استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نورپردازی روف گاردن

نورپردازی روف گاردن
نورپردازی روف گاردن

نورپردازی روف گاردن یکی از ارکان مهم طراحی فضای آن است. روف گاردن به نوعی فضای استراحت و گذران وقت به حساب می آید و در شب ها استفاده بیشتری دارد. بنابراین توجه و طراحی درست آن در زیباسازی و جذابیت روف گاردن تاثیر به سزایی دارد.

نورپردازی روف گاردن
نورپردازی خطی برای کفسازی روف گاردن

در حقیقت با کمک نور، هویت عناصر جلوه داده می‌شود. نور پارامتری مناسب برای نمایان کردن اشیاء و مبلمان شاخص است. بهترین روش نور پردازی روف گاردن از سطح زمین تا ارتفاع ۰/۵ متر است.

نورپردازی نما

هزینه نورپردازی روف گاردن

هزینه کلی نور پردازی برای طراحی روف گاردن به عوامل مختلفی وابسته است. مهم ترین آن ها نوع و کیفیت تجهیزات است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات نوری متنوع و کاربردی زیادی در بازار وجود دارد. نکته مهم انتخاب تجهیزات مناسب با نوع نیاز است.

نورپردازی روف گاردن

 

نورپردازی آلاچیق های روف گاردن

قیمت های تجهیزات نوری روف گاردن طیف گسترده ای را شامل می شود. مورد دوم وسعت روف گاردن است. هر چه متراژ روف گاردن بیشتر باشد به تعداد بیشتری چراغ نیاز خواهد داشت بنابراین هزینه ها افزایش می یابد.

نورپردازی روف گاردن

 

انواع تجهیزات نوری برای روف گاردن

این نکته را نیز باید در نظر داشت که نصب برخی تجهیزات نوری کار متخصص است و افراد نمی توانند خودشان مرحله نصب را انجام دهند بنابراین بهتر است از کمک افراد متخصص هم برای طراحی نورپردازی روف گاردن و هم برای اجرا استفاده شود.

اصول نورپردازی روف گاردن

طراحی نورپردازی روف گاردن، نکات و اصولی دارد که رعایت آن ها در طراحی هرچه بهتر فضای بام سبز کمک کننده است. برای طراحی حرفه‌ای نورپردازی، بهتر است با کارشناسان و طراحان معماری مشورت کرد.

نورپردازی روف گاردن

 

نمونه طراحی نورپردازی روف گاردن

مواردی که جزو الزامات و اصول نورپردازی روف گاردن هستند در ادامه ذکر شده اند.

  • ایمنی نورپردازی: تمام المان ها نورپردازی باید تا حد امکان خارج از دسترس بوده و کاور شده، باشند که در صورت ایجاد رطوبت و … ایمنی لازم را داشته و آسیبی را متوجه کاربران نکند.
  • شدت نورپردازی: میزان شدت نور در ایجاد آرامش بصری کاربران بسیار موثر می باشد. شدت نورپردازی روف گاردن باید در حدی باشد که ضمن تامین روشنایی، برای ساختمان های اطراف مزاحمت ایجاد نکند و چشم خود کاربران را نیز اذیت نکند.
  • رنگ نورپردازی: نوع رنگی نورها بر اساس سبک طراحی فضا و هدف استفاده انتخاب می شود. نورپردازی هم می تواند به صورت تک رنگ و یا ترکیبی از رنگ های متنوع باشد که طبق سلیقه مشتری تعیین می شود.
نورپردازی روف گاردن

 

نورپردازی گلدان گیاهان

انواع نورپردازی روف گاردن

برای نورپردازی روف گاردن روش های مختلفی وجود دارد. این که نورپردازی در چه فضاهایی تمرکز داشته باشد یا اینکه اصلا چه فضاهایی قابلیت اجرای نورپردازی را دارند. در ادامه به آن ها اشاره می شود.

  • نورپردازی برای گیاهان: به جهت ایجاد زیبایی و جذابیت بیشتر فضا می توان از شیوه نورپردازی گیاهان نیز بهره برد. به این صورت که گلدان ها یا حتی دخل بوته ها می توانند با نورهای ریسه ای یا خطی طراحی و اجرا شوند.
  • نورپردازی مسیر: یکی از راه ها، نورپردازی مسیر است. این روش علاوه بر مشخص کردن محل رفت و آمد برای اشخاص و کاربران، فضا را روشن و جذاب می سازد. برای این کار حاشیه مسیر ها می توانند با المان های نوری زیبا و یا نورهای مخفی کار شده در کف، نورپردازی شوند.
نورپردازی روف گاردن

 

نورپردازی مسیر برای روف گاردن
  • نور پردازی مبلمان: نور پردازی مبلمان و یا شاخص های دیگر بام سبز مانند آلاچیق ها، آتش دان ها، فلاورباکس ها و دیوار سبز یکی دیگر از انواع نورپردازی روف گاردن است.
  • نورپردازی پله ها: پله ها و سکو ها از جمله عناصر بام سبز هستند که نورپردازی آن ها کمک شایانی به زیبایی محیط می کند. اغلب نورپردازی سکوها به صورت مخفی و خطی می باشد.
نورپردازی روف گاردن

 

نورپردازی پله های در روف گاردن

اجرای روف گاردن در اصفهان در مرحله نور پردازی به دو روش کلی قابل انجام است.

نور پردازی متمرکز روف گاردن

شیوه متمرکز همان طور که از نامش مشخص است تاکید بر شاخص کردن المان‌ها و عناصر فضای روف گاردن دارد. هدف از روش متمرکز، جلوه دادن بخشی از فضا است.

فضاهای استخر، آلاچیق و گیاهان یا فضای نشمین در بام سبز برای نورپردازی به روش متمرکز و توده‌ای نیاز دارند. در اجرای روش متمرکز از نورها‌ی رنگی استفاده نمی شود.

نورپردازی روف گاردن

 

نورپردازی متمرکز بر روی گیاهان در روف گاردن

نور پردازی گسترده روف گاردن

یکی دیگر از روش‌های نورپردازی روف گاردن، روش گسترده یا پراکنده است. در نورپردازی گسترده، می توان از متریال‌ منعکس کننده مانند شیشه و سنگ استفاده کرد. زیرا انعکاس نور در این روش بر زیبایی های محوطه می افزاید. نکته مهم دیگر در طراحی به روش گسترده، استفاده از زوایای مختلف است.

نورپردازی روف گاردن

 

نورپردازی گسترده روف گاردن

تجهیزات نورپردازی روف گاردن

این نکته واضح است که تجهیزات نوری که در طراحی نور پردازی روف گاردن به کار می رود با موارد استفاده داخلی متفاوت است. وقتی پای نورپردازی فضاهای باز مانند بام سبز و یا محوطه در میان است، تجهیزات روشنایی باید در برابر رطوبت مقاوم باشند.

نکته مهم دیگر این است که فضاهای پرکاربرد باید شناسایی شده و تمرکز نورپردازی روی این بخش ها باشد.

نورپردازی روف گاردن

 

استفاده از تجهیزات نوری برای روشن کردن فلاورباکس ها
  • نورافکن: نورافکن همان طور که از نامش مشخص است برای تمرکز و مشخص کردن المانی خاص به کار می رود. به عنوان مثال برای نورپردازی گلدان ها، دیوار سبز یا مجسمه ها می توان از این نوع چراغ بهره برد.
  • چراغ زمینی: چراغ زمینی را چراغ دفنی نیز می گویند و برای نورپردازی مدرن به کار می رود. این چراغ ها کاملا از دسترس دور هستند و یا توسط شاخصه ای دیگر کاور می شوند. بیشترین استفاده از چراغ دفنی یا زمینی در طراحی نورپردازی روف گاردن برای گیاهان و پای گلدان ها است.
نورپردازی روف گاردن

 

استفاده از چراغ های دفنی
  • چراغ های پایه دار: این چراغ ها کمی بلند هستند اما کاملا ایمن بوده و خطری ایجاد نمی کنند. بیشترین استفاده از نورپردازی روف گاردن به صورت پایه دار، در تعیین مسیر ها است.
نورپردازی روف گاردن

 

آشنایی با انواع چراغ های پایه دار
  • چراغ های زیرپله ای: همان طور که از قبل هم ذکر شد، یکی از اصول نورپردازی روف گاردن ، نور پردازی پله ها و سکو ها است. چراغ های زیرپله ای معمولا به صورت خطی بوده و پنهان هستند.
نورپردازی روف گاردن

 

استفاده از انواع چراغ پایه دار برای معلوم کردن مسیر
  • چراغ های روشنایی ال ای دی: چراغ های ال ای دی برای روف گاردن مدرن به کار می روند. استفاده از رنگ های مختلف چراغ های ال ای دی یکی از راه های زیباسازی محوطه روف گاردن است.
نورپردازی روف گاردن

 

ریسه های نور برای روف گاردن
  • ریسه های نور: ریسه های نور یکی از پرطرفدارترین راه های اضافه کردن تجهیزات نوری به روف گاردن است. از ریسه ها در طراحی نورپردازی گیاهان، نورپردازی مبلمان و … استفاده می شود. تنها نکته قابل توجه مسیر سیم کشی ریسه ها است. باید جای ممکن از دسترس دور و نسبت به رطوبت نیز مقاوم باشند.
نورپردازی روف گاردن

 

نورپردازی روف گاردن با کمک ریسه های نور
  • چراغ دیوار کوب: دیوار ها نیز جزو عناصر مهم روف گاردن است. طراحی نورپردازی برای آن ها نیز یکی از فاکتورهای مهم است. چراغ های دیوار کوب به همین جهت طراحی و تولید می شوند.
نورپردازی روف گاردن

 

نمونه چراغ دیوار کوب برای نورپردازی روف گاردن

مزایای نور پردازی برای روف گاردن

  • تأمین روشنایی محوطه
  • تامین حس امنیت و آرامش در محیط روف گاردن
  • استفاده طولانی تر از فضای روف گاردن در ساعات شب
  • شاخص کردن عناصر موجود و نمود جزئیات معماری و دکوراسیون
  • زیبایی بصری
نورپردازی روف گاردن

 

استفاده از تجهیزات چراغ پایه دار برای گلدان ها

معایب نور پردازی برای روف گاردن

در کنار مزایا، نور پردازی روف گاردن معایبی نیز دارد که در صورت رعایت کامل اصول و نکات ذکر شده، دیگر لازم نیست نگران این معایب نیز باشید. یکی از آن ها ایمنی است.

اگر سیم کشی ها به طور کامل کاور نشده باشند، ممکن است در صورت رسیدن رطوبت به آن ها خطرآفرین باشند. نکته دوم مصرف برق است که استفاده از لامپ های کم مصرف این مشکل را تا حدی حل می کند.

برای مطالعه بیشتر:

سقف متحرک روف گاردن

روف گاردن چیست

روف گاردن کوچک

طرح روف گاردن

شرکت طراحی روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن در تهران

فروش پنل دیوار سبز

اجرای روف گاردن در اصفهان

قیمت روف گاردن

مجری روف گاردن

رووف گاردن

سیستم آبیاری هوشمند

جکوزی

لاین نوری

نور خطی

نورپردازی نما ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.65 ( 6 نظر)