استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

برگه معماری

برگه معماری
برگه معماری

یکی از مهم ترین مدارک لازم برای ساخت هر بنایی، گرفتن مجوز و برگه تعهد طراحی معماری می باشد. برگه معماری توسط معمار و به جهت تایید نقشه های ترسیم شده توسط او، ارائه می گردد. با تهیه برگه مهندسی معماری ، ضمانت داده می شود که ساخت و ساز کاملا اصولی خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به هر آنچه نیاز است درباره برگه معماری یا برگه سبز معماری بدانید، اشاره کنیم.

تعریف برگه معماری

معماران پس از تکمیل نقشه های طراحی، ضروری است که برای شروع فرآیند ساخت، نقشه ها را برای تایید به دفاتر خدمات شهرداری ارائه دهند. این دفاتر علاوه بر نقشه های معماری، مدارک دیگری که یکی از آن ها برگه معماری یا برگه مهندسی معماری می باشد را دریافت خواهند کرد. پس از دریافت برگه معماری که برگه سبز معماری نیز نامیده می شود، می توان ادامه مراحل ساخت را انجام داد.

به طور کلی وجود برگه معماری همراه سایر مدارک و نقشه های معماری، تایید می کند که طراحی بر اساس مقررات ملی ساختمان صورت گرفته و مجوز ساخت اصولی را دارد. در حقیقت برگه معماری ضمانت نامه ای است که طراح در آن متعهد می شود که به تمام مقررات مربوط به ساختمان، در طراحی خود پایبند بوده است. وجود برگ تعهد طراحی معماری برای اخذ پروانه ساخت ، الزامی می باشد. با ارائه ی برگ سبز معماری ، دفاتر ناظر بر روند ساخت، اطمینان می یابند که روند اجرا و ساخت ساختمان بر اساس نقشه ها، طبق مقررات پیش خواهد رفت.

برگه معماری
مقررات ملی ساختمان

نحوه ی خرید برگه معماری

برگه معماری از موارد ضروری برای تمام پروژه ها است که ربطی به مقیاس و نوع کاربری آن ندارد. اخذ برگه سبز معماری باید در مراحل ابتدایی صورت گیرد؛ زیرا سایر مراحل ساخت، وابسته به برگه معماری است. 

برای تهیه ی برگه معماری ، ابتدا نیاز است که طراحی نقشه های معماری به طور کامل پایان یابد. در طول ترسیم نقشه ها، معمار همواره باید طراحی خود را بر اساس مقررات ملی ساختمان که مباحثی همچون آتش نشانی، عایق بندی، صرفه جویی در مصرف انرژی را شامل می شود، پیش ببرد.

پس از آنکه طراحی تمام شد، طراح می تواند نقشه های خود را به همراه برگه تعهد طراحی معماری تحویل دفاتر خدمات شهری دهد. برگه معماری ضمانت نامه است که اخذ جواز ساخت، مبتنی بر وجود آن می باشد. برگ سبز معماری باید از دفاتر خدمات شهری تهیه شود و برای پر کردن آن، یک سری مدارک نیاز است که اولین و مهم ترین آن ها، پلان معماری می باشد.  

برگه معماری
طراحی پلان معماری

از آنجا که برای ساخت یک پروژه، نیازمند مجوز و برگه های تعهد بسیاری مانند برگه های معماری هستید ، تهیه برگه معماری لزوما توسط خود معماران صورت نمی گیرد. برای سهولت و افزایش سرعت پروژه، می توانید از شرکت های ساختمانی کمک بگیرید. در این شرکت ها افراد متخصصی مشغول هستند که به دلیل آگاهی از مقررات و روند تهیه برگه مهندسی معماری ، می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

مراحل اخذ برگه معماری به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:

  • طراحی نقشه توسط معمار
  • اخذ نوبت برای مراجعه به شهرداری
  • چک کردن کلیات و رفع ایرادات توسط کارشناسان شهرداری
  • خرید برگه معماری
  • پر کردن فرم برگه مهندسی معماری توسط معمار (به همراه مهر و امضا)
  • مهر و امضای مالک زمین در برگه تعهد طراحی معماری
  • تحویل برگه سبز طراحی معماری به شهرداری منطقه

قیمت خرید برگه معماری

فروش برگه معماری توسط دفاتر خدمات شهری صورت می گیرد و هزینه برگه معماری بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین می شود.

فرمول ثابتی برای تعیین قیمت فروش برگه معماری وجود ندارد. قیمت خرید برگه معماری در شهرها و در پروژه های گوناگون متفاوت می باشد. قیمت خرید برگه معماری به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. یکی از موارد موثر بر قیمت فروش برگه طراحی معماری ، موقعیت پروژه است. معمولا هزینه خرید برگه معماری در تهران از شهرستان ها بالاتر می باشد. از دیگر مواردی که بر قیمت برگه معماری نقش دارد، متراژ و تعداد طبقات موجود در پروژه می باشد. با افزایش متراژ پروژه و طبقات آن، طبیعی است که قیمت برگه معماری بالا خواهد رفت.

