استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
هوشمندسازی

پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

پروتکل های هوشمند سازی ساختمان روش‌های ارتباط بین انواع ماژول‌های هوشمند را برقرار می‌کند. تولید هر یک از انواع پروتکل های خانه هوشمند به منظور رفع یکی از نیازهای کاربر به وجود آمده است. درک این پروتکل ها امکان تصمیم‌گیری و انتخاب سیم کشی داخل ساختمان را برای کاربر راحت‌تر می‌کند. پروتکل های خانه هوشمند توسط شرکت‌های معتبر مختلف ارائه می‌شود و نمونه‌های واقعی برای به نمایش در آمدن آنها انجام می‌دهند.

پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

پروتکل های خانه هوشمند می‌توانند باز باشند به این معنی که کاربر امکان اتصال به پروتکل را دارد. از انواع پروتکل های خانه هوشمند می‌توان به مدل‌های KNX و Z-Wave اشاره کرد. در مدل KNX تنها امکان اتصال یک تولید کننده وجود دارد. از طرفی در مدل Z-Wave امکان اتصال چندین تولید کننده وجود دارد ولی باید در ابتدا مجوز آن داده شده باشد. مقوله اصلی برای انتخاب پروتکل خانه هوشمند وجود سیم یا بی‌سیم بودن آن است که وجود پروتکل های مختلف هوشمند سازی انتخاب را برای کاربر دشوارتر می‌کند.

انواع پروتکل های خانه هوشمند

در زمان استفاده از پروتکل های هوشمند سازی ساختمان برای مصارف خانگی و اداری، سعی بر آن است که بهترین پروتکل ها از میان انواع پروتکل های خانه هوشمند انتخاب شوند. در پروتکل های خانه هوشمند باید دقت لازم را برای انتخاب پروتکل مورد استفاده برد. در صورتی که پروتکلی انتخاب شود که از تنوع و قابلیت‌های کمی در پکیج خانه هوشمند برخوردار باشد، انعطاف پذیری در انتخاب تجهیزات کمتر خواهد بود. برای همین منظور لازم است تا از پروتکل های معتبر در هوشمند سازی ساختمان استفاده شود. از معروف‌ترین پروتکل های خانه هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

انواع پروتکل های خانه هوشمند

پروتکل هوشمند سازی ساختمان KNX

پروتکل KNX از انواع پروتکل های محبوب خانه هوشمند می باشد. پروتکل KNX یکی از استانداردهای ارتباطی در اتوماسیون خانگی می‌باشد. تمام پروتکل های هوشمند سازی ساختمان در تلاش برای بهبود یک هدف هستند و در این میان پروتکل KNX بیشترین تمرکز و اصلی‌ترین هدف خود را افزایش ایمنی و صرف‌جویی در انرژی قرار داده است. به همین دلیل در این نوع پروتکل نظارت و پایش تمام تجهیزات متصل شده در یک اتوماسیون خانگی اهمیت بالایی دارد.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان KNX

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Zigbee

پروتکل Zigbee یکی از پروتکل های بی سیمهوشمند سازی ساختمان (Wireless) می‌باشد. در حال حاضر پروتکل Zigbee دارای بیش از ۱۲۰۰ محصول در حوطه هوشمند سازی می‌باشد. از میان انواع پروتکل های خانه هوشمند ، مزیت اصلی پروتکل Zigbee را کاهش مصرف برق می‌توان نامید. از دیگر مزیت‌های این پروتکل می‌توان به بالا بودن امنیت آن اشاره کرد.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Zigbee

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Z-Wave

پروتکل Z-Wave شباهت زیادی به پروتکل Zigbee دارد. این پروتکل یکی از محبوب‌ترین پروتکل های هوشمند سازی ساختمان بی سیم می‌باشد. مبنای کار پروتکل Z-Wave بر اساس فرکانس رادیویی بوده و ارتباط میان محصولات خود را از این طریق برآورده می‌کند. این پروتکل در کشور دانمارک توسعه داده شده و با فراگیر شدن و پشتیبانی در بیش از ۴۵۰ شرکت حوزه هوشمند سازی، محبوبیت خاصی در میان انواع پروتکل های خانه هوشمند را کسب کرده است. یکی از مزایای پروتکل Z-Wave ارتباط راحت با دیگر برندