استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی ساختمان اداری کارخانه

طراحی ساختمان اداری کارخانه

برای طراحی ساختمان اداری کارخانه ، لازم است اصول و ضوابطی رعایت شده که در بهبود کیفیت طراحی بسیار موثر خواهد بود. برای طراحی ساختمان اداری کارخانه ابتدا لازم است هدف از طراحی، نوع فعالیت ها و خدماتی که در این فضا ارائه می شود، مورد بررسی قرار گرفته و نحوه سازماندهی و برنامه فیزیکی فضاها نیز مشخص گردد. در طراحی ساختمان اداری کارخانه ، فاکتور هایی همچون طراحی پلان، طراحی نما، متریال و مصالح، طراحی نورپردازی ساختمان اداری کارخانه ، ارتباطات فضاها با یکدیگر و با خارج بنا، نوع بازشو ها و متراژ، لازم است در نظر گرفته شوند.

انواع فضاها در طراحی ساختمان اداری کارخانه

شناخت فضاهای مختلف برای طراحی ساختمان اداری کارخانه از اهمیت بالایی برخودار است. تنوع فضاها در طراحی ساختمان اداری کارخانه ، طراحی متفاوت و مطالعات دقیق تری روی این فضاها را نیز می طلبد. در ادامه با انواع فضاها با کاربری های گوناگون در طراحی ساختمان اداری کارخانه آشنا می شوید.

برای ساخت ساختمان اداری کارخانه های می توان از سازه های پیش ساخته استفاده کرد. به منظور استعلام قیمت خانه های پیش ساخته می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

فضاهای مدیریتی در طراحی ساختمان اداری کارخانه

این گونه فضاها در طراحی ساختمان اداری کارخانه ، شامل اتاق ریاست، معاونت و مانند آن ها بوده و فضاهایی محصور و در طراحی های مدرن شفاف می باشند. این فضاها باید دسترسی آسان به بخش های مختلف کارخانه داشته باشند و هم چنین در طراحی پلان نیز باید توجه داشت تا امکان نظارت اتاق ریاست بر سایر بخش های کارخانه فراهم باشد. اتاق های مدیریتی می توانند فضای استراحت یا سرویس های جدا نیز داشته باشند. در طراحی اتاق مدیریت بهتر است از المان هایی استفاده شود که معرف برند و نوع فعالیتی است که در کارخانه صورت می گیرد.

طراحی ساختمان اداری کارخانه
ساختمان اداری کارخانه توسن تجهیز

بخش های اداری مجزا و یا کار گروهی

در این فضاها کارمندان اصلی ساختمان مستقر بوده و با توجه به نوع فعالیتی که دارند به دو دسته اتاق های مجزا و کار گروهی تقسیم می شوند. همچنین فضاهای اداری می توانند ترکیبی از این دو باشند. دسترسی بخش های اداری در طراحی ساختمان اداری کارخانه به فضاهای دیگر مانند فضاهای خدماتی و استراحت باید کوتاه و آسان باشد و طراحی پیچیده ای در پلان نداشته باشد. در ادامه به معرفی انواع بخش های اداری و ظرفیت استاندارد آن ها پرداخته شده است.

  • فضای کاری باز در طراحی ساختمان اداری کارخانه : ظرفیت این فضا معمولا بیشتر از ۱۰ نفر است و برای انجام فعالیت های کم اهمیت تر مورد استفاده قرار می گیرد.
طراحی ساختمان اداری کارخانه
طراحی فضاهای کاری باز
  • فضای کاری گروهی: این فضاها می توانند به صورت نیمه بسته طراحی شوند. به این صورت که از پارتیشن ها برای جداسازی فضاها استفاده شود. در این فضاها به صورت استاندارد ۸ تا ۱۰ نفر می توانند فعالیت کنند.
طراحی ساختمان اداری کارخانه
فضاهای کاری گروهی
  • اتاق کار بسته: این اتاق های کار برای انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارند مناسب بوده و با کمک جداکننده های مناسبی از سایر فضاهای تفکیک می شوند. ۱ تا ۲ نفر می توانند همزمان از این فضا استفاده کنند.
  • اتاق کار خصوصی: این فضاها کاملا محصور هستند و برای ۱ نفر طراحی می شوند.
طراحی ساختمان اداری کارخانه
اتاق های کاری نیمه بسته

اتاق جلسات در طراحی ساختمان اداری

سالن کنفرانس و جلسات بخش مهمی در طراحی ساختمان اداری هستند. این فضاها کاربرد زیادی داشته و لازم است در طراحی آن ها نهایت دقت همراه را با رعایت استاندارد ها و ضوابط طراحی صورت گیرد. این فضاها می توانند به صورت چند اتاق و یا یک اتاق بزرگ در نظر گرفته شوند. ابعاد اتاق جلسات در طراحی ساختمان اداری کارخانه با توجه به ظرفیت ساختمان ساخته می شود. مهم ترین ضوابط طراحی اتاق جلسات شامل موارد زیر است.

طراحی ساختمان اداری کارخانه
طراحی اتاق جلسات
  • نصب پنل های آکوستیک به جهت کاهش انتقال صوت و هم چنین جلوگیری از اکوی صدا در اتاق های جلسات از جمله موارد مهم است.
  • مبلمان اداری و صندلی هایی که در این فضاها استفاده می شود با ابعاد استاندارد ۵۵ تا ۶۰ سانتی متر در نظر گرفته شوند.
  • ابعاد استاندارد فضا برای دو نفری که پشت میز می نشینند بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ سانتی متر است.
  • متریال و مصالحی که در کف سازی یا دیوار پوش ها به کار می روند، از نوع مرغوبی بوده تا هم پرستیژ فضا به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای اداری حفظ شود و هم عمر و دوام بالایی داشته باشد. ( بهتر است از مصالح جاذب صدا استفاده شود.)
طراحی ساختمان اداری کارخانه
اتاق جلسات در فضای اداری کارخانه

مشاعات در طراحی ساختمان اداری کارخانه

فضاهای مشاعات در طراحی ساختمان اداری کارخانه شامل راهرو ها، فضاهای ارتباطی بین بخش های مختلف و … است. این فضاها به صورت معمول و استاندارد بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کل فضاها را در بر می گیرند.

لابی در طراحی ساختمان اداری کارخانه

فضای لابی به نوعی زیرمجموعه فضاهای مشاع در نظر گرفته می شود، اما به دلیل اهمیتی که در طراحی دارد به صورت جداگانه آن را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین اولین فضایی است که در هنگام ورود به ساختمان با آن مواجه می شویم و از همین رو تاثیر مستقیمی بر برداشت مخاطب از فضا دارد. نورپردازی در طراحی لابی بسیار حائز اهمیت است. ترکیب رنگ و مصالح و همچینن هماهنگی و همخوانی آن با نوع نورپردازی از جمله مواردی است که می توان آن را در نظر داشت. استفاده از سقف کاذب در طراحی فضای داخلی لابی و تعریف ورودی ها، مبلمان مدرن با طراحی به روز ، هم چنین استفاده از گل و گیاه می توانند ایده های خوبی برای دکوراسیون لابی در طراحی ساختمان اداری کارخانه باشند.

طراحی ساختمان اداری کارخانه
لابی فضاهای اداری

توجه داشته باشید لابی موقعیت خوبی برای معرفی برند و نوع فعالیت کارخانه بوده و و می تواند فضای مناسبی برای یه معارفه کوتاه از آنچه در کارخانه می گذرد باشد. به همین منظور می توان از المان ها و یا لگوی کارخانه در قسمت ورودی یا نگهبانی استفاده نمود.

فضاهای خدماتی در طراحی ساختمان اداری

فضاهای خدماتی شامل سرویس های بهداشتی، آشپزخانه یا آبدار خانه ها و … هستند که دسترسی آن ها به تمام بخش های اداری باید فراهم باشد.

انبار یا بایگانی

انبار یا بایگانی در طراحی ساختمان اداری کارخانه ، برای نگهداری مدارک و پرونده ها و مانند آن مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد این فضا نیز با توجه به ظرفیت ساختمان و نوع فعالیت ها تعیین می شود.

اتاق تاسیسات

اتاق های تاسیسات نیز از جمله فضاهایی است که در طراحی نقشه و جایگذاری آن در پلان، نوع ورودی آن و همچنین مصالح کفسازی و دیوار باید دقت زیادی شود. رعایت ضوابط و اصول طراحی مانند متراژ در طراحی این نوع فضا از اهیمت بالایی برخوردار است.

مراحل طراحی ساختمان اداری کارخانه

برای طراحی ساختمان اداری کارخانه به صورت درست و اصولی لازم است مراحل طراحی به ترتیب و با دقت به پیش روند.

طراحی ساختمان اداری کارخانه
نمای ساختمان اداری کارخانه میماس

تهیه برنامه فیزیکی

اولین گام در طراحی ساختمان اداری کارخانه (بعد از تعیین سایت و آنالیز) تهیه برنامه فیزیکی می باشد. تهیه برنامه فیزیکی به معنی مشخص کردن فضاهای مورد نیاز برای طراحی ساختمان اداری کارخانه ، ظرفیت افرادی که قرار است پذیرا باشد و در نهایت متراژ همان فضا است.

سازماندهی فضایی یا دیاگرام های فضایی

در این مرحله ارتباط کلی فضاها با یکدیگر و دسترسی های عمودی و افقی بین آن ها مشخص می شود. نوع دسترسی ها، اولویت بندی ها و تعداد و جایگیری باکس های ارتباط عمودی در پلان در این مرحله مشخص می گردد.

طراحی پلان و چیدمان فضاها در پلان

در این مرحله از طراحی ساختمان اداری کارخانه ، به صورت دقیق تر و با جزئیات بیشتر فضاها در پلان چیده شده و نقشه فاز یک تهیه می شود. نوع مبلمان، تعداد و ابعاد بازشوها و … در پلان مشخص می شود.

انتخاب مصالح و فناوری ساخت

برای انتخاب متریال بازه گسترده ای از انتخاب ها و گزینه های گوناگون پیش روی ما قرار دارد. مصالح مورد استفاده باید معرف کاربری ساختمان و با دوام و ماندگاری بالا باشد.

نکات طراحی ساختمان اداری

در پایان بحث لازم است به یک سری نکات مهم در طراحی ساختمان اداری کارخانه اشاره شود تا طراحی ساختمان اداری به بهترین صورت انجام گردد.

طراحی ساختمان اداری کارخانه
ساختمان اداری کارخانه آردخوشه فارس
  • راندمان کاری افراد در یک محیط اداری تا حد زیادی به کیفیت فضا و مطلوب بودن آن بستگی دارد. در طراحی داخلی فضاهای اداری از قرار دادن گیاهان و سبزینگی در فضا غافل نشوید. همچنین طراحی طبق استاندارد ها از خستگی افراد در طول روز می کاهد.
  • توجه به عملکرد های ضروری فضاها از جمله نکاتی است که باید حتما به آن توجه نمود. به عنوان مثال اگر در حال طراحی اتاق جلسات هستید حتما به آکوستیک بودن آن و راحت بودن صندلی ها و مبلمان توجه داشته باشید.
  • استفاده از مصالح به روز و تکنولوژی نوین ساخت و ساز در نماسازی هم به عمر بالاتر بنا کمک کرده و هم چهره ای حرفه تر از نوع کسب و کار و جذب بهتر مشتری فراهم می کند.
  • نورپردازی فضاهای اداری در طراحی ساختمان اداری کارخانه ، به خصوص فضاهای کاری کارمندان از جمله نکاتی است که از درجه اهمیت بالایی برخودار می باشد. استفاده از امکان نورپردازی طبیعی در طراحی فضاها به بهبود روحیه کارمندان کمک کرده و انرژی آن ها را نیز افزایش می دهد.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی لابی اداری

استاندارد طراحی فضای اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.62 ( 5 نظر)