استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۰۹
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اتاق تمیز ، ساخت و طراحی

کلین روم
طراحی اتاق تمیز

اتاق تمیز یا کلین روم مکانی است با میزان کنترل شده از آلودگی که برای تولید و یا تحقیقات علمی و صنعتی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد اتاق تمیز می تواند فضایی بسیار کوچک یا به وسعت یک کارخانه باشد و بسته به نیاز طراحی و ساخته می شود.

اتاق تمیز چیست؟

اتاق تمیز مکانی است که مقدار بسیار کمی از آلودگی‌ها مانند گرد و خاک، ذرات معلق و بخارات شیمیایی در آن حضور دارد. به صورت دقیق‌تر می‌توان بیان کرد که کلین روم یک میزان کنترل شده از آلودگی را همراه خود دارد که این میزان و سطح آلودگی با استفاده از تعداد ذرات معلق در واحد متر مکعب یا فوت مکعب و بر اساس اندازه هرکدام از ذرات تعیین می‌شود.

اتاق تمیز
نمونه ای از یک اتاق تمیز (کلین روم)

اتاق تمیز به صورت عملی در صنایعی کاربرد دارد که حضور ذرات کوچک می‌تواند فرایند تولید را تحت تاثیر خود قرار دهد. این اتاق‌های تمیز، اندازه‌های مختلفی دارند و طراحی برخی از آن‌ها بسیار پیچیده است. اتاق تمیز کاربرد زیادی در تولید نیمه‌هادی‌ها و قطعات الکترونیکی، تولید داروهای مختلف، صنعت بایو، ابزارهای مختلف پزشکی و اتاق‌های عمل دارد. توجه کنید که شیوه کنترل و طراحی اتاق‌ها با توجه به کاربرد آن، متفاوت است. همچنین برای اعتبار سنجی اتاق‌ها مورد استفاده در صنایع مختلف از استانداردهای مختلفی نیز استفاده می‌شود.

کلین روم بسته به نوع کاربرد می تواند علاوه بر کنترل آلودگی و ذرات معلق از نظر پارامترهایی مانند دما، رطوبت و فشارهوا نیز محدود شود. تمامی این پارامترها تحت استانداردهای مربوطه کنترل می شوند.

اتاق تمیز

 

نمونه ای از پوشش کارکنان اتاق تمیز

آلودگی اتاق تمیز

بنا به استفاده ای که از یک فضا قرار است انجام شود، تعریف آلودگی متفاوت است، به عنوان مثال در یک  اتاق معمولی در خانه حدود یک میلیون ذره معلق وجود دارد که این میزان در اتاق تمیز حکم آلودگی را دارد. آلودگی می تواند ناشی از ذرات منفک از پوشش کف و دیوارها، رنگ ها، دود و بخارات باشد و یا حتی ناشی از عطر، خوشبو کننده، لباس و موی کارکنان باشد. حتی در این اتاقها رطوبت بیش از حد نیز نوعی آلودگی محسوب می شود. به عنوان مثال در برخی از اتاقهای تمیز، بسیار حساس کارکنان اجازه صحبت با یکدیگر را ندارد و تنها با اشاره باهم ارتباط برقرار می کنند

استفاده از فیلتر هوا

در ساختمان های معمولی برای کنترل دما و رطوبت از سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود و در اتاق تمیز علاوه بر این تاسیسات، برای کنترل ذرات معلق و آلودگی ها از فیلترهای مختلف استفاده می شود.

جریان هوای هدایت شده به داخل اتاقهای تمیز توسط دستگاه مخصوص تصفیه و فیلتر می‌شوند و همچنین هوای داخل محیط بطور دائم در چرخش و تصفیه مجدد قرار می‌گیرد.

یکی از رایج ترین فیلترهای مورد استفاده، فیلتر هپا می باشد، در این روش، تمام هوایی که قرار است به داخل کلین روم وارد شود باید از فیلتر هپا (HEPA) عبور کند. فیلتر هپا اجازه عبور به ذرات با اندازه ۰.۳ میکرو متر و بزرگتر، نمی دهد. فیلتر هوای الپا (ULPA) نوع دیگری از فیلتر هواست که بسیار قوی تر از فیلتر هپا بوده و استفاده های خاص تری دارد.

