استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آسانسور برای چند طبقه الزامی است

آسانسور برای چند طبقه الزامی است
آسانسور برای چند طبقه الزامی است

برای پاسخ به پرسش آسانسور برای چند طبقه الزامی است ، باید به مبحث ۱۵ قانون نظام مهندسی ساختمان مراجعه نمود. بر این اساس، به طور خلاصه نصب آسانسور در ساختمان هایی با بیش از سه طبقه الزامی است. در ادامه، جزئیات بیشتری از این قانون را شرح داده و به بررسی ضرورت نصب آسانسور برای ساختمان ‌های چند طبقه می پردازیم.

الزام نصب آسانسور برای ساختمان های چند طبقه

لیست زیر نشان می دهد که آسانسور برای چند طبقه الزامی است و دستگاه آسانسور باید واجد چه شرایطی باشد:

  • نصب آسانسور در ساختمان هایی با طول مسیر عمودی بیشتر از هفت متر، یا به عبارتی بیشتر از سه طبقه، الزامی است.
  • اگر طول مسیر عمودی آسانسور بیشتر از ۹ متر باشد یا تعداد واحد در هر طبقه بیش از چهار واحد باشد، نصب حداقل یک آسانسور نفربر لازم است.
  • در ساختمان هایی با طول مسیر حرکت عمودی بیشتر از ۲۱ متر، باید حداقل یک دستگاه آسانسور حمل بیمار یا همان برانکاردبر نصب گردد. این آسانسور به خصوص باید با یک علامت مخصوص از سایر آسانسورها متمایز شود و به همه طبقات سرویس دهد.
  • در ساختمان هایی با طول مسیر حرکت عمودی بیشتر از ۲۸ متر، یه به عبارتی هشت طبقه، نصب حداقل دو دستگاه آسانسور الزامی می باشد. در این حالت، حتی اگر یک دستگاه مطابق ظرفیت و ترافیک ساختمان باشد، همچنان یک دستگاه آسانسور کافی نمی باشد.
  • تصمیم گیری برای اینکه آسانسور برای چند طبقه الزامی است، باید با توجه به کاربری ساختمان صورت پذیرد. به عنوان مثال، نصب حداقل یک دستگاه آسانسور تخت بر، در بیمارستان هایی با بیش از یک طبقه، ضروری می باشد. البته، وجود سطح شیب دار مناسب در بیمارستان، می تواند این الزام را از بین ببرد.

لازم به ذکر است، طول مسیر حرکت عمودی، در ساختمان مسکونی از کف اولین ورودی تا کف طبقه آخر است. این مقدار برای ساختمان ‌های غیرمسکونی از کف آخرین زیرزمین تا کف آخرین طبقه در نظر گرفته می‌ شود. در کنار آسانسور ، بسیاری از ساختمان های پرتردد همچون مراکز تجاری و پاساژها، پله برقی هم اجرا می کنند. به منظور استعلام قیمت و خرید پله برقی می توانید با کارشناسان عمران مدرن در تماس باشید.

آسانسور برای چند طبقه الزامی است
آسانسور ۶ نفره

دلایل الزام نصب آسانسور در ساختمان های چند طبقه

برخی از اصلی‌ ترین دلایل الزام نصب آسانسور در ساختمان های چند طبقه به شرح زیر می باشد:

  • دسترسی راحت معلولین به طبقات مختلف: یکی از دلایل اصلی الزام نصب آسانسور در ساختمان های چند طبقه، ایجاد دسترسی آسان و مطمئن برای افراد معلول و کم توان به طبقات مختلف ساختمان است. آسانسور این امکان را برای این افراد به وجود می آورد تا بدون نیاز به همراهی و کمک افراد دیگر، به راحتی به طبقات مختلف ساختمان دسترسی داشته باشند.
  • سهولت و سرعت در جابه‌ جایی: با نصب آسانسور، جابه‌ جایی افراد و انتقال بارها و وسایل در ساختمان به شدت سریع و آسان می شود. آسانسورها زمان مورد نیاز برای رفت و آمد بین طبقات را کاهش داده و از ایجاد ترافیک در راه پله‌ ها جلوگیری می کنند.
  • اطفای حریق و تخلیه ساختمان در شرایط بحرانی: آسانسور‌ها در مواقع بحرانی مانند آتش سوزی طبقات بالایی ساختمان، نقش بسیار مهمی در تخلیه سریع ساختمان و ایمنی افراد دارند. افراد می ‌توانند با استفاده از آسانسور به سرعت به طبقه‌ های پایین ‌تر ساختمان منتقل شوند. هنگام شرایط بحرانی و مضطرب بودن افراد، استفاده از راه پله می تواند حادثه آفرین باشد.
  • راحتی حمل و نقل بارهای سبک: آسانسورها برای حمل و نقل بارها و اقلام سبک در ساختمان بسیار مفید هستند. این امر به ویژه در مواردی که نیاز به انتقال کارتن های متعدد میان طبقات وجود دارد، مفید بوده و رفت و آمدهای متعدد ساکنین ساختمان را به حداقل می ‌رساند.

به طور کلی، نصب آسانسور در ساختمان ‌های چند طبقه از نظر جنبه ‌های مختلفی مانند ایجاد دسترسی راحت، افزایش ایمنی و کارایی، ارتقا ارزش ساختمان و افزایش راحتی زندگی ساکنین، اهمیت بسیاری دارد و به عنوان یک استاندارد اساسی در ساختمان ‌های مدرن مد نظر قرار می ‌گیرد.

آیا آسانسور برای ساختمان چهار طبقه طبقه الزامی است؟

بله، با توجه به مبحث ۱۵ قانون نظام مهندسی ساختمان، نصب آسانسور در ساختمان هایی با بیش از سه طبقه الزامی است.

الزامات نصب آسانسور برای ساختمان ۸ طبقه به چه صورت است؟

در ساختمان هایی با طول مسیر حرکت عمودی بیشتر از ۲۸ متر، یه به عبارتی هشت طبقه، نصب حداقل دو دستگاه آسانسور الزامی می باشد. در این حالت، حتی اگر یک دستگاه مطابق ظرفیت و ترافیک ساختمان باشد، همچنان یک دستگاه آسانسور کافی نمی باشد.

برای مطالعه بیشتر:

هوم لیفت چیست

معایب هوم لیفت

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان

جای آسانسور در ساختمان

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز کاربران: 4.46 ( 3 نظر)