استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
تجهیزات مکانیکی و برقی

قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی

قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی ، مقررات و محدودیت هایی را برای استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی در هنگام اسباب کشی اعمال می کند. به عنوان مثال، حمل اثاثیه سنگین با استفاده از آسانسور در هر شرایطی ممنوع است، زیرا این عمل باعث آسیب دیدگی و استهلاک قطعات آسانسور می شود.

در ادامه، جزئیات بیشتری از قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی بررسی خواهد شد. به علاوه، به منظور کاهش خسارات و مشکلات ممکن در این رابطه، راهکارهایی معرفی می شود. همچنین، با اطلاعات به دست آمده، می توان بهترین روش ها را جهت استفاده ایمن از آسانسور برای اسباب کشی انتخاب نمود.

قانون ممنوعیت استفاده از اسانسور برای اسباب کشی

طبق قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی ، استفاده از آسانسورها برای جابه جایی وسایل و حمل بار، مگر اینکه به طور ویژه برای این منظور طراحی می شوند، مجاز نیست. ساختار آسانسورهای مخصوص حمل بار با آسانسورهای معمولی که برای انتقال افراد طراحی می شوند، تفاوت دارد. برخی افراد در نادیده گرفتن این امر و با توجه به ظرفیت آسانسور، آن را برای حمل بار مورد استفاده قرار می دهند. این افراد وزن بار را با وسایلی که می خواهند جابه جا نمایند، می سنجند. اما باید توجه داشت که مطابق ماده ۵۶ قانون تملک آپارتمان ها و قوانین آسانسور، استفاده از آسانسورها برای اسباب ‌کشی، ممنوع است. زیرا می تواند خساراتی را چه به صورت آنی و چه در درازمدت بر این وسیله حمل و نقل عمومی وارد نماید.

اسباب کشی با آسانسور

دلایل قانون ممنوعیت استفاده از اسانسور برای اسباب کشی

دلایل ممنوعیت حمل بار در قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی ، به شرح زیر می باشد:

  • کاربری آسانسور

آسانسورهای حمل مسافر به گونه ای طراحی می شوند که صرفا برای حمل و نقل افراد به کار گرفته شوند. بر اساس قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی ، این آسانسورها نباید به عنوان وسیله ای برای جابه جایی اثاثیه سنگین مورد استفاده قرار گیرند.

  • ساختار آسانسور

نوع طراحی وسایل و قطعات مختلف آسانسور از جمله موتور، ریل ها، سیم ها و کابل ها، تابلو و باقی قطعاتی که در آسانسور حمل مسافر به کار می روند، نسبت به آسانسور حمل بار ضعیف تر و آسیب پذیرتر است.

  • طراحی داخلی آسانسور

طراحی داخلی آسانسورهای حمل مسافر به گونه ‌ای است که در برابر انتقال افراد مقاومت خوبی داشته و آسیبی نمی بیند. اما در صورت جابه جایی اسباب و اثاثیه بزرگ، این طراحی دچار آسیب می شود و ممکن است شکسته یا دچار ساییدگی و خراش شود.

  • اندازه درب آسانسور

درب آسانسور حمل مسافر به طور معمول کوچک تر از درب آسانسور حمل بار است. انتقال اسباب و وسایل بزرگ و سنگین به راحتی می تواند به درب آسانسور آسیب برساند و آن را بشکند یا دچار ساییدگی و خراش نماید.

  • آسیب پذیری قطعات آسانسور

حمل اثاثیه و وسایل بزرگ و سنگین در بیشتر موارد، فشار زیادی را به کل آسانسور وارد می کند. این فشار می تواند باعث آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی و مکانیکی اسانسور شود.

آسانسور حمل بار

راهکارهای قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی

در راستای قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی ، راهکارهایی جهت استفاده ایمن از این وسیله حمل و نقل عمومی قابل ارائه است. برای مثال، ممکن است مدیر آپارتمان تصمیم بگیرد در قبال امکان اسباب کشی با اسانسور، هزینه‌ بیشتری برای شارژ آسانسور از متقاضی دریافت کند که در برخی موارد، این گزینه می تواند سریع ترین راه حل باشد. در مواقع دیگر، با توافق سایر ساکنین آپارتمان و تصمیم مدیر ساختمان، ممکن است توافق شود که در صورت وقوع آسیب یا خسارت به آسانسور، تمام هزینه های تعمیر و بازسازی بر عهده متقاضی اسباب کشی باشد.

