استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
آسانسور و بالابر

دستورالعمل صدور پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

به منظور ارتقاء سطح کیفی آسانسور هایی که در کشور عرضه شده و به فروش می رسند، ضوابط و معیار هایی برای شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور ، جهت طراحی ، تامین قطعات استاندارد ، نصب و راه اندازی و خدمات پس از فروش به اجرا گذاشته می شود.

پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور شامل اجازه فعالیت در زمینه طراحی ، انجام محاسبات ، تامین قطعات ، نصب اسانسور در محل ( مونتاژ) و خدمات بعد از فروش (سرویس و نگهداری) می شود.

زمینه های فعالیت شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

  • فعالیت در زمینه فروش آسانسور از طریق طراحی ، تامین قطعات ، نصب ، راه اندازی و خدمات پس از فروش (سرویس و نگهداری) با تهیه و ارائه نقشه های اجرایی
  • عرضه آسانسور با رعایت مقررات ، مشخصات و استاندارد های مربوطه
  • انجام بازدید های دوره ای از آسانسور های فروخته شده و ضمانت و سرویس و نگهداری آن ها به مدت حداقل یک سال (بدیهی است مسئولیت های فنی و ایمنی مرتبط با آسانسور های عرضه شده متوجه دارندگان پروانه می باشد.)
  • مدیریت اجرایی تامین قطعات آسانسور با رعایت استاندارد های مربوطه
  • بهینه سازی و به روز نگهداشتن فن آوری های موجود در صنعت آسانسور
  • شناسایی و معرفی فرآیند ها و فن آوری های جدید و انطباق و انتقال آن ها متناسب با نیازمندی های کشور
  • ارائه اطلاعات فنی در زمینه استفاده از آسانسور در ساختمان های مختلف از نظر میزان نیروهای وارده ناشی از عملکرد آسانسور به سازه، محاسبات ترافیکی آسانسور (تعداد ، سرعت ، ظرفیت و سیستم کنترل) و برق مصرفی آسانسور
آسانسور

لازم به ذکر است که فعالیت های ذکر شده در صلاحیت شرکت های دارنده پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور می باشد و شرکت هایی که دارای پروانه بهره برداری صنعتی در زمینه تولید قطعات و اجزای آسانسور هستند و یا دارای جواز کسب در زمینه عرضه اقلام یاد شده هستند، مجاز به انجام فعالیت در رابطه با طراحی ، مونتاژ و نصب آسانسور نمی باشند.

شرایط و ضوابط صدور پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

  • ثبت شرکت با موضوع فعالیت در زمینه طراحی و مونتاژ آسانسور
  • ارائه مکان مناسب با کاربری صنعتی ، تجاری و یا اداری تحت مالکیت شرکت و یا دارای اجاره نامه رسمی و یا اجاره نامه با کد رهگیری ، با حداقل مساحت ۴۰ متر مربع
  • دارا بودن حداقل یک نفر مدیر طراحی و مهندسی و ۲ نفر نیروی فنی تمام وقت احراز صلاحیت شده طبق شرایط مندرج در پیوست شماره ۲ (پس از تایید صلاحیت مدیر طراحی و مهندسی و تکنسین ها، شرکت لازم است نسبت به ارائه گواهی پرداخت بیمه این افراد اقدام نماید.)
  • کسب حداقل ۶۰ امتیاز براساس پیوست شماره ۲
  • دارا بودن امکانات و لوازم دفتری و مهندسی ، تجهیزات و لوازم نصب ، راه اندازی و تست آسانسور مطابق حداقل موارد درج شده در پیوست شماره ۳

لازم به ذکر است که مدیران طراحی و مهندسی و کارکنان فنی نمی توانند در یک زمان در بیش از یک شرکت فعالیت داشته باشند.

طراحی آسانسور

نحوه صدور پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

در گام اول لازم است متقاضیان ، مدارک ذیل را تکمیل نموده و جهت بررسی به سازمان صنایع و معادن استان مربوطه ارائه نمایند.

