استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مجری سقف پیش تنیده

مجری سقف پیش تنیده
مجری سقف پیش تنیده

مجری سقف پیش تنیده باید توانایی علمی و فنی و همچنین تجربه سیستم‌های پیش تنیده را داشته باشد. پیش تنیدگی به معنای ایجاد شرایطی است که اتصال دو نوع متفاوت از مصالح تحت تنش امکان پذیر شود. قرار است تنش‌های دائمی مخالف با تنش‌هایی بار خدمت در سازه تولید شود؛ به نحوی که تنش‌های ایجاد شده با هم خنثی شوند. طراحی سقف پیش تنیده نیازمند دیدگاه‌های فنی دقیق و دانش و مهارت است. قیمت استفاده از سقف پیش تنیده برای هر پروژه متفاوت است. نمی‌توان الگوی ثابتی برای تمام پروژه‌ها در نظر گرفت. ساده‌انگاری در ایتفاده از سقف‌های پیش‌تنیده ، پایداری سازه‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

طراح و مجری سقف پیش تنیده

در سال‌های اخیر کارفرماهای بسیاری به دنبال مجری سقف پیش تنیده برای پروژه های خود هستند. خصوصا در مورد پروژه‌های مرتفع در موارد متعددی سیستم پیش تنیده جایگزین سیستم دال بتن مسلح شده است. دال یک طرفه و دو طرفه در بیشتر ساختمان‌های بتنی مرتفع استفاده می‌شود. این دال‌ها برای دهانه‌های بزرگ قابل استفاده نیست. علاوه بر این استفاده از دال باعث افزایش ضخامت سقف و سنگین شدن سازه می‌شود. بالا رفتن بار مرده سازه به معنای کاهش مقاومت در برابر زلزله است. چاره کار استفاده از دال بتنی پیش تنیده به جای دال بتنی مسلح است.

اجرای سقف پیش تنیده
سقف پیش تنیده

استفاده از سقف پیش تنیده و کاهش ارتفاع ساختمان

استفاده از سقف بتنی پیش تنیده ارتفاع مفید سازه را کاهش می‎دهد و بار مرده ساختمان به طرز چشم گیری کاهش پیدا می‌کند. تعداد کمتری ستون نیاز است و پایداری سازه در برابر تنش‌های محیطی بهبود پیدا خواهد کرد. دهانه‌‌های بزرگ‌تری را با سقف پیش تنیده می‌توان ساخت. ضخامت دال نیز کمتر است. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از سقف پیش تنیده در یک ساختمان ۴۰ طبقه تا ۱۲ متر طول سازه را کم می‌کند. به این ترتیب وزن سازه کاهش پیدا می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد قیمت سقف پیش تنیده در صورت استفاده از مهندسان متخصص کاملا مقرون به صرفه است و اجرای آن باعث کاهش مصالح مصرفی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

مهندس متخصص مجری سقف پیش تنیده

نکته اصلی در مورد سقف پیش تنیده آن است که هر پروژه شرایط منحصر به خود را دارد. در واقع ممکن است مهندسان، سایر شیوه‌های اجرای سقف را به صورت تیپ با شرایط تقریبا مشابه برای هر پروژه اجرا کنند اما مجری سقف پیش تنیده باید تخصص این کار را داشته باشد و طراحی سقف پیش تنیده را بر اساس شرایط خاص هر پروژه انجام دهد. اگر الگوهای سایر پروژه‌ها عینا کپی برداری شود، در نهایت سقف اجرا شده نه با استانداردهای داخلی مطابقت دارد و نه با استانداردهای خارجی. در صورتی که مجری سقف پیش تنیده تخصص لازم برای اجرا نداشته باشد، بعید نیست کار به تخریب سقف بکشد.

طراح سقف پیش تنیده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجری سقف پیش تنیده استفاده از تیم متخصص طراحی است. آنچه به عنوان قیمت سقف پیش تنیده اعلام می‎‌شود باید بر اساس استفاده بهینه از تکنولوژی و مصالح با کیفیت و طراحان خبره باشد. اگر از ابتدا هزینه‌های لازم پرداخت شود حین اجرا با کمترین چالش روبرو خواهید شد.

