استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی لابی اداری

طراحی لابی اداری
طراحی لابی اداری

امروزه طراحی فضاهای داخلی به جهت اهمیت دکوراسیون و تاثیر آن بر فضا، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. طراحی لابی اداری از مهم ترین مراحل طراحی یک فضای اداری است. لابی ها فضای ورودی محسوب شده و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.  طراحی لابی اداری با کمک ایده های خلاقانه و روش های به روز و نوین تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت فضا دارد. ورودی اولین فضایی است که می تواند به سادگی بر نگرش و دیدگاه مراجعه کنندگان تاثیر داشته باشد به همین جهت باید طراحی لابی اداری را جدی گرفت. این فضا می تواند در جذب افراد تاثیر مثبتی داشته باشد.

طراحی لابی اداری

عناصر مختلف در طراحی لابی اداری

برای طراحی لابی اداری می توان عناصر و عوامل گوناگونی را در نظر داشت. هماهنگی بین عوامل مختلف در طراحی دکوراسیون یک فضا در درجه اول از اهمیت بالایی برخودار است.

مبلمان در طراحی لابی اداری

مبلمان در طراحی لابی اداری باید به گونه ای باشد که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در عین حال راحتی داشته باشد. این مبلمان می تواند شامل فضاهای نشستن مانند صندلی، مبلمان ست یا نیم ست، میز های جلومبلی یا حتی دکور باشد. توجه داشت که این فضا هم به عنوان فضای مکث و هم فضای عبور و مرور در نظر گرفته می شود؛ بنابراین لازم است از مبلمان مقاوم استفاده نمود. هم چنین دکوراسیون باید تا حد امکان ساده و مینیمال باشد تا چشم را خسته نکرده و به مرور تکراری نشود. قابل شستشو بودن و روشن نبودن رنگ مبلمان نیز از جمله نکاتی است که هنگام طراحی لابی اداری باید در نظر داشت.

طراحی لابی اداری
طراحی مبلمان لابی اداری

کفپوش در طراحی لابی اداری

مهم ترین نکته در انتخاب یک کفپوش مناسب در طراحی لابی اداری ، مقاومت آن در برابر ضربه و سایش است. لابی جزو پر رفت و آمد ترین فضاهای اداری می باشد و از همین رو بیشتر در معرض فرسودگی و تخریب قرار دارد. یک کفپوش مقاوم هم جلوه بصری فضا را تا مدت ها حفظ می کند و هم در کاهش هزینه های تعویض یا ترمیم بسیار موثر خواهد بود. بر خلاف مبلمان، بهتر است کفپوش ها رنگ های روشن داشته باشند تا آثار گرد و غبار و خاک روی آن ها نمایان نشود. هم چنین قابل شستشو بودن نیز از دیگر فاکتور های مهم انتخاب کفپوش برای طراحی لابی اداری می باشد.

طراحی لابی اداری
کفپوش سنگی در طراحی لابی

دیوارپوش در طراحی لابی اداری

برای پوشش دیوار در طراحی لابی اداری می توان از انواع متریال سنگ ، سرامیک یا حتی کاغذ دیواری استفاده نمود. اما آنچه که مهم است هماهنگی و همخوانی اجزای مختلف دکوراسیون داخلی لابی با دیوار پوش ها است. هم چنین می توان با توجه به ترکیب رنگ دکوراسیون، دیوار ها را رنگ نمود.

طراحی فضای اداری
طراحی فضاهای اداری

نورپردازی در طراحی لابی اداری

نورپردازی از دیگر فاکتور های طراحی لابی اداری است. از نورپردازی می توان برای برجسته کردن عناصر و افزایش تمرکز افراد روی آن ها استفاده کرد. برای نورپردازی می توان از انواع عناصر نورپردازی مانند لوسترهای آویز، چراغ های هالوژن توکار سقفی، آباژور ها، چراغ های توکار سقفی، نورهای خطی و … استفاده نمود. رنگ نورپردازی نیز مسئله دیگری است که باید به آن توجه داشت. رنگ نورپردازی در فضاهای اداری بهتر است رنگ های گرم و خنثی مانند زرد یا طیف سفید تا زرد باشد.

طراحی لابی اداری
نورپردازی در طراحی لابی

نکات مهم در فضای لابی اداری

پلان در طراحی لابی اداری به سلیقه و نظر معمار بستگی دارد. البته این طراحی پلان باید به گونه ای باشد که پاسخگوی نیاز های یک فضا به عنوان لابی باشد. آنچه در طراحی لابی اداری در بخش طراحی پلان از اهمیت بالایی برخوردار است، تقسیم بندی فضاها است.

  • تقسیم بندی فضاها: اولویت در جایگذاری فضاهای مختلف در طراحی لابی اداری ، خدمات رسانی به مشتریان و مراجعه کنندگان است. به عنوان مثال فضای نگهبانی یا اطلاعات بهتر است در کنار درب ورودی لابی باشد. طراحی پلان باید ساده باشد و خوانایی فضای بالایی داشته باشد به این معنا که فضاها به صورت پلان باز بوده و از طراحی راهرو های بیهوده و طولانی جلوگیری شود.
طراحی فضای اداری
طراحی منحصر به فرد فضای اداری
  • خلاقیت: خلاقیت مبحث مهم دیگری است که باید در طراحی لابی اداری در نظر داشت. ایجاد طرح های منحصربه فرد و طراحی های خاص همگی بستگی به میزان خلاقیت معمار در طراحی داخلی دارد. این خلاقیت به معنی ایجاد طرح های عجیب یا غیر معمول نیست بلکه در درجه اول درک اهمیت هماهنگی و همخوانی عناصر با یکدیگر و عاصر با محیط مهم می باشد. علاوه بر همه این ها این خلاقیت باید موجب جذابیت فضا شده و برای مراجعه کنندگان حالت دعوت کنندگی داشته باشد.
نورپردازی در طراحی لابی
ترکیب متریال سنگ و آجر در طراحی لابی
  • انتخاب متریال: متریال در طراحی لابی اداری به معنای جنس مواد و مصالحی است که در کفسازی، جنس دیوارپوش ها و یا مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از متریال با دوام و تا حد امکان ساده و بدون طرح های پیچیده و متنوع و رعایت همنشینی رنگ ها در انتخاب متریال از جمله مواردی است که باید در نظر داشت. هنگام طراحی لابی اداری مدرن می توان از متریال مدرن و به روز استفاده کرد تا بینندگان و مخاطبان فضا را تحت تاثیر قرار داد. از محبوب ترین متریال های مورد استفاده، می توان به سنگ و چوب استفاده کرد. این دسته از متریال ها علاوه بر آن که فضای گرم و دلنشینی ایجاد می کنند، از مقاومت و دوام بالایی نیز برخوردار هستند.
طراحی لابی اداری
طراحی فضای نگهبانی لابی
  • هماهنگی فضاها: نکته مهم دیگر هماهنگی فضاهای مختلف اداری است. به عنوان مثال می توان از المان های ثابتی در طراحی لابی اداری و همینطور فضاهای دیگر اداری استفاده کرد تا یکپارچگی طراحی حفظ شده و چند دسته نباشد. در همین راستا می توان هم در طراحی فضاهای کاری مانند اتاق جلسات و یا فضاهای استراحت از همان متریالی استفاده نمود که در طراحی لابی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چیدمان مبلمان و دکوراسیون: می توان در چیدمان مبلمان از الگویی استفاده کرد تا فضا را تعریف کند به این ترتیب که افراد را در محیط هدایت کند.
  • استفاده از پوشش گیاهی: گلدان ها و پوشش های گیاهی مانند دیوار سبز در طراحی لابی اداری باعث سرزنده کردن فضا و زیباسازی آن می شود.

برای مطالعه بیشتر:

استاندارد طراحی فضای اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.44 ( 4 نظر)