استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
طراحی

ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره

هتل ها از اصلی ترین فضاهای اقامتی در طول سفر می باشند. با توجه به رشد روز افزون صنعت گردشگری، اهمیت توجه به طراحی هتل ها نیز افزایش یافته است. طراحی هتل ها بر اساس فاکتورها و ضوابط متعددی صورت می گیرد که یکی از این موارد، استانداردهای مربوط به ستاره ی هتل می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره بپردازیم.

نمونه طراحی هتل

طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ، موارد مختلفی همچون متراژ، تعداد اتاق، امکانات و … تعیین می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، برخی تصمیمات مانند انتخاب متریال و رنگ مناسب، در طراحی انواع هتل ها مشترک است. در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، به بررسی این موارد نیز خواهیم پرداخت.

نمونه طراحی اتاق هتل

تعیین موقعیت هتل در منطقه

پیش از طراحی داخلی هتل ، نیاز به جانمایی آن در منطقه خواهیم داشت. به طور معمول موقعیت هتل ها به گونه ای انتخاب می شود که از مراکز درمانی همچون بیمارستان، مراکز نظامی و سایر کاربری هایی که همساز با هتل نیستند، دور باشند. بهتر است هتل در نزدیکی مراکز دیدنی و توریستی شهر قرار گیرد. علاوه بر کاربری های مجاور هتل، دسترسی ها نیز اهمیت بسزایی دارند. طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، این نوع هتل باید به یک خیابان ۱۲ متری دسترسی داشته باشد.

انتخاب زمین مورد نظر برای احداث هتل نیز بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره صورت می گیرد. طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ، حداقل مساحت مورد نیاز برای ساخت هتل، ۱۰۰۰ متر مربع می باشد. حداکثر نسبت زیربنای هر طبقه، به غیر از پارکینگ و زیرزمین، به مساحت زمین می تواند ۷۰٪ باشد.

انواع فضاها طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره

پیش از بررسی ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ، لازم است به سوال دیگری پاسخ دهیم. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که معیار تعیین تعداد ستاره های هتل ها چیست؟ یکی از اصلی ترین فاکتورهای موثر بر ستاره بندی هتل ها، میزان کیفیت خدمات می باشد. همچنین فاکتورهای متعددی همچون تعداد و اندازه ی اتاق ها، موقعیت مکانی هتل، امکانات و چشم انداز اتاق، امکانات تفریحی و رفاهی همچون استخر، سونا و فضای بازی کودکان، تنوع غذایی و … بر تعداد ستاره های هتل موثر هستند. در ادامه به طراحی انواع فضاها طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره خواهیم پرداخت.

طراحی لابی هتل

پارکینگ

از فضاهایی که شاید توجه کمتری به آن شود، پارکینگ می باشد. طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، طراحی این بخش این اهمیت بسزایی دارد و باید بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره صورت گیرد.

تعبیه پارکینگ در فضای باز

در صورتی که شهر محل احداث هتل، دارای طرح جامع و تفصیلی باشد، تعداد پارکینگ بر اساس آن تعیین خواهد شد. در غیر این صورت بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، برای هر ۵ اتاق می توان یک جای پارک در نظر گرفت. همچنین تعداد کل پارکینگ ها در هتل ۳ ستاره نباید کمتر از ۱۲ عدد باشد. فضای لازم برای پارک هر ماشین، ۳ در ۵ متر در نظر گرفته می شود. تنها در حالتی که دو ماشین کنار هم پارک شوند، این ابعاد می تواند به ۵ در ۵ متر تغییر کند.

تنها یک ورودی پارکینگ از هر خیابان مجاز است، مگر در حالتی که طول زمین بیشتر از ۲۰ متر باشد. در این صورت می توان دو ورودی در نظر گرفت. طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ ۲ متر و حداقل عرض رمپ برای دسترسی به پارکینگ، بر اساس تعداد جای پارک تعیین می شود. برای کمتر از ۲۰ عدد جای پارک، رمپ ۳/۵ و برای بیشتر از آن رمپ با عرض حداقل ۵ متر تعبیه می شود.