دیتیل سقف پیش تنیده
دیتیل سقف پیش تنیده

معماران مجری سقف پیش تنیده

مجری سقف پیش تنیده از لحاظ معماری دست بازی برای کار خواهد داشت.  دهانه‎‌های ۹ در ۹ متر تا ۷ در ۱۱ متر با سقف های پیش تنیده بدون نیاز به ستون و آویز تیرها اجرا می‎شود. بنابراین می‌توان سقف را با دهانه‌های بزرگتر پوشش داد. در محدوده‌ای که آیین نامه ساختمان مجاز اعلام کرده نیازی نیست که ستون‌ها هم محور باشد و حتی نیازی به تیر و قاب نیست.

مزیت سقف پیش تنیده برای معماران

فرصتی که به معماران مجری سقف پیش تنیده داده می‌شود ، استفاده از پلان‌های پیچیده منحنی شکل با سقف پیش تنیده خواهد بود. امکان طراحی فضاهای معماری پیچیده بدون المان‎‌های مزاحم فراهم است.

سقف پیش تنیده پس کشیده
سقف های منحنی به صورت پیش تنیده

با سقف پیش تنیده سطحی صاف و بدون برآمدگی در اختیار معمار است. برای پوشاندن ایرادهای سقف نیازی نیست سقف کاذب اجرا شود یا برای صاف کردن کف طبقه بالا نیازی نیست هزینه صرف شود.

نصب تاسیسات ایمنی و برقی و روشنایی سازه به سادگی امکان پذیر است. نورپردازی ساختمان‌هایی که با ایده سقف پیش تنیده اجرا شده ساده‌تر است.

سقف های پیش تنیده
سقف های پیش تنیده

هزینه بهینه سقف پیش تنیده

در صورت استفاده از تیم‌های متخصص مجری سقف پیش تنیده تا حد زیادی از هزینه‌های نهایی پروژه کاسته خواهد شد. یک تحلیل اقتصادی ساده نشان می‌دهد استفاده از مجری سقف پیش تنیده متخصص و با تجربه می‌تواند تا حد زیادی مزایای اقتصادی برای کارفرما داشته باشد. مواردی که در ادامه مرور خواهد شد عواملی است که استفاده از سقف پیش تنیده را بهینه می‌کند.

مجری سقف پیش تنیده در تهران

تقاضا برای مجری سقف پیش تنیده در تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد ، همدان و شهرهای شمالی ایران بسیار زیاد است. با توجه به اینکه فضای مفید هر طبقه با سقف پیش تنیده افزایش خواهد داشت، عجیب نیست مهندسان صنعت ساختمان در شهرهای پرتراکم که قیمت هر قطعه زمین بسیار بالاست به دنبال افزایش فضای کاربردی باشد. اضافه شدن یک طبقه به پارکینگ‌های ساختمانی در شهری مانند تهران به معنای افزایش قابل توجه ارزش سازه است.

در سقف پیش تنیده ستون‌های اضافی در پلان کاهش پیدا می‎کند و اعضای سازه به تناسب کوچک‌تر می‌شود به این ترتیب انتظار فضای کاربردی بیشتری برای طبقات خواهید داشت. این افزایش فضا در برآورد نهایی قیمت سازه خود را نشان می‌دهد.

طراحی سقف پیش تنیده
طراحی سقف پیش تنیده

قیمت مصالح و مجری سقف پیش تنیده

در مورد قیمت سقف پیش تنیده باید در نظر داشته باشید که قیمت مصالح تا حد زیادی کاهش خواهد داشت. هم حجم بتن ریزی و هم آرماتوربندی در سقف‌های پیش تنیده کمتر است. بعلاوه زمان پروژه نیز تا ۲۵ درصد کمتر است و این به معنای کاهش دستمزد نیروی انسانی است. البته باید در نظر داشت که مجری سقف پیش تنیده و حتی کارگران این حوزه باید حرفه‌ای و آموزش دیده باشند. مجری سقف پیش تنیده لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سقف PT باعث کاهش حجم بتن خواهد شد.
  • استفاده از فولادهایی با مقاومت بالاتر باعث کاهش میزان مصرف آرماتور نیز خواهد شد.
  • زمان اجرا با استفاده از سقف پیش تنیده کاهش پیدا می‌کند. آویز تیرها حذف می‌شود و قالب‌ها در مورد مدت کوتاه‌تری باز می‎شود. این کاهش زمان را در پروژه‌های پیچیده که ایجاد سقف آن‌ها چالش برانگیز است بیشتر خواهید دید.
  • کاهش تیرو کاهش اعضا سازه به معنای کاهش عملیات اجرایی و نازک کاری است. زمان اجرای ساختمان تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

مراحل اجرای سقف پیش تنیده

مجری سقف پیش تنیده معمولا ۵ مرحله اساسی پیش رو دارد که شامل موارد زیر است:

  1. قالب بندی سقف پیش تنیده
  2. آرماتوربندی سقف پیش تنیده
  3. نصب تجهیزات پیش تنیدگی
  4. عملیات بتن ریزی
  5. عملیات کشش
  6. در ابتدای کار قالب بندی سقف مطابق معمول انجام می‎شود. البته از همان ابتدا عدم استفاده از آویز ستون‌ها کار را تسهیل می‌کند.
  7. مرحله آرماتوربندی سقف پیش تنیده با حذف شبکه همراه است. میلگردهای بالایی کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند زیر شبکه حذف خواهد شد.
  8. در مرحله نصب تجهیزات پیش تنیدگی باید نقشه‌های طراحی سقف پیش تنیده را در اختیار داشته باشید. جزئیات باید توسط مهندسان مجری سقف پیش تنیده رصد شود و حتی نیروی کار مجری سقف پیش تنیده باید نیروی آموزش دیده باشد.
  9. مرحله عملیات کشش نیز پس از مرحله بتن ریزی و رسیدن بتن به مقاومت مطلوب انجام می‌شود. کابل‌هایی که کار گذاشته از یک یا دو طرف بسته به شرایط کشیده می‌شود. برای این کار  از جک و پمپ مخصوص کااستفاده می‌شود.
  10. نوع اعمال نیرو دو دسته بندی مختلف را پیش روی مجری سقف پیش تنیده قرار داده است. روش اول سیستم سقف پیش کشیده است و روش دوم سیستم سقف پس تنیده.
مجری سقف پیش تنیده
مجری سقف پیش تنیده

سقف پیش کشیده

نام پیش تنیده یا پیش کشیده برای سقف زمانی استفاده می‌شود که فولاد در مرحله اول تحت کشش قرار گیرد. مجری سقف پیش تنیده دو انتهای عضو توسط گیره‌هایی اتصال برقرار می‌شود. در مرحله بعدی بتن ریزی انجام می‎شود و پس از آنکه بتن به مقاومت کافی رسید فولادهای پیش تنیده در انتهای تیر بریده خواهد شد. نیروی پیش تنیدگی به صورت نیروی فشاری بر عضو اعمال می‎شود. مسیر پیش تنیدگی فولاد به سه حالت زیر است که دو حالت آن برای سیسم سقف پیش کشیده استفاده می‌شود:

  • مسیر مستقیم فولاد
  • شکسته فولاد
  • منحنی فولاد

در حالت پیش کشیده نیازی نیست مسیر منحنی برای فولاد در نظر گرفته شود.

سقف پس کشیده (پس تنیده)

در این سیستم مسیر عبور فولاد بتن پیش تنیده، یک غلاف توخالی قرار گرفته. مجری سقف پس کشیده کابل‌ها را از داخل غلاف عبور می‌دهد. به صورتی که دو سر آن از غلاف بیرون بزند و عملیات بتن ریزی به وسیله آن انجام شود و پیش از بتن ریزی دو ورق صفخه فشاری جایگزاری می‌شود. پس از رسیدن بتن به مقاومت مورد نظر فولادهای پیش تنیده به وسیله جک‌هایی کشیده می‌شود. برای اجرای سیستم پس کشیده در روش وجود دارد:

  1. سیستم سقف پس کشیده چسبیده: در سقف های پس کشیده چسبیده کابل ها از بین غلاف های تخت ممتد عبور داده می شود و پس از آنکه بتن ریزی انجام شد و پس از کشیده شدن کابل ها با ذوغاب پر خواهد شد.
  2. سیستم سقف پس کشیده غیرچسبیده: در این سیستم کابل آزادانه حرکت میکند و تزریق دوغاب انجام نمی شود. این کابل ها در یک غلاف محافظ پوشانده میشوند. پس از بتن ریزی و رسیدن به مقاومت فشاری مورد نظر ، کابل ها با یک جک دستی کشیده خواهد شد تا عملیات پس کشیدگی کامل شود.

کاهش هزینه اجرای سقف

همانطور که در بخش قبل گفته شد، کاهش ضخامت دال، کاهش تعداد ستون ها و تیر و مصالح ساختمانی مانند بتن و آرماتور … در نهایت هزینه قابل توجهی از پروژه کم خواهد کرد. عملیات قالب بندی و آرماتوربندی نیز ارزان تر تمام می‎شود. بالارفتن سرعت پروژه به معنای کاهش هزینه اجاره تجهیزات و دستمزد نیروی انسانی است. مقایسه سیستم های دال پس کشیده و ساختمان های بتن آرمه نشان می‌دهد سیستم سقف پیش تنیده ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان تر است.

سقف پیش تنیده پارکینگ
سقف پیش تنیده پارکینگ

مجری سقف پیش تنیده پارکینگ طبقاتی

سیستم های دال پس کشیده فاصله ستون‌ها را کاهش می‌دهد و فضای کاربردی سازه را بیشتر می‌کند. میتوان دهانه های ۱۲ متری را با سقف پیش تنیده اجرا کرد. فضای باز و کاربردی برای پارکینگ طبقاتی با چنین ایده ای به راحتی اجرا خواهد شد. چنین سقفی انتخاب اول برای پارکینگ های طبقاتی است. فضای باز بیشتر به معنای افزایش فضای عبور اتومبیل است و نیاز به سقف کاذب نیز کاهش میابد. بعلاوه مواد شیمیایی مهاجم نیز در چنین سیستمی به سختی نفوذ میکند.

مجری سقف پیش تنیده برج و ساختمان مرتفع

سقف پیش تنیده ارتفاع طبقات سازه را کاهش میدهد بنابراین در ارتفاع ثابت طبقات بیشتری احداث خواهد شد. این سقف برای برج ها و ساختمان های مرتفع ایده آل است.

مجری سقف پیش تنیده ساختمان تجاری و بیمارستان

سازه های عمومی مانند بیمارستان و ساختمان های تجاری و بازارهای بزرگ خرید باید استانداردهای بالاتری از نظر پایداری در برابر زلزله و تنش های طبیعی داشته باشند. وزن سازه در این سیستم کاهش پیدا میکند و پایداری سازه در برابر زلزله بیشتر می شود. به این ترتیب میتوان انتظار استحکام بالاتر از چنین سازه ای داشت. بعلاوه سرعت بالای اجرا برای سازه هایی مانند بیمارستان اهمیت دوچندان پیدا میکند.

مجری سقف پیش تنیده برای پروژه های انبوه سازی مسکونی

در پروژه های انبوه سازی افزایش فضای کاربردی اهمیت بالایی دارد. هر چه تعداد ستون ها کم تر باشد دست معمار برای ایجاد فضاهای کاربردی بازتر است. استفاده از سقف پیش تنیده به انبوه سازان این اجازه را میدهد که پروژه را در زمان کوتاه تری تحویل دهند و هزینه کمتری پرداخت کنند و واحدهای بزرگتر با معماری کاربردی‌تری ایجاد خواهد شد.

عمران مدرن همچنین طراح و مجری سایر سقف های سازه ای و کاذب می باشد. به منظور اطلاع از هزینه اجرای سقف وافل ۱۴۰۲ و یا سقف های کاذب همچون سقف کاذب سرویس بهداشتی می توانید با کارشناسان عمران مدرن تماس بگیرید.

برای مطالعه بیشتر

سقف سوله

اجرای سقف سازه ای

اجرای سقف ساختمان

جک سقفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.68 ( 6 نظر)