استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی فرهنگسرا

ضوابط طراحی فرهنگسرا
ضوابط طراحی فرهنگسرا

رعایت ضوابط طراحی فرهنگسرا به ساخت و اجرای محیطی با بازدهی بالاتر و استاندارد کمک زیادی می کند. فرهنگسرا ها فضاهایی هستند که پذیرای فعالیت های هنری و فرهنگی بوده و معمولا در هر محله ای طراحی و اجرا می شوند. طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ریز فصاهایی مانند تئاتر، گالری هنری، نگارگری، کتابخانه یا سالن مطالعه، محوطه بازی برای کودکان، کتابخانه کودکان، سالن های کنسرت و … شامل این مجموعه می شوند. فرهنگسرا ها این قابلیت را دارند که تبدیل به شاخصه و المانی برای محله و محیط اطراف خود باشند؛ از این رو طراحی کانسپت مجموعه از لحاظ داشتن ایده های خلاقانه و نوآورانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ریزفضاها در ضوابط طراحی فرهنگسرا

ریزفضاهای یک فرهنگسرا شامل لابی، کلاس های آموزشی، گالری ها، آتلیه های هنری، سالن های اجرا، تئاتر و سینما، اتاق جلسات و سالن های همایش، کتابخانه، رستوران و کافی شاپ و … می باشد. هر کدام از این فضاها با توجه به ضوابط طراحی فرهنگسرا اصول و قوانینی دارند که در ادامه به بررسی مهم ترین آن ها پرداخته خواهد شد.

ضوابط طراحی فرهنگسرا

لابی

طبق استاندارد ها و ضوابط طراحی فرهنگسرا فضای لابی شامل فضای انتظار، راهرو ها و باکس های آسانسور و راه پله ها، عناصر خدماتی، بوفه و … می باشد. لابی به نوعی فضای میانی یا قلب مجموعه به شمار آمده و برای طراحی آن باید خلاقیت و نوآوری داشت. این فضای رابط به نوعی معرف ماهیت مجموعه به بازدیدکنندگان است.

ضوابط طراحی فرهنگسرا
دکوراسیون فضاهای داخلی فرهنگسرا

غرفه ها

غرفه ها برای ارائه محصولات فرهنگی و هنری در فرهنگ سرا ها برپا می شوند و طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ها هم می توانند دائمی و هم به صورت موقت باشند.

بخش اداری

فضاهای اداری شامل اتاق ریاست، معاونت، بایگانی ها، سرویس های بهداشتی، دفاتر کار کارمندان و … است و باید طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ، طراحی و اجرا شود. بخش اداری باید در عین حال که فضای مجزایی نسبت به مجموعه است نظارت و کنترل کافی روی دیگر اجزای فرهنگسرا داشته باشد.

آمفی تئاتر و سینما

یکی از بخش های مهم هر فرهنگسرا، سالن های سینما و آمفی تئاتر آن است. دسترسی به این فضاها هم می تواند از داخل مجموعه و هم از بیرون باشد و درب جداگانه ای داشته باشد. طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ها ، آمفی تئاتر در سه نوع طراحی و اجرا می شود. نوع اول به صورت ایوانی است که امکان نمایش فیلم نیز دارند. نوع دوم صحنه های میدانی است که از همه طرف تماشاگران به صحنه دید دارند. ردیف های این گونه سالن ها ۶ تا ۷ عدد بدون شیب و با حداکثر ظرفیت ۴۰۰ نفر می باشد. نوع سوم هلالی است که رایج تر بوده و دسترسی ها در پشت تماشاگران قرار می گیرد. در هر متر مربع از یک سالن نمایش ۶ نفر می توانند حضور داشته باشند.

ضوابط طراحی فرهنگسرا
فضاهای ارتباطی در یک فرهنگسرا

کتابخانه

طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ، کتابخانه این مجموعه باید در فضایی با نورگیری مناسب و به دور از هیاهوی محوطه باشد. سالن های مطالعه تا جای ممکن از حیاط یا فضای بازی کودکان و شلوغی محوطه با فاصله طراحی شوند. آکوستیک بودن کتابخانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

گالری ها

در هر فرهنگسرا فضایی برای نمایش آثار هنری وجود دارد که به نام گالری شناخته می شود. در طراحی داخلی گالری ها می توان از انواع دکوراسیون های خلاقانه و نوآورانه استفاده نمود. نورپردازی در گالری ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ، می توان هم از نورپردازی طبیعی و هم مصنوعی برای گالری ها استفاده نمود. نورپردازی طبیعی می تواند به صورت سقفی باشد و باید از تابش نورهای شدید و خیره کننده نیز جلوگیری نمود؛ به همین جهت بهترین نور برای فضاهای گالری ها، نور شمال می باشد. از نور های موضعی می توان برای روشنایی آثار هنری مانند تابلو ها یا هنر های تجسمی استفاده نمود.

