دو سبک می توان به میزان استفاده از المان های طراحی اشاره کرد؛ در ویلای فلت مدرن، هدف کاهش تجملات و عناصر موجود در فضا است که طرح را به یک بنای ساده و در عین حال شیک نزدیک می کند. این طراحی از محبوب  ترین سبک های طراحی ویلا در جهان می باشد. در سمت مقابل، طراحی ویلا فلت به سبک کلاسیک با استفاده از المان ها و عناصر متعدد صورت می گیرد و نماد قدرت و شکوه در طراحی است.

طراحی ویلا فلت
نمونه ای از طراحی ویلای فلت به سبک کلاسیک

ویلا فلت مدرن

هنگام ساخت و طراحی ویلا فلت ، باید تصمیم بگیرید که کدام سبک ویلا مناسب شما است. این مسئله ارتباط مستقیمی با بودجه و سلیقه ی شما دارد ولی در کنار هزینه، باید شناخت کافی و خوبی از انواع سبک ها داشته باشید. در طراحی ویلا فلت ، شما این امکان را دارید که به جای صرف بودجه خود برای ساخت طبقات بیشتر، این هزینه را صرف طراحی ویلای فلت لاکچری و مدرن با امکانات بیشتر و تکنولوژی به روز تر کنید. در نتیجه یکی از بهترین گزینه های طراحی ویلا فلت ، طراحی آن به سبک ویلای فلت مدرن می باشد.

طراحی ویلا فلت مدرن
طراحی داخلی ویلای مدرن فلت

در این سبک ، ساده بودن یکی از مهم ترین ویژگی ها است؛ ولی در عین حال محدودیتی برای پیاده سازی خواسته ها در طراحی ویلا مدرن فلت وجود ندارد. به همین دلیل طراحان می توانند ایده های بسیار متنوع و جذابی را در نقشه خانه ویلایی فلت کارفرما پیاده کنند که این موضوع سبب می شود، طراحی هر ویلا منحصر به فرد باشد.

طراحی ویلا فلت
طراحی ویلا فلت به سبک مدرن

در طراحی ویلا فلت مدرن ، می توان از انواع مصالح همچون بتن، چوب، شیشه، سنگ و … و همچنین نماسازی های متنوع بهره برد و از این طریق طراحی های خلاقانه ای ارائه داد. اما یکی از رایج ترین و پرکاربردترین رنگ ها در سبک مدرن، رنگ های خنثی است. نمونه هایی از رنگ های خنثی شامل سفید، سیاه، طوسی و خاکستری، قهوه ای روشن و کرم می باشند. طراحان و معماران با ترکیب این رنگ ها و دانش زیباشناسی خود، می توانند طراحی ویلا فلت را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

طراحی ویلا فلت مدرن
بکارگیری رنگ های خنثی در طراحی ویلای مدرن

ویلا فلت کلاسیک

ویلای فلت کلاسیک از جمله ویلاهای لوکس و مجلل به حساب می آید که به دلیل نزدیکی با سلیقه ی اکثر ایرانیان، در ایران طرفداران بسیاری دارد. در سبک کلاسیک پیچیدگی های طرح نسبت به سبک مدرن بیشتر و استفاده از مصالح سنگی رایج تر می باشد؛ به همین دلیل معمولا هزینه ی اجرای سبک کلاسیک از مدرن بیشتر خواهد بود. در نمای این سبک از ویلاها معمولا پنجره های بزرگ و ستون های مرتفع با دیتیل های بسیار زیاد به چشم می خورد و همچنین از دیگر ویژگی های طراحی ویلا فلت به سبک کلاسیک، ایجاد تقارن می باشد.

طراحی ویلا فلت
نمای ویلای فلت سبک کلاسیک

نکات طراحی ویلا فلت

طراحی ویلا فلت مانند هر پروژه ی طراحی دیگری، اصول و قواعدی دارید که باید به آن ها توجه شود. برخی موارد می تواند طراحی را غیرممکن و یا چالش برانگیز کند. بعضی از عوامل نیز مشخص کننده مسیر طراحی هستند. در ادامه به برخی از موارد مهم و اثرگذار در مسیر طراحی ویلا فلت اشاره خواهیم کرد.

طراحی ویلا فلت
طراحی ویلای فلت

تاثیر میزان نشست زمین بر طراحی ویلا فلت

نشست خاک در اثر ضعیف بودن خاک و عدم تحمل بار ساختمان، اتفاق می افتد. در صورت آگاهی از سست بودن خاک و احتمال نشست خاک در گذر زمان، می توان علاوه بر تحکیم خاک، از راهکارهایی همچون سبک سازی ساختمان و یا تعبیه ی تعداد ستون های سازه ای بیشتر، در طراحی ویلا فلت استفاده کرد.

تاثیر توپوگرافی و شیب زمین بر طراحی ویلا فلت

عامل چالش برانگیز شیب، نه تنها در سفت کاری ویلا اثرگذار است، بلکه از ابتدایی ترین گام های مسیر همانند نقشه برداری، تفاوت هایی را در پروژه ایجاد می کند. شیب زمین می تواند بر هزینه های نقشه برداری، نحوه استفاده از مصالح، زهکشی ویلا و … در نهایت بر هزینه ی تمام شده ی کل ساخت و طراحی ویلا فلت ، تاثیر بگذارد. از طرفی وجود شیب می تواند چشم اندازهای بهتری را تولید کند. 

تاثیر موقعیت جغرافیایی و میزان رطوبت هوا بر طراحی ویلا فلت

به علت آب و هوای بارانی و رطوبت بالای بسیاری از مناطق همچون شهرهای شمالی کشور، امکان نفوذ رطوبت به مصالح و طبعا ساختمان ویلا، وجود دارد. در نظر گرفتن محل ساخت ساختمان و ویژگی های جغرافیایی آن، می تواند بر تصمیم گیری های متعددی همچون انتخاب مصالح، در مسیر طراحی ویلا فلت موثر باشد.

طراحی ویلا فلت
طراحی ویلا فلت در مجاورت آب

تاثیر سلیقه و بودجه ی کارفرما بر طراحی ویلا

در پروژه های طراحی، همواره کارفرمایی وجود دارد که طراحی برای آن صورت می گیرد. در برخی موارد کارفرما، یک ارگان است و گاهی نیز یک شخص یا خانواده است. توجه به سلایق، نیازها، خواسته ها و از همه مهم تر بودجه ی کارفرما، در تمام بخش های طراحی ویلا فلت ، حائز اهمیت می باشد.

تاثیر سبک ویلا فلت بر نحوه طراحی آن

انتخاب سبک بنا اعم از ویلای فلت کلاسیک یا مدرن، نحوه ی طراحی و اجرای بسیاری از المان ها و عناصر موجود در ویلا را مشخص خواهد کرد. به عنوان مثال، طراحی ویلا فلت به سبک مدرن، بر خلاف سبک کلاسیک، با استفاده ی حداقلی از تزیینات و تجملات، صورت می گیرد.

طراحی ویلا فلت
سبک مدرن در طراحی ویلا فلت

تاثیر نوع مصالح و نمای ویلا در طراحی

پس از تصمیم گیری در خصوص سبک، بودجه، سلیقه و سایر عوامل موثر، باید به مصالح مناسب جهت رسیدن به هدف طراحی توجه شود. به عنوان مثال، در صورتی که کارفرما مخالف دید به داخل بنا باشد، استفاده از نمای تماما شیشه ای، گزینه ی مناسبی نمی باشد. همچنین توجه به ویژگی های ذاتی مصالح مانند رنگ و بافت آن ها، کمک بزرگی در مسیر طراحی ویلا فلت خواهد کرد.

طراحی ویلا فلت
ترکیب مصالح مختلف در نماسازی ویلا فلت

تاثیر متراژ هدف بر طراحی ویلا فلت

از آنجا که طراحی برای ویلای ۸۰ متری با ۲۰۰ متری، یکسان انجام نمی شود، تعیین متراژ دقیق بنا در ابتدای مسیر طراحی ویلا فلت ، حائز اهمیت می باشد.

راهکارهایی برای طراحی ویلا فلت

همان طور که پیش تر ذکر شد، ویلا فلت ساختمانی است که در هیچ یک از نقاط سازه ای آن اختلاف سطح وجود ندارد. یعنی تمام بخش ها و فضاها در طراحی ویلا فلت ، در یک تراز قرار می گیرند و برای جابجایی بین فضاهای مختلف مانند نشیمن و آشپزخانه و اتاق خواب، نیازی به استفاده از پله نمی باشد. طراحی چنین بنایی که در عین استانداردهای فضاهای داخلی و همجواری شان، نیازمند سیرکولاسیون مناسب و زیبایی بصری می باشد، بهتر است توسط متخصصین و طراحان با تجربه صورت گیرد تا ضمن استفاده ی حداکثری از زمین، به نیازهای کارفرما نیز پاسخ داده شود. به ویژه در طراحی ویلای مدرن فلت ، طراحان تلاش می کنند تا مقدار کنج های بلا استفاده و فضاهای پرت را به حداقل برسانند و اغلب این ویلاها به صورت مکعب مستطیل های واحد یا کنار هم قرار گرفته شده، ساخته می شود.

طراحی ویلا فلت
استفاده از فرم مکعب مستطیل در طراحی ویلا فلت مدرن

دیگر راهکار قابل استفاده در طراحی ویلا فلت ، طراحی دیوارها و سقف مرتفع می باشد. ارتفاع بیشتر دیوارها علاوه بر ایجاد حس دلباز بودن فضا، به نمای بیرونی ویلا نیز جلوه ی خاصی می دهد.  همچنین با تغییر ارتفاع سقف در قسمت های مختلف ، استفاده از سقف کاذب و یا ایجاد نورگیرهای سقفی شیشه ای، می توان از یکنواختی فضا کاست و جذابیت بصری محیط را افزایش داد. استفاده از سقف شیبدار در طراحی ویلا فلت ، یکی از گزینه های جذابی است که می تواند علاوه بر ایجاد تنوع بصری در سقف، فضایی کاربردی تحت عنوان انبار یا حتی اتاق کار، در زیر قسمت تحتانی شیروانی ارائه دهد.

