استعلام قیمت
۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۱
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

سیستم هوشمند موتورخانه bms

سیستم هوشمند موتورخانه bms
سیستم هوشمند موتورخانه bms

سیستم هوشمند موتورخانه bms یکی از بهترین و جدیدترین خدماتی است که در راستای کنترل و تنظیم دمای موتورخانه و استفاده بهینه از انرژی، مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه ساختمان ها عموما چندین واحدی بوده و در هر لحظه دمای آب مورد نیاز برای هر واحد متفاوت است، موتورخانه باید دامنه وسیعی از دما را پوشش دهد و دارای قابلیت اعمال تغییرات لحظه ای باشد. در نتیجه، نمی توان از سیستم ترموستات و کنترل دستی دما، برای تامین دمای مورد نیاز در ساختمان استفاده کرد. سیستم bms قابلیت تنظیم دما در هر لحظه را فراهم می کند و یکی از فناوری های بسیار مفید در زمینه مدیریت هوشمند ساختمان است. در این مقاله، با نحوه عملکرد و مزایای سیستم bms آشنا می شویم.

سیستم Bms
سیستم هوشمند موتورخانه

اجزای سیستم هوشمند موتورخانه bms

سیستم هوشمند موتورخانه bms ، یکی از جدیدترین فناوری هایی است که در زمینه هوشمندسازی ساختمان ها استفاده می شود. قبل از به وجود آمدن سیستم هوشمند موتورخانه، رایج ترین نوع موتورخانه، موتورخانه های قدیمی بودند که اکثرا به صورت دستی و با استفاده از ترموستات کنترل می شدند. همچنین دمای آب مورد نیاز موتورخانه های قدیمی به صورت دستی تنظیم می شود و این سیستم تا زمان تنظیم مجدد، قابلیت تغییر دما را ندارد.

به طور کلی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان ، شامل موارد زیر می باشد:

  • اجزا و تجهیزات مکانیکی اعم از دیگ های بخار و آب گرم، لوله های انتقال دهنده و …
  • سیستم گرم کننده، خنک کننده و تهویه مطبوع (HVAC)
  • تاسیسات روشنایی شامل LED و چراغ های مختلف هشداردهنده و اعلام خطر

در واقع سیستم موتورخانه هوشمند bms، وظیفه انجام اقدامات کنترلی و بهینه سازی در داخل و خارج ساختمان را بر عهده دارد. عملکرد هر یک از اجزای یک سیستم bms تاثیر به سزایی در بازدهی سیستم موتورخانه هوشمند دارد. در ادامه، به ترتیب اهمیت، عملکرد این اجزا مورد بررسی قرار گرفته اند.

بویلر، پمپ و منابع کویلی سیستم bms

نظارت بر عملکرد سیستم به جوش آوردن آب و خارج کردن بویلر ها از سیستم به صورت هوشمند بسیار اهمیت دارد. نحوه کار منابع کویلی نیز برای گرم کردن موتورخانه باید به طور لحظه ای بررسی شود. همچینین عملکرد پمپ ها نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز، از مدار اصلی سیستم bms خارج شوند.

هواساز، چیلر و فن کویل سیستم bms

در سیستم هوشمند موتورخانه bms ، هواسازها باید کنترل شوند و در مواقعی که فعال بودن آن ها ضروری نیست، از سیستم خارج شوند. نظارت بر چیلرها برای صرفه جویی در مصرف آب نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین برنامه ریزی و تعیین عملکرد هر کدام از فن ها برای تخلیه هوا، وظیفه فن کویل ها می باشد.

سیستم هوشمند موتورخانه bms
شماتیک یک سیستم bms هوشمند

طراحی سیستم هوشمند موتورخانه bms

برای طراحی  سیستم هوشمند موتورخانه bms ، تعیین سه پارامتر اهمیت بالایی دارد. در ابتدا باید هدف مشتری از نصب و استفاده سیستم مدیریت هوشمند ساختمان مشخص شود. معمولا هدف اکثر کاربران، کنار گذاشتن سیستم قدیمی موتورخانه است زیرا مشکل اصلی این سیستم ها، ثابت بودن دمای تنظیم شده اولیه در تمامی شرایط مختلف دمایی است. این ناسازگاری با تغییرات دمای محیط و ساختمان، ممکن است باعث ایجاد خسارات متعددی شود و هزینه های زیادی را به بار بیاورد.

در گام دوم و پس از مشخص شدن هدف، باید سیستم مورد نظر بر اساس آنالیز ها و بررسی های محیطی، در محیط های نرم افزاری ترسیم و طراحی شود. پس از طراحی، یک شبیه سازی از سیستم bms برای پیاده سازی در محیط در اختیار فرد قرار می گیرد و نقشه های مکانیکال و الکتریکال سیستم هوشمند موتورخانه بر اساس این شبیه سازی طراحی خواهد شد.

در آخر، با آماده بودن نقشه های مورد نیاز و بر اساس مدل های طراحی شده، تابلوهای کنترل کننده ساخته می شوند و پس از آن، برنامه ریزی پنل های HMI (رابط کاربری بین انسان و ماشین) انجام می شود و سیستم هوشمند موتورخانه bms ، آماده اجرا و پیاده سازی خواهد بود.

عملکرد سیستم هوشمند موتورخانه bms

عملکرد سیستم مدیریت هوشمند ساختمان ، بر اساس کنترل و نظارت بر چندین فاکتور اساسی، مورد بررسی قرار می گیرد. برای نمونه یکی از موثرترین عوامل در سیستم هوشمند موتورخانه، تنظیم دقیق دمای آب است. همچنین بهتر است نکات زیر برای تنظیم دقیق دمای آب، رعایت شود:

  • کنترل مکرر دمای آب درون دیگ به صورت لحظه به لحظه، به کمک بررسی سیستم های مشتعل کننده و گرداننده آب.
  • کاهش یا افزایش دمای آب در مواقع مختلف، مانند زمان اوج مصرف در شبانه روز.
  • توجه به ساختمان هایی که فعالیت مستمر و مداوم ندارند و به صورت پاره وقت از سیستم bms استفاده می کنند.
سیستم هوشمند موتورخانه bms
طرح شبیه سازی شده از یک سیستم bms

مزایای سیستم هوشمند موتورخانه bms

استفاده از سیستم هوشمند موتورخانه bms ، مزایای بسیار زیادی نسبت به سیستم های قدیمی موتورخانه دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می شود.

صرفه جویی انرژی در سیستم bms

با استفاده از سیستم bms ، در میزان مصرف سوخت مورد استفاده در موتورخانه ساختمان های مسکونی به اندازه ۱۵% و در مصرف گاز حدودا ۲۰ تا ۲۵% صرفه جویی می شود. همچنین، در ساختمان های اداری و تجاری که مصرف شبانه روزی از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان را ندارند، حدود ۳۵ تا ۴۵% در مصرف برق صرفه جویی می شود.

نصب و کنترل آسان تجهیزات در سیستم bms

در سیستم هوشمند موتورخانه bms ، امکان کنترل تجهیزات وجود دارد. پمپ های سیرکوله (دایره ای شکل)، مشعل های مرتبط با دیگ آب گرم، منابع آب گرم و فن کویل ها از جمله تجیزات قابل کنترل در این سیستم هستند. البته در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان ، می توان تجهیزات هوشمند را روی سیستم کنترل دستی دمای موتورخانه نصب کرد.

در سیستم bms ، دمای آب به صورت هوشمند با توجه به تعداد واحد های ساختمان کنترل و تنطیم می شود. همچنین این سیستم در ساختمان هایی که موتورخانه مرکزی دارند نیز، قابل استفاده است. نصب سریع و بهره برداری از آن طی ۴ الی ۵ ساعت نیز یکی از مهم ترین مزایای این سیستم هوشمند است.

قابلیت تشخیص خودکار و سازگاری با محیط

همانطور که پیش تر ذکر شد، در موتورخانه های هوشمند که با سیستم bms کار می کنند، قابلیت تنظیم و کنترل دمای مورد نظر بدون نیاز به تغییر دستی وجود دارد. شناسایی دمای محیط و تشخیص فصول هوای سرد یا گرم برای تنظیم دمای موتورخانه از دیگر ویژگی های سیستم هوشمند موتورخانه است. در سیستم موتورخانه هوشمند bms، یک برنامه ی ضد انجماد وجود دارد که به صورت خودکار توسط سیستم هوشمند موتورخانه اجرا می شود. این برنامه دمای دیگ موتورخانه را روی عدد مشخصی تنظیم کرده و در ساعت های خاموشی موتورخانه، از بروز مشکلاتی مانند ترکیدن لوله ها، یخ زدگی و انجماد آن ها، پیشگیری می کند.

سیستم هوشمند ساختمان
کنترل سیستم bms به صورت هوشمند

در پایان، لازم به ذکر است که از سیستم هوشمند موتورخانه bms ، با توجه نیاز ساختمان در ابعاد مختلف و متفاوتی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات نصب و اجرای موتورخانه هوشمند می توانید با همکاران ما در عمران مدرن تماس حاصل فرمایید.

برای مطالعه بیشتر:

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 3.63 ( 1 نظر)