استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

انواع خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند
انواع خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند با قابلیت ها و تجهیزات متنوع، امروزه در سراسر دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در انواع خانه هوشمند امکان برقراری ارتباط با تجهیزات از طریق پروتکل های مختلف وجود دارد. پیاده سازی انواع خانه هوشمند KNX و وایرلس متناسب با نیاز کارفرما تحت قابلیت های متنوع صورت می گیرد. انتخاب هر یک از این نمونه ها متناسب با کاربرد آن ها، شرایط کلی ساختمان و همچنین بودجه کارفرما انجام می شود. در ادامه انواع خانه هوشمند و عوامل مؤثر بر قیمت آن ها در زمان خرید مورد بررسی قرار می گیرد.

انواع خانه هوشمند
انواع خانه هوشمند

خانه هوشمند KNX

پروتکل KNX ، استانداردی بین المللی برای اجرای خانه هوشمند می باشد. در واقع سیستم خانه هوشمند KNX با برقراری ارتباط یکپارچه بین تجهیزات ، آن را به یک شبکه واحد تبدیل می کند. در انواع خانه هوشمند KNX امکان کنترل تجهیزات مختلف از قبیل روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده، کرکره و همچنین سیستم های امنیتی فراهم می شود. به طور معمول انواع خانه هوشمند KNX در ساختمان های در حال ساخت و یا بازسازی قابل اجرا هستند. چرا که با توجه به پروتکل ارتباطی، انتقال اطلاعات از طریق سیم کشی بین تجهیزات صورت می گیرد. در چنین حالتی لازم است تا پیش از آغاز نازک کاری و در مرحله لوله گذاری برق ساختمان، تمهیدات لازم برای پیاده سازی خانه هوشمند KNX فراهم شود. بنابراین این نوع خانه هوشمند با توجه به لزوم سیم کشی، در ساختمان های در حال استفاده و قدیمی قابل پیاده سازی نخواهد بود.

قیمت انواع خانه هوشمند

 

قیمت انواع خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند KNX

انواع خانه هوشمند KNX متناسب با قابلیت های مورد نیاز کارفرما اجرا می شوند. به عبارتی در صورتی که تنها هوشمند سازی سیستم روشنایی مدنظر باشد، سر خط های روشنایی از کنترلر تابلویی عبور داده می شوند. داشتن قابلیت دیمر و یا تنظیم نور از دیگر آپشن هایی است که یک خانه هوشمند KNX در کنار خاموش و روشن کردن تجهیزات روشنایی می تواند داشته باشد. در چنین حالتی برای پیاده سازی سیستم روشنایی خانه هوشمند KNX علاوه بر کنترلر تابلویی از ماژول دیمر و RGB استفاده می شود. کنترل سیستم تهویه انواع خانه هوشمند KNX از طریق کنترلر مخصوص و موجود در تابلو برق انجام می گیرد. به طور معمول این کنترلرها برای تنظیم دمای محیط از طریق فن کویل کاربرد دارند. اضافه شدن هر یک از این قابلیت بر اساس متراژ ساختمان، کاربری، نوع و برند تجهیزات صورت می گیرد.

قیمت انواع خانه هوشمند KNX

پیاده سازی خانه هوشمند KNX به تجهیزات تابلویی وابسته است، در نتیجه قیمت انواع آن در مقایسه با نمونه های وایرلس بیشتر است. در واقع از آن جا که تنها برندهای مطرح محدودی در جهان تکنولوژی لازم را برای پیاده سازی خانه هوشمند KNX دارند، خرید برندهای معتبر اروپایی چون ABB، اشنایدر، اینترا، برکر و …  توصیه می شود. چرا که این برندها در زمینه تولید تجهیزات تابلویی سابقه کافی دارند و گزینه هایی مناسب هستند. بنابراین بالا بودن قیمت انواع خانه هوشمند KNX به دلیل محدودیت برندهای معتبر و قابلیت اطمینان بالای تجهیزات آن است.

خانه هوشمند KNX

 

خانه هوشمند KNX

خانه هوشمند وایرلس

انواع خانه هوشمند وایرلس از نمونه های رایج و قیمت مناسب خانه هوشمند است. قیمت مناسب تجهیزات و تنوع بالای آن ها از دلایل اصلی محبوبیت خانه هوشمند وایرلس می باشند. بستر ارتباطی خانه هوشمند وایرلس اینترنت و یا امواج رادیویی ZigBee و یا   Z Waveمی باشد. در مقایسه با خانه هوشمند KNX هر یک از این پروتکل ها مزایا و معایب مجزایی دارند که در ادامه به آن پرداخته می شود.

انواع خانه هوشمند وایرلس

تفاوت انواع خانه های هوشمند وایرلس (WI-FI ، ZigBee و Z Wave) همان طور که پیش تر به آن اشاره شد در پروتکل ارتباطی آن ها می باشد. سیستم خانه هوشمند وایرلس اینترنتی در مقایسه با Z wave  و ZigBee قابلیت اطمینان پایین تری دارد. چرا که در صورت قطع اینترنت ارتباط بین تجهیزات و عملکرد آن ها دچار اختلال می شود. این در حالی است که سرعت این تجهیزات و پهنای باند آن ها بسیار بالا بوده که این خود در کنار قیمت، توجیه مناسبی برای خرید آن ها است. علاوه بر آن، تداخل IP قطعات و امکان هک کردن سیستم خانه هوشمند وایرلس از دیگر معایب پروتکل WI-FI است که در نمونه های جدید موجود در بازار تا حدودی برطرف شده است.

قیمت خانه هوشمند KNX

 

قیمت خانه هوشمند KNX

پروتکل های هوشمند سازی بیسیم ZigBee و Z Wave از جنبه های مختلفی به هم شباهت دارند. با این حال پروتکل ZigBee در فرکانس  915 مگاهرتز و ۲.۴ گیگا هرتز و Z Wave در محدوده فرکانسی ۸۰۰-۹۰۰ مگاهرتز کار می کنند. علاوه بر آن سرعت انتقال داده و تعداد گره های خانه هوشمند وایرلس زیگبی از Z Wave بیشتر است. این در حالی است که در مقایسه با پروتکل WI-FI این سرعت چندان بالا نیست. برد امواج رادیویی در مقایسه با پروتکل WI-FI نیز کوتاه تر است. اما آن چه که موجب استفاده از آن ها در انواع خانه هوشمند شده است، امکان لینک شدن تجهیزات تحت هر یک از این دو پروتکل با یکدیگر می باشد.

قیمت انواع خانه هوشمند وایرلس

مهم ترین عامل در تعیین قیمت انواع خانه هوشمند بیسیم برند تجهیزات است. به طوری که در حال حاضر برندهای مختلف ساخت داخل و یا کشور چین بسیار در این زمینه مورد توجه قرار گرفته اند. این تجهیزات در مقایسه با خانه هوشمند KNX ، قیمت پایین تری دارند و از نظر شرایط نصب و راه اندازی دغدغه کم تری برای خریداران ایجاد می کنند. چرا که نصب انواع خانه هوشمند وایرلس بدون نیاز به سیم کشی و در مرحله نازک کاری توسط برقکار انجام صورت می گیرد.

خانه هوشمند وایرلس

 

خانه هوشمند وایرلس

پیاده سازی انواع خانه هوشمند

پیاده سازی خانه هوشمند در انواع مختلف وایرلس و KNX بسته به بودجه مورد نظر کارفر و همچنین شرایط ساختمان صورت می گیرد. به طوری که در بسیاری از موارد با وجود نوساز بودن ساختمان و فراهم بودن شرایط پیاده سازی خانه هوشمند KNX ، به دلیل قیمت بالای تجهیزات، ترجیح کارفرما به هوشمند سازی خانه با تجهیزات وایرلس می باشد. این در حالی است که در موارد مشابه، با توجه به اهمیت بالای کیفیت و قابلیت اطمینان تجهیزات، انواع سیم کشی KNX الویت کارفرما هستند. بنابراین متناسب با متراژ محل، شرایط ساختمان، برند و نوع تجهیزات موجود در بازار، پیاده سازی خانه هوشمند در هر یک از انواع مورد نیاز کارفرما انجام می شود.

انواع تجهیزات خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند از کنار هم قرار گرفتن تجهیزات مختلفی چون کنترلرهای تابلویی، دیواری، رو میزی، کلیدهای هوشمند و… تشکیل شده است. هر یک از این تجهیزات متناسب با پروتکل ارتباطی خانه هوشمند KNX و یا وایرلس در قیمت ها و برندهای مختلف قابل خریداری هستند. در ادامه تجهیزات انواع خانه هوشمند و تأثیر آن ها بر قیمت بررسی شده است.

پیاده سازی خانه هوشمند

 

پیاده سازی خانه هوشمند

انواع کنترلر خانه هوشمند

کنترلر را می توان قلب خانه هوشمند دانست، چرا که وظیفه برقراری ارتباط بین تجهیزات خانه هوشمند را برعهده دارد. در انواع خانه هوشمند ، کنترلرها به صورت دیواری، تابلویی و رومیزی قابل خریداری هستند. کنترلر تابلویی جزء جدا نشدنی از یک خانه هوشمند KNX است. چرا که تمامی سرخط های روشنایی، سیستم تهویه و پرده های برقی برای کنترل هوشمند وارد تابلو برق می شوند. با این حال در یک خانه خانه هوشمند KNX استفاده از تاچ پنل برای کنترل تمامی تجهیزات به صورت یکپارچه رایج است که هم به صورت رومیزی و هم به صورت دیواری قابل تهیه است.

در انواع خانه هوشمند وایرلس کنترلر مرکزی به صورت کنترلر تابلویی، هاب و یا به صورت تاچ پنل قابل خریداری است. در مقایسه با خانه هوشمند KNX  در نمونه های وایرلس لزومی به نصب کنترلرهای تابلویی و دیواری نبوده و هماهنگی تجهیزات تنها از طریق هاب مرکزی ممکن است.

انواع کلید خانه هوشمند

در یک خانه هوشمند انواع کلیدهای لمسی و فشاری برای کنترل روشنایی قابل استفاده هستند. انواع کلید های ترموستاتیک و سناریوپذیر متناسب با پروتکل ارتباطی آن ها در خانه هوشمند KNX و بیسیم پیاده سازی می شوند. سیستم روشنایی هوشمند با استفاده از انواع کلید های لمسی ایرانی و خارجی قابل پیاده سازی است. متناسب با پروتکل ارتباطی و همچنین ظاهر کلید های لمسی، هزینه سیستم روشنایی هوشمند مشخص می شود. نصب کلید های هوشمند ساختمان راهکاری بسیار مفید برای پیاده سازی خانه هوشمند در حداقل هزینه است.

انواع قابلیت های خانه هوشمند

انواع خانه هوشمند متناسب با مقدار بودجه کارفرما می توانند قابلیت های متنوعی از قبیل روشنایی هوشمند ، سیستم صوتی هوشمند ، سیستم تهویه هوشمند و… داشته باشند. هر یک از این قابلیت ها با استفاده از تجهیزات مخصوص به خود قابل پیاده سازی هستند. لازم به ذکر است که تهیه همه تجهیزات خانه هوشمند از یک برند واحد در بعضی موارد امکان پذیر نخواهد بود. چرا که با توجه به پروتکل ارتباطی و محدودیت های سازنده، پشتیبانی از انواع تجهیزات مورد نیاز در یک خانه هوشمند وجود ندارد. به عنوان مثال در یک خانه هوشمند KNX امکان پیاده سازی سیستم صوتی هوشمند خانگی تحت این پروتکل وجود ندارد. به همین دلیل در چنین حالتی توصیه می شود تا حد امکان از تجهیزاتی که حداکثر قابلیت هماهنگی با یکدیگر را دارند در پیاده سازی خانه هوشمند استفاده شود.

انواع قابلیت خانه هوشمند

 

انواع قابلیت های خانه هوشمند

قیمت انواع خانه هوشمند

همان طور که پیش تر اشاره شد قیمت انواع خانه هوشمند مناسب با نوع و برند تجهیزات، مرحله ساخت ساختمان و همچنین ترجیح کارفرما مشخص می شود. بنابراین لازم است تا پیش از اقدام برای هوشمند سازی ساختمان ، مشاوره لازم برای برآورد دقیق قیمت و نیاز کارفرما انجام شود.

برای مطالعه بیشتر:

آیفون تصویری هوشمند چیست

آموزش گرمایش از کف

پریز هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند

سیم کشی برق ساختمان

سیستم هوشمند ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *