استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پوکه معدنی چیست

پوکه معدنی چیست
پوکه معدنی چیست

به دلیل افزایش کاربرد پوکه معدنی در ساخت و ساز و سایر صنایع، یکی از سوال های متداول اشخاصی که در پروژه های خود به این مصالح نیاز دارند این است که پوکه معدنی چیست . پوکه معدنی در واقع دانه های سنگی سبک هستند. پوکه معدنی از گدازه های آتشفشانی تشکیل می شود. به این صورت که گدازه ها با رسیدن به سطح زمین سرد شده و دانه های متخلخل با اندازه های مختلف تولید می شوند. این پوکه ها که در اصطلاح با عنوان پومیس نیز شناخته می شوند، بر اساس اندازه دانه ها دسته بندی شده و به فروش می رسند. در ادامه به معرفی انواع، مزایا، کاربرد و سایر مشخصات پوکه های معدنی پرداخته شده است.

پوکه معدنی چیست
پوکه معدنی

قیمت پوکه معدنی

قیمت پوکه معدنی به عواملی همچون نوع، وزن و کیفیت آن وابسته است. پوکه های معدنی در دانه بندی های مختلفی عرضه می شوند که بر این اساس ویژگی های متفاوتی دارند و قیمت آنها نیز متغیر می باشد. از نظر درجه کیفی هم در کیفیت های متفاوتی به فروش می رسند. هر چه کیفیت محصول بالاتر باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت. اگر بخواهید بدانید که تاثیر وزن بر قیمت پوکه معدنی چیست باید گفت که پوکه های معدنی با وزن کمتر، قیمت بالاتری دارند. به عبارتی پوکه های سبک تر کیفیت بالاتری دارند.

انواع پوکه معدنی

پوکه های معدنی بر اساس اندازه دانه ها به انواع بادامی، فندقی، ماسه ای، عدسی، نخودی و مخلوط دسته بندی می شوند. هر یک از این اندازه ها برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این دانه ها دارای وزن مخصوص متفاوتی می باشند. در واقع هم بر اساس معدن استخراجی و هم بر اساس اندازه دانه ها، وزن مخصوص پوکه های معدنی متفاوت می باشد. این پوکه در رنگ های مختلفی همچون سیاه، سفید، خاکستری، قهوه ای و … عرضه می گردند.

کوچک ترین اندازه پوکه های معدنی متعلق به پوکه ماسه ای می باشد. حداکثر اندازه این پوکه ها ۵ میلیمتر است. پوکه عدسی اندازه ای بین ۳ تا ۷ میلیمتر دارد. از این پوکه می توان در ساخت بلوک سبک استفاده کرد. پوکه بادامی که اندازه ای بین ۱۵ تا ۳۰ میلیمتر دارد جزو پوکه های دانه درشت می باشد. پوکه فندقی دانه بندی ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر دارد. اندازه دانه های پوکه نخودی هم بین ۵ تا ۱۵ میلیمتر است. در این بخش با این پرسش که انواع پوکه معدنی چیست پاسخ داده شد. در ادامه به کاربرد این مصالح پرداخته می شود.

پوکه معدنی چیست
رنگ های مختلف پوکه معدنی

کاربرد پوکه معدنی چیست

شاید بتوان گفت از شناخته شده ترین انواع پوکه معدنی، سنگ پا است. در گذشته از پوکه به این منظور استفاده می شد اما رفته رفته و با شناخت خصوصیات پوکه معدنی، کاربرد آن افزایش یافت. در ادامه به این موضوع که در حال حاضر کاربرد پوکه معدنی چیست پرداخته می شود.

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی

امروزه استفاده از پوکه معدنی در ساختمان سازی بسیار افزایش یافته است. دلیل این موضوع وزن کم پوکه معدنی و در عین حال سختی و مقاومت بالای آن است. از پوکه معدنی در ساخت مصالح سبک همچون بلوک استفاده می شود. در تولید بتن سبک نیز می توان از پوکه معدنی استفاده کرد. این محصولات به دلیل وزن کمی که دارند، موجب کاهش بار مرده سازه می گردند. با کاهش بار مرده، عملکرد سازه در برابر نیروهای جانبی وارد بر سازه، از جمله نیروی زلزله، افزایش می یابد. پوکه های معدنی عایق خوبی در برابر حرارت و صدا می باشند. دلیل این موضوع تخلخل و حفره های موجود در پوکه معدنی است.

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

از دیگر کاربردهای گسترده پوکه معدنی، استفاده از آن در کشاورزی و گلخانه ها است. در پاسخ به این سوال که کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی چیست باید گفت که این پوکه ها دارای املاح بوده و برای رشد گیاهان مفید می باشند. همچنین پوکه های معدنی قابلیت نگهداری رطوبت و آب را در خود داشته و از این رو تامین کننده رطوبت خاک هستند. این محصول از هدر رفت آب جلوگیری می نماید. علاوه بر این موجب کاهش آفت گیاه می گردد.

کاربرد پوکه معدنی در تصفیه آب

در این بخش با این موضوع که در تصفیه خانه ها، کاربرد پوکه معدنی چیست آشنا خواهید شد. پوکه معدنی دارای خاصیت آنتی باکتریال است. استفاده از پوکه های معدنی در دستگاه فیلتراسیون موجب کاهش آسیب به دستگاه و افزایش طول عمر آن می گردد. همچنین استفاده از آن در تصفیه خانه ها موجب کاهش رشد جلبک می شود.

کاربرد پوکه معدنی در صنعت پزشکی

همان طور که پیشتر نیز بیان شد، از پوکه معدنی در سنگ پا استفاده می گردد. پوکه معدنی قابلیت سایندگی خفیفی دارد. بنابراین از آن در ساخت برخی از خمیر دندان ها استفاده می شود. همچنین پوکه های معدنی دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشند که سبب کاربرد آنها در این محصولات می گردد.

پوکه معدنی چیست
استفاده از پوکه معدنی به عنوان سنگ پا

ویژگی های پوکه معدنی چیست

در این بخش به این پرسش که ویژگی های پوکه معدنی چیست پاسخ داده می شود. پوکه های معدنی تخلخل بسیار بالایی دارند و از چگالی کمی برخوردار هستند. چگالی از نسبت وزن به حجم بدست می آید. به عبارتی وزن این مصالح نسبت به حجم آن کم است، به طوری که بر روی آب شناور می مانند. پوکه ها دمای ذوب بالایی دارند که مقدار آن به نوع پوکه معدنی بستگی دارد.

پوکه های معدنی استحکام و مقاومت بالایی دارند و در برابر تراکم پذیری مقاوم هستند. تراکم پذیری پایین آن از نشست تحت شرایط مختلف جلوگیری می نماید. علاوه بر این مقاومت فشاری بالایی دارند و در برابر ضربه مقاوم می باشند. همان طور که پیشتر نیز بیان شد، پوکه معدنی عایق صوتی و حرارتی می باشد که این ویژگی ناشی از حفره های زیاد موجود در آن می باشد.

استفاده از پوکه معدنی در شیب بندی سبب کاهش مصرف سیمان می گردد. در واقع عدم نفوذ ملات در پوکه باعث کاهش حدود ۳۰ درصدی مصرف سیمان در شیب بندی می شود. بنابراین از این نظر، قیمت پوکه برای شیب بندی مقرون بصرفه می باشد. پوکه های معدنی دوام و طول عمر بالایی دارند. به طور کلی این مصالح در بسیاری موارد سبب کاهش هزینه ها می گردند.

شیشه دو جداره تبریز شیشه دو جداره ارومیه شیشه دو جداره اردبیل شیشه دو جداره اصفهان شیشه دو جداره کرج شیشه دو جداره ایلام شیشه دو جداره بوشهر شیشه دو جداره شهرکرد شیشه دو جداره بیرجند شیشه دو جداره مشهد شیشه دو جداره بجنورد شیشه دو جداره اهواز شیشه دو جداره زنجان شیشه دو جداره سمنان شیشه دو جداره زاهدان شیشه دو جداره شیراز شیشه دو جداره قزوین شیشه دو جداره قم شیشه دو جداره سنندج شیشه دو جداره کرمان شیشه دو جداره کرمانشاه شیشه دو جداره یاسوج شیشه دو جداره گرگان شیشه دو جداره رشت شیشه دو جداره خرم آباد شیشه دو جداره ساری شیشه دو جداره اراک شیشه دو جداره بندرعباس شیشه دو جداره همدان شیشه دو جداره یزد شیشه دو جداره کیش شیشه دو جداره قشم

برای مطالعه بیشتر:

پوکه بادامی

پوکه ماسه ای

بهترین پوکه معدنی

پوکه فندوقی

پوکه نخودی

قیمت پوکه سفید

پوکه عدسی

وزن پوکه معدنی

پوکه سیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.47 ( 6 نظر)