استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم

نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم
نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم

بر خلاف تصور عموم افراد، جکوزی تنها دارای آب گرم نیست. بلکه جکوزی اب سرد نیز رایج بوده و مزایای خود را دارد. در نتیجه در پاسخ به این سوال که جکوزی اب سرد است یا گرم ، می توان گفت که هر دو! در این مقاله قصد داریم به سوالات مختلفی که ممکن است درباره نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم در ذهن شما ایجاد شود، پاسخ دهیم. سوالاتی مانند اینکه ابتدا از جکوزی سرد استفاده کنیم یا جکوزی آب گرم ؟ نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم به چه شکل است؟ آیا پریدن از جکوزی به آب سرد خطرناک است؟ بعد از ورزش کردن، زمان استفاده از جکوزی اب سرد است یا گرم ؟

جکوزی گرم و سرد، هر کدام فواید مختلفی داشته و برای اهداف متفاوتی به کار می روند. به عنوان مثال، یکی از مزایای استفاده از جکوزی سرد، بالا رفتن سطح انرژی و بهبود خلق و خو می باشد. هنگامی که بدنمان با آب سرد تماس پیدا می کند، چند ماده شیمیایی طبیعی مانند ملاتونین و آدرنالین در بدن ترشح می شود. هورمون آدرنالین آزاد شده، با بالا بردن ضربان قلب و فشار خون، به هوشیاری ذهنی و افزایش انرژی کمک می کند. استراحت در جکوزی آب گرم نیز با ترشح هورمون هایی مانند اندورفین، منجر به کاهش سطح استرس و ایجاد احساس آرامش می شود. اما پریدن از جکوزی به آب سرد نیازمند رعایت شرایط و نکات ایمنی بوده تا از هرگونه عارضه ای جلوگیری شود. اگر تاکنون تجربه استفاده از جکوزی آب گرم و آب سرد را نداشته اید و یا دوست دارید که با نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

خطرات پریدن از جکوزی به آب سرد

ورود ناگهانی و پریدن از جکوزی به آب سرد ، می تواند خطرات جدی در پیش داشته باشد. به دلیل تغییرات دمایی که میان جکوزی مملو از آب گرم و جکوزی آب سرد وجود دارد، پریدن از جکوزی به آب سرد بدون آماده سازی بدن برای این تغییرات دما، کار عقلانی و ایمنی نیست. زیرا ورود ناگهانی از آب گرم به آب سرد، شوک ناگهانی به بدن وارد می کند. این شوک ممکن است برای ارگان های حیاتی بدن از جمله قلب و عروق و همچنین فشار خون خطرناک باشد. اما اگر قصد استفاده و پریدن از جکوزی به آب سرد دارید، در ادامه این مطلب دستورالعمل نحوه استفاده و ورود ایمن از جکوزی آب گرم به جکوزی آب سرد را شرح داده ایم.

نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم
نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم

جکوزی اب سرد است یا گرم

بسته به آن که جکوزی اب سرد است یا گرم ، لازم است تا برخی نکات را هنگام استفاده از آن ها مدنظر قرار دهید. اگر به تازگی قصد استفاده از جکوزی گرم یا سرد را داشته باشید، ممکن است ندانید که ترتیب مراحل و نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم ، بدون آن که آسیب و خطری برای سلامتیتان داشته باشد، به چه صورت است. نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم ، شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. از شباهت های استفاده از هر دو جکوزی می توان به دوش گرفتن و استحمام قبل از ورود به جکوزی اشاره کرد. در ادامه به بررسی خلاصه ای از مراحل راه اندازی و استفاده از جکوزی گرم و سرد و همچنین نکات آن، خواهیم پرداخت.

نکته بسیار مهم و قابل توجه، مشورت با پزشک قبل از استفاده از جکوزی سرد و گرم می باشد. ممکن است برخی افراد به دلیل سابقه بیماری و یا وضعیت جسمی و سلامتی خود، طبق دستورات پزشک و با شرایطی ویژه قادر به استفاده از جکوزی گرم و سرد باشند. به عنوان مثال استفاده از جکوزی سرد و گرم به بیماران قلبی توصیه نمی شود. در حالت کلی، در صورت احساس و بروز هرگونه عارضه یا مشکل در هنگام استفاده از جکوزی گرم و سرد ، سریعا از جکوزی خارج شده و به پزشک مراجعه کنید.

جکوزی را پر کنید

اولین مرحله، پر کردن جکوزی از آب سرد است. برای آن که جکوزی پر از آب شود، لازم است تا از بسته بودن زهکش کف وان اطمینان پیدا کنید. برخی جکوزی ها مجهز به سنسور سطح سنج آب می باشند. در این حالت، پس از آن که سطح آب درون جکوزی به حد کافی رسید، به صورت اتوماتیک شیر آب قطع خواهد شد.

اگر جکوزی یا وان سنسور سطح سنج آب نداشته باشد، کافی است تا ۲/۱ الی ۳/۱ وان و جکوزی را پر کنید. اگر میزان آب درون جکوزی کمتر از این مقدار باشد، پمپ و سایر اجزای جکوزی به درستی کار نخواهند کرد. همچنین اگر سطح آب بیشتر از این مقدار بوده و یا لبریز باشد، هنگامی که به جکوزی وارد شوید، آب درون آن سرریز خواهد شد.

نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم
پر کردن جکوزی سرد و گرم

دمای آب جکوزی را تنظیم کنید

حال نوبت تنظیم دمای آب جکوزی می باشد. با استفاده از دماسنج آب جکوزی، می توانید دمای آب درون آن را با توجه به آن که جکوزی اب سرد است یا گرم ، تنظیم کنید. اگر وان شما ساده بوده و امکان تنظیم دما ندارد، می توانید با اضافه کردن قالب های یخ، دمای آن را پایین آورید. برای جکوزی آب گرم ، دمای ایده آل بین ۳۷ درجه سانتی گراد الی ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد. دمای بالای ۴۰ در جه سانتی گراد خطرناک بوده و احتمال سوختگی دارد.

برای جکوزی سرد نیز با توجه به تحمل بدن خود می توانید دمای آب تنظیم کنید. اما در حالت کلی، حداقل دمای مناسب ۱۵ درجه سانتی گراد بوده و کمتر از آن، خطرناک است. بررسی و اطمینان از دمای مناسب آب جکوزی، پیش از پریدن از جکوزی به آب سرد بسیار ضروری است.

جکوزی اب سرد است یا گرم
جکوزی اب سرد است یا گرم

پریدن از جکوزی به آب سرد

پس از آن که دمای آب جکوزی به میزان مطلوب رسید، می توانید به آن وارد شوید. قبل از وارد شدن به جکوزی مطمئن شوید که اطراف آن لیز یا سُر نباشد. هنگام ورود نیز با نگه داشتن لبه ها یا دستگیره های جکوزی، به حفظ تعادل خود کمک کنید. خردسالان و سالمندان نیز ضروری است تا با مراقبت و تحت نظر سایر اعضای خانواده وارد جکوزی شوند. پس از ورود به جکوزی سرد به طور مرتب نفس عمیق بکشید تا تحمل دمای آب راحت تر گشته و ریلکس شوید.

اگر بعد از استراحت در جکوزی آب گرم قصد ورود به جکوزی یا حوضچه آب سرد دارید، بهتر است ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بین این دو فاصله بیاندازید. زیرا همان طور ک پیش از این گفته شد، ورود ناگهانی و پریدن از جکوزی به آب سرد ، خطرناک می باشد. یکی از روش های مناسب آماده سازی بدن قبل از ورود به جکوزی سرد، دوش گرفتن با آب گرم (و نه داغ) است. در طی دوش گرفتن می توانید به تدریج دمای آب را پایین آورید. در این صورت، دمای بدن شما به طور تدریجی پایین آمده و آماده ورود به جکوزی سرد خواهد شد.

پریدن از جکوزی به آب سرد
ورود و پریدن از جکوزی به آب سرد

مدت زمان ماندن در جکوزی سرد و گرم

مدت زمان مناسب برای ماندن در جکوزی، بسته به این دارد که جکوزی اب سرد است یا گرم . اگر جکوزی آب گرم باشد، افراد بزرگسال می توانند ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در آن استراحت کنند. اما اگر جکوزی آب سرد باشد، میانگین زمان مناسب، با توجه به تحمل دمای بدن هر شخص، ۱۰ دقیقه می باشد. اگر شخص استفاده کننده از جکوزی خانم باردار و یا کودک بالای ۱۰ سال باشد، با درنظر گرفتن آن که جکوزی گرم است یا سرد ، مدت زمان کمتری می توانند از جکوزی گرم و سرد استفاده کنند.

چنانچه پس از مدتی احساس ناخوشی و یا بالا رفتن بیش از حد نرمال ضربان قلب کردید، سریعا از جکوزی خارج شوید. همیشه در استفاده از جکوزی گرم و سرد به میزان تحمل و آمادگی بدن خود توجه کنید.

نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم
نحوه و مدت زمان استفاده از جکوزی سرد و گرم

خروج از جکوزی گرم و سرد

برای خروج از جکوزی، با احتیاط و نگه داشتن دستگیره ها بلند شوید. تا هنگامی که به طور کامل پا هایتان را بر روی زمین قرار نداده اید، دستگیره را رها نکنید. پس از خروج از جکوزی، دوش بگیرید. اگر از جکوزی آب سرد خارج شده اید، بهتر است که دمای آب را ولرم قرار داده و به تدریج بیشتر کنید. زیرا دوش گرفتن با آب بسیار گرم بلافاصله بعد از جکوزی سرد ممکن است به بدن شما شوک وارد کند. پس از اتمام دوش گرفتن، بدن خود را با حوله خشک و تمیز بپوشانید.

برای مطالعه بیشتر:

فواید جکوزی سرد

بهترین مارک وان جکوزی

جکوزی چگونه کار می کند

فواید سونا و جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

امتیاز کاربران: 4.52 ( 4 نظر)

۳ نظر

  1. لازمه نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم به همه آموزش داده تا خدایی نکرده کسی ندونسته دچار شوک عصبی یا سکته قلبی نشه. ممنونم بابت مقالتون

  2. بهترین جکوزی برای گرفتگی عضلات، جکوزی اب سرد است یا گرم؟

  3. سلام
    نحوه استفاده از جکوزی سرد و گرم که گفته بودید خیلی کامل بود