در صورتی که هتل دارای سالن هایی مانند سالن کنفرانس، رستوران و … در خارج از بخش اقامتی باشد، طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، نیاز به افزایش تعداد پاکینگ وجود دارد.

لابی و ورودی هتل

اولین فضایی که با ورود به هتل با آن روبرو خواهید شد، لابی و بخش پذیرش می باشد. از این رو طراحی این بخش نیز اهمیت بسزایی در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره دارد. اولین بخش در طراحی ورودی هتل، انتخاب درب مناسب است. در هتل باید عریض و کاملا مشخص باشد و رو به خیابان باز شود. در مناطقی که شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاصی دارند، دو در روبروی یکدیگر و با فاصله ی مناسب در نظر گرفته می شود. بر اساس آنچه در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره به آن اشاره شده است، در خارج از بخش ورودی هتل، بهتر است فضایی برای توقف ماشین به جهت پیاده و سوار کردن مسافرین در نظر گرفت.

جانمایی دو در با فاصله از یکدیگر

طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ، حداقل مساحت لابی به شرطی که کمتر از ۶۰ متر مربع نباشد، به ازای هر اتاق ۱/۳ متر مربع است. فضای لابی باید برای حضور حداقل یک سوم ظرفیت اتاق های هتل طراحی شده باشد. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، وجود بخش های زیر در قسمت لابی و ورودی هتل ضروری است.

  • پیشخوان پذیرش (مجهز به سیستم رایانه)
  • محل انتظار
  • محلی برای تماشای تلویزیون
  • امکانات پذیرایی
  • حسابداری
  • اتاق نگهداری چمدان های مهمانان
  • سرویس بهداشتی مجزا برای بانوان و آقایان
  • تلفن خانه (حداقل ۳ تلفن)
  • صندوق امانات
طراحی داخلی لابی هتل

رستوران

حداقل متراژ رستوران به ازای هر اتاق۱/۲ متر مربع می باشد. در صورتی که رستوران پذیرای افراد غیر مقیم هتل باشد، بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، ضروری است ورودی مجزایی برای آن در نظر گرفته شود. حداقل مساحت آشپزخانه ی رستوران معادل نصف فضای رستوران می باشد. طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ، تعبیه قسمت آماده سازی، تهیه غذای سرد و گرم و شستشوی ظروف در فضای آشپزخانه الزامی است. این فضا باید توسط پنجره، با محیط بیرون در ارتباط باشد. طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره، بین فضای آشپزخانه و سالن اصلی رستوران، به منظور جلوگیری از انتقال بو، سر و صدا و دید، فیلتری در نظر گرفته می شود.

طراحی رستوران هتل

سایر فضاها

فضاهای دیگری همچون موتورخانه، انبار تاسیسات، رخت شوی خانه و انبار موارد غذایی نیز در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره مورد بررسی قرار می گیرند. به عنوان مثال محل موتورخانه باید در زیرمین و دور از مسیرهای تردد مسافرین در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است حدالمقدور دارای پنجره به فضای باز باشد.

اتاق خواب های هتل

اتاق های هتل در ایجاد آسایش مسافرین، مهم ترین نقش را دارند. طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، تعبیه حداقل ۳۰ اتاق الزامی است. همچنین مقرراتی در خصوص هر کدام از اتاق های یک تخته، دو تخته و … وجود دارد که در ادامه ذکر خواهد شد.