این امکان در نگاه اول می تواند یک راه حل به نظر برسد، اما در صورت عدم احتیاط و دقت کافی در جابه جایی اسباب و اثاثیه ها، ممکن است مشکلات قبلی آسانسور به صورت ناگهانی بروز کرده و تمام مسئولیت هزینه ها به متقاضی اسباب کشی واگذار گردد.

به هر حال، باید توجه داشت که آسانسورهای حمل مسافر اصولا برای جابه جایی بار طراحی و ساخته نشده ‌اند و نباید از آن ها برای این منظور استفاده نمود. اما به عنوان یک راه پایانی، در صورتی که فقط آسانسور مخصوص مسافر در آپارتمان وجود داشته باشد، می توان با رعایت نکات ایمنی، به روش زیر عمل نمود:

  • می توان اسباب و اثاثیه سنگین مانند یخچال، لباس شویی، گاز، مبلمان و بوفه را به افرادی که تخصص جابه جایی این اجناس را دارند، واگذار کرد.
  • برای جابه جایی جعبه ها و باکس های کوچک که وزن آن ها چندان سنگین نیست، می توان آن ها را با دقت در کف آسانسور قرار داد. باید توجه نمود که وسایل را به دور از لبه ها و درب آسانسور قرار داد. همچنین، توجه به وزن قابل تحمل آسانسور ضروری می باشد.
  • هنگام جابه جایی وسایل کوچکی که می توان آن ها را با دست گرفت یا فقط حجم داشته و وزن بسیار کمی دارند، باید مراقب برخورد آن ها با تزیینات، دکور و شیشه داخل آسانسور بود. تا بر اثر سهل ‌انگاری دچار خراش و ترک نشوند.
استفاده از آسانسور برای اسباب کشی

اصول اسباب کشی با استفاده از اسانسور

در صورت کسب رضایت ساکنان ساختمان جهت اسباب کشی با استفاده از اسانسور، بهتر است به اصول زیر توجه شود:

  • قبل از فشردن دکمه آسانسور، وسایل مورد نظر را برابر با ظرفیت وزنی آسانسور در نزدیکی درب آسانسور قرار دهید. سپس پس از رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر، سیستم را در محل قفل کرده تا تمام وسایل داخل کابین قرار گیرند.
  • بعد از رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر، آن را در محل قفل کرده تا همه وسایل را از داخل آسانسور خارج کنید.
  • هنگام انتظار جهت سری بعدی اسباب و وسایل، آسانسور را جهت استفاده عموم آزاد بگذارید.

در کنار آسانسور، بسیاری از ساختمان های بزرگ و پرتردد پله برقی هم اجرا می کنند. به منظور استعلام قیمت پله برقی پاساژ و خرید آن می توانید با کارشناسان عمران مدرن در تماس باشید.

آیا استفاده از اسانسور برای اسباب کشی مجاز است؟

خیر، در حالت کلی استفاده از اسانسور برای اسباب کشی مجاز نیست. مگر تحت شرایط خاصی که در مطلب توضیح داده شده اند.

یا استفاده از اسانسور برای اسباب کشی، در صورت پرداخت شارژ بیشتر، مجاز است؟

بله، با توافق سایر ساکنین آپارتمان و تصمیم مدیر ساختمان، ممکن است بر اسباب کشی با اسانسور توافق شود.

برای مطالعه بیشتر:

قوانین آسانسور در آپارتمان ها

خدمات آسانسور در تهران

مراحل ساخت آسانسور

بهترین شرکت آسانسور در تهران

مشخصات کابین آسانسور

عکس کابین آسانسور جدید

قیمت کابین آسانسور ۶ نفره

کابین اسانسور

کابین شیشه ای آسانسور

آخرین عناوین

تولید کننده تری دی پانل

تری دی پنل ‌ها به عنوان یکی از نوآوری‌ های مهم در صنعت ساخت و…

2 ساعت پیش

خرید اسانسور قسطی

خرید اسانسور قسطی ، ساکنین ساختمان های قدیمی و فاقد آسانسور را قادر می سازد…

2 ساعت پیش

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک یکی از بروز ترین انواع آسانسورها می باشد که هنگام انتخاب آسانسور کمتر…

3 ساعت پیش

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

1 روز پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

2 روز پیش