فیلتر هوا هپا

 

فیلتر هوای هپا به منظور کنترل ورود آلودگی و تصفیه هوای اتاق تمیز

رعایت نکات نگهداری

هرچند که فیلترها از ورود آلودگی از هوای بیرون به داخل جلوگیری می کنند اما آلودگی می تواند توسط کارکنان و یا وسایل مربوط به آن ها به داخل اتاق تمیز منتقل شود. نکات بسیاری وجود دارد که باید توسط کارکنان رعایت شود، به طور مثال هنگام ورود باید لباس های خاصی پوشیده شود و از اتاقهای کوچکی به نام هوابند (airlock) عبور کنند.

اتاق هوابند

 

اتاق هوابند یا airlock

هوابند نوعی دستگاه تنظیم فشار است و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک شخص یا هر وسیله دیگری از یک مکان به مکان دیگر که از لحاظ فشار هوا متفاوت هستند، عبور کند.

پس از آن کارکنان باید از دوش هوا عبور کنند که میزان آلاینده ها را به حداقل برساند.

دوش هوا 
اتاق تمیز

 

دوش هوا یا air shower

اتاق تمیز در ایران

اتاق تمیز در ایران توسط شرکت های بسیاری طراحی و اجرا می شود که در وبسایت عمران مدرن می توانید به این متخصصین دسترسی پیدا کنید. کلین روم در ایران در صنایع داروسازی، تجهیزات پزشکی، صنایع خودروئی، کامپیوتر، صنایع فضائی، صنایع غذائی، صنایع لبنی، صنایع اپتیک، ساخت دی وی دی و الکترونیک، صنایع نانو تکنولوژی و بسیاری صنایع دیگر استفاده می‌شود.

تجهیزات اتاق تمیز

تجهیزات اصلی فیلترها قطعات کنترل
ساندویچ پانل سقفی اتاق تمیز فیلتر هپا فشرده V شکل سنسور رطوبت
ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز فیلتر باکس هپا سنسور دما
اگزاست فن قاب یا فریم فیلتر سنسور فشار DPT
درب اتاق تمیز هم باد فیلتر هپا با جدا کننده آلومینیومی رطوبت سنج و رطوبت گیر
درب اتاق تمیز غیر هم باد فیلتر هپا ظرفیت بالا با کاربرد خاص  
پس باکس فیلتر هپا با ظرفیت بالا بدون چین خوردگی  
پنجره اتاق تمیز فیلتر گازی  
  فیلتر‌های شیمیایی  
  فیلتر هپا و اولپا با گسکت ژل  
  فیلتر کربن فعال  
  لامینار فلو  
  فیلتر هپا ترمینال هود  
  فیلتر هپا و اولپای سقفی  
  فیلتر ظرفیت بالا هپا V شکل  

کاربرد‌ ساندویچ پانل

از جمله کاربرد‌های این پانل در کارگاه‌های تولیدی مواد غذایی، تولید دارو، آزمایشگاه‌ها، تجهیزات بیمارستانی مثل تهویه مطبوع اتاق عمل و جراحی و … است. ضخامت این پانل‌ها بسته به کاربرد آن از ۴ تا ۱۵ سانتی متر است. برای مشاهده قیمت ساندویچ پنل میتوانید از وبسایت عمران مدرن بازدید نمایید.

طراحی اتاق تمیز

ساختمان اتاق تمیز، معمولا در دو مرحله اجرا می شود:

مرحله ساخت اتاق

در مرحله ساخت دیواره ها و سقف ها نصب می گردند و پنجره ها و چهارچوب دربها و در محل خود قرار می گیرند و حفراتی که جهت نصب چراغ ها و جای فیلترباکس ها محل قرارگیری دریچه های هوا و غیره تعبیه می گردد.

مرحله نصب ادوات

مرحله تمیزکاری، بعد از مرحله نصب کلیه قطعات، ادوات برقی، مکانیکال، کف سازی اجرا می گردد. در این مرحله کلیه دربها در محل خود قرار می گیرند، کروها و گوشه ها نصب می گردند، درزها سیلیکون کاری شده، در نهایت فیلم محافظ رویه پانل ها برداشته شده و  کار آماده تحویل می شود.

نگهداری اتاق تمیز

 

نگهداری اتاق تمیز

هزینه اتاق تمیز(کلین روم)

هزینه اتاق تمیز به عوامل متعددی از جمله مساحت ساخت، نوع کلین روم و درجه اهمیت آن، تعداد فیلترها و تجهیزات مورد نیاز که منجر به طراحی های مختلف و مصالح متفاوتی خواهد شد، متغیر است. علاوه بر طراحی هزینه های نگهداری اتاق تمیز نیز باید مدنظر قرار گیرد، چرا که به طور مرتب این اتاقها باید مورد بررسی قرار گیرند و فیلترها به موقع تعویض شوند، پوشش و رنگ سقف، کف و در و پنجره ها باید بازبینی شود و تمیزکاری صورت گیرد.

طراحی خانه هوشمند تبریز طراحی خانه هوشمند بجنورد طراحی خانه هوشمند کرمانشاه طراحی خانه هوشمند ارومیه طراحی خانه هوشمند اهواز طراحی خانه هوشمند یاسوج طراحی خانه هوشمند اردبیل طراحی خانه هوشمند زنجان طراحی خانه هوشمند گرگان طراحی خانه هوشمند اصفهان طراحی خانه هوشمند سمنان طراحی خانه هوشمند رشت طراحی خانه هوشمند کرج طراحی خانه هوشمند زاهدان طراحی خانه هوشمند خرم آباد طراحی خانه هوشمند ایلام طراحی خانه هوشمند شیراز طراحی خانه هوشمند ساری طراحی خانه هوشمند بوشهر طراحی خانه هوشمند قزوین طراحی خانه هوشمند اراک طراحی خانه هوشمند شهرکرد طراحی خانه هوشمند قم طراحی خانه هوشمند بندرعباس طراحی خانه هوشمند بیرجند طراحی خانه هوشمند سنندج طراحی خانه هوشمند همدان طراحی خانه هوشمند مشهد طراحی خانه هوشمند کرمان طراحی خانه هوشمند یزد طراحی خانه هوشمند تهران

برای مطالعه بیشتر:

قیمت سیستم هوشمند سازی ساختمان

قفل دیجیتال ارزان

طراحی ویلا

آینه کاری سنتی در منزل

قیمت آینه کاری ساختمان

قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان

انواع دوربین مدار بسته

خانه هوشمند ارزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۵ نظر

  1. سلام و تشکر از مطالب خوبتون درباره اتاق تمیز ، لطف میکنید مجریان اتاق تمیز و یا شرکت هایی که تجهیزات و وسایل مربوط به اون رو دارند معرفی کنید!!

  2. همه این تجهیزات رو داخل ایران میشه تهیه کرد و جایی هست که بشه بدون دغدغه از کیفیت خریداریشون کرد

  3. سلام بازسازی و نوسازی اتاق تمیز رو انجام میدید؟

  4. کدوم شهر ها یا کارخانە های صنعتی مجهز به اتاق تمیز هستن ؟ میشه از نزدیک با نحوه ی کار و کاربرد این فضا اشنا شد؟

  5. اتاق تمیز،طراحی و ساخت اون چقدر زمان میبره امکان تحویل یک ماهه وجود داره ؟

  6. کفپوش مناسب اتاق تمیز تو ایران چی داریم؟

  7. چه جالب، من فقط تو فیلما دیده بودم حتی نمیدونستم اسمش اتاق تمیز هست و. نمیدونستم تو ایران همچین چیزایی داریم، خیلی جالب بود کلین روم

  8. من تازه با مفهوم اتاق تمیز آشنا شدم، ممنون از مطلبتون

  9. قیمت و مجری معرفی میکنید؟

  10. قیمت تجهیزات اتق تمیز چیه اطلاعات بیشتر بدین لطفا