کلاس های آموزشی

کلاس های آموزشی که به نام آتلیه های هنری نیز شناخته می شوند از دیگر فضاهای فرهنگ سرا به شمار می روند که برای طراحی و ساخت آن ها باید اصول و ضوابط طراحی فرهنگسرا را در نظر داشت.

ضوابط طراحی فرهنگسرا
کانسپت های خلاقانه در طراحی فرهنگسرا

نور در ضوابط طراحی فرهنگسرا

نورپردازی یکی از جنبه های مهم در طراحی یک فرهنگسرا می باشد. نورپردازی صحیح به راحتی می تواند کیفیت یک فضا را تغییر دهد. انواع نورپردازی های طبیعی و مصنوعی برای فضای داخلی مجموعه وجود دارد. برای استفاده از نور طبیعی می توان از پنجره های سقفی بهره برد. طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا نور طبیعی به خصوص در فضاهایی مانند گالری ها و کتابخانه نباید شدید و خیره کننده باشد و بهتر است از نور پراکنده شمال استفاده نمود.

در طراحی نورپردازی مصنوعی نیز دقت داشته باشید، رنگ و شدت روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. نور های موضعی برای گالری ها و نمایشگاه های آثار هنری و نور های سقفی با ترکیب نور زرد و سفید گزینه های مناسبی می باشند.

ضوابط طراحی فرهنگسرا
فضای سبز در یک فرهنگسرا

رنگ در ضوابط طراحی فرهنگسرا

برای جذابیت بصری بیشتر و همینطور ایجاد خوانایی در محیط می توان از یک تم رنگی خاص متشکل از دو تا سه رنگ استفاده نمود. رنگ ها تاثیر زیادی در برداشت افراد از محیط دارند. برای طراحی اصولی یک مجموعه لازم است طراح تا حدی با روانشناسی رنگ ها آشنایی داشته باشد.

متریال در ضوابط طراحی فرهنگسرا

متریال در ضوابط طراحی فرهنگسرا ، شامل متریال کفسازی محوطه، دیوار ها و … علاوه بر ایمن بودن و راحت تمیز شدن باید با دیگر عناصر مجموعه و کانسپ فضا همخوانی داشته و زیبایی بصری داشته باشد.

کانسپت در ضوابط طراحی فرهنگسرا

گام اولیه در طراحی هر فضایی به دست آوردن یک کانسپت با ایده خلاقانه است. طبق ضوابط طراحی فرهنگسرا ، این فضاها می توانند کانسپت هایی نمادین به صورت المان هایی مشخص در فضاهای شهری داشته باشند. پیش از شروع طراحی برای هر اثر معماری لازم است ابتدا به بررسی موقعیت زمین پروژه و آنالیز سایت پرداخته شود. بررسی سایت شامل اقلیم، دسترسی ها، کاربری زمین های اطراف، شیب زمین و … می باشد. در گام بعدی باید به بررسی مخاطبین فضا پرداخت. فضایی مانند فرهنگسرا مخاطبینی از همه سنین دارد و برای طراحی باید حتما به این موضوع توجه نمود.  

ضوابط طراحی فرهنگسرا
طراحی کانسپ فرهنگسرا

محوطه در ضوابط طراحی فرهنگسرا

یکی دیگر از فضاهای مهم در ضوابط طراحی فرهنگسرا ، فضای باز و محوطه آن است. حیاط فرهنگسرا ها معمولا شامل فضای سبز، نیمکت هایی برای استراحت و … می باشد.

ضوابط طراحی فرهنگسرا
استفاده از المان های متنوع در طراحی محوطه فرهنگسرا

نما در ضوابط طراحی فرهنگسرا

نمای یک ساختمان معرف هویت آن و اولین چیزی است که به چشم مخاطب یا بیننده می آید بنابراین طراحی صحیح و اصولی آن بسیار مهم است. متریال نما در ضوابط طراحی فرهنگسرا می تواند از شیشه، بتن یا هر نوع متریال دیگری باشد. برای طراحی فرهنگسرا باید فاکتور های مختلف مانند فرهنگ منطقه، نوع اقیلم، فعالیت هایی که در مجموعه صورت می گیرد و موارد این چنینی را در نظر داشت.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی کتابخانه

ضوابط طراحی شهربازی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.4 ( 4 نظر)

یک نظر

  1. ممنون از مقاله خوبتون. میشه ضوابط طراحی فرهنگسرا pdf رو هم در مطلب قرار بدین.