استعلام قیمت
ثبت درخواست
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

جامع ترین راهنمای خرید کاشی مسجدی

سلام من آرمین ایرانی هستم یکی از علاقه مندان به حوزه معماری و نزدیک به ۲۰ ساله که در زمینه طراحی و اجرای معماری اسلامی داخل ایران و خارج از ایران فعالیت می کنم. با توجه به اینکه افراد بسیاری در سراسر ایران شروع به ساخت مسجد کرده اند و بازار خرید و فروش متریال های مسجدی از جمله کاشی مسجدی داغ شده تصمیم گرفتم مقاله ای کامل و جامع برای راهنمایی افراد متخصص و غیر متخصص برای خرید کاشی مسجدی بنویسم تا از این به بعد کسی در پیدا کردن محصول مرغوب با قیمت پایین مشکلی نداشته باشه. در آخر مقاله هم یکی از بزرگ ترین تولیدکننده های کاشی مسجد که خودم چندین ساله ازشون خرید می کنم رو بهتون معرفی می کنم. 

انواع کاشی مسجد

کاشی مسجد از نظر نوع طرح ۳ نوع مختلف داره که در این بخش قصد دارم این سه نوع رو به شما معرفی کنم.

اولین نوع طرح کاشی های خطاطی و یا کتیبه خط هستن که معمولا با خط ثلث روی کاشی آیات قرآنی نوشته میشه و بهشون کاشی کتیبه مسجدی هم میگن. 

دومین طرح طرح های ختایی اسلیمی هستن که با توجه به ابعاد فضا ترسیم و ساخته میشن و همون طرح های گل و مرغ و گل و بوته ی معروف هستن که به خصوص برای مسجد ساخته نمیشن ولی توی مسجد هم میتونن استفاده بشن.

سومین طرح که ارزون ترین طرح هست طرح های تکرار شونده هستند که به کاشی گره هم معروفند و در بعضی جا ها هم با نام کاشی تکرار شناخته میشن.

کاشی مسجد آماده

کاشی مسجد آماده در واقع همون کاشی های طرح تکرار شونده هستن که چون توی همه مسجدها قابلیت استفاده رو دارن و طبق سلیقه اکثریت مردم هستن، تولید کننده ها میتونن این طرح ها رو به صورت عمده و بدون سفارش قبلی تولید و دپو کنن. 

کاشی مسجدی آماده با توجه به اینکه طرحش کاملا تکرار شونده است با روش های قدیمی تولید نمیشه و با استفاده از شابلون ساخته میشه به این صورت که شابلون طرح درخواستی ساخته میشه و با استفاده از اون طرح و رنگ روی بدنه کاشی وارد میشه. ساخت کاشی های سنتی با این روش نسبت به روش دستی خیلی خیلی ساده تره و زحمت و هزینه کمتری میبره به همین دلیل قیمت کاشی مسجد آماده خیلی پایین تر از کتیبه های خطه.

کاشی نوشته

کاشی نوشته یا همون کتیبه خط که قبل تر هم در موردش صحبت کردم کاشی هایی ان که از صفر تا صدشون به صورت دستی انجام میشه و هیچ دستگاهی در ساخت اون ها دخالت نداره. 

تولید این کاشی ها به این صورته که به متراژ مورد نظر بدنه سفید رو روی زمین پهن می کنن و هنرمندان با استفاده از قلم های مخصوص با خطی خوش و زیبا آیات و یا حدیث ها رو روی کاشی با دست می نویسن. با توجه به اینکه این روش زحمت بسیار بیشتری داره و زمان بر تر هستش، قیمت کاشی مسجد نوشته نسبت به کاشی آماده مسجد بالاتره و خب این کاملا طبیعیه.

قیمت کاشی مسجد در شهر های مختلف

قیمت کاشی مسجد توی هر شهری و در هر فروشگاهی متفاوته. متاسفانه با توجه به نظارت پایینی که در بحث فروش هست هر فروشنده ای قیمت دلخواه خودشو اعلام می کنه و هر چند درصد سودی که می خواد روی محصولاتش می کشه.

حتما خرید کاشی مسجد تون رو از شهر هایی که تولید کاشی های سنتی در اونها رواج داره و مهد معماری اسلامی ان مثل مشهد و اصفهان انجام بدین. توی این شهر ها با توجه به کارگاه های تولیدی زیادی که هست قیمت انواع کاشی سنتی از جمله کاشی مسجد پایین تره ولی توی شهر هایی مثل تهران و … قیمت چند برابر بالاتره.

تجربه من در خرید کاشی مسجد

همونطور که در اوایل مقاله گفتم خیلی ساله که توی حوزه معماری سنتی فعالیت می کنم و به طبع با فروشنده ها و تولیدکننده های زیادی هم آشنام و ازشون خرید کاشی مسجد کردم. اوایل کارم همیشه توی پیدا کردن جنس مرغوب مشکل داشتم و کاشی ها رو از هر جایی که می خریدم کیفیتش پایین بود و گاهی اصلا قابل استفاده نبود و یا انقدر قیمتش بالا بود که اصلا صرفه اقتصادی نداشت. بعد از سال ها فعالیت با یکی از معروف ترین معمار های حوزه سنتی ملاقات کردم و گپ زدم و اون بهم گروه کاشی سنتی آرچی لرن رو معرفی کرد.

اون میگفت که آرچی لرن از قدیمی ترین تولیدکننده های ایرانه و خیلیم کارشون درسته. یکی از نکته هایی که داشتن این بود که قبلا قسمت هایی از کاشی های حرم اما رضا(ع) رو هم این گروه تولید کرده بود و از طرفی خیالم راحت بود که توی کارشون واردن یا به قول خودمون اوستا ان. من با تیم آرچی لرن تماس گرفتم و برای پروژه جدیدم که یک مسجد توی یکی از روستاهای اطراف گیلان بود کاشی خریدم.

بعد از اینکه کاشی رو خریدم و به دستم رسید باورم نمیشد که انقدر کاشی هاشون با کیفیته و لعابش انقدر شفاف و زیباست، دقیقا همونجا بود که فهمیدم اگه از مشهد خرید کنم قیمت خیلی پایین تره و کیفیت خیلی بالاتر. خلاصه من شدم یکی از مشتریای دو آتیشه آرچی لرن و الان که شاید نزدیک ۸ سال از اون موضوع میگذره و همچنان من خرید کاشی مسجدی رو از این گروه انجام میدم و به همه دوستا و همکارا هم پیشنهادشون میکنم.

خرید کاشی مسجد آرچی لرن

گروه آرچی لرن با بیشتر از ۵۰ سال سابقه در تولید کاشی های سنتی مثل کاشی مسجد و … یکی از بزرگ ترین و معروف ترین ها توی این حوزه است که محصولاتش فوق العاده با کیفیته و قیمتش هم واقعا مناسبه.

برای خرید کاشی مسجد آرچی لرن می تونین با شماره تلفن 09153069688 تماس بگیرین و یا جزئیات سفارشتونو توی یکی از پیام رسان ها بفرستین، همچنین می تونین از طریق وبسایت آرچی لرن با این گروه در تماس باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *