استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دستگاه خاموت زن

دستگاه خاموت زن
دستگاه خاموت زن و اجزای آن

دستگاه خاموت زن یا خم کن میلگرد از پرکاربردترین تجهیزات در عملیات های ساخت و ساز و صنعت ساختمان می باشد. از ویژگی های خاموت زن می توان به سرعت و دقت بالا در خم کردن میلگرد، قیمت مناسب و عملکرد آسان هنگام خم آرماتور نام برد. خاموت زن در واقع به نوعی یک میز برای انجام عملیات خم کاری آرماتور است. ابعاد این میز به طور متوسط ۸۰ سانتی متر در ۱۰۰ سانتی متر است. دستگاه خاموت زن باید ساخت قوی و مستحکمی داشته باشد. زیرا اهمیت دارد که در حین انجام عملیات خم میلگرد، دستگاه حرکت نکند و ابعاد خم دچار مشکل نشود.

بر روی میز یک صفحه خم کن قرار می گیرد. صفحه خم کن یک صفحه مربع یا مستطیلی شکل می باشد که در طراحی آن بر روی صفحه خار هایی تعبیه شده است. عملکرد این خار ها بدین گونه است که در هنگام خم میلگرد از حرکت میلگرد بر روی دستگاه جلوگیری می کند.

دستگاه خاموت زن
خاموت زن دستی-هیدرولیکی

قیمت دستگاه خاموت زن

به منظور انجام عملیات خم میلگرد نیاز به دستگاهی داریم که خم میلگرد را با دقت و سرعت بالا و برحسب نیاز پروژه انجام دهد. دستگاه خاموت زن در انواع مختلفی تولید می شود که بر اساس نیاز پروژه های صنعت ساختمان باید از انواع گوناگون آن استفاده کرد. از مهم ترین مدل های دستگاه خم و برش میلگرد می توان به نوع دستی، برقی، هیدرولیکی و گیربکسی آن اشاره کرد.

خاموت نوعی میلگرد خم شده است که در ستون ها، تیر ها و فونداسیون به کار می رود و سبب افزایش مقاومت سازه در مقابل نیرو های برشی می شود. دستگاه خاموت زن با توجه به نوع نیروی مورد استفاده برای انجام خم میلگرد و سرعت و دقت دستگاه قیمت متفاوتی دارد.

دستگاه خاموت زن
خاموت زن برقی- گیربکسی

انواع دستگاه خاموت زن

همانطور که در بخش قبل گفته شد دستگاه خاموت زن دارای انواع مختلفی همچون دستی ، برقی و هیدرولیکی است. در این بخش به توضیح مختصری در خصوص انواع آن پرداخته شده است.

قیمت دستگاه خاموت زن دستی

در این مدل، از نیروی مستقیم اپراتور برای خم میلگرد استفاده می شود. بنابراین در خاموت زن دستی نیروی وارده برای خم میلگرد به میزان فشار وارده توسط اپراتور بستگی دارد. در این نمونه اپراتور با کمک یک بلبرینگ و یک فیکسر اقدام به خم میلگرد می کند.

خاموت زن دستی دارای سرعت پایین بوده و دقت انجام کار به دقت اپراتور هنگام عملیات خم میلگرد بستگی دارد. باید توجه داشت که ماکزیمم سایز قابل خم در این مدل برای میلگرد هایی با قطر ۱۰ تا ۱۲ میلی متر است.

قیمت دستگاه خاموت زن برقی

این مدل از انواع خاموت زن در مدل های تک فاز و سه فاز به کار می رود. همچنین می توان گفت خاموت زن های هیدرولیک و گیربکسی نیز به نوعی زیر مجموعه خاموت زن های برقی می باشند. برای مثال خاموت زن های هیدرولیکی نیز در مدل های تک فاز و سه فاز تولید می شوند که آنها نیز از نیروی محرکه ی الکتریسیته برای خم کردن آرماتور بهره می برند.

خاموت زن برقی به دلیل سهولت در استفاده نیاز به نیروی متخصص برای بهره گیری ندارد و اپراتور بدون نیاز به آموزش تخصصی می تواند از آن استفاده کند. خاموت زن برقی تک فاز به دلیل وزن کم و سهولت در حمل و نقل و همچنین قیمت پایین تر نسبت به سایر نمونه های صنعتی، از محبوبیت بالایی برخوردار است. از طرفی نمونه های سه فاز از توان الکترو موتور بالاتری برخوردارند و دقت بالاتری در کار دارند.

قیمت دستگاه خاموت زن
خاموت زن تمام اتومات

قیمت دستگاه خاموت زن هیدرولیکی

از دیگر انواع دستگاه خاموت زن که برای خم میلگرد استفاده می شود نوع هیدرولیکی آن است که از یک هیدروموتور و پمپ هیدرولیک و پیشرانه ی برقی هیدرولیکی جهت خمکاری استفاده می کند. این دستگاه می تواند میلگرد ها را از سایز ۴ تا ۳۲ میلی متر برش دهد.

در این نوع از دستگاه خاموت زنی صنعتی به دلیل حذف گیربکس از طراحی و افزایش قدرت خمکاری، می توان چندین میلگرد را به صورت همزمان خم کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که با توجه به راندمان بالای این مدل از خاموت زن، نیاز به سرویس و نگهداری از آن نیز بیشتر است. این نوع از دستگاه ها معمولا دارای توان هیدرو موتور ۲ اسب بخار هستند. در خاموت زن هیدرولیک حداکثر سرعت خم ۳ ثانیه می باشد.

