استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
برق و روشنایی

نورپردازی نما ساختمان ساده

نورپردازی نما ساختمان ساده هوشمندی و مهارت خاصی می طلبد. لازم است تجهیزات و الزامات را بشناسید، با فضای معماری و شهرسازی محل آشنا باشید، نیازهای کارفرما را بشناسید و محدودیت های بودجه و انرژی را به خوبی درک کرده باشید. به این ترتیب میتوان برای ساختمان های ساده ، نورپردازی را به نحوی اجرا کرد که چشم نواز و به یاد ماندنی باشد. پیش از هر کار باید ماهیت نور نما را شناخت. گام بندی طراحی را رعایت کرد و نکات اجرایی را مد نظر قرار داد. در ادامه نکات ابتدایی طراحی نورپردازی نما ساختمان ساده را مرور میکنیم.

روشنایی نمای ساختمان

۷ نکته حیاتی نورپردازی نما ساختمان ساده

برای شروع پروژه نورپردازی نما برای ساختمان های ساده بر اساس گام بندی زیر عمل کنید:

  1. نیاز کارفرما را بسنجید. برای فهمیدن نیازهای کاربر و بررسی های اولیه سازه پیش از طراحی انرژی و زمان کافی صرف کنید تا طراحی و خرید تجهیزات هوشمندانه انجام شود.
  2. محدودیت های نصب را در نظر بگیرید. تجهیزات نما عموما نباید در معرض دید باشد مگر از سیستم های دکوراتیو استفاده شود.
  3. محدودیت های امنیتی سازه را در نظر بگیرید. بسیاری از موارد نورپردازی نما ساختمان ساده در طبقه همکف نسبت به طبقات بالا اولویت دارد زیرا نور کافی برای ضبط تصاویر سیستم های امنیتی را فراهم میکند و بالقوه امنیت و آرامش سازه را بهبود میدهد.
  4. محدودیت های طیف رنگ و حرارت نور را بسنجید. آیا اجازه نورپردازی رنگی را دارید. برای پاسخ به این سوال علاوه بر کارفرما باید به هویت بصری محله و هماهنگی با سیستم های نوری منطقه نیز توجه کنید.
  5. متریال و رنگ نما را در نظر بگیرید. تصور کنید نما تیره رنگی با طیف حرارتی لومن پایین و رنگ زرد نورپردازی شود. از هر سیستمی استفاده شود نتیجه زیبا نخواهد بود! یا نمای آجری سنتی را تصور کنید که با نور سفید یخی شدید نورپردازی شده باشد. در نورپردازی نمای ساختمان ساده توجه به ظاهر و کیفیت نما اهمیت ویژه دارد.
  6. راه حل های خلاقانه را بسنجید! ممکن است ۵ چراغ دکوراتیو دیواری تمام چیزی باشد که نورپردازی ساختمان ساده شما به آن نیاز دارد و با همین ۵ چراغ دکوراتیو بتوانید فضایی دراماتیک و زیبا خلق کنید. پیش از خرید چندین ریسه و لامپ گزینه های خلاقانه را بررسی کنید و برآورد هزینه کنید. نقطه بهینه را از نظر هزینه، معماری ، کاربرد و مصرف انرژی انتخاب کنید.
  7. حواستان به آلودگی های نوری باشد. اغلب نورپردازی نمای ساده برای سازه های مسکونی اجرا میشود. نکته حیاتی در نورپردازی نما مسکونی بحث آلودگی نوری است. نباید نور سازه به نحوی طراحی شود که نور اضافی آسایش ساکنین را در شب تهدید کند.
نورپردازی نمای ساختمان ساده

طراحی نورپردازی نما ساختمان ساده با شناخت ماهیت نور

نور نما به معنای طیف نوری است که از نما به چشم انسان می رسد. در طول روز عمدتا پرتورهای نور خورشید است که به ساختمان برخورد کرده و بازتاب آن دیده می شود. میتوان با استفاده از انواع نماهای بازتاب دهنده ی نور شدت و میزان نور ناشی از پرتوی خورشید را تغییر داد. از طرفی شب ها نورپردازی نما ساختمان ساده بر عهده ی تجهیزات نوری است. شدت نور و طیف رنگ نور تاثیر مستقیم بر کیفیت نورپردازی نما ساختمان ساده دارد.

