استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان
لوله کشی آب

امروزه لوله کشی به یکی از ضرورت های ساخت و ساز تبدیل شده است. در واقع زمانی که شماتیک و طرح کلی ساختمان از هر نظر آماده بوده ولی برای تعبیه مجاری مختلف و انشعابات آن نقشه خاصی وجود نداشته باشد کار دچار نقایص آشکاری می باشد. لوله کشی ساختمان یکی از فنی ترین و تخصصی ترین کارها بوده و در این زمینه لازم است که حتما از مهارت تیم های فنی در این زمینه استفاده شود.

برای لوله کشی لازم است تا با انتخاب صحیح لوله کش و شناخت کافی از سوابق تیم های تخصصی در این زمینه، دست به انتخاب زد. در ادامه با انواع لوله کشی و روش های مختلف آن آشنا خواهید شد.

انواع لوله کشی ساختمان و مزایای استفاده از آن

لوله کشی ساختمان به انواع مختلفی همچون لوله کشی آب ، فاضلاب کشی ساختمان، آب باران، گاز، برق و اسپرینکلر دسته بندی می گردد که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.

لوله کشی ساختمان
لوله کشی ساختمان

لوله کشی آب

لوله کشی آب در شکل سنتی آن از همان بدو شکل گیری انشعابات مختلف غالبا به شکل روکار (انشعابی) و با بهره گیری از لوله های فلزی انجام می گرفت. . به تدریج با گسترش روش توکار استفاده از روش روکار رو به کاهش نهاده است. مهمترین دلایل عدم استفاده از روش روکار در لوله کشی ساختمان و تاسیسات مرتبط را می توان به فرسودگی و اکسیداسیون یا زنگ زدگی فلز به مرور زمان و در نتیجه بروز مشکلات مختلف از قبیل نشت آب و نیاز به بازسازی و ترمیم مجدد دانست. همچنین دلیل دیگری که انتخاب این این روش را با چالش جدی مواجه می سازد سنگین بودن لوله های فلزی می باشد.

لوله کشی آب سرد و گرم

 

لوله کشی آب سرد و گرم

با جایگزینی لوله های پلیمری این گزینه هنوز هم جزو نخستین انتخاب های انشعاب آب در ساختمان به شمار می رود. توزیع انشعاب به دو دسته آب سرد و آب گرم نیز عملا با لوله های پلیمری به نسبت لوله های فلزی راحت تر انجام شده و کمتر با سایر مشکلاتی که در این زمینه به وجود می آید مواجه خواهید شد. برخی از رایج ترین روش های لوله کشی آب عبارتند از لوله کشی روکار و کلکتوری.

کلکتور نقش توزیع کننده جریان آب را در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی بر عهده دارد. این کلکتورها با توجه به نیاز هر واحد و بخش های مجزا در آن ساختمان می تواند بیشتر یا کمتر در نظر گرفته شود. این شیوه  برخلاف روش انشعابی و روش های قدیمی با استقبال بیشتری از جانب پیمانکاران و نیز شرکت های فنی و مهندسی قرار گرفته است. هر چند در ظاهر روش کلکتوری پیچیده به نظر می رسد ولی در واقع یکی از بهترین شیوه های انتقال آب و به تبع آن انشعابات مختلف در داخل ساختمان می باشد. در این روش آب نمی تواند بدون واسطه وارد منبع حرارتی مورد نظر شود و به همین دلیل به کلکتورهای جداگانه ای در این زمینه نیاز داریم. این روش در لوله کشی پکیج نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای موثری در این زمینه دارد.

لوله کشی فاضلاب

بحث خارج کردن فاضلاب از محیط زیست انسانی از زمانی به وجود آمد که مردم به زندگی گروهی روی آوردند. فاضلاب به دو دسته کلی فاضلاب سبک (خاکستری) و سنگین دسته بندی می شود. برای حمل فاضلاب های سنگین از لوله هایی با شیب و قطر بیشتر استفاده می شود. فاضلابی همچون فاضلاب کف سرویس بهداشتی منازل در دسته فاضلاب خاکستری قرار می گیرد. به طور کلی ۷۵% تا ۸۵% فاضلاب ساختمان های عمومی را فاضلاب خاکستری تشکیل می دهد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان

 

لوله کشی فاضلاب ساختمان

شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان از قسمت های مختلفی همچون لوله ها، اتصالات، سیفون ها و دریچه های بازدید تشکیل می شود. لوله های شبکه فاضلاب شامل سه بخش شاخه های افقی، رایزرهای فاضلاب و لوله افقی اصلی فاضلاب ساختمان که از امتداد پایین رایزرهای ساختمان تا سیفون خروجی فاضلاب ساختمان ادامه می یابد، می باشد. علاوه بر این، در این سیسم لوله کشی به منظور تعدیل فشار جریان و تخلیه گاز های فاضلاب، نیاز به لوله کشی ونت می باشد. انواع لوله های فاضلابی شامل لوله های پلیکا، گالوانیزه، پلی اتیلن و پوش فیت می باشد.

روش های لوله کشی فاضلاب را می توان به دو دسته کلی روش سنتی و روش زیر سقفی دسته بندی نمود. در روش سنتی، لوله کشی فاضلاب به صورت کف خواب انجام می شود. در روش زیر سقفی، لوله های فاضلاب از زیر سقف عبور می نمایند.

لوله کشی گاز

لوله کشی گاز و انشعاباتی که در این زمینه انجام می گیرد همواره یکی از دغدغه های صاحبان واحدهای مسکونی به شمار می رود. این شیوه می تواند با توجه به نوع سازه مورد نظر و کیفیت مواردی که مورد استفاده قرار می گیرد به اشکال متفاوتی اجرا شود. در واقع لوله کشی گاز یکی از حساس ترین شیوه های لوله کشی در بین سایر موارد برشمرده می شود. با این وجود تبعیت از استانداردهای ایمنی در ساختمان و استفاده از خدمات فنی مرتبط توسط تیم های فنی و حرفه ای با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته می تواند تا حدود زیادی هم به این کار سرعت ببخشد و هم این روند را تسهیل سازد.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از این روش در دسترس بودن گاز طبیعی در ساختمان می باشد و از طرفی قیمت تمام شده این نوع انشعاب در مقایسه با سایر روش ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد. این نوع انشعاب نیز به دو شیوه توکار و روکار انجام می گیرد. با توجه به بافت هر منطقه و آب و هوای آن منطقه می توان از انواع لوله های فلزی و غیر فلزی بدین منظور استفاده کرد. رایج ترین نوع لوله کشی گاز استفاده از روش توکار و لوله های فلزی می باشد.

لوله کشی گاز

 

لوله کشی گاز

لوله کشی پکیج و شوفاژ

لوله کشی پکیج و آب رابطه مستقیمی با هم دارند، به طوری که اگر از نوع انشعابی استفاده گردد در لوله کشی پکیج نیز می توان از همان روش استفاده نمود. سیستم لوله کشی پکیج به سه دسته مختلط، با برگشت مستقیم و معکوس تقسیم بندی می شود که هر کدام از آنها برای نوع خاصی از ساختمان مناسب و مقرون به صرفه می باشد. همان طور که پیشتر نیز بیان گردید لوله کشی پکیج به صورت کلکتوری نیز قابل انجام است. این روش در ساختمان های در حال ساخت و در حال بازسازی قابل اجرا می باشد.

در لوله کشی پکیج باید توجه داشت که مسیر حرکت لوله ها به درستی انتخاب و اعمال گردد تا هم به بهبود گرمایش محیط کمک شود و هم اینکه دسترسی به لوله ها به منظور انجام تعمیرات و هواگیری با سهولت بیشتری انجام شود.