قیمت دستگاه خاموت زن گیربکسی

از دیگر انواع دستگاه خاموت زن میلگرد می توان به خاموت زن گیربکسی اشاره کرد. همان گونه که از نام آن پیداست، انتقال نیرو در این دستگاه با استفاده از گیربکس صورت می گیرد. در مدل های گیربکسی از دو گیربکس عمود بر هم به منظور انتقال نیرو به شافت خارجی استفاده می شود. البته انواع دیگر این دستگاه نیز در بازار موجود می باشد که به جای دو گیربکس از یک گیربکس و یک تسمه در طراحی آن استفاده شده است. استفاده از یک گیربکس به جای دو عدد طبیعتا باعث کاهش نیروی خروجی دستگاه می شود اما این دستگاه ها دارای وزن پایین تر و قیمت مناسب تری هستند.

قیمت دستگاه خاموت زن cnc
خاموت زن اتومات

دستگاه خاموت زن cnc

دستگاه خاموت زن cnc را می توان به جرات منعطف ترین نوع خاموت زن از لحاظ اجرای انواع مختلف خمکاری نام برد. نسبت به سایر نمونه ها، قیمت دستگاه خاموت زن cnc بالاتر است. قیمت دستگاه خاموت زن cnc به عوامل متغیر زیادی وابسته است. ساختار آن بدین گونه است که از یک دستگاه پایه تشکیل شده است که قابلیت تنظیم و آمادگی برای انواع خمکاری را دارد.

در دستگاه خاموت زن cnc یک سیستم پلاگین ساده با برنامه نویسی آسان و یوزر اینترفیس مناسب از تبادل سریع و آسان ابزار ها پشتیبانی می کند. دستگاه اصلی شامل یک کامپیوتر با cnc، یک میز کار و نرم افزار برای برنامه نویسی و عملیات است. ساختار مدولار آن می تواند مقرون بصرفه باشد. زیرا پس از سرمایه گذاری اولیه دستگاه می تواند سفارشی شود و بدون هیچ گونه تبدیلی گسترش یابد. با استفاده از دستگاه خاموت زن cnc می توان انواع مختلف خمکاری را انجام داد. برای این منظور باید از ابزار های مخصوص برای خمکاری مختلف استفاده کرد.

قیمت دستگاه خاموت زن cnc

همان طور که در بخش قبل گفته شد قیمت دستگاه خاموت زن cnc ، نسبت به سایر مدل های خاموت زن بالاتر است. تفاوت قیمت دستگاه خاموت زن cnc با سایر مدل های این دستگاه به دلیل ساختار پیچیده تر و قطعات بیشتر به کار رفته در این مدل است. در این دستگاه انواع ابزار برای انجام مدل های مختلف خم به کار می رود.

قیمت دستگاه خاموت زن
خاموت زن اتوماتیک

تفاوت انواع خاموت زن های گیربکسی

  • خاموت زن های گیربکسی که از دو گیربکس برای خاموت زنی استفاده می کنند، دارای استهلاک بالاتری نسبت به نمونه های تک گیربکسه هستند. هزینه ی نگهداری آن ها نیز بالاتر است.
  • نمونه های تک گیربکسه عموما دارای توان موتور ۱ اسب بخار هستند. نمونه های دو گیربکسه از توان ۱ تا ۳ اسب بخار برای خاموت زنی بهره می گیرند.
  • نمونه های تک گیربکسه (گیربکس تسمه ای) میلگرد های تا سایز ۲۵ میلیمتر را خم می کند در حالی که نمونه های دو گیربکسه می توانند تا نمونه های ۳۲ میلیمتری را نیز خم کنند.

تفاوت خاموت زن و قیچی میلگرد بر

یکی از سوالات متداول هنگام خرید دستگاه خاموت زن این است که تفاوت آن با قیچی میلگرد بر چیست و آیا می توان از خاموت زن برای برش میلگرد استفاده کرد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دستگاه خاموت زن به طور خاص برای خم میلگرد استفاده می شود و برای برش میلگرد یا آرماتور باید به سراغ دستگاه برش میلگرد یا قیچی میلگرد بر رفت.

دستگاه خاموت زن
خاموت زن برقی

انتخاب دستگاه خاموت زن

در هنگام انتخاب خاموت زن باید به نکاتی توجه کرد که در این بخش به اختصار به چند مورد از آن اشاره شده است:

  • در هنگام انتخاب خاموت زن توجه به سایز میلگرد های مصرفی در پروژه اهمیت دارد و باید با توجه به آن نوع دستگاه تعیین شود.
  • در کارگاه های تیرچه سازی سرعت تولید خاموت مهم است و توصیه می شود برای خرید به سراغ دستگاه خاموت زن هیدرولیکی بروید.
  • هنگام خرید دستگاه خاموت زن مهم است که نوع برق مورد استفاده در کارگاه صنعتی را مد نظر قرار داد.
  • طراحی و ساخت خاموت زن باید بسته به شرایط محیطی کارگاه باشد.
  • بهتر است با توجه به نیاز خود به سراغ خاموت زنی بروید که از نظر جابه جایی به مشکل برنخورید.

در کارگاه های ساده با ساخت و ساز درون شهری استفاده از دستگاه خاموت زن گیربکسی به دلیل بهره وری بالا و مقرون به صرفه بودن پیشنهاد می شود.

عمران مدرن علاوه بر خاموت زن، ارائه دهنده انواع بالابر ساختمانی نیز می باشد. به منظور خرید و استعلام قیمت بالابر ساختمانی می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

برای مطالعه بیشتر:

خاموت زن دستی

خاموت زن اتوماتیک

قیمت دستگاه خم وبرش میلگرد انتظاری

قیمت خم کن میلگرد دستی

مشخصات چسب هیلتی

چسب بتن پودری

چسب اپوکسی بتن

چسب بلوک ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 2 نظر)

یک نظر

  1. برای کارگاه تیرچه سازی چه نوع دستگاه خاموت زن رو پیشنهاد می کنید؟