استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان bms
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان bms

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS (Building Management System) را می توان یکی از بروزترین راهکارها برای افزایش بازدهی تجهیزات در انواع ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی دانست. بسیاری از افراد بر این باورند که سیستم خانه ی هوشمند تفاوت چندانی با سامانه مدیریت ساختمان BMS ندارد. در پاسخ به آن ها باید گفت که سیستم هوشمند ساختمان BMS به صورت مجزا قابل بهره برداری بوده و برای مدیریت هوشمند ، نیازی به نصب تجهیزات هوشمند سازی در فضای ساختمان نیست. جزئیات و اطلاعات مفیدی در ارتباط با سیستم برق و مدیریت هوشمند BMS برای بهره برداری هر چه بهتر از آن ارائه شده است.

کاربرد سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

سیستم مدیریت هوشمند برق BMS کاربرد گسترده ای در انواع ساختمان ها به ویژه خانه های قدیمی دارد. در بسیاری از موارد دیده می شود که ساکنین به دلیل مصرف بی رویه انرژی موظف به پرداخت جریمه های گزاف هستند. این در حالی است که سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS راه حلی ساده و در عین حال کم هزینه برای چنین مشکلاتی است. علاوه بر آن، در حال حاضر توجه به جزئیات مصرف انرژی بسیار در صنعت ساختمان سازی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین نه تنها در ساختمان های قدیمی بلکه در ساختمان های جدید کاربرد سیستم BMS بسیار به چشم می خورد.

ساختمان هوشمند bms
ساختمان هوشمند bms

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS با کاربری های متنوع نقش به سزایی در کاهش هزینه ها دارد. به عنوان مثال در ساختمان های تجاری مقدار مصرف انرژی برای تأمین گرمایش و سرمایش فضا با استفاده از سیستم BMS قابل کنترل است. همچنین در فضاهای صنعتی با تعریف سناریوهای مختلف، می توان عملکرد سیستم های تهویه را با سیستم هوشمند ساختمان بهینه کرد. تا حداقل انرژی در بالاترین بازدهی ممکن مورد استفاده قرار بگیرد.

تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان BMS

تجهیزات مختلفی در هوشمند سازی خانه مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک از آن ها می تواند به سیستم مدیریت هوشمند برق ساختمان BMS مجهز باشد. با این حال لزومی ندارد که تمامی خانه های هوشمند به سیستم BMS مجهز باشند. به طور معمول تجهیزات مدیریت هوشمند برای مصرف مقدار انرژی در تجهیزات مختلف ساختمان کاربرد دارند. به عنوان مثال در یک خانه هوشمند ارزان BMS ، تنظیم دمای محیطی به گونه ای است که مصرف انرژی از حد مجاز بیشتر نشود. علاوه بر آن پیاده سازی سناریوهای مختلف دمایی متناسب با فصل های مختلف و همچنین خلق و خوی ساکنین با سیستم هوشمند ساختمان خواهد بود. در ادامه اجزای مختلف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS برای کاربرد صحیح آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

 

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

سیستم برق هوشمند BMS

با هوشمند سازی سیستم برق ساختمان BMS نگرانی ناشی از مصرف بی رویه برق به حداقل می رسد. به طوری که سیستم های روشنایی و همچنین مصرف برق متناسب با تعرفه های قیمتی شرکت توزیع قابل برنامه ریزی و تنظیم هستند. به عنوان مثال می توان با استفاده از سیستم مدیریت برق هوشمند خانه BMS مقدار مصرف برق را برای ساعت های مشخصی از روز محدود کرد تا نه تنها مصرف بهینه شود بلکه هزینه های ناشی از آن نیز حداقل گردد. علاوه بر آن در ساختمان BMS خاموش یا روشن شدن سیستم های روشنایی و همچنین سرمایش و گرمایش در زمان مناسب چالش بزرگی نبوده و به راحتی قابل زمانبندی است.

سیستم BMS

 

سیستم BMS

خانه هوشمند BMS

سیستم مدیریت هوشمند برق خانه BMS متشکل از اجزای مختلفی بوده که در کنار یکدیگر با مصرف حداقل انرژی، حداکثر رفاه را برای ساکنین فراهم می کند. در واقع تفاوت سیستم خانه هوشمند را با سامانه مدیریت هوشمند ساختمان BMS می توان در کنترل آگاهانه تجهیزات برای مصرف بهینه انرژی دانست. چرا که در حالت عادی ممکن است که روشن و خاموش شدن تجهیزات در هوشمند سازی ساختمان برای تأمین رفاه ساکنین باشد؛ اما در سیستم خانه هوشمند BMS کنترل تجهیزات به منظور بهینه سازی مصرف انرژی صورت می گیرد.