هزینه لوله کشی پکیج و شوفاژ
لوله کشی پکیج

 

لوله کشی پکیج

لوله کشی آتش نشانی

به منظور رعایت ایمنی در مجتمع های مسکونی و تجاری اغلب از لوله کشی آتش نشانی استفاده می شود. در واقع این روش موجب می شود تا در صورت بروز آتش سوزی اطفای آن به راحتی صورت گیرد. بهره گیری از سنسورهای مرتبط و پاششی و همچنین تعبیه انواع شیر و اتصالات مربوط به مهار آتش در ساختمان ها غالبا در راهروهای ساختمان های مختلف انجام می شود. در ساختمان سازی مدرن استفاده از این روش می تواند ایمنی بیشتری را برای صاحبان این ساختمان ها در پی داشته باشد. بنابراین این کار به یک اصل جدایی ناپذیر در ساخت و سازهای منطبق با استانداردهای جهانی مبدل شده است.

لوله کشی آتش نشانی

 

لوله کشی آتش نشانی

لوله کشی آب باران

از این سیستم به منظور جمع آوری و هدایت آب باران استفاده می شود. باید توجه نمود که لوله هایی که به طور ویژه برای آب باران تعبیه می شوند نباید به درون شبکه فاضلاب خانگی تخلیه شوند بلکه باید به درون چاه های جاذب هدایت گردند. در صورتی که لوله های آب باران به شبکه مشترک آب باران و فاضلاب متصل شوند، باید بر روی لوله های آب باران به منظور جلوگیری از نفوذ بو و گازهای حاصل از فاضلاب سیفون نصب کرد.

لوله های آب باران نباید در داخل قسمت های بتنی ساختمان مدفون شوند. همچنین حداقل فاصله بین لوله و سطوح خارجی باید ۲۵ میلی متر باشد. استفاده از لوله آب باران به منظور دفع و هدایت فاضلاب و یا به عنوان لوله هواکش مجاز نمی باشد.

لوله کشی آب باران

 

لوله کشی آب باران

لوله های برق

لوله های برق از ارتباط سیم های برق با مصالح ساختمانی و در نتیجه پوسیدگی آنها جلوگیری نموده و موجب ایمن سازی مسیر حرکت سیم ها می گردد. این کار سبب می شود که از خراشیده شدن سیم ها و در پی آن جرقه زدن و در نتیجه آتش سوزی جلوگیری به عمل آید. لوله های پلی اتیلن، لوله های خرطومی پلاستیکی و فلزی از جمله لوله هایی هستند که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله کشی برق باید بر اساس یک نقشه مهندسی مناسب انجام پذیرد. در لوله کشی برق ساختمان باید زانو برق ها را با استفاده از چسب های نواری پهن و یا سایر ابزار مناسب، به لوله واحد و اصلی متصل نمود. به گونه ای که در صورت وارد شدن ضربه یا فشار از این لوله جدا نشده و آسیب نبینند.  

لوله برق

 

لوله برق

قیمت لوله کشی ساختمان

برای محاسبه قیمت لوله کشی ساختمان باید عوامل مختلفی همچون نوع لوله مصرفی، متراژ، تجهیزات مورد نیاز، اجرت لوله کش ، معماری ساختمان و … را در نظر گرفت. قیمت لوله کشی ساختمان می تواند با توجه به حجم و سطح سفارشات ذکر شده در قرارداد با تیم های تخصصی در این زمینه تغییر یابد. در برخی موارد بهینه سازی مسیر لوله ها از طریق به کارگیری روش های مهندسی لوله کشی ساختمان می تواند منجر به کاهش هزینه ها گردد.

برای مطالعه بیشتر:

سیم کشی ساختمان

گرفتگی لوله

سیستم گرمایش از کف

سینک ظرفشویی

سیستم هوشمند ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶۲ نظر

  1. محاسبه هزینه لوله کشی ساختمان از چه فهرست بهایی استقاده می شود؟

  2. شبکه لوله کشی فاضلاب برای جلوگیری از گرفتگی چگونه باید طراحی شود؟

  3. آیا شخصی که کار لوله کشی ساختمان رو انجام میده باید مدارک و مشخصه های خاصی داشته باشه تا در صنف لوله کش های ساختمانی به رسمیت شناخته بشه

  4. میخواستم لوله کشی آب باران ساختمانم رو طوری اجرا کنم که به صورت مدیریت شده به سمت گلخونه سرپوشیده هدایت بشه خوشحال میشم در صورت امکان این پروژه باهاتون همکاری کنم

  5. برای طول عمر بیشتر لوله ها در لوله کشی چه چیزی را باید رعایت کنیم

  6. در ساختمان لوله کشی آب و آتش نشانی ترکیبی انجام میشه یا مجزا چون هر دو لوله کشی باید به مخزن آب متصل باشند و آیا برای لوله کشی آتش نشانی یه مخزن اضطراری در نظر گرفته میشه ؟

  7. من متاسفانه تو لوله کشی ساختمان عجله کردم و کار رو به تیمی نا وارد سپردم و نتیجه خوبی نگرفتم لطفا راهنمایی کنید که یک تیم مناسب جهت همکاری پیدا کنم

  8. سلام در مطالب سایت ذکر شده که در لوله کشی ساختمان مهمترین دلایل عدم استفاده از روش روکار در لوله کشی ساختمان و تاسیسات مرتبط را می توان به فرسودگی و اکسیداسیون یا زنگ زدگی فلز به مرور زمان و در نتیجه بروز مشکلات مختلف از قبیل نشت آب و نیاز به بازسازی و ترمیم مجدد دانست، سوالم اینکه روکار یا توکار بودن لوله های آب ساختمان هیچ تاثیری در این موضوع زنگ زدن لوله ها نداره چرا باید روکار بودن اون ها باعث زنگ زدگی بشه؟!

  9. در لوله کشی ساختمان و قسمت مربوط به لوله آب باران یک سوال دارم و اون اینکه چرا لوله هایی که به طور ویژه برای آب باران تعبیه می شوند نباید به درون شبکه فاضلاب خانگی تخلیه شوند؟
    پس این لوله ها باید به کجا بریزند ، چون این آب همینطوری توی کوچه و خیابون ها ریخته میشه!

  10. پیدا کردن یه کادر کاربلد جهت لوله کشی ساختمان کار سختیه و واقعا نمیشه کار رو به هر کسی داد
    از عوامل عمران مدرن میخوام راهنمایی کنن تا مشکل حل شه

  11. لوله کشی ساختمان برای آب سرد و گرم که لازمه از آبگرمکن عبورکنه جدا از لوله کشی شوفاژه یا مرتبطه چون من شنیدم که این ها به هم ربط دارند!!

  12. جنس لوله به کار رفته در لوله کشی آتشنشانی فرق داره یا همون لوله عادیه

  13. جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان الان چه مدل لوله کشی هستش؟

  14. مرسی از اطلاعات مفیدتون . با وجود این توضیحات تونستم لوله کشی ساختمان رو به طور مناسب اجرا کنم

  15. لوله کشی شوفاژ برای یه ساختمان دوطبقه سایر لوله کشی ها انجام شده چن سال پیش چند روز طول میکشه؟

  16. سلام سیستم لوله کشی ابمون دچار مشکل شده . برای تعمیر گروه دارین بفرستین ؟

  17. کلکتورها چه نقشی در لوله کشی آب دارند ؟

  18. چرا در ساختمانها از لوله کشی روکار کمتر استفاده میشود ؟

  19. لوله کشی آب یک ساختمان پنج طبقه چقدر هزینه برداره ؟

  20. برای تماس با یک تیم لوله کشی برق در غرب تهران چگونه
    اقدام کنم ؟

  21. لوله کشی آب به روش کلکتور چه مزایایی دارد ؟

  22. قیمت لوله های برق و هزینه لوله کشی برق چقدر است ؟

  23. هزینه لوله کشی پکیج و شوفاژ چقدر است ؟

    • با توجه به اینکه هزینه لوله کشی پکیج و شوفاژ از عوامل متعددی تاثیر میگیرد، لازم است برای استعلام قیمت شرایط پروژه بررسی شود. برای دریافت استعلام قیمت لوله کشی پکیج و شوفاژ با شماره زیر تماس بگیرید:

      ۰۲۱-۷۷۸۹۶۶۲۵‌‌‍

  24. لوله کشی پکیج و شوفاز چگونه انجام میشود؟

    • لوله کشی پکیج و آب رابطه مستقیمی با هم دارند، به طوری که اگر از نوع انشعابی استفاده گردد در لوله کشی پکیج نیز می توان از همان روش استفاده نمود. سیستم لوله کشی پکیج به سه دسته مختلط، با برگشت مستقیم و معکوس تقسیم بندی می شود که هر کدام از آنها برای نوع خاصی از ساختمان مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

  25. هزینه لوله کشی آتشنشانی چقدر است ؟

  26. قیمت لوله کشی ساختمان طبق چه عواملی محاسبه می شود ؟

    • در تعیین قیمت لوله کشی ساختمان عواملی مانند نوع لوله مصرفی، متراژ، تجهیزات مورد نیاز، اجرت لوله کش ، معماری ساختمان و چالش های اجرا بیش ترین تاثیر را دارد. برای اطلاع دقیق از قیمت لوله کشی ساختمان با شماره زیر تماس بگیرید:

      ۰۲۱-۷۷۸۹۶۶۲۵‌‌‍

  27. برای یه پروژه باشگاه ورزشی (آموزش شنا) نقشه های پروژه متفاوت از کار ساختمان سازی هستش گروه های ارسالی شما میتونن این کار ها رو هم انجام بدن؟

  28. هزینه لوله کشی پکیج و شوفاژ چقدر است ؟

  29. هزینه لوله کشی فاضلاب چقدر است؟

  30. لوله کشی پکیج جدا از سیستم گرمایش از کف انجام میشه ؟

  31. نحوه لوله کشی آب باران چگونه است؟

  32. هزینه ی کامل لوله کشی یک منزل یک طبقه تقریبا چقدره ؟

  33. قیمت لوله کشی ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

  34. قیمت لوله کشی پکیج وشوفاژ چقدر است؟

  35. خیلی ممنون از مطلب جامع و کامل تون

  36. قیمت لوله کشی فاضلاب ساختمان چقدر است؟

  37. قیمت لوله کشی گاز چقدر است؟

  38. لوله کشی آب باران برای یه ساختمان چهار طبقه چقدر هزینه میخواد ؟

  39. قیمت لوله کشی ساختمان چقدر است؟

  40. لوله کشی آتشنشانی در تمام ساختمان ها ضروری است؟

  41. سلام
    قیمت لوله کشی ساختمان در تهران چقدره؟

  42. لوله کشی اتش نشانی جدا از سیستم اعلام حریق عمل میکنه یا باید هر دو نصب بشن ؟

  43. انواع لوله کشی توسط یه نفر انجام میشه؟

  44. لوله کشی گاز در استان هرمزگان برای پروژه انبوه سازی مورد نیاز است

  45. لوله کشی ساختمان تهران و حومه انجام میپذیرد، لوله کشی تو کار و روکار

  46. لوله کشی گاز رو هم کسی که لوله کشی ساختمان رو انجام میده باید انجام بده؟

  47. مجری تعویض لوله های قدیمی میشناسید؟

  48. سلام
    دقت در بعضی موضوعات ساده مثل همین لوله کشی ساختمان و همکاری با مجریان قابل اعتماد باعث میشه هزینه های پس از بهره برداری به شدت کم شه