استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی برای طراحی و اجرای این فضا با توجه به اصول و استاندارد ها الزامی است. ضوابط طراحی سرویس بهداشتی شاید در ابتدا به نظر امر با اهمیتی نباشد اما برای طراحی هر فضای استاندارد و با کیفیتی باید تمامی ضوابط و اصول طراحی آن نیز مطالعه شود. در ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی ، هم نمای کار و هم برای طراحی دکوراسیون داخلی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در فضاهای عمومی به ازای میانگین ۲۵ نفر، ۱ عدد سرویس بهداشتی تعبیه می شود.

ابعاد در ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی

یکی از نکات مهمی که هنگام مطالعه ضوابط طراحی سرویس بهداشتی در نظر داشته باشید، ابعاد آن است. ابعاد استاندارد برای هر سرویس ۱۱۰ در ۱۱۰ سانتی متر در کمترین حالت ممکن می باشد. بر اساس ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی ، ابعاد سرویس معلول حداقل ۱۵۰ در ۱۷۰ سانتی متر می باشد. درب سرویس های بهداشتی باید دارای عرض حداقل ۹۰ سانتی متر باشد. در تمامی سرویس ها باید زنگ خطر در ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر از کف نصب شده باشد. اگر سرویس بهداشتی عمومی در محیطی است که در معرض استفاده کودکان است، نصب روشویی مناسب ارتفاع قد کودکان نیز، الزامی است.

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی
طراحی روشویی با ارتفاع مناسب برای معلولین

کفسازی در ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی

متریال کفسازی در طراحی سرویس بهداشتی عمومی بسیار مهم است. این امر از آن جهت اهمیت دارد که فضای سرویس بهداشتی عمومی باید به صورت مرتب تمیز شده و آلودگی ها را به خود جذب نکند. استفاده از سنگ، سرامیک کف و … برای کفسازی سرویس بهداشتی عمومی گزینه های مناسبی می باشد. هم چنین برای ساخت دیوار ها و انتخاب متریال آن در نازک کاری، نصب سنگ و کاشی دیواری بر اساس ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی ، توصیه می شود.

یکی از نکاتی که در انتخاب کاشی و سرامیک باید به آن دقت کرد، ابعاد فضا است. برای فضایی با ابعاد کوچک تر باید از کاشی ها و سرامیک هایی در ابعاد کوچک نیز استفاده کرد. نصب سرامیک با ابعاد بزرگ در فضایی کوچک، فضا را کوچک تر نشان می دهد. بنابراین به این موضوع نیز باید دقت داشت.

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی
کفسازی مناسب سرویس بهداشتی

نورپردازی در ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی

نورپردازی سرویس بهداشتی به صورت نورپردازی محیطی و عمومی یکنواخت است که با کمک لامپ های هالوژن و رشته ای در سقف صورت می گیرد. در اطراف آینه می توان از نورپردازی نقطه ای استفاده کرد. در ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی قرارگیری بازشو ها و پنجره ها نیز به جهت اهمیت نورپردازی باید با دقت بررسی شود. همچنین برای حفظ محرمیت می توان از پوشش گیاهی رو به روی پنجره های استفاده کرد.

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی
طراحی داخلی سرویس بهداشتی عمومی

تهویه در ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی

سرویس بهداشتی های عمومی به صورت مداوم در حال استفاده هستند و در معرض آلودگی زیادی قرار دارند. انتشار بوی نامطبوع یکی از مواردی است که در هنگام طراحی سرویس بهداشتی عمومی باید آن را در نظر داشت. بنابراین تعبیه یک سیستم تهویه مطبوع که به سرعت هوا را جابه جا کرده و از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری کند، الزامی می باشد. بر اساس ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی هوای یک سرویس بهداشتی در عرض ۱۰ دقیقه باید به طور کامل تخلیه شود.

تاسیسات در ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی

یکی از نکاتی که در ضوابط طراحی سرویس های بهداشتی عمومی باید در نظر داشت، تاسیسات آن شامل شیر آلات و تجهیزات است. جنس شیرآلات باید به گونه ای باشد که به راحتی تمیز شده و آلودگی ها را جذب نکند. همچنین باید ماندگاری بالایی داشته و نیاز به تعویض و ترمیم به صورت مداوم نداشته باشد. استفاده از شیرآلات الکترونیکی باعث می شود کمترین میزان تماس بین دست و تجهیزات وجود داشته باشد و آلودگی ها منتقل نشوند. تاسیسات لوله کشی حتما باید با پوشش عایق مناسب پوشانده شده و در صورت روکار بودن نیز در فضاهایی به دور از دسترسی افراد قرار بگیرند و با داکت پوشانده شوند.

ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی
نمای سرویس بهداشتی عمومی

استاندارد های طراحی سرویس بهداشتی عمومی

  • به ازای هر چهار سرویس بهداشتی، یک سرویس مخصوص معلول نیز باید در نظر گرفته شود.
  • طبق ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی حتما باید این فضا از لحاظ جنسیتی تفکیک شده باشد.
  • در مکان هایی مانند پارک ها و محوطه ها، باید اتاق مخصوص تعویض پوشک نیز قرار داشته باشد.
  • درب سرویس های بهداشتی عمومی باید رو به داخل باز شوند. در صورت باز شدن درب سرویس ها به خارج حتما باید فضایی امن برای محدوده بازشو درب جلوتر از راهرو در نظر گرفته شود.
  • درب های توالت عمومی تا کف حداقل ۵ سانتی باید فاصله شده داشته باشد. عرض درب های توالت عمومی حداقل ۸۰ سانتی متر و حداکثر ۹۰ سانتی متر است.
ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی
فاصله درب سرویس ها تا زمین
  • در توالت های عمومی باید تجهیزاتی مانند خوشبوکننده هوا، سطل زباله، دستمال، مایع دستشویی و … به تعداد و میزان کافی وجود داشته باشد.
  • کاشی کاری دیوار ها باید تا سقف ادامه داشته باشد و در صورت عدم امکان این موضوع تا ارتفاع حداقل ۲۱۰ سانتی متر دیوار ها پوشیده شده باشند.
  • کفپوش ها نباید درز های عمیق داشته باشند تا آلودگی در این فضاها جمع نشده و تمیز کردن آن نیز راحت تر باشد.
  • ابعاد سینک ها در سرویس بهداشتی عمومی ۴۰ در ۴۰ سانتی متر بوده فاصله سینک ها از یکدیگر  بر اساس ضوابط طراحی سرویس بهداشتی عمومی ۸۰ سانتی متر است.
  • درب اصلی سرویس بهداشتی با توجه به حفظ محرمیت از دید عابران و رهگذران باید جانمایی شود.

برای مطالعه بیشتر:

استاندارد طراحی آمفی تئاتر

اصول طراحی کلینیک زیبایی

ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

اصول طراحی پارکینگ

ضوابط طراحی مدرسه

ضوابط طراحی موزه

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی جایگاه سوخت

ضوابط طراحی شهرک مسکونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.41 ( 4 نظر)