معمولا در اواخر اسفند ماه، قیمت برگه های معماری در دفاتر خدمات شهری کاهش می یابد. کاهش قیمت خرید برگه معماری به این دلیل است که این دفاتر ملزم به فروش برگه معماری مربوط به آن سال هستند. از این رو قیمت برگه های معماری پایین تر خواهد آمد و فروش برگه طراحی معماری زودتر انجام می شود. 

اهمیت خرید برگه معماری

همان طور که در بخش های قبل اشاره شد، خرید برگه معماری الزامی است. وجود برگه سبز معماری برای اثبات رعایت مقررات ملی ساختمان لازم می باشد. وجود برگه های معماری ، به معنای تعهد طراح به طراحی نقشه ها بر اساس ضوابط و مقررات است. از این رو برگه معماری را می توان برگه تعهد طراحی معماری نامید. از آنجا که دریافت پروانه ساخت و انجام مراحل بعدی اجرای پروژه، وابسته به خرید برگه معماری است، بهتر است خرید برگه معماری زودتر انجام شود. فروش برگه طراحی معماری توسط دفاتر خدمات شهری اتفاق می افتد.

هرچقدر برای دریافت و خرید برگه معماری ، دیرتر اقدام کنید، تاریخ اتمام پروژه عقب می افتد. زیرا شروع ساخت منوط به اخذ و خرید برگه طراحی معماری است. در صورت عقب افتادن پروژه، ممکن است سازنده خسارت زیادی بابت تاخیر در اجرای پروژه و دپوی مصالح متحمل شود.

فرم برگه معماری

برای دریافت برگه معماری ، لازم است مدارک دیگری علاوه بر نقشه های معماری ارائه شود. از جمله مدارک لازم برای تهیه برگه سبز طراحی معماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک
  • شناسنامه و کارت ملی مهندسان پروژه
  • مدارک تحصیلی و تخصصی
  • سند زمین

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، فرمت اصلی برگه مهندسی معماری دارای چند بخش مربوط به مالک و معمار می باشد. هر دوی این افراد باید برگه معماری را امضا کنند. در قسمتی از فرم برگ سبز معماری ، اطلاعات مربوط به پروژه نظیر آدرس، متراژ و تعداد طبقات خواسته شده است. از این رو در صورتی که معمار، چند پروژه در دست اقدام داشته باشد، ضروری است برای هرکدام به طور جداگانه، برگه معماری تهیه نماید. با توجه به اینکه تعداد طبقات پروژه در برگ تعهد طراحی معماری ذکر می شود، پس از تایید برگه های معماری توسط سازمان مربوطه، مجاز به اضافه کردن تعداد طبقات نخواهید بود. به منظور جلوگیری از کلاهبرداری، برگه معماری توسط مالک نیز تایید و امضا خواهد شد. وجود امضای مالک در برگ سبز معماری ، به خاطر جلوگیری از ساخت و ساز بدون اطلاع مالک زمین الزامی است.

برگه معماری
نمونه برگه سبز معماری

نکات حائز اهمیت در برگه معماری

از مهم ترین مواردی که در خصوص برگه سبز معماری باید بدانید، این است که عواقب هرگونه مغایرت پلان و موارد مذکور در برگه معماری با مقررات ساختمان، تنها متوجه طراح خواهد بود. از آنجا که برگه سبز طراحی معماری ، نوعی تعهد در خصوص رعایت ضوابط و مقررات می باشد، عدم اجرای آن ها به نوعی عدم صداقت در اظهارات خواهد بود و مجازات دارد. این مجازات گاهی به صورت پرداخت جریمه است و گاهی می تواند عدم اعطای مجوز ساخت مجدد باشد. در مواردی که تخلف های صورت گرفته غیر قابل جبران باشد، سازمان شهرداری اجازه دارد ساختمان شما را تخریب کند.

همان طور که پیش تر ذکر شد، تهیه برگ تعهد طراحی معماری ملزم به ارائه نقشه های معماری است. اما قبل از تهیه نقشه، مالک برای ثبت درخواست اخذ مجوز ساخت، به شهرداری مراجعه می کند. ناظران شهرداری با مراجعه به زمین و انجام بررسی های لازم، دستور تهیه نقشه را صادر خواهند کرد. مهندس معمار با اخذ دستور نقشه و طبق مقررات ملی ساختمان، نقشه های خود را ترسیم می کند.

برای مطالعه بیشتر:

برگه معماری چیست

برگ تعهد (برگ سبز) نظارت تاسیسات مکانیکی

برگ تعهد نظارت- برگ سبز نظارت

افزایش طبقات ساختمان

اخذ پروانه نظام مهندسی

پروانه اشتغال به کار عمران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 4.78 ( 2 نظر)