استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اینترفیس اعلام حریق چیست

اینترفیس اعلام حریق چیست
اینترفیس اعلام حریق چیست

برای پاسخ به سوال اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ ابتدا نیاز است تا با سیستم اعلام حریق آشنا شد. سیستم اعلام حریق در واقع یک سیستم تشخیص دهنده و اعلام کننده آتش سوزی می باشد. انواع سیستم اعلام حریق متشکل از اجزا گوناگونی می باشند که در این بین می توان به اینترفیس اعلام حریق اشاره نمود. در سیستم های اعلام حریق از تجهیزات جانبی با نام اینترفیس یا ماژول رابط به منظور هدایت سیستم های جانبی مثل پمپ آتش نشانی یا آسانسور و سایر تجهیزاتی که لازم است از سیستم اعلام حریق فرمان گرفته و خاموش یا روشن شوند، استفاده می شود.

عملکرد اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ کاربرد اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ انواع اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده و جزئیات بیشتری از اینترفیس اعلام حریق را بررسی خواهیم کرد.

عملکرد اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

نحوه عملکرد اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ اینترفیس اعلام حریق برای اتصال سیستم های تشخیص دهنده حریق، به تمام یا برخی از تجهیزات اعلام و اطفا حریق، مانند آژیرها یا اسپرینکلرها و غیره طراحی و تولید شده است. در واقع سیستم اینترفیس اعلام حریق (FSI) یک کیت توسعه نرم افزار می باشد که به کمک آن می توان پیشرفته ترین برنامه های نرم افزاری را برای ارتباط تجهیزات اعلام و اطفا حریق طراحی نمود. اینترفیس ها بر اساس نوع و نحوه ارتباط با تجهیزات جانبی، عمل قطع یا وصل را می توانند اعمال نمایند. به طور کلی تجهیزات اینترفیس عملکرد کنترلی داشته و نمی توان از آن ها برای برق رسانی استفاده نمود.

اینترفیس اعلام حریق چیست
اینترفیس اعلام حریق

کاربرد اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

حال که دریافتیم عملکرد اینترفیس اعلام حریق چیست ، به بررسی کاربردهای آن می پردازیم. در یک سیستم اعلام حریق آدرس پذیر معمولا از انواع دتکتور، کنترل پنل مرکزی، شستی و آژیر و فلاشر استفاده می گردد. اما در پروژه ها گاهی پیش می آید که تجهیزی به سیستم متصل شود که قابلیت آدرس پذیری ندارد. به کارگیری ماژول واسط یا اینترفیس اعلام حریق استفاده از این تجهیزات را میسر می سازد.

ماژول رابط یا اینترفیس برای هر سیستم اعلام حریق با توجه به شاخصه های آن سیستم، طراحی می گردد. در پاسخ به سوال کاربرد اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اتصال شبکه های داخلی پنل اعلام و اطفا حریق
  • اتصال به سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و غیره
  • اتصال تجهیزات متعارف ورودی به لوپ سیستم آدرس پذیر
  • اتصال تجهیزات متعارف خروجی به لوپ سیستم آدرس پذیر
  • ادغام و یکپارچه سازی سیستم اعلام حریق با سیستم مدیریت ساختمان
  • کنترل و نظارت بر تجهیزات اعلام اطفا حریق، کنترل آسانسور، خاموش کردن سیستم تهویه و غیره

انواع اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

اینترفیس ها شامل انواع گوناگونی می باشند. حال آنکه نوع اینترفیس اعلام حریق چیست ، به نوع کاربرد آن بستگی دارد. به طور کلی اینترفیس ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • اینترفیس ورودی
  • اینترفیس خروجی
  • اینترفیس ورودی و خروجی

اینترفیس ورودی، حریق را تشخیص داده و به کنترل پنل مرکزی اعلام می کند. اینترفیس خروجی دارای یک رله است که به تجهیزات دستور قطع یا وصل می دهد. اینترفیس ورودی و خروجی ترکیبی از این دو است و می تواند هم زمان دو وظیفه تشخیص حریق و ارسال دستور برای قطع تجهیزات را انجام دهد.

اینترفیس اعلام حریق چیست
اینترفیس اعلام حریق

ماژول ورودی اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

ماژول ورودی (Input module) اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ از اینترفیس های ورودی، جهت فرمان گرفتن یا پذیرش ورودی از خارج به سیستم اعلام حریق (نظیر اتصال دتکتور های متعارف به سیستم آدرس پذیر) استفاده می شود. اینترفیس های ورودی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • اینترفیس ورودی زون مانیتور (ZIM)

اینترفیس ورودی زون مانیتور یکی از تجهیزات واسط بسیار پرکاربرد به منظور ایجاد ارتباط میان تجهیزات ورودی متعارف مانند تجهیزات کشف حریق متعارف (دتکتورها و شستی ها) به سیستم آدرس پذیر می باشد.

  • اینترفیس ورودی سوئیچ مانیتور شده (SMM)

این اینترفیس می ‌تواند وضعیت ورودی را به کنترل پنل مرکزی گزارش دهد. تفاوت این مدل با مدل ماژول ورودی زون مانیتور اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ برخلاف اینترفیس ورودی زون مانیتور، این اینترفیس نمی تواند دتکتور های متعارفی که تغذیه شان از زون تأمین می شود را به ورودی آن متصل کند. چون قدرت تامین انرژی الکتریکی برای تغذیه اینگونه دتکتورها را ندارد.

  • اینترفیس ورودی سوئیچ (SM)

اینترفیس ورودی سوئیچ تنها قابلیت بررسی وضعیت باز یا بسته بودن یک سوئیچ، که به ورودی آن متصل است را دارا می باشد. و در ورودی خود قابلیت نظارت بر پیوستگی مدار و همچنین انرژی الکتریکی لازم برای راه اندازی دتکتور های متعارف را ندارد.

اینترفیس اعلام حریق چیست
اینترفیس ورودی اعلام حریق

ماژول خروجی اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

کارکرد ماژول خروجی (Output module) اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ ماژول خروجی جهت فعال کردن تجهیزات هشداری نظیر آژیرها و فلاشرهای غیر آدرس پذیر و یا ارسال فرمان به سایر سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. اینکه ماژول خروجی از کدام تجهیزات تشخیص دهنده حریق فرمان بگیرد، در برنامه ریزی کنترل پنل مشخص می شود.

  • اینترفیس خروجی آژیر

ماژول خروجی آژیر یا کنترل کننده آژیر به منظور فعال کردن آژیرها و فلاشرهای متعارف به کار برده می شود.

  • اینترفیس خروجی رله ای

ماژول های خروجی رله ای معمولا یک خروجی در اختیار طراح سیستم قرار می دهند تا به وسیله آن به سایر سیستم ها فرمان ارسال کند.

اینترفیس اعلام حریق چیست
اینترفیس خروجی اعلام حریق

ماژول ورودی-خروجی اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

کارکرد ماژول ورودی-خروجی (Input/output module) اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ این اینترفیس ترکیبی از دو ماژول ورودی و خروجی می باشد و هم زمان کاربرد هر دو اینترفیس را دارا می باشد. اینترفیس های ورودی و خروجی قادرند اطلاعات وضعیت هر یک از ورودی ها و خروجی های خود را به صورت جداگانه برای کنترل پنل مرکزی ارسال کنند.

اینترفیس اعلام حریق چیست
اینترفیس اعلام حریق

رله خط اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

رله خط و کاربرد آن در اینترفیس اعلام حریق چیست ؟ رله خط ‌ها نوعی واحد خروجی برای سوئیچ و راه‌ اندازی تجهیزات، مثل خاموش‌ کردن دستگاه گرمایشی و تهویه برای جلوگیری از انتشار دود و آتش به سایر مناطق می باشند. این رله ها از طریق کنترل پنل مرکزی، شستی‌ ها و دتکتور های حریق، در مدار قرار می گیرند و عملیات سوئیچ و راه اندازی را مدیریت می‌ کنند.

قیمت اینترفیس اعلام حریق چیست ؟

برای پاسخ به سوال عوامل موثر بر قیمت اینترفیس اعلام حریق چیست ، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بودجه کاربر
  • مکان مورد نظر کاربر
  • برند ماژول اینترفیس
  • نوع کاربری ماژول اینترفیس
  • مدل و سری ماژول اینترفیس
  • متعارف یا آدرس پذیر بودن ماژول اینترفیس

جهت اطلاع از جدید ترین قیمت های اینترفیس اعلام حریق با ما در عمران مدرن تماس بگیرید.

برای مطالعه بیشتر:

سیستم اعلام حریق کانونشنال

شستی اعلام حریق ضد انفجار

دتکتور شعله ای

اطفا حریق اتاق سرور

مانیتور آتش نشانی

نصب سیستم اعلام حریق

طراحی سیستم اطفا حریق

سیستم اعلام حریق هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.61 ( 6 نظر)

یک نظر

  1. سلام
    سیستم آدرس پذیر که در بخش کاربرد اینترفیس اعلام حریق چیست بهش اشاره کردید چه سیستمیه؟