استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی شهربازی

ضوابط طراحی شهربازی

ضوابط طراحی شهربازی جزو مهم ترین ضوابط به شمار می رود که حتما باید هنگام طراحی فضای شهربازی مورد توجه قرار گیرد. از مهم ترین نکات هنگام طراحی شهربازی، رعایت ضوابط ایمنی و ایجاد فضایی امن از هر لحاظ برای استفاده کنندگان است. شهربازی در بسیاری کشور ها، یک صنعت مهم تجاری تفریحی است که طرفداران زیادی نیز دارد و طراحی اصولی و استاندارد آن با توجه به ضوابط طراحی شهربازی از مهم ترین نکات می باشد. شهربازی ها معمولا به صورت سرباز و سرپوشیده هستند و برای طراحی هر کدام از آن ها، استاندارد ها و ضوابط مخصوصی وجود دارد. در ادامه مقاله با ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده بیشتر آشنا خواهید شد.

دستگاه های بازی در ضوابط طراحی شهربازی

در ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده حتما یادآوری است که ارتفاع نرده ها و محافظ دستگاه ها و تجهیزات باید حداقل ۱۰۰ سانتی متر باشد تا ایمنی کامل را برای استفاده کنندگان فراهم کند.

  • طبق ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده یا سرباز، در های مخصوص خروج برای دستگاه ها، حتما باید رو به بیرون باز شوند.
  • طراحی خط لاین یا صف برای هر دستگاه باید طبق ضوابط با عرض مناسب و جای گذاری صحیح صورت گیرد تا در صورت ازدحام نیز افراد دچار مشکل نشوند و هدایت افراد به طور صحیح انجام شود.
  • در ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده باید حتما توجه داشته باشید تابلو های خروج اضطراری کاملا واضح و در دید باشند. راهرو های خروج اضطراری حداقل باید ۲/۵ متر عرض داشته باشند. وجود برق اضطراری در صورت رفتن برق به جهت مشخص کردن راه های خروجی نیز الزامی است.
  • ضوابط اعلام و اطفا حریق باید به طور کامل و دقیق در ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده رعایت شود.
  • در هیچ کدام از نقاط شهربازی چه سرپوشیده چه سرباز، نباید نقطه کوری وجود داشته باشد. طبق ضوابط، به همه نقاط مجموعه باید دید و کنترل کافی وجود داشته باشد تا در صورت وقوع هر اتفاقی سریعا رسیدگی شود.
  • نورپردازی از دیگر ملزومات دستگاه ها در ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده و غیر سرپوشیده است که از اهمیت بالایی برخوردار است. نورپردازی باید به گونه ای باشد که علاوه بر تامین روشنایی استاندارد و مطلوب برای فضا، در مشخص کردن مسیر ها و هدایت افراد نیز موثر باشد.
ضوابط طراحی شهربازی
رعایت ضوابط طراحی در شهربازی سرپوشیده

مسیر ها در ضوابط طراحی شهربازی

یکی از مهم ترین فاکتور ها در ضوابط طراحی شهربازی ، طراحی مسیر ها و سیرکولاسیون افقی است. طراحی مسیر ها باید در راستای خوانایی هر چه بهتر محیط باشد و افراد را در مسیر درستی قرار داده و باعث گیج شدن یا سردرگمی در محیط نشود. در صورت استفاده از آویز های سقفی  در مسیر ها باید از کابل های پشتیبان استفاده کرد. از جانمایی تجهیزات در مسیر ها باید تا حد ممکن پرهیز نمود و مسیر ها را خلوت نگه داشت. طبق ضوابط طراحی شهربازی ، استفاده از علائم راهنما در مسیر ها به جهت هدایت افراد از جمله نکاتی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

ضوابط طراحی شهربازی
نورهای رنگی در طراحی شهربازی

رنگ ها در ضوابط طراحی شهربازی

ترکیب بندی رنگی مناسب برای فضایی مانند شهربازی از جمله نکاتی است که حتما هنگام طراحی باید در نظر داشت. با کمک رنگ های مختلف می توان مسیر ها، دسترسی ها، رنج سنی استفاده کنندگان از دستگاه های مختلف و … را نیز مشخص نمود. طراحان دکوراسیون شهربازی باید درباره روانشناسی رنگ ها اطلاعات کافی داشته باشند.

ضوابط طراحی شهربازی

المان ها در ضوابط طراحی شهربازی

با توجه به ابعاد شهربازی، بزرگی و کوچکی آن و همچنین سایت مجموعه، استفاده از طرح های منظم یا تکرارشونده رایج می باشد. در کل داشتن ریتم صحیح حرکتی به طوری که تا حد زیادی خوانایی فضا را بالا ببرد، از ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده است. می توان با کمک برجسته سازی برخی عناصر خاص در محیط شهربازی که می تواند شامل یک دستگاه یا یک فضای جمعی استراحت یا حتی فضای سبز باشد، به مسیر یابی بهتر و ایجاد ریتم حرکتی صحیح در مجموعه کمک نمود.

ضوابط طراحی شهربازی
نورپردازی شهربازی روباز

نورپردازی در ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده

از دیگر فاکتور های بسیار مهم در ضوابط طراحی شهربازی به خصوص نوع سرپوشیده آن، نورپردازی می باشد. نور فضای شهربازی باید به اندازه و مطلوب باشد، نه به گونه ای که کم بودن آن چشم را خسته کند و نه از شدت زیاد آزار دهنده باشد. در شهربازی ها معمولا از انواع نورهای رنگی در ترکیب با یکدیگر استفاده می شود تا فضا جذابیت کافی داشته و خسته کننده نباشد و همچنین ریتم یکنواختی نیز نداشته باشد. همچنین از امکانات نورپردازی می توان در راستای مشخص کردن مسیر ها و هدایت افراد در مجموعه، مانند نورپردازی کف یا تابلوهای نورپردازی شده، استفاده نمود.

ضوابط طراحی شهربازی
طراحی پلان شهربازی

متریال در ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده

برای متریال کف در طراحی فضای شهربازی ، سنگ یا سرامیک توصیه نمی شود. باید از مصالحی استفاده نمود که سطوح لیز یا لغزنده به وجود نمی آورد. برای کفسازی می توان از کفپوش های پی وی سی یا رنگ های پلیمری استفاده کرد. ستون های شهربازی نیز می توانند پوشش نرمی داشته باشند تا در صورت برخورد با آن افراد آسیب جدی نبینند.

موقعیت سایت شهربازی در ضوابط طراحی

موقعیت سایت شهربازی به معنای زمینی است که شهربازی در آن احداث شده است. یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد موقعیت زمین باید در نظر داشته باشید، نوع دسترسی های آن است. فاصله زمین تا اتوبان ها و بزرگراه ها، مترو و … باید معقول بوده و رفت و آمد دشواری را به وجود نیاورد.

ضوابط طراحی شهربازی سرپوشیده
رعایت استاندارد ارتفاع میله ها در شهربازی سرپوشیده

نکات طراحی دکوراسیون شهربازی

برای طراحی دکوراسیون شهربازی ، نکات و مواردی است که باید پیش از شروع طراحی آن ها را در نظر داشته باشید.

  • فرم: ساخت فرم های جذاب و جدید تاثیر زیادی در جذب افراد به محیط و به یاد ماندنی تر کردن شهربازی دارد. ویژگی اولیه یک شهربازی، جذابیت بصری آن است که مستلزم ایجاد فرم های متنوع و خلاقانه است.
  • تم: تم شهربازی شامل طرح های غالب، رنگ های اصلی و فرم هایی است که به دفعات و در بخش های مختلف به کار برده می شود تا ماهیتی کلی به مجموعه بدهد.
  • هارمونی: ایجاد هارمونی باعث یکپارچگی مجموعه و هماهنگی عناصر آن شده و فضا را خوانا تر می کند.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

ضوابط طراحی کتابخانه

ضوابط طراحی مهد کودک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی فرهنگسرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.47 ( 6 نظر)