طراحی ویلا فلت
سقف شیروانی در طراحی ویلا فلت

نکات طراحی پلان ویلا فلت

به علت محدود بودن طبقات، جانمایی فضاها به ویژه فضاهای خصوصی، از اهمیت بالایی در طراحی پلان ویلا فلت برخوردار می باشد. یکی از بهترین روش ها برای ایجاد حریم شخصی در ویلا فلت، عرصه بندی فضاهاست؛ بدین معنا که فضاهای خصوصی تر مانند اتاق خواب، حمام، کلوزت و لاندری در یک بخش جدا شده توسط عنصر مثل راهرو از سایر بخش های عمومی مانند آشپزخانه، نشیمن و سالن غذاخوری قرار بگیرند. برای این هدف، نباید از راهروهایی طولانی و بسیار تنگ یا عریض استفاده کرد.

از مهم ترین نکات طراحی ویلا فلت ، استفاده از المان ها به مقدار لازم و نه بیشتر و نه کمتر است. در این سبک ویلاسازی، دیوارها و فضاهای داخلی به نحوی طراحی می شود که فضا بزرگ تر و دلبازتر از آنچه که هست به نظر برسد. از این رو در طراحی ویلا فلت ، دیوارهای اضافی و شلوغ حذف می شود تا فضاهایی باز و آزاد بدست آید. 

طراحی ویلا فلت
مینیمالیست بودن طراحی ویلای فلت

متراژ زمین در طراحی ویلا فلت از عوامل بسیار مهم در تعیین سطح اشغال زمین می باشد. بدین معنا که نقشه ویلا فلت سه خوابه با یک خوابه متفاوت می باشد و حتی نقشه ویلا ۱۰۰ متری فلت با نقشه ویلا ۱۲۰ متری فلت هم می تواند کاملا تفاوت داشته باشد. از دیگر موارد مهم می توان به تناسب مساحت بنا با محوطه اشاره کرد. از آنجا که در ویلاهای فلت، ارتباط با فضای باز بیشتر اتفاق می افتد، لذا طراحی محوطه ی ویلا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

طراحی ویلا فلت
تفکیک فضای خصوصی و عمومی در پلان

مزایای ویلا فلت

طراحی ویلا فلت اگرچه بسیار ساده تر از ویلاهای دوبلکس و تریبلکس می باشد، ولی جذابیت و مزایای بسیاری دارد که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای ساده تر ویلای فلت
  • هزینه ی پایین ساخت نسبت به ویلای دوبلکس و تریبلکس (شامل هزینه ی مصالح، دستمزد کارگر و …)
  • کمتر بودن مدت زمان ساخت ویلا فلت
  • مناسب جهت سکونت سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی و همچنین کودکان
  • ارتباط بیشتر با طبیعت اطراف
  • امکان طراحی نمای کاملا شیشه ای
  • کاهش هزینه های سرمایش و گرمایش
  • سیرکولاسیون بهتر نسبت به ویلاهای دوبلکس و تریبلکس
طراحی ویلا فلت
طراحی نمای شیشه ای در ویلا فلت

معایب ویلا فلت

در کنار مزیت های بسیار طراحی ویلا فلت، طراحی این سبک معایبی نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  • افزایش دید از ساختمان های افراد به داخل ویلا فلت
  • بهره مندی کمتر از چشم اندازهای اطراف
  • نداشتن صرفه ی اقتصادی به دلیل بالا بودن قیمت زمین و ملک
  • عدم امکان اجرای در زمین هایی با شیب تند
  • انتقال بیشتر سر و صدا به فضاهای خصوصی همچون اتاق خواب به علت مجاورت فضاها
  • پایین بودن متراژ مفید در ویلا فلت نسبت به ویلا دوبلکس و تریبلکس در یک زمین یکسان
  • محدود بودن فضا برای خانواده های پرجمعیت

باید به این نکته توجه کرد که با رعایت مواردی که معماران و طراحان برای طراحی ویلا فلت در نظر می گیرند، می توان برخی از معایب طراحی ویلا فلت را بر طرف نمود.

چنانچه در محوطه به دیوارچینی نیاز باشد، می توان با دیوار آماده این کار را انجام داد. قیمت هر متر مربع دیوار پیش ساخته بتنی به عوامل مختلفی وابسته است که به منظور استعلام قیمت می توانید با کارشناسان عمران مدرن تماس بگیرید.

برای مطالعه ی بیشتر:

طراحی ویلا

طراحی ساختمان دوبلکس

نمای شیشه ای

نماهای آجری

نمای آجری مدرن

نمای چوبی ساختمان

حیاط سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 4.69 ( 4 نظر)