در بسیاری از موارد دیده می شود که ساکنین از گرما و یا سرمای بیش از حد محل سکونت خود شکایت دارند. به عنوان مثال دیده می شود که موتورخانه ها قابلیت تنظیم دما را متناسب با دمای بیرون نداشته و در تمام روزهای پاییز و زمستان روی یک دما تنظیم می شوند که این موجب نارضایتی می شود. این در حالی است که با پیاده سازی سیستم کنترل هوشمند موتورخانه  ، نه تنها می توان مقدار مصرف انرژی را به حداقل رساند بلکه رضایت ساکنین را در بهره برداری از سیستم موتورخانه به حداکثر رساند. علاوه بر آن با نصب سنسورها و حسگرهای مناسب سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS ، در بخش های مختلف ساختمان محل نشت و یا نفوذ سرما و گرما به راحتی قابل تشخیص و مهار کردن خواهد بود.

تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان

 

تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان

هدف از هوشمند سازی سیستم BMS ساختمان

  • استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش طول عمر مفید آن ها.
  • کاهش نیروی انسانی مورد نیاز برای نگه داری و پایش دائمی سیستم های موجود در ساختمان.
  • کاهش مقدار مصرف انرژی تا ۳۰ درصد و هزینه های ناشی از جریمه های مصرف مازاد.
  • افزایش رفاه ساکنین با تعریف انواع سناریوها در بالاترین بازدهی ممکن.
  • بهره برداری به موقع و مناسب از تجهیزات در صورت نیاز و ضرورت.
  • تعریف لایه های امنیتی مختلف برای تعریف دسترسی کاربران.
  • ایجاد هشدار در صورت باز ماندن درب های ساختمان

سیستم هوشمند ساختمان

طراحی و پیاده سازی سیستم های هوشمند برق ساختمان BMS در انواع مختلف انرژی، امنیتی، اطفاء حریق، یکپارچه سازی و راهنمای پارکینگ صورت می گیرد که در ادامه بررسی می شود.

سیستم مدیریت هوشمند انرژی ساختمان BMS

هدف از طراحی و پیاده سازی این سیستم ها یکپارچگی مقدار مصرف انرژی بخش های مختلف ساختمان است. سیستم خانه هوشمند BMS با انواع تجهیزات ساختمان از قبیل تأسیسات الکتریکی، مکانیکی و خورشیدی قابل هماهنگی است. هدف کلی این سیستم کاهش مقدار مصرف انرژی و به طور کلی هزینه های ناشی از آن است. به عنوان مثال با نصب سیستم مدیریت هوشمند مصرف گاز، مقدار نشت گاز و همچنین جریمه های مرتبط با آن به حداقل می رسد.

سیستم هوشمند امنیتی ساختمان BMS

در این سیستم هوشمند ساختمان کنترل تجهیزات امنیتی ساختمان به صورت یکپارچه صورت می گیرد. به طوری که تک تک تجهیزات از قبیل دوربین های مدار بسته، دزدگیر و سنسورها برای تأمین حداکثر امنیت با یکدیگر هماهنگ می شوند. با هوشمند سازی سیستم مدیریت برق ساختمان BMS ، تمامی ترددها ثبت و ضبط شده و قابل استناد هستند.

سیستم برق هوشمند bms

 

سیستم برق هوشمند bms

سیستم اطفاء حریق هوشمند ساختمان

بروز آتش سوزی از سری اتفاقاتی است که خسارت های مالی و جانی زیادی را به همراه دارد. با پیاده سازی سیستم مدیریت هوشمند اطفا و اعلام حریق، بروز آتش سوزی در سریع ترین زمان ممکن به ساکنین اطلاع داده می شود. در عین حال سیستم اطفاء حریق به صورت یکپارچه شروع به مهار آتش می کند.

سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ ساختمان

هوشمند سازی پارکینگ از راهکارهایی بوده که در BMS انواع ساختمان های اداری و تجاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ این امکان را به کاربران می دهد که بدون نیاز به حضور نیروی انسانی در محل پارکینگ محل مناسب را برای پارک خودرو خود بیابند.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

 

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

هزینه سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

هوشمند سازی سیستم مدیریت ساختمان BMS با استفاده از تجهیزات با قابلیت های مختلفی صورت می گیرد. به عنوان مثال، در بسیاری از شرکت ها تجهیز مورد نیاز به صورت آماده، خریداری و بهره برداری می شود. این در حالی است که در شرکت های دیگر متناسب با نیاز کارفرما تجهیز سیستم هوشمند ساختمان طراحی و ساخته می شود. بنابراین تعیین هزینه نهایی هوشمند سازی سیستم مدیریت خانه BMS به قابلیت ها و همچنین کاربرد آن سیستم بستگی دارد. از طرفی توصیه می شود که با توجه به این که در این زمینه دقت زیادی لازم است، توصیه می شود تا طراحی و برنامه نویسی این سیستم توسط افراد متخصص و مجرب صورت گیرد.

برای مطالعه بیشتر:

نمایندگی شیشه های هوشمند

پریز هوشمند

قیمت سیستم هوشمند سازی ساختمان

قفل دیجیتال ارزان

کنترل هوشمند وسایل برقی

نصب کلید های هوشمند ساختمان

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم صوتی هوشمند

کنترل هوشمند موتورخانه

طراحی خانه هوشمند

هوشمند سازی ویلا

انواع مانیتور آتش نشانی

سیستم اطفا حریق ساختمان

اطفا حریق اتاق سرور

اینترفیس اعلام حریق چیست

سیستم اعلام و اطفا حریق هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *