استعلام قیمت
ثبت درخواست
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پروفیل آهن چگونه تولید و قیمت گذاری می شود

پروفیل های فولادی از تخصصی ترین آهن آلات موجود در بازار هستند. دلیل این موضوع استفاده از ورق آهن در تولید این نوع محصول است. در اصل حساسیت ورق که بعنوان محصولی مادر در تولید انواع پروفیل کاربرد دارد باعث شده تا پروفیلها به محصولاتی تخصصی تبدیل شوند.

در این مطلب به چگونگی تولید و قیمت گذاری پروفیل (قوطی) خواهیم پرداخت. پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نموده و از راهنمایی های ارائه شده در زمان خرید بهره بگیرید.

پروفیلها در دو نوع باز و بسته تولید می شوند. پروفیل زد، چهارچوب های فلزی فرانسوی، مکزیکی و ساده از نوع بسته و انواع قوطی آهن از نوع باز این مقطع فولادی هستند.

روش تولید

در تولید پروفیلها از دو روش مرسوم به نام های رول فرمینگ (Roll Forming) و پرس برک (Press Break) استفاده می شود. که هر دو روش را برای شما توضیح خواهیم داد.

در روش رول فرمینگ، ورق در طول یک مسیر مشخص از بین قالب هایی که هر کدام فرم مشخصی دارند با پرس بسیار زیاد عبور نموده و در طول مسیر فرم دهی می شود و در انتهای خط تولید، محصول توسط یک تیغه بسیار قوطی برش خورده و کارگران خط آن ها را بسته بندی می کنند.

در روش پرس برک، سطح مقطع محصول بصورت برش خورده در اختیار اپراتور خط قرار می گیرد و سپس توسط پرس نمودن لبه های ورق، پروفیل شکل گرفته و محصول آماده بسته بندی می گردد.

امروزه اکثر تولیدکنندگان قوطی پروفیل از روش Roll Forming برای تولید محصول استفاده می کنند.

سهمیه ورق

همانگونه که گفته شد، انواع پروفیل عمدتا از ورق سیاه و روغنی تولید می شود که بسته به شرایط محیطی در صورت وجود رطوبت، ورق گالوانیزه نیز از گزینه های مورد مصرف در تولید این مقطع فولادی بحساب می آید.

با توجه به سیاست های اتخاذ شده در راستای مبارزه با رانت و احتکار، تولید کنندگان ورق مجاز به فروش مستقیم محصولات خود در بازار نبوده و ورق مورد نیاز تولید کنندگان را در قالب سهمیه و با توجه به حجم تولید پروفیل کارخانه ها به قیمت های مصوب در اختیار ایشان قرار می دهند.

همچنین در صورتی که کارخانه ای بیش از سهمیه خود نیاز به ورق آهن داشته باشد، می تواند از طریق بورس کالا اقدام به خرید نماید.

آماده سازی ورق

پس از اینکه رول ورق های خریداری شده وارد کارخانه شدند، توسط دستگاه Slitter طی فرایند برش رول به رول تبدیل به کویل هایی با عرض مشخص می شوند. گسترده محصول عامل تعیین کننده عرض ورق نواربر شده می باشد.

پس از این مرحله، کویل های اماده شده توسط جرثقیل های سقفی در ابتدای خطوط تولید قرار می گیرند و اپراتورهای هر خط طبق وظایف محول شده کار خود را آغاز می نمایند.

نوع محصول

هر محصول بسته به نوع آن یک خط تولید مجزا دارد. قالب های هر خط بصورت اختصاصی متناسب با همان خط طراحی شده و فقط یک نمونه پروفیل قادر است تولید کند.

در فرایند تولید پروفیل های بسته از جوشکاری استفاده می شود تا دو لبه ورق به هم جوش داده شده و محصول نهایی به دست بیاید. اما در تولید پروفیل های مقطع باز هیچ عملیاتی بجر فرم دادن ورق کاربرد ندارد.

قیمت گذاری پروفیل

با توجه به توضیحات داده شده، مشخص شد که ورق آهن نقش کلیدی در تولید انواع پروفیل دارد. پس می توان به این نتیجه رسید که عامل اصلی در تعیین قیمت انواع قوطی پروفیل فولادی، نرخ روز ورق کارخانه های مختلف می باشد.

در ایران سه کارخانه نام آشنا ورق مورد نیاز کارخانجات تولید کننده پروفیلهای آهنی را تولید می کنند. در بین این سه کارخانه، قیمت ورق فولاد مبارکه اصفهان بواسطه کیفیت محصول گران ترین ورق موجود در بازار است و فولاد گیلان و اهواز در رده های بعدی قرار دارند.

در قیمت گذاری پروفیل علاوه بر نرخ پایه ورق، عوامل دیگری نیز دخیل هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • هزینه حمل ورق از انبار یا درب کارخانه تا کارخانه تولید کننده
  • هزینه های حامل های انرژی
  • هزینه استهلاک دستگاه های خطوط تولید
  • هزینه دستمزد کارگران کارخانه
  • هزینه بسته بندی محصولات در بندیل

برترین کارخانه های تولید پروفیل در ایران

از آنجا که ایران رتبه ۱۰ جهانی در صنعت فولاد را در اختیار دارد، کارخانجات متعددی در کشورمان تاسیس شده و مشغول به تولید انواع مقاطع فولادی و همچنین پروفیل قوطی هستند وتقریبا در تمامی استان ها چنین کارخانجاتی احداث شده.

  • شاهین فلز سپاهان (پروفیل زد Z، آبرو، فرانسوی، چهارچوب فلزی و انواع قوطی)
  • نیکان پروفیل
  • فولاد گستر حداد
  • آریا فولاد دلیجان

از معتبر ترین برندهای تولید کننده پروفیل قوطی در ایران هستند که عمدتا قیمت محصولات خود را از طریق رسانه های برخط خود مانند وبسایت، تلگرام و اینستاگرام اطلاع رسانی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *