استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

برشکاری پلاسما

برشکاری پلاسما
برشکاری پلاسما

به منظور ایجاد طرح ها و ابعاد مختلف از فلزات ، اقدام به برشکاری آنها می نمانید. در این راستا از روش های مختلفی استفاده می گردد که برشکاری پلاسما یکی از آنها محسوب می گردد. این روش برشکاری در سال ۱۹۶۰ میلادی ابداع و در سال ۱۹۸۰ به عنوان روشی مناسب برای برش ورق ها و صفحات فلزی معرفی گردید. در گذشته به دلیل هزینه بالای این روش ، از آن تنها به منظور اجرای الگوهای تکراری استفاده می شده است. اما پس از بکارگیری تکنولوژی CNC انعطاف پذیری آن در اجرای طرح های گوناگون افزایش یافت.

در این روش فلزات به کمک یک مشعل (تورچ) برش داده می شوند. در برشکاری پلاسما از گاز نجیب و گاهی هوای فشرده استفاده می گردد. بدین منظور گاز و یا هوای فشرده با سرعت بالا از نازل دمیده شده و همزمان بین گاز و سطح برش ، یک قوس الکتریکی در سر نازل ایجاد می شود. در ادامه گاز به حالت پلاسما در آمده و با حرارت زیاد خود موجب برش فلزات می گردد. در تعریف پلاسما باید گفت ؛ هنگامی که دمای گاز تا ۳۰۰۰ درجه سانتی گراد بالا می رود، الکترون های برخی اتم ها جدا شده و تبدیل به یون می شوند. به این حالت پلاسما گفته می شود.

برشکاری پلاسما غالبا برای ضخامت های ۲ میلی متر و بیشتر از آن مورد استفاده قرار می گیرد. شایان ذکر است که در هنگام برشکاری پلاسما بهتر است که از تجهیزات ایمنی همچون دستکش چرمی مخصوص برشکاری ، ماسک و عینک مخصوص برشکاری پلاسما ، استفاده از کفش کار با پوشش فلزی انگشتان ، کلاه ایمنی و … استفاده گردد.

برشکاری پلاسما
برشکاری پلاسما

قیمت برشکاری پلاسما

قیمت برشکاری پلاسما وابسته به عواملی همچون کیفیت ، اندازه برش ، متریال مصرفی و … می باشد. اما به طور کلی همان طور که پیشتر نیز ذکر گردید، هزینه های مربوط به تعویض نازل و الکترود در این روش بالا است. همچنین سرمایه اولیه برای خرید دستگاه با قابلیت برش ورق های با ضخامت بالا، زیاد می باشد.

روش های شروع قوس در برشکاری پلاسما

به منظور شروع قوس در برشکاری پلاسما از دو روش استفاده می گردد. در روش اول که قابل استفاده برای دستگاه های CNC نمی باشد ، مشعلی بر روی قطعه کار قرار داده شده و قوس الکتریکی ایجاد می شود و تماس به وجود می آید.

در روش دوم ، قوس الکتریکی به کمک یک مدار که ولتاژ بالا و فرکانس بالایی دارد، ایجاد می گردد. از این روش غالبا در پلاسماهای اتومات استفاده می شود. در روش دوم احتمال خطر برق گرفتگی و ایجاد تشعشعات فرکانس های رادیویی وجود دارد.

مزایای برشکاری پلاسما

مزایای برشکاری پلاسما شامل موارد زیر می باشد:

  • روش برشکاری پلاسما برای برش هر نوع فلز رسانا همچون مس ، برنز ، استنلس استیل و … قابل استفاده است.
  • لبه های برشکاری در این روش نسبت به روش برشکاری هواگاز دقیق تر می باشد. همچنین برشکاری پلاسما نسبت به روش هواگاز ، به مهارت چندانی نیاز ندارد.
  • در برشکاری پلاسما تراشه های فلزی ایجاد نمی گردد.
  • سرعت برش با استفاده از این روش بالاست.
  • از آنجایی که در برشکاری پلاسما ، ناحیه کوچکی از قطعه تحت تاثیر حرارت قرار می گیرد، از این رو از تابیده شدن قطعه جلوگیری به عمل می آید.

معایب برشکاری پلاسما

در کنار مزایای مختلف برشکاری پلاسما ، این روش معایبی نیز دارد که به شرح زیر می باشند:

  • در این روش برشکاری ، گازهایی تولید می گردد که به شدت برای سلامتی انسان مضرند.
  • علاوه بر ایجاد گازهای مضر ، برشکاری پلاسما موجب تولید تولید امواج صوتی مضر غیر قابل تشخیص برای گوش انسان می گردد.
  • غالبا قیمت برشکاری پلاسما ، همچون هزینه های مربوط به برش ورق های فلزی با ضخامت بالا و هزینه های مربوط به تعویض نازل و الکترود زیاد می باشد.
  • نسبت به روش هوابرش ، محدودیت عمق در برشکاری پلاسما بیشتر می باشد.

برای مطالعه بیشتر:

برشکاری لیزر

برش هواگاز

وزن میلگرد ۱۲ جهان فولاد

وزن میلگرد آریا امیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)