استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی اتاق مشاوره داروخانه

طراحی اتاق مشاوره داروخانه
طراحی اتاق مشاوره داروخانه

ممکن است به باور بسیاری از افراد، طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، بخشی اضافی و کم اهمیت در پروسه ی طراحی داروخانه باشد. اما با توجه به اینکه بسیاری از داروها را می توان بدون نسخه ی پزشک خریداری کرد، نیاز به چنین فضاهایی در داخل داروخانه ها بیشتر حس می شود. هدف اصلی از طراحی اتاق مشاوره در داروخانه ، ایجاد امکانی برای ارتباط مستقیم بیمار و داروساز برای کسب اطلاعات در خصوص نحوه ی استفاده از داروها و تاثیراتشان می باشد. طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، همانند سایر فضاهای درمانی، نیازمند رعایت اصول و ضوابط مشخصی است تا بهترین کیفیت فضایی حاصل شود. در این مطلب قصد داریم به مهم ترین نکات جهت طراحی اتاق مشاوره در داروخانه بپردازیم. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی اتاق مشاوره داروخانه
نمونه طراحی اتاق مشاوره داروخانه

هزینه طراحی اتاق مشاوره داروخانه

فاکتورهای متعددی در تعیین هزینه ی طراحی اتاق مشاوره داروخانه نقش دارند. سبک طراحی، متراژ، نوع متریال های مصرفی، میزان پرداخت و جزئیات طراحی، دستمزد طراحان و کارگران و … از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت طراحی اتاق مشاوره در داروخانه هستند. همان طور که قابل حدس است، با افزایش متراژ و ابعاد فضا، هزینه ی طراحی اتاق مشاوره داروخانه افزایش پیدا خواهد کرد. با افزایش متراژ، دستمزد افراد و میزان استفاده از متریال ها نیز افزایش پیدا می کند.

طراحی اتاق مشاوره داروخانه

از آن جا که میزان بودجه ی کارفرما، از از عوامل موثر بر پروسه ی طراحی اتاق مشاوره داروخانه باید می باشد، ضروری است پیش از شروع طراحی، حتما برآورد قیمت صورت گیرد. توصیه ی ما به شما، مشاوره با متخصصین و افراد با تجربه در این حوزه است. چرا که در صورت برآورد اشتباه قیمت، پروژه ی طراحی نیمه کاره خواهد ماند و یا مطابق خواسته و سلیقه ی کارفرما پیش نمی رود. شما می توانید برای استعلام قیمت و دریافت نمونه کار، با شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

اهمیت و مزایای طراحی اتاق مشاوره در داروخانه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بیشتر مردم برای کسب اطلاعات و پاسخ به سوالات خود، از اینترنت استفاده می کنند. این مسئله در حیطه ی درمان نیز وجود دارد. در صورتی که روش استفاده ی دارو و یا عوارض و تاثیرات آن را ندانیم، با یک سرچ ساده در اینترنت، با انبوهی از داده ها مواجه می شویم. اما صحت و درستی این اطلاعات قابل تضمین نیست. در نتیجه ی یک داده ی اشتباه، با مشکلاتی اعم از طولانی شدن مدت درمان و یا حتی عوارض غیر قابل جبران رو به رو خواهیم شد. لازم به ذکر است که طراحی اتاق مشاور داروخانه ، جزو یکی از الزامات ذکر شده در آیین نامه ی تاسیس داروخانه است. بد نیست بدانید که طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، با صورت غیر مستقیم بر برندینگ و بازاریابی نیز کمک می کند.

طراحی اتاق مشاوره داروخانه
مشخص کردن اتاق مشاوره داروخانه با نوشتن عنوان آن بر روی درب اتاق

یکی از مهم ترین دلایل اهمیت طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، امکان کسب اطلاعات دارویی متناسب با شرایط هر فرد، به طور مستقیم از خود پزشک داروساز می باشد. اغلب افرادی که در داروخانه مشغول به کار هستند، دانش داروسازی ندارند و صرفا دوره های نسخه پیچی را گذرانده اند. لذا نمی توانند اطلاعات کاملی درباره ی ترکیب داروها با هم و عوارض آن ها را به بیمار بدهند. همچنین بخشی از داروخانه مربوط به محصولات بهداشتی و زیبایی است که معمولا مسئولان فقط اطلاعات محدودی برای معرفی محصولات دارند. این در حالی است که هر محصول باید با توجه به شرایط خاص هر فرد تجویز شود در غیر این صورت علاوه بر افزایش مدت درمان، ممکن است نتیجه ی مطوب را نیز در پی نداشته باشد. طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، به مصرف درست و بهینه ی داروها نیز کمک خواهد کرد.

طراحی اتاق مشاوره داروخانه
جانمایی اتاق مشاوره در کنار صندوق

رنگ و متریال اتاق مشاوره داروخانه

انتخاب رنگ و متریال بخش مهمی از طراحی اتاق مشاوره داروخانه هستند که اصول مشترکی با سایر فضاهای درمانی دارند. همان طور که در طراحی فضاهای درمانی، از رنگ های روشن و خنثی استفاده می شود، توصیه ی ما به شما، استفاده از این رنگ ها در طراحی اتاق مشاوره در داروخانه می باشد. برای جلوگیری از یکنواختی و زنده کردن فضا، می توان از ترکیب رنگ های روشن و خنثی همچون سفید و طوسی با رنگ های شادتری مانند سبز و بنفش استفاده کرد. همچنین برای انتخاب متریال مورد استفاده در طراحی اتاق مشاوره داروخانه نیز به دارا بودن ویژگی های زیر توجه کنید.

