استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

قطعات سیستم اعلام حریق

قطعات سیستم اعلام حریق
قطعات سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق یکی از سیستم های امنیتی بسیار مهم و کلیدی در ساختمان می باشد که با شناسایی به موقع حریق و آگاهی ساکنین، احتمال بروز آسیب های جانی و مالی را کاهش می دهد. همانطور که سیستم اعلام حریق حائز اهمیت است، قطعات سیستم اعلام حریق نیز از اهمیت فراوانی برخوردار می باشند. اجزای سیستم اعلام حریق باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و وجود مشکل در هر یک از تجهیزات اعلام حریق می تواند عملکرد سیستم را دچار مشکل نماید. در این مقاله به معرفی وسایل اعلام حریق پرداخته و وظیفه هر یک از آن ها را توضیح خواهیم داد.

قطعات سیستم اعلام حریق
فلاشر اعلام حریق

قیمت تجهیزات اعلام حریق

قیمت تجهیزات اعلام حریق بسته به نوع سیستم اعلام حریق و همچنین برند و کیفیت آن متفاوت می باشد. کمترین قیمت تجهیزات اعلان حریق متعارف مربوط به سیستم های متعارف و بیشترین قیمت نیز مربوط به سیستم های بیسیم یا وایرلس می باشد.

نوع برند و کیفیت قطعات سیستم اعلام حریق نیز بر قیمت تجهیزات اعلام حریق موثر بوده و هرچه کیفیت تجهیزات بهتر باشد، قیمت آن ها نیز به تبع بالاتر است.

افرادی که دارای محدودیت بودجه هستند می توانند برای کاهش قیمت تجهیزات اعلام حریق مورد نیاز خود از سیستم های متعارف استفاده نمایند.

قطعات سیستم اعلام حریق
شستی اعلام حریق

تجهیزات اعلام حریق را نام ببرید

قطعات سیستم اعلام حریق را می توان به سه دسته تجهیزات کنترلی، آشکارساز و اعلانی طبقه بندی کرد. تجهیزات کنترلی در واقع همان پنل مرکزی سیستم می باشد که وضعیت تجهیزات سیستم اعلام حریق را پایش می کند. تجهیزات آشکارساز و اعلانی یا هشدار دهنده نیز به ترتیب وظیفه آشکارسازی حریق و هشدار وقوع حریق را برعهده دارند.

اجزای سیستم اعلام حریق شامل موارد ذیل می باشند.

  • کنترل پنل اعلام حریق
  • دتکتور اعلام حریق
  • آژیر اعلام حریق
  • فلاشر اعلام حریق
  • آژیر فلاشر اعلام حریق
  • شستی اعلام حریق
  • پنل تکرار کننده اعلام حریق
  • تلفن کننده اعلام حریق
  • ریموت اندیکاتور
  • ایزولاتور یا جداکننده اتصال کوتاه
قطعات سیستم اعلام حریق
آژیر اعلام حریق

معرفی لوازم اعلام حریق

در لیست بالا با انواع قطعات سیستم اعلام حریق آشنا شدید. در این بخش به معرفی عملکرد این تجهیزات می پردازیم. همانطور که بیان شد کنترل پنل سیستم اعلام حریق جزو تجهیزات پایش گر و کنترلی سیستم اعلام حریق می باشد که به عنوان مغز سیستم اعلان حریق نیز از آن یاد می شود.

تجهیزات سیستم اعلام حریق آشکارساز شامل دتکتور و شستی می شوند. دتکتور اعلام حریق در انواع مختلفی چون دتکتور دودی، حرارتی، شعله ای و گازی توزیع می شود که هر یک از آن ها مکانیزم آشکارسازی متفاوتی دارند. شستی نیز یکی دیگر از تجهیزات اعلان حریق می باشد که تنها توسط کاربر فعال شده و حریق را به کنترل پنل اعلام حریق گزارش می دهد.

فلاشر، آژیر، آژیر فلاشر، ریموت اندیکاتور و تلفن کننده جزو تجهیزات اعلان حریق هشدار دهنده هستند که در صورت بروز آتش سوزی، هشدار حریق را صادر می کنند. فلاشرها با تولید نور آتش سوزی را به صورت بصری اعلام می کنند و آژیرها نیز با تولید صدای رسا، خبر وقوع آتش سوزی را به گوش ساکنین می رسانند. آژیر فلاشر نیز ترکیبی از آژیر و فلاشر می باشد که در کنار تولید نور، صدا تولید میکنند.

ریموت اندیکاتور نیز نوعی فلاشر می باشد که تنها در محل آتش سوزی روشن می شوند و به این وسیله، محل آتش سوزی را مشخص می کنند. تلفن کننده اعلام حریق در کنار کنترل پنل نصب شده و برای تماس گرفتن و یا پیام هشدار آتش سوزی کاربرد دارند. بطور کل هر یک از قطعات سیستم اعلام حریق وظیفه مشخصی دارند و برای تداوم فعالیت سیستم ضروری می باشند.

ایزولاتور یکی از قطعات سیستم اعلام حریق است که در صورت ایجاد شدن اتصال کوتاه در مدار، یک راه جایگزین ایجاد کرده و تداوم فعالیت سیستم را تضمین می کند.

قطعات سیستم اعلام حریق
دتکتور اعلام حریق

فروش تجهیزات اعلام حریق

کیفیت لوازم اعلام حریق و ضریب اطمینان پذیری آن ها جزو پارامترهای مهم این تجهیزات می باشد. استفاده از وسایل اعلام حریق تقلبی می تواند ساختمان را با مشکلات فراوانی روبرو سازد. بنابراین قطعات سیستم اعلام حریق را تنها از نماینده های رسمی فروش تجهیزات اعلام حریق تهیه نمایید.

همچنین هنگام انتخاب قطعات سیستم اعلام حریق حتما از مورد تایید بودن آن توسط آتش نشانی اطمینان حاصل نمایید. سازمان آتش نشانی برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به استفاده از اجزای سیستم اعلام حریق غیر معتبر و بی کیفیت، لیست قطعات سیستم اعلام حریق مورد تایید خود را منتشر کرده است. بنابراین در کنار توجه به قیمت تجهیزات اعلام حریق ، حتما به وجود داشتن آن در وندور لیست آتش نشانی نیز توجه داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر:

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

دستگاه اعلام حریق

شرکت اعلام حریق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!