استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آیا جکوزی آب درمانی باعث آرتروز می شود؟

جکوزی آب درمانی

جکوزی آب درمانی یکی از تجهیزات محبوب برای افزایش حس آرامش و استراحت است. گفته می شود که جکوزی آب درمانی می تواند نقش مهمی در درمان انواع بیماری های عضلانی یا بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل، مانند آرتروز داشته باشد. درباره ارتباط وان جکوزی دار و بروز آرتروز نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند که استفاده بیش از حد از جکوزی می تواند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. دلیل این امر غوطه ور شدن طولانی مدت در آب گرم است که منجر به تحلیل رفتن غضروف مفاصل و در نهایت آرتروز می شود. البته این نظریه هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.

از سوی دیگر، برخی از متخصصان معتقدند که استفاده متعادل از جکوزی، می تواند درد مفاصل را تسکین داده و از پیشرفت آرتروز جلوگیری کند. زیرا گرما و جریان آب باعث افزایش گردش خون در مفاصل و کاهش التهاب می شود. به نظر می رسد که به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز بوده تا بتوان به طور قطعی درباره ارتباط جکوزی و آرتروز اظهار نظر کرد. در حالت کلی، توصیه می شود از جکوزی به طور متعادل، در زمان مناسب و طبق صلاحدید پزشک معالج استفاده شود.

فواید جکوزی آب درمانی برای آرتروز

استفاده از جکوزی آب درمانی می تواند برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید باشد. یکی از از فواید آب درمانی برای آرتروز ، تسکین التهابات مفاصل است. زیرا غوطه ‌ور شدن در آب گرم جکوزی باعث افزایش گردش خون در ناحیه آسیب‌ دیده و کاهش التهاب مفاصل می ‌شود. هنگامی‌ که فرد داخل آب گرم جکوزی قرار می‌ گیرد، میزان وزن بدن کاهش پیدا کرده و فشار کمتری به مفاصل وارد می‌ شود. علاوه‌ بر این، جریان آب در جکوزی آب درمانی مانند یک ماساژور عمل کرده و باعث تسکین درد مفاصل می ‌گردد. البته باید توجه داشت که استفاده از جکوزی باید به‌صورت متعادل و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود تا بیشترین تاثیر برای بیماران آرتروزی حاصل گردد.

جکوزی خانگی درمانی
آیا جکوزی باعث آرتروز می شود

خطرات احتمالی جکوزی برای ارتروز

طبق مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۱۹ توسط محققان دانشگاه توکیو انجام شد، استفاده مکرر از جکوزی طبی یا جکوزی آب درمانی ممکن است با افزایش خطر ابتلا به آرتروز همراه باشد. در این مطالعه ۲۶ نفر از افرادی که به ‌طور مرتب از جکوزی طبی استفاده می ‌کردند، با گروهی متشکل از افرادی که از جکوزی استفاده نمی کردند، مقایسه شدند. نتایج نشان داد که در گروه استفاده ‌کننده از جکوزی طبی، میزان التهابات مرتبط با آرتروز به‌ طور قابل توجهی بالاتر از گروه دیگر بوده است.

جکوزی آب درمانی
فواید آب درمانی برای آرتروز

این مطالعه نشان می‌ دهد که استفاده مکرر و طولانی ‌مدت از جکوزی آب درمانی ممکن است با التهاب مفصلی و در نهایت پیشرفت آرتروز همراه باشد. البته در این زمینه، به مطالعات گسترده تر با تعداد افراد بالاتر نیاز است.

توصیه هایی برای استفاده ایمن از جکوزی

اگر چه هنوز شواهد قطعی مبتنی بر تاثیر جکوزی آب درمانی بر امکان افزایش آرتروز وجود ندارد، اما به منظور پیشگیری از عوارض احتمالی، رعایت نکاتی در هنگام استفاده از جکوزی توصیه می‌ شود. نباید از جکوزی بیش از ۲۰ دقیقه در هر نوبت استفاده کرد و فواصل کافی بین نوبت‌ های استفاده از جکوزی طبی باید رعایت شود. دمای آب جکوزی باید ملایم تنظیم شود. پس از استفاده از جکوزی خانگی درمانی ، باید با آب ولرم دوش گرفته تا دمای بدن به آرامی کاهش یابد. در صورت وجود هرگونه بیماری زمینه ‌ای مفصلی یا قلبی، قبل از استفاده از جکوزی، باید با پزشک مشورت کرد.

جکوزی آب درمانی
خطرات احتمالی جکوزی برای آرتروز

جایگزین های ایمن جکوزی

همان طور که گفته شد، هنوز ارتباط منفی جکوزی آب درمانی و آرتروز به طور قطعی اثبات نشده است. اما افرادی که نگران ابتلا به آرتروز هستند می ‌توانند از روش‌ های جایگزین ایمن‌ تری به جای جکوزی خانگی درمانی یا آب درمانی در خانه استفاده کنند. استفاده از وان آب گرم، استخرهای آب گرم معدنی، حمام بخار و دوش آب گرم گزینه‌ های مناسبی هستند. این روش ‌ها عوارض کمتری نسبت به جکوزی خانگی دارند و باعث افزایش حس آرامش شده و روشی برای استراحت هستند. همچنین، ماساژ درمانی توسط متخصص می‌ تواند راهکار جایگزین خوبی به منظور کاهش دردهای مفصلی باشد و خطرات کمتری نسبت به جکوزی خانگی درمانی دارد.

آب درمانی در خانه
توصیه هایی برای استفاده ایمن از جکوزی

برای مطالعه ی بیشتر:

قیمت وان حمام

قیمت وان ساده بدون جکوزی

وان حمام دو نفره

قیمت جکوزی دونفره

جکوزی یک نفره

مضرات جکوزی

فواید و مضرات جکوزی اب سرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

0

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)