  • ارائه پرسش نامه تکمیل شده همراه با مدارک مورد نیاز مطابق پیوست شماره ۴
  • ارائه تعهدنامه کتبی با گواهی امضاء از سوی یکی از دفاتر اسناد رسمی مطابق پیوست شماره ۵ مبنی بر رعایت مقررات ایمنی و استاندارد هایی که از سوی مراجع قانونی ابلاغ گردیده است و یا بعدا تدوین و ابلاغ خواهد شد.
  • ارائه یک نسخه از مدارک ثبت شرکت شامل آگهی تاسیس و نیز روزنامه حاوی آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • ارائه گواهی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی کارکنان فنی شرکت
  • ارائه کپی بیمه نامه مسئولیت مدنی در قبال فعالیت های شرکت
  • ارائه گواهی تایید صلاحیت مدیر طراحی و مهندسی و ۲ نفر تکنسین فنی تمام وقت شرکت

کارشناسان مربوطه نیز پس از دریافت مدارک ، حداکثر ظرف ۱۵ روز کاری درخواست را بررسی و کارشناسی نموده و اگر با شرایط و ضوابط مطابقت داشته باشد، نسبت به صدور پروانه اقدام می نمایند.

همچنین در صورتی که مدارک تحویلی کامل نباشد و یا در بررسی اولیه نقایصی مشاهده گردد، سازمان مربوطه موظف است حداکثر ظرف ۵ روز کاری مراتب را به طور رسمی به متقاضی اعلام نماید.

مدت اعتبار و تمدید پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

اعتبار پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور از تاریخ صدور به مدت ۳ سال می باشد که قبل از اتمام دوره ۳ ساله، با درخواست متقاضی و در صورت احراز تداوم شرایط عنوان شده، به مدت ۳ سال دیگر تمدید می گردد. (دوره تمدید از پایان مهلت دوره قبلی، آغاز می گردد.)

در خصوص شرکت هایی که پروانه آن ها پس از انقضای تاریخ اعتبار ، برای دو دوره ۳ ساله تمدید شده باشد، از ابتدای سال هفتم فعالیت شرکت ، در صورت تقاضای شرکت و اطمینان از تداوم شرایط عنوان شده و به پیشنهاد کارگروه نظارت ، پروانه به مدت ۶ سال تمدید می گردد.

مونتاژ و نصب آسانسور

شرایط تعلیق پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

انجام اقدامات ذیل از سوی دارنده پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور ، شرایط تعلیق پروانه شرکت را به تشخیص سازمان صنایع و معادن استان فراهم خواهد نمود.

  • عدم ارائه آمار فعالیت شرکت (تعداد و نوع آسانسور های نصب شده) در پایان هر سال به سازمان و تشکل استان مربوطه (لازم به توضیح است طی این مدت، شرکت لازم است نسبت به طراحی ، مونتاژ ، نصب و راه اندازی حداقل ۳ دستگاه و یا ۱۰ طبقه آسانسور که تائیدیه اداره کل استاندارد استان مربوطه را دریافت نموده، اقدام کرده باشد.)
  • عدم رعایت تعهدات کتبی و رسمی ارائه داده شده توسط شرکت
  • عدم حفظ حداقل شرایط صدور پروانه
  • عدم تمکین از حکمیت شورای حل اختلاف تشکل استانی

صدور پروانه، طراحی و مونتاژ آسانسور جدید ، برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی که پروانه آن ها تعلیق و یا ابطال گردیده است، صرفاً در صورت موافقت اکثریت مطلق اعضای کارگروه نظارت مجاز می باشد.

مدت تعلیق بنا بر نظر سازمان صنایع و معادن استان که می تواند مبتنی بر گزارش و پیشنهاد کارگروه نظارت باشد، با توجه به علت تعلیق تعیین می گردد. حداکثر زمان تعلیق یک سال بوده و در صورت عدم رفع موارد تعلیق در این زمان، پروانه ابطال خواهد شد. همچنین در زمان تعلیق ، شرکت مجاز به عقد هیچ گونه قرارداد جدید نیست.