  • اتاق های یک نفره: حداقل ۱۵ درصد کل اتاق ها باید به اتاق یک نفره اختصاص یابد. حداقل مساحت این اتاق بدون در نظر گرفتن حمام، راهرو و ورودی، ۱۲ متر مربع می باشد. ابعاد تخت این اتاق، ۱ در ۲ متر در نظر گرفته می شود.
نمونه طراحی اتاق یک نفره
  • اتاق دو نفره با یک تخت: حداقل ۳۰ درصد اتاق ها باید به اتاق دونفره ی یک تخته اختصاص یابد. حداقل مساحت این اتاق با شرایطی که پیش تر ذکر شد، ۱۴ متر مربع است. ابعاد تخت این اتاق ۱/۵ در ۲ متر می باشد.
طراحی اتاق دو نفره ی دبل
  • اتاق دو نفره با دو تخت: محدودیتی از نظر تعداد برای این اتاق ها وجود ندارد. مساحت این اتاق طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره، ۱۵ متر مربع است.
طراحی اتاق دو نفره ی تویین
  • اتاق کانکت: در صورتی وجود اتاق کانکت در هتل، هر کدام از اتاق ها باید دارای شرایط ذکر شده باشند. همچنین راه ارتباطی بین دو اتاق به صورت دو در در نظر گرفته می شود تا هر کدام از اتاق ها امکان بستن در را داشته باشد.
نمونه طراحی اتاق کانکت
  • سوئیت: لزوم وجود سوئیت در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ذکر نشده است ولی در صورت وجود، باید شرایط مشخصی داشته باشد. سوئیت شامل اتاق خواب، نشیمن مجهز به تلویزیون و میز تحریر، آشپزخانه کوچک مجهز به هود، فر برقی، یخچال و سرویس بهداشتی است. هر کدام از فضاهای نشیمن و اتاق باید دارای پنجره باشند.
نمونه طراحی اتاق سوئیت

طراحی داخلی اتاق های هتل ۳ ستاره

علاوه بر موارد بالا، نکات مشترکی در خصوص معماری اتاق ها بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره وجود دارد. به عنوان مثال تمامی اتاق ها باید دارای روشنایی نور طبیعی باشند و ارتفاع کف پنجره نباید بیشتر در ۱ متر در نظر گرفته شود. همچنین بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ، تعبیه ی کمد به طول حداقل ۱/۴ متر، عمق ۶۰ سانتی متر و ارتفاع ۲ متر ضروری است.

حداقل مساحت سرویس بهداشتی اتاق ها با در نظر گرفتن توالت، روشویی، وان یا زیردوشی، ۳/۵ متر مربع می باشد. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، علاوه بر سرویس بهداشتی اتاق ها، در انتهای راهروی هر طبقه باید یک دستشویی ایرانی در نظر گرفته شود.

طراحی سرویس بهداشتی اتاق هتل

در صورت پیش بینی تراس برای اتاق ها، علاوه بر تامین منظر مطلوب، نباید دسترسی و اشراف از تراسی به تراس دیگر وجود داشته باشد.

جداسازی تراس اتاق ها با دیوار

نکته ی دیگری که در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره اهمیت دارد، ارتفاع سقف اتاق ها است. ارتفاع اتاق ها با سقف افقی نباید از ۲/۶ متر کمتر باشد. همچنین این عدد برای سقف های شیبدار ۲/۴ متر است.

پیشنهاد می شود که اتاق ها در طبقات همکف قرار نگیرند. در صورتی که اتاقی در همکف وجود داشته باشد، بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، کف پنجره های این اتاق نباید از ۲ متر کمتر باشد. همچنین حداقل اختلاف ارتفاع ۱/۲ متری بین محوطه و همکف الزامی است.

توصیه می شود درب اتاق ها در راهروهای دوطرفه، تا حد امکان روبروی یکدیگر قرار نگیرند. همچنین طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، مینیم عرض راهروهای اتاق ها ۱/۵ متر است.

رنگ و متریال در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره

معمولا راهکارهایی که در خصوص انتخاب رنگ و متریال برای طراحی هتل ارائه می شود، به جهت بهبود و زیباسازی فضا هستند. طبق ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، مقرراتی در خصوص این مطالب وجود ندارد اما در ادامه راهکارهایی برای ارائه طراحی های عملکردی و زیبا ارائه خواهیم داد. در انتخاب مصالح مصرفی در طراحی داخلی هتل، علاوه بر اهمیت مبحث زیباشناختی، باید به کیفیت هم توجه شود. به عنوان مثال بهتر است از مصالحی برای کفپوش لابی استفاده شود که قابلیت شستشوی مکرر و مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین طرح دیوارپوش و کفپوش فضاهای مختلف هتل نباید به نحوی انتخاب شوند که در مدت طولانی چشم را اذیت کنند. بهتر است از متریال هایی با نقوش کمتر استفاده گردد.

استفاده از موکت برای کف اتاق ها

بر اساس علم روانشناسی، رنگ ها تاثیر بسزایی در روحیات و حالات انسان دارند. از این رو انتخاب رنگ مناسب برای طراحی هتل حائز اهمیت می باشد. البته به این نکته توجه کنید که بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره‌ ، محدودیتی در خصوص ترکیب رنگی وجود ندارد و موارد اشاره شده صرفا راهنمایی برای طراحی هستند. از آنجا که یکی از ویژگی های مهم در بخش ورودی و لابی هتل، ایجاد محیطی گرم و دعوت کننده است، توصیه می شود از رنگ های سرد استفاده نشود. همچنین استفاده ی بیش از حد از رنگ های خنثی مانند سفید، فضا را یکدست و بی روح جلوه می دهد.

استفاده ی بیش از حد از رنگ سفید

 به کارگیری رنگ های گرم همچون طلایی، کرم و بژ در کنار رنگ های ملایم، می تواند گزینه ی مناسبی برای طراحی هتل باشد.

ترکیب رنگ قهوه ای چوب با رنگ های روشن

نورپردازی در ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره

تامین روشنایی لازم از فاکتورهای اساسی و موثر بر کیفیت فضای داخلی هتل می باشد. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره و آیین نامه های مختلف، میزان روشنایی مناسب برای هر فضا مشخص شده است. ضروری است که معماران در طراحی داخلی هتل، به این موضوع توجه کنند تا از خلق فضاهایی تاریک و یا با روشنایی خیره کننده جلوگیری شود. نورپردازی داخلی فضاها می تواند به صورت ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی باشد. در انتخاب منابع نور مصنوعی، باید به شدت نور، رنگ نور، ارتفاع و اندازه ی لامپ دقت کرد.

نکات طراحی هتل ۳ ستاره

  • بر اساس ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ، نصب آسانسور برای هتل های بالای دو طبقه الزامی است.
  • همچنین فاصله ی راه پله ی فرار از دورترین اتاق در طبقات، نباید بیشتر از ۳۰ متر باشد. بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، این راه پله در طبقه ی همکف باید به محیط باز یا معبر عمومی منتهی شود.
  • طبق اعلام اداره میراث فرهنگی در خصوص ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره ، وجود نمازخانه زنانه و مردانه در بخش عمومی هتل الزامی است. در مجاورت این فضا باید محلی برای وضو گرفتن در نظر گرفته شود. در صورتی که سرویس بهداشتی در کنار نمازخانه وجود داشته باشد، نیازی به تعبیه ی وضوخانه نیست. همچنین بر اساس ضوابط طراحی هتل ۳ ستاره توصیه می شود محل قرارگیری نمازخانه در یک نیم طبقه و فضایی دور از شلوغی و سر و صدا باشد.
  • از آنجا که کارکنان هتل نیز نقش بسزایی در فعالیت این فضا دارند، توجه به شرایط و نیازهای آنان نیز حائز اهمیت است. در نظر گرفتن ورودی مجزا، رختکن مجهز به کمد، سرویس بهداشتی و حمام و همچنین فضایی برای استراحت کارمندان طبق ضوابط و استانداردهای طراحی هتل ۳ ستاره ضروری است.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی هتل ۴ ستاره

شرکت طراحی هتل

طراحی هتل با رویکرد معماری پایدار

طراحی داخلی هتل

ضوابط طراحی هتل

آخرین عناوین

تولید کننده تری دی پانل

تری دی پنل ‌ها به عنوان یکی از نوآوری‌ های مهم در صنعت ساخت و…

9 ساعت پیش

خرید اسانسور قسطی

خرید اسانسور قسطی ، ساکنین ساختمان های قدیمی و فاقد آسانسور را قادر می سازد…

9 ساعت پیش

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک یکی از بروز ترین انواع آسانسورها می باشد که هنگام انتخاب آسانسور کمتر…

10 ساعت پیش

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

2 روز پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

2 روز پیش