لنز و تعداد لامپ ها در مقیاس سطح امکانات متعددی به طراح میدهد تا در زاویه و میزان مورد نظر از نور استفاده کند. با نور میتوان فضای سه بعدی برای سازه ایجاد کرد و سایه ها نمای سازه را دراماتیک و صاحب هویت بصری خواهد کرد. به شیوه های نورپردازی بیش از گذشته توجه کنید. زیست شبانه شهرها در حالت گسترش است و نورپردازی نما ساختمان ساده نقش اساسی در کیفیت زیست شبانه خواهد داشت.

دمای نور نما ساده

مشخصات فیزیکی نور برای نورپردازی نما

اگر قرار باشد حتی یک لامپ در نمای ساختمان استفاده کنید نیاز است واحد های مرتبط با همان یک لامپ را بشناسید. برای سنجش میزان نوردهی تجهیزات نور از واحد های متنوعی استفاده می شود. لومن ، لوکس ، ولتاژ و کاندلا و … واحد هایی است که کمک میکند تا وضعیت نور مشخص شود. لومن در واقع همان شار نوری است. اگر شارنوری در واحد محاسبه شود شدت نور محاسبه شده که با واحد لوکس نشان میدهند و در استانداردهای نظام مهندسی مقادیر متفاوتی برای فضاهای متفاوت دارد. مقدار کاندلا به شارنوری و زاویه نور وابستگی دارد.

شدت نورپردازی نما ساختمان ساده

نماد شدت نور را با لومن نمایش میدهنده. منظور از لومن شار نوری است که ساطع شده اما لوزما تمام این شار نوری به چشم نمی آید. نماد اصلی که در استانداردها لحاظ میشود لوکس است. واحد LUX لوکس میزان شار نوری نسبت به مساحت تحت پوشش است. به طور مثال ممکن است ۱۰۰۰ لومن از یک لامپ دریافت شود اما ۱۰۰ لوکس در محدوده ی مورد نظر ما نور دهی داشته باشد. از طرفی واحد کاندلا که برای نشان دادن شدت نور به کار می رود و به زاویه پرتاب نور بستگی دارد. دو لامپ با لومن یکسان بسته به رفلاکتور لامپ میزان کاندلا متفاوتی در زاویه مورد نظر ما خواهند داشت. شدت درخشندگی میزان کاندلا بر متر مربع است. شدت درخشندگی را با واحد نیت نشان میدهند.

لومن و لوکس نور نمای ساده

تفاوت لومن ، لوکس و کاندلا در نور ساختمان

لومن مجموع شار نوری است که از لامپ کار شده ساطع می شود. لوکس میزان نور در مساحت مشخصی را نشان میدهد و با واحد لوکس بر قانیه نیز شناخته می شود. در این مورد مهم نیست لومن چقدر باشد، باید مشخص شود که برای چه سطحی قرار است شدت نور سنجیده شود. اما کاندلا در واقع میزان لوکس است در زاویه ی مشخص. در مورد کاندلا فاصله تا منبع نوری مهم نیست بلکه زاویه ی باز شدن نور مهم است. در نور ساختمان زاویه رفلاکتور و میزان کاندلا نور برای نور نقطه ی خاصی از سوژه از اهمیت خاصی برخوردار است. برای مثال اگر قرار باشد سرستون یک نما نور دریافت کند باید زاویه تابش نور یا همان کاندلا به درستی تنظیم شود.

نور نمای ساده

طیف حرارتی نورپردازی نما ساختمان ساده

حتما نام لامپ آفتابی و مهتابی به گوشتان خورده. طیف حرارتی نور لامپ ها از گرم ترین رنگ به سردترین رنگ متفاوت است. طیف میانه رنگ برای لامپ ها را با رنگ طبیعی می شناسند.درجه حرارت نور را با کلوین نشان میدهند. نورهای سفیدتر درجه کلوین بالاتری دارند و برای محیط های کارگاهی یا آموزشی که نور زیاد برای کارهای حساس نیاز دارند بیشتر استفاده می شوند و نورهای با کلوین پایین نور زردرنگی ساطع میکند و به فضا حس آرامش میدهد و در بسیاری از کافه ها و رستوران ها و لابی ها هتل مورد استفاده قرار میگیرد. طیف دماهای لامپ های موجود در بازار به شرح زیر است:

  • ۱۰۰۰۰ کلوین لامپ هایی با حرارت بالا به رنگ نور سفید
  • ۱۰۰۰ کلوین لامپ هایی با حرارت پایین به رنگ زرد
  • ۵۰۰۰ – ۶۰۰۰ کلوین درجه حرارت میانه برای نور طبیعی

 

ابزار نورپردازی نما ساده

ملزومات نورپردازی نما ساختمان ساده

معمولا در بازار تفاوت قدرت لامپ را با وات نشان میدهند و لومن کاربرد تخصصی تری است. همچنین نوع لامپ نیز هنگام خرید مشخص می شود و اغلب سایر لامپ ها ترکیبی از همین انواع است. برای مثال انواع COB لامپ هایی است که در یک صفحه چندین لامپ ال ای دی به کار میبرند که به عنوان لامپ جداگانه نام برده نشده لیست لامپ های مورد بررسی به شرح زیر است:

  • لامپ ال ای دی ( LED ) : مخفف Light Emitted Diode به معنای دیودهای ساطع کننده نور
  • لامپ سی اف ال ( CFL ) : مخفف Compact fluorescent lamp به معنای لامپ های کم مصرف فلورسنت
  • لامپ هالوژن (halogen) : لامپ رشته‌ای از رشته تکنگستن در محفظه ای شفاف و فشرده که با مخلوط از گازهای هالوژنه پر شده باشد را لامپ هالوژن می نامند.
  • لامپ رشته ای سنتی (Incandescent) : لامپ های  سنتی که از رشته های تنگستن ساخته شده است و با عبور برق از رشته های تنگستن روشنایی تولید می شود.

مقایسه لومن و کاندلا برای نورپردازی نما ساده

مقایسه لومن و وات لامپ برای نورپردازی نما ساختمان ساده

  • ۲۵۰ لومن: لامپ ال ای دی ۴ واتی ،  لامپ CFL ۶ واتی ، لامپ هالوژن ۱۸ واتی و لامپ رشته ای ۲۵ واتی توان تامین ۲۵۰ لومن نوری را دارند. در واقع لامپ سنتی در مقایسه با لامپ رشته ای بیش از ۵ برابر انرژی مصرف میکند.
  • ۴۵۰ لومن : لامپ ای ای دی ۵ واتی ، لامپ CFL ۱۰ واتی، لامپ هالوژن ۲۹ واتی و لامپ سنتی ۴۰ واتی توان تامین ۴۵۰ لومن شار نوری را دارند. توجه داشته باشید که همین میزان شار نور برای لامپ سنتی ۸ برابر لامپ ال ای دی مصرف برق خواهد داشت.
  • ۶۳۰ لومن : این میزان لومن را لامپ ال ای دی ۷ وامتی لامپ CFL ۱۴ واتی و لامپ هالوژنی ۴۳ واتی و لامپ رشته ای ۶۰ واتی تامین میکند.
  • ۱۱۰۰ لومن: برای تامین این میزان شار نوری کافیست یک لامپ ال ای دی ۱۱ واتی یا لامپ CLF ۲۲ واتی در اختیار داشته باشید. لامپ های پر مصرف تر مانند هالوژی این میزان لومن را با ۵۳ وات و لامپ سنتی تا ۷۵ وات انرژی نیاز دارد تا ۱۱۰۰ لومن شار نوری تولید کند.

برای مطالعه بیشتر:

نورپردازی نمای ساختمان

قیمت نورپردازی نمای ساختمان

خرید چراغ دفنی

آخرین عناوین

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

11 ساعت پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

12 ساعت پیش

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

3 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

3 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

4 روز پیش

چراغ ریلی مگنتی

چراغ ریلی مگنتی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روشنایی است که امکانات…

4 روز پیش