  • مقاومت در برابر ضربه و خش
  • نگهداری آسان
  • امکان تمیز کردن راحت
  • مقاومت در برابر رطوبت و آب
  • عایق صوتی برای مصالح مصرفی در دیواره ها
طراحی اتاق مشاوره داروخانه
ایجاد یک محفظه برای طراحی اتاق مشاوره داروخانه

نکات مهم در طراحی اتاق مشاوره داروخانه

همان طور که پیش تر ذکر شد، طراحی اتاق مشاوره داروخانه نیز باید بر اساس اصول و نکات مشخصی پیش رود تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. در این بخش به مهم ترین نکات و ویژگی های طراحی اتاق مشاوره در داروخانه خواهیم پرداخت.

موقعیت اتاق مشاوره

اولین و اصلی ترین مسئله ی حائز اهمیت در طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، تعیین موقعیت آن در پلان داروخانه می باشد. یکی از مشکلات مراجعه کنندگان به داروخانه ها، بیان کردن مشکلاتشان در حضور سایر افراد است. لذا ضروری است که طراحی اتاق مشاوره داروخانه به نحوی باشد که فرد احساس امنیت و آرامش کند. البته توجه داشته باشید که جانمایی اتاق و طراحی اتاق مشاوره داروخانه باید به گونه ای باشد که مراجعین به راحتی بتوانند آن را تشخیص دهند و از ارائه ی چنین خدماتی در داروخانه مطلع شوند. از این رو، نباید در پشت سایر فضاها و قفسه ها، پنهان گردد. بلکه موقعیت آن باید در نزدیکی سالن اصلی داروخانه جانمایی شود. توصیه ی ما به شما استفاده از عایق های صوتی می باشد. می توانید از پارتیشن و پنل های شیشه ای نیز استفاده کنید، ولی به شرط آنکه دو جداره و مات باشد.

طراحی اتاق مشاوره داروخانه
قابل رویت بودن موقعیت اتاق مشاوره داروخانه

چیدمان اتاق

طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، همانند سایر اتاق های درمان و معاینه پزشک انجام می شود. در نتیجه تعبیه ی میز و صندلی پزشک به همراه صندلی برای بیمار، در طراحی اتاق مشاوره در داروخانه ضروری است. در چیدمان مبلمان برای طراحی اتاق مشاوره در داروخانه توجه داشته باشید که فاصله ی صندلی بیمار و پزشک باید به نحوی باشد که برای صحبت، مجبور به صحبت با صدای بلند نباشند.

طراحی اتاق مشاوره در داروخانه
نحوه ی چیدمان اتاق مشاوره داروخانه

ابعاد اتاق مشاوره

مهم ترین هدف طراحی فضاهای درمانی از جمله داروخانه، ایجاد شرایطی برای آسایش و راحتی مراحعین می باشد. لذا در طراحی اتاق مشاوره داروخانه نیز، ابعاد و اندازه ها باید به نحوی تعیین گردند که امکان رفت و آمد و انجام فعالیت های متداول برای افراد وجود داشته باشد. به طور معمول، در نظر گرفتن حداقل فضایی حدود ۳ الی ۴ متر مربع برای طراحی اتاق مشاوره در داروخانه الزامی است. طراحی اتاق مشاوره داروخانه و تعیین ابعاد و اندازه ی آن، متناسب با متراژ کلی داروخانه صورت می گیرد. اما توجه داشته باشید که طراحی اتاق مشاوره داروخانه با متراژ بالا، از کارکرد آن می کاهد و تاثیر منفی بر حس صمیمیت و راحتی مراجعه کننده دارد.

طراحی اتاق مشاوره در داروخانه
طراحی اتاق مشاوره داروخانه با ابعاد کوچک

توجه به سیستم تهویه

از آنجا که تعدادی از مراجعین داروخانه، افراد مبتلا به بیماری های مسری و واگیردار هستند، تعبیه ی سیستم تهویه ی مناسب برای طراحی اتاق مشاوره داروخانه ضروری است. سیستم تهویه مطبوع در طراحی اتاق مشاوره در داروخانه باید به گونه باشد که هرگونه آلودگی و میکروب از محیط خارج شود.

کاربرد وسایل دکوری

همانند بسیاری از فضاهای درمانی، طراحی اتاق مشاوره داروخانه نیز باید به نحوی باشد که از اضطراب افراد بکاهد. یکی از موارد موثر بر آرام سازی فضا، استفاده از وسایل دکوری و تزئینی همچون تابلو است. توجه داشته باشید که استفاده ی بی رویه و انتخاب طرح های شلوغ، نتیجه ی عکس خواهد داشت و باعث شلوغی و بی قراری بیشتر افراد می شود. همچنین می توان از گیاهان طبیعی و مصنوعی نیز برای دیزاین فضا استفاده کرد. لازم به ذکر است که اندازه ی گیاهان باید بر اساس وسعت فضا انتخاب شود تا مانعی برای انجام فعالیت ها نباشد.  

بهره مندی از نور مناسب         

نورپردازی همواره تاثیر بسزایی بر کیفیت فضایی می گذارد. نور طبیعی روز به دلیل ایجاد احساس سرزندگی و شادابی، نسبت به روشنایی نور مصنوعی، در اولویت قرار دارد. در نتیجه در صورت امکان، ایجاد بازشوهایی به محیط بیرون به جهت دریافت نور طبیعی خورشید، در طراحی اتاق مشاوره داروخانه ، توصیه می شود. البته توجه داشته باشید که به دلیل محدود بودن ساعات بهره مندی از نور خورشید، تعبیه ی چراغ در طراحی اتاق مشاوره در داروخانه ضروری است.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

استانداردهای طراحی داروخانه

طراحی داخلی داروخانه

طراحی داخلی کلینیک زیبایی

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

ایده برای مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 5 ( 4 نظر)