استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی کلینیک

ضوابط طراحی کلینیک
ضوابط طراحی کلینیک

در کلینیک ها خدمات درمانی تخصصی در زمینه های مختلف ارائه می شود. برای طراحی این فضاها، توجه و رعایت ضوابط طراحی کلینیک و اصول طراحی کلینیک الزامی بوده و در کیفیت نهایی طراحی موثر است. البته هنگام طراحی کلینیک ها نکات و مواردی وجود دارد که باید حتما رعایت شوند تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

ضوابط طراحی کلینیک
کلینیک دندان پزشکی

اصول زیبایی شناسی در ضوابط طراحی کلینیک

رعایت تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک ها نکته ای است که باید حتما طبق اصول طراحی کلینیک رعایت شود. زیبایی در طراحی دکور کلینیک ها نباید در حدی باشد که این فضاها را تبدیل به سالن های زیبایی کرده و از حالت کاربری درمانی آن ها را خارج کند. همچنین دکوراسیون داخلی کلینیک نباید سردی و جدیت دکور مطب را داشته و فضایی لطیف تر و دوستانه تر باشد. بنابراین از جمله نکاتی که در ضوابط طراحی کلینیک باید در نظر بگیریم، رعایت اعتدال بین زیبایی و عملکرد آن است.

ضوابط طراحی کلینیک
اتاق معاینه در فضای داخلی کلینیک

فضاهای مختلف در اصول طراحی کلینیک

فضای کلینیک بسته به نوع کارکرد آن، نیاز های مختلفی داشته و طراحی فضاهای داخلی آن نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال فضای انتظار یا لابی طبق ضوابط طراحی کلینیک ، در همه انواع کلینیک مشترک بوده و طراحی آن نیز اصول و ضوابط مخصوص به خود را دارد. این فضا باید جذاب و دعوت کننده باشد و احساس آرامش و راحتی را به مراجعه کنندگان انتقال دهد.

ضوابط طراحی کلینیک
نورپردازی طبیعی فضای انتظار

همچنین باید معرف نوع دقیق عملکرد کلینیک بوده و در یک نگاه کاربری فضا را به مخاطب معرفی کند. فضاهای دیگر مانند اتاق پزشک یا متخصص باید محرمیت بیشتری داشته باشد و در برخی کلینیک ها اتاق های جراحی نیز جانمایی می شوند که نوع دسترسی آن ها متفاوت بوده و جزو فضاهای خصوصی تر به شمار می روند.

ضوابط طراحی کلینیک
نورپردازی فضای داخلی کلینیک

اتاق های معاینه در ضوابط طراحی کلینیک ها جنبه عملکردی دارند اما باید به زیبایی شناسی و دکوراسیون داخلی این فضاها نیز باید توجه نمود. سیرکولاسیون های فضایی برای تعیین مسیر صحیح و آسان دسترسی به این گونه فضاها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید با کمک تابلو های راهنما و طراحی صحیح راهرو ها و فضاهای ارتباطی، محیطی خوانا به وجود آورد.

ضوابط طراحی کلینیک
تابلوهای راهنما در راهرو های کلینیک ها

گیاهان در ضوابط طراحی کلینیک

یکی از عناصری که در طراحی فضاهای بهداشتی و درمانی باید به آن ها توجه ویژه داشت، گیاهان و سبزینگی است. گیاهان در کاهش استرس و اضطراب افراد بسیار موثر بوده و احساس آرامش را به فرد منتقل می کنند. از همین رو برای محیط های درمانی استفاده از گیاهان توصیه می شود. البته باید توجه داشته باشید طبق ضوابط طراحی کلینیک استفاده از گیاهان حساسیت زا برای فضاهای داخلی کلینیک ها و مطب ها مجاز نیست و نباید از گیاهان آپارتمانی با برگ های سمی نیز استفاده نمود.

ضوابط طراحی کلینیک
استفاده از گیاهان در طراحی داخلی کلینیک

نورپردازی در اصول طراحی کلینیک

تعداد و فاصله نور های مصنوعی، میزان سردی و گرمی نور ها و … همگی نکات بسیار مهمی در طراحی نورپردازی کلینیک ها می باشند. بر اساس ضوابط طراحی کلینیک می توان با انتخاب و اجرای صحیح نورپردازی مصنوعی بر زیبایی جزئیات اجزای داخلی دکوراسیون افزود. استفاده از نور طبیعی برای فضاهای داخلی مطب یا کلینیک ها، به بهبود روحیه افراد کمک زیادی کرده و فضا را دلباز تر و زنده تر می سازد. برای شفافیت بیشتر فضاها و حرکت نور در آن می توان از بلوک های شیشه ای یا انواع پارتیشن های شفاف و نیمه شفاف برای جداسازی فضاها استفاده نمود.

ضوابط طراحی کلینیک

ضوابط طراحی کلینیک
جداره های نیمه شفاف برای جداسازی فضاها

رنگ در ضوابط طراحی کلینیک

از دیگر عواملی که در ضوابط طراحی کلینیک مورد بررسی قرار می گیرد می توان به رنگ اشاره کرد. رنگ ها تاثیر زیادی بر نوع طراحی داخلی و معرفی فضا به بیننده دارند؛ از همین رو باید در انتخاب رنگ نهایت دقت را به عمل آورد. در طراحی های مدرن برای کلینیک ها اغلب شاهد استفاده از رنگ سفید هستیم. رنگ های روشن مانند سفید، آبی روشن و یا زرد برای محیط های درمانی یا کلینیک های زیبایی می توانند انتخاب مناسبی باشند.

ضوابط طراحی کلینیک
استفاده از رنگ های گرم و روشن در اتاق معاینه

رنگ های روشن آلودگی ها را به سرعت نمایان می کنند و در راستای حفظ بهداشت این گونه فضاها، بسیار گزینه مناسبی هستند. اما باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که استفاده از رنگ سفید به تنهایی و بدون ترکیب با رنگ های گرم، فضایی خشک و رسمی به وجود آورده و برای محیط کلینیک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

ضوابط طراحی کلینیک
استفاده از رنگ های مختلف در کنار سفید

نکات مهم در اصول طراحی کلینیک

از جمله نکات مهمی که در اصول طراحی کلینیک باید به آن توجه شود، نوع دسترسی ها برای افراد پیاده و سواره می باشد. معمولا جانمایی کلینیک ها به گونه ای است که فاصله مناسبی تا وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشد. همچنین معبر ورود افراد پیاده باید از خیابان اصلی مجزا باشد.  همچنین تجهیزات اطفای حریق، آمبولانس و سایر وسایل نقلیه اورژانسی باید در محل کلینیک وجود داشته باشند. بهداشت محیط در این گونه فضاها از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا باید به متریال کفپوش و متریال دیوار پوش ها توجه کرد تا از لحاظ جنس و بافت به آسانی تمیز شوند. طبق ضوابط طراحی کلینیک ، بین سرامیک ها و کاشی ها در دیوار و کف نباید درز یا ترک وجود داشته باشد تا از تجمع آلودگی ها در این بخش ها جلوگیری شود.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی بیمارستان

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.77 ( 5 نظر)