استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی موزه

ضوابط طراحی موزه
ضوابط طراحی موزه

موزه های فضاهایی جهت گردآوری و نمایش آثار هنری می باشند. آشنایی با ضوابط طراحی موزه به اجرای بهتر این فضا طبق استاندارد ها و اصول ساخت آن کمک زیادی می کند. موزه های در دسته بندی های مختلفی جای می گیرند. طبق اصول طراحی موزه ، موزه ها در دو نوع هنری و غیر هنری هستند که نوع غیر هنری شامل انواع موزه های تاریخی، علمی، صنعتی، مردم شناسی، نظامی، کاخ موزه، تخصصی و … می باشد. در ادامه به بررسی ضوابط طراحی موزه پرداخته شده است.

طراحی انواع فضاهای موزه

برای آشنایی بیشتر با اصول طراحی موزه لازم است با انواع فضاهای آن آشنا شوید. موزه ها معمولا شامل فضاهای دفترکار، اتاق سمینار، اتاق سخنرانی، کتابخانه، بخش خدمات، بخش های تاسیسات و … می باشند که هر کدام طبق ضوابط طراحی موزه طراحی می شوند.

ضوابط طراحی موزه
طراحی نورگیرها در موزه هنرهای معاصر

اصول طراحی نمایشگاه ها

نمایشگاه ها در موزه فضاهای بسته ای هستند که معمولا برای نمایش آثار یک هنرمند به خصوص و یا به نمایش گذاشتن یک اثر هنری ویژه مورد استفاده قرار می گیرند. نمایشگاه ها باید به صورت جدا نورگیر و امکانات تهویه مطبوع داشته باشند. درب نمایشگاه ها طبق ضوابط طراحی موزه باید در مکانی تعبیه شود که رو به روی یکدیگر باز نشوند.

ضوابط طراحی موزه
استفاده از رنگ های روشن در طراحی نمایشگاه ها

اصول طراحی گالری ها در موزه

گالری ها در ضوابط طراحی موزه به فضاهایی اطلاق می شود که معمولا به صورت باز هستند و فضایی بزرگ را شامل می شوند. در گالری ها همه نوع آثاری را می توان به نمایش گذاشت. بر اساس اصول طراحی موزه گالری ها باید در برابر سرقت، آتش سوزی، تابش مخرب آفتاب و … ایمن باشند. آثاری که در گالری ها هستند در صورت داشتن ابعاد کوچک یا عادی باید در سطح تراز چشم انسان قرار بگیرند. برای آثار بزرگ تر لزومی به این کار نیست.

اصول طراحی موزه
نورگیر سقف در موزه لوور

اصول طراحی آمفی تئاتر در موزه

فضای آمفی تئاتر در موزه شامل سالنی با ظرفیت گنجایش میانگین بازدیدکنندگان است. فضای آمفی تئاتر باید دسترسی مستقیم به فضای اصلی ورودی داشته باشد. متناسب با تعداد افراد، طول راهرو، مسیر هدایت افراد، تعداد در ها و فاصله آن ها از یکدیگر تعیین می شود. هم چنین طبق ضوابط طراحی موزه ، در های سالن آمفی تئاتر باید رو به بیرون باز شوند. ارتفاع در های سالن آمفی تئاتر باید بر اساس اصول طراحی موزه حداقل ۲.۲ متر باشد. ارتفاع پلکان سالن از ۱۴ تا ۱۸ سانتی متر ادامه دارد. فرم دیوار ها به دلایل آکوستیکی نباید فرم مقعر و فرورفته داشته باشد.

ضوابط طراحی موزه

اصول طراحی کتابخانه در موزه

برخی موزه ها شامل فضاهای فرعی مانند کتابخانه نیز هستند. مسائلی مانند کنترل تابش خورشید، تهویه و کنترل دمای کتابخانه از مواردی است که هنگام مطالعه اصول طراحی موزه باید در نظر داشت. راهروی بین قفسه ها در کتابخانه موزه نهایت ۳ متر باشد. عرض فضای بین قفسه ها حداقل ۱.۳ تا ۱.۲ متر در نظر گرفته شود.

اصول طراحی موزه
کتابخانه موزه بریتانیا

اصول طراحی محوطه در موزه

طبق ضوابط طراحی موزه این فضاها می توانند فضاهای باز شامل فضای سبز، فضایی مخصوص نشستن و یا حتی به نمایش گذاشتن برخی آثار داشته باشند.

اصول طراحی موزه
به نمایش گذاشتن آثار در محوطه

اصول طراحی موزه

  • طراحی فرم و تنوع فضایی در موزه ها به جهت از بین بردن یکنواختی محیط بسیار مهم است.
  • سلسله مراتب در طراحی موزه از دیگر مواردی است که حتما هنگام طراحی باید به آن توجه داشت. خوانایی بصری فضا و هدایت افراد در فضاهای متنوع و مختلف موزه از موارد بسیار مهم است که باید در نظر گرفت.
  • یکی از اصول طراحی موزه ، توجه به چشم انداز آن است. از آنجایی که در موزه ها همه آثار از نزدیک مشاهده می شوند، لازم است برای موزه چشم انداز مطلوبی در نظر گرفته شود تا چشم دچار خستگی نشود. طراحی و ساخت موزه در فضای آزاد و ایجاد فضای سبز اطراف ساختمان از جمله ضوابط طراحی موزه می باشد.
ضوابط طراحی موزه
چشم انداز موزه لوور
  • فضاهایی که فعالیت های انسانی در آن صورت می گیرد به نور طبیعی و گالری های نمایش آثار به نور قابل کنترل مصنوعی نیاز دارد.
  • توجه به مسائل امنیتی و حفاظتی در طراحی فضاها موزه از اولیت های اصول طراحی موزه می باشد.
  • طراحی ورودی موزه از اهمیت بالایی برخوردار است. ورودی ها اولین تصویر از ماهیت ساختمان را در ذهن بیننده به وجود می آورند. به همین منظور علاوه بر آن که باید حالت دعوت کنندگی داشته باشند باید بتوانند تصویر درستی از کاربری فضا را در ذهن مخاطب به وجود آورد.
  • طبق ضوابط طراحی موزه ، حین بازدید از آثار نباید انقطاعی به وجود بیاید و مسیر حرکت افقی بازدید با مسیر عمودی و جابه جایی بین طبقات تا حد امکان توامان باشد. به این منظور می توان از رمپ برای اتصال طبقات و هم زمان بازدید آثار استفاده نمود.
  • بر اساس اصول طراحی موزه مسیر حرکت کارکنان و مسیر بازدیدکنندگان باید تا حد امکان از هم جدا بوده و برای جابه جایی و تعویض آثار نیز از مسیر جداگانه ای استفاده نمود.
  • ساختمان موزه یا به بیانی دیگر سایت آن باید در مکانی واقع شده باشد که تا وسایل حمل و نقل عمومی فاصله مناسبی داشته باشد. همچنین موزه بهتر است موزه در یک سایت فرهنگی و در مجاورت ساختمان هایی مانند دانشگاه ها یا کتابخانه ها ساخته شود.
ضوابط طراحی موزه
گالری موزه

نظام فضایی در ضوابط طراحی موزه

یکی از نکات مهم که در مطالعه ضوابط طراحی موزه باید مورد توجه قرار بگیرد، نظام فضایی مجموعه است. نظام فضایی در یک موزه با رابطه بین محیط و انسان و شی و انسان و شی و شی تعریف می شود. طراحی یک موزه مبنی بر واکنش بصری مخاطبان این فضا می باشد؛ به همین جهت در طراحی محیطی و تعریف فضا باید دقت ویژه ای داشت. سازماندهی فضایی مانند تراکم عناصر، ترتیب آن ها و مسیر هدایت افراد در مجموعه تاثیر زیادی در کیفیت برداشت بازدیدکنندگان از موزه دارد. طبق ضوابط طراحی موزه سیالیت فضا و خوانایی محیط نیز تاثیر زیادی در بهبود کیفیت نظام فضایی دارد.

ضوابط طراحی موزه
فضاهای متنوع در موزه ها

نورپردازی در ضوابط طراحی موزه

نورپردازی از مهم ترین فاکتور های ضوابط طراحی موزه است. نور خورشید به صورت مستقیم می تواند تاثیر مخرب روی آثار موزه گذاشته و آن ها را تحت تاثیر قرار بدهد. از همین رو باید حتما به بازشو ها و نور طبیعی که وارد محیط می شود توجه داشت. از بهترین روش های نورگیری طبق ضوابط طراحی موزه ، استفاده از بازشو ها و پنجره های سقفی است که نور را به وسیله بازتاب و با کمک سایبان وارد فضا می کند، طوری که تنها نور غیر مستقیم پراکنده ای وارد محیط شود و به این ترتیب اثر مخربی روی آثار نداشته باشد. استفاده از نورهای موضعی برای تمرکز روی آثار هنری و تابلو های دیواری رایج بوده و بهتر است از نور های سفید یا زرد یا ترکیبی از این دو استفاده کرد. نور های رنگی در اصول طراحی موزه کاربرد کمتری دارند.

ضوابط طراحی موزه
رعایت اصول ایمنی در طراحی موزه

متریال در ضوابط طراحی موزه

یکی دیگر از نکاتی که هنگام بررسی اصول طراحی موزه باید در نظر داشت، نوع متریال کفسازی و دیوارپوش ها است. برای فضاهایی که از نور کمتری بهره می برند میتوان از رنگ های روشن و متریال سبک در دیوار ها و کف استفاده کرد تا به این ترتیب فضا دلگیر و خسته کننده نباشد. متریال کف بهتر است از جنسی باشد که تمیز کردن آن ساده بوده و آلودگی ها را به خود جذب نکند.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی مدرسه

ضوابط طراحی مهد کودک

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی سینما

استاندارد طراحی فضای اداری

ضوابط طراحی فرهنگسرا

ضوابط طراحی شهربازی

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

ضوابط طراحی کتابخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.41 ( 5 نظر)