اقدامات لازم در صورت مفقود شدن پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

در صورت مفقود شدن پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور ، شرکت می باید طی ۲ مرحله اقدام به انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار نماید و سپس با ارائه اقرارنامه محضری مبنی بر پذیرش مسئولیت سوءاستفاده های احتمالی، درخواست خود مبنی بر صدور المثنی آن را به سازمان مربوطه ارائه نماید.

سرویس اسانسور

شرایط اعمال تغییر در شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور

هر گونه تغییرات در شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور ، مشروط به حفظ شرایط و ضوابط عنوان شده و در صورت لزوم، با انتشار آگهی تغییرات رسمی شرکت در روزنامه رسمی ، انجام خواهد شد.

از طرفی جابجایی شرکت از یک استان به استان دیگر نیز مشروط به تایید هر دو سازمان صنایع و معادن استان مبداء و مقصد و با حفظ شرایط عنوان شده، مجاز می باشد.

شرایط فعالیت شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور در سایر استان ها

در صورتی که شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور اقدام به نصب آسانسور در استان دیگری نمایند، موظف می باشند جهت ارائه خدمات پس از فروش و اجرای تعهدات خود، شرکتی را که در استان مقصد دارای پروانه است و یا شعبه ای از شرکت خود در استان مقصد را به مشتری و سازمان صنایع و معادن استان معرفی نمایند.

از طرفی شرایط ایجاد شعبه در سایر استان ها به شرح ذیل می باشد:

  • درخواست کتبی شرکت از سازمان صنایع و معادن استان مقصد و ارائه مدارک لازم جهت احراز هویت، همراه با معرفی ۲ نفر پرسنل فنی تمام وقت طبق شرایط پیوست شماره ۲
  • معرفی مکان مناسب برای دفتر شعبه با کاربری مجاز تحت مالکیت شرکت و یا دارای اجاره نامه رسمی و یا اجاره نامه با کد رهگیری
  • تاییدیه کارگروه نظارت سازمان صنایع و معادن استان مبداء
  • دریافت مجوز صنفی مرتبط از اتحادیه مربوط، بر اساس معرفی سازمان صنایع و معادن

برای مطالعه بیشتر:

مدل کابین آسانسور

کابین سازی آسانسور

تولید کابین آسانسور

کابین آسانسور لاکچری

کابین اسانسور جدید

مشاهده نظرات

  • با سلام مدارکی که عنوان شده بود تهیه و به سازمان صنایع و معادن مراجعه شد ولی گفتن در سایت بهین یاب باید ثبت نام شود که متاسفانه این سایت اصلا واضح نیست و امکان ثبت نام برای پروانه طراحی مونتاژ اسانسور در آن مشخص نشده ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  • سلام در مطالب فوق ذکر شده که در صورتی که شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور اقدام به نصب آسانسور در استان دیگری نمایند، موظف می باشند جهت ارائه خدمات پس از فروش و اجرای تعهدات خود، شرکتی را که در استان مقصد دارای پروانه است و یا شعبه ای از شرکت خود در استان مقصد را به مشتری و سازمان صنایع و معادن استان معرفی نمایند و این بدین معنیه که شرکت های آسانسور در یک شهر امکان نصب آسانسور در شهرهای دیگر رو ندارند اگر نمایندگی نداشته باشن در اون شهر خب اگر خود مالک راضی باشه چی در این صورت هم نمیشه؟!

  • سلام آیا میشه از پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور و مدارک های شعبه اصلی برای سایر شعبه های درون همون شهر استفاده کرد؟

آخرین عناوین

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

3 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

3 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

3 روز پیش

چراغ ریلی مگنتی

چراغ ریلی مگنتی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روشنایی است که امکانات…

3 روز پیش

هالوژن نما

هالوژن نما ، یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه های نورپردازی…

4 روز پیش

مشخصات فنی آسانسور

اطلاع از مشخصات فنی آسانسور برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از آن ضروری می باشد.…

4 روز پیش