استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی

نحوه استفاده از سونا و جکوزی
نحوه استفاده از سونا و جکوزی

روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی ، همانگونه که روز به روز استفاده از آن ها رواج بیشتری یافته و محبوب تر می شوند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. دلیل رواج و گسترش محبوبیت استفاده از این امکانات رفاهی، مزایایی است که برای رفع خستگی، استراحت، بازیابی عضلات و بهبود وضعیت روحی و جسمی دارند. افراد زیادی برای ریلکس کردن و استفاده از سونا و جکوزی، به طور مرتب هفته ای یک الی دو بار به سالن های مجهز و بزرگ دارای استخر، سونا و جکوزی مراجعه می کنند. اما سوال و دغدغه ای که برای عموم اشخاص پیش می آید این است که درست ترین ترتیب استفاده از سونا و جکوزی و استخر چیست؟ آیا استفاده از جکوزی بعد از استخر مضر است؟ نحوه استفاده از سونا و جکوزی و استخر چگونه می باشد؟

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ترتیب و همچنین روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی بپردازیم. پس اگر قصد مراجعه به سالن های بزرگ دارای استخر و جکوزی و سونا دارید، و یا این امکانات در منزل شخصی خودتان فراهم می باشد، حتما نکاتی را که در ادامه درباره ترتیب و نحوه استفاده از سونا و جکوزی و استخر نوشته شده است، بخوانید.

نحوه استفاده از سونا و جکوزی و استخر

در نحوه استفاده از سونا و جکوزی و استخر ، مسئله ای که اهمیت دارد، روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی و همچنین نکاتی است که قبل و بعد از استفاده از آن ها باید رعایت کرد. به عنوان مثال، این اهمیت ندارد که در ابتدا از سونا و یا جکوزی استفاده کنید. بلکه مسئله ای که اهمیت دارد این است که در حد فاصله میان استفاده از سونا و جکوزی، مدت زمانی را صبر کرده تا دمای بدنتان پایین بیاید. همچنین خوب است تا برای جلوگیری از کم آبی بدن، یک یا دو لیوان آب بنوشید. برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی و احساس سرگیجه و حالت تهوع، بلافاصله از یک مکان گرم به مکان گرم دیگری وارد نشوید. در ادامه به توضیح برخی نکات و روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی خواهیم پرداخت.

روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی
روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی

ترتیب استفاده از سونا و جکوزی و استخر

طبق مقالات و بررسی محققان، می توان گفت که ترتیب استفاده از سونا و جکوزی و استخر، تفاوت آنچنانی ندارد. این مسئله که ابتدا باید از سونا استفاده کرد و سپس استخر و یا آنکه استفاده از جکوزی بعد از استخر ضرر داشته باشد، درست نبوده و اهمیت چندانی ندارد. هر شخصی با توجه به سطح انرژی، شرایط سلامتی و آمادگی جسمی خود، می تواند به دلخواه خود از این امکانات برای رفع خستگی جسمی و ذهنی و شاداب شدن استفاده کند.

برخی افراد ترجیح می دهند قبل از سونا، از جکوزی استفاده کنند تا به تدریج بدنشان گرم شده و دمای آن بالا رود. در عین حال، برخی دیگر ترجیح می دهند که بعد از سونا، از جکوزی استفاده کنند. بدین شکل، عضلات بدن ریکاوری شده و با استراحت در جکوزی، از حس ماساژی که توسط جت های جکوزی بر روی بدنشان ایجاد می شود، لذت ببرند. استفاده از جکوزی بعد از استخر و سونا می‌ تواند تجربه آرامش و راحتی عمیق‌ تری را به همراه داشته باشد.

استفاده از استخر پس از سونا و جکوزی می تواند به خنک کردن بدن کمک کند. شنا کردن در استخر بعد از سونا و جکوزی، حس بسیار لذت بخشی دارد. اما ممکن است ترجیح شما این باشد که در ابتدا به شنا کردن در استخر و تفریح در کنار اعضای خانواده و دوستان خود بپردازید. سپس برای رفع خستگی شنا و آرام کردن عضلات خود، از سونا و جکوزی استفاده کنید.

در حالت کلی می توان گفت که فرمول مشخصی برای ترتیب استفاده از جکوزی استخر و سونا وجود ندارد. پیشنهاد می شود تا حالت های مختلف را امتحان کنید تا ببینید مناسب ترین و بهترین ترتیب برای شما کدام است.

نحوه استفاده از سونا و جکوزی
نحوه استفاده از سونا و جکوزی

دوش گرفتن و شست و شوی بدن

یکی از نکات مهم در روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی ، استحمام و دوش گرفتن قبل و بعد از استفاده از این امکانات رفاهی می باشد. به عنوان مثال فرض کنید که قصد دارید به ترتیب از سونا و جکوزی بعد از استخر استفاده کنید. باید ابتدا قبل از ورود به سونا، دوش بگیرید تا سطح منافذ پوست از هرگونه چربی و آلودگی ناشی از تعریق یا مواد آرایشی پاک شده تا فرایند سم زدایی پوست در سونا آغاز شود. به دلیل آن که دمای درون سونا بالا بوده و امکان تعریق بدن وجود دارد، باید بعد از استفاده از سونا و قبل از ورود به جکوزی نیز دوش گرفت. حتی بعد از استفاده از جکوزی و استخر نیز باید دوش گرفت تا مواد شیمیایی درون آب مانند کلر که برای پوست و مو ضرر دارند، از سطح بدن پاک شوند.

ترتیب استفاده از سونا و جکوزی
ترتیب استفاده از سونا و جکوزی

نوشیدن آب

استفاده از جکوزی و سونا، باعث تعریق و از دست دادن مقدار زیادی آب و نمک های مفید از بدن می شود. در واقع، بدن دچار کم آبی می شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن و ایجاد حالت سرگیجه و یا گرمازدگی، ضروری است قبل و بعد از استفاده سونا و همچنین جکوزی، حداقل یک لیوان آب بنوشید. همچنین نوشیدن آب در حین استفاده از سونا و جکوزی نیز می تواند انتخاب خوبی باشد. می توانید درون لیوان آب خود از برش های میوه مانند سیب، کیوی، لیمو و خیار استفاده کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

نحوه استفاده از سونا و جکوزی
نوشیدن آب و نحوه استفاده از سونا و جکوزی

مدت زمان استفاده از سونا و جکوزی و استخر

در مدت زمان لازم برای شنا کردن در استخر، محدودیتی وجود دارد. افراد با سنین مختلف می توانند با توجه به آمادگی جسمانی و سلامتی خود، مدت زمان دلخواهی را به شنا و تفریح در استخر بپردازند. اما در استفاده از سونا و جکوزی به دلیل شرایط ویژه ای که به خاطر گرما دارند، محدودیت هایی وجود دارد. افرادی که وضعیت سلامتی، جسمانی و سنی ویژه ای دارند، محدودیت بیشتری در استفاده از سونا و جکوزی دارند. به عنوان مثال افرادی دارای بیماری های تنفسی و بیماری قلبی و همچنین بانوان باردار، باید با پزشک خود مشورت کنند. همچنین استفاده از سونا و جکوزی برای کودکان زیر ۱۰ سال توصیه نمی شود. افراد بالای ۶۵ سال نیز بهتر است قبل از استفاده، با پزشک خود مشورت کنند.

توصیه می شود که در هر بار استفاده از سونا و جکوزی، بیش از ۱۵ دقیقه در آن نمانید. هرچه دما بالا تر باشد، مدت زمان مجاز ماندن در جکوزی و سونا نیز کمتر می شود. اگر قصد استفاده پشت سر هم از سونا و جکوزی دارید، پیشنهاد می کنیم که یک بازه زمانی ۴۵ دقیقه ای را برای آن در نظر بگیرید. به این ترتیب که ۱۵ دقیقه ابتدایی را به سونا، ۱۵ دقیقه دوم را به استراحت برای پایین آمدن دمای بدن و ۱۵ دقیقه آخر را به استراحت در جکوزی بپردازید.

برای مطالعه بیشتر:

جکوزی آماده

جکوزی شاینی

وان جکوزی خانگی چیست

نحوه استفاده از وان جکوزی

قیمت وان برای حمامهای کوچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

امتیاز کاربران: 4.74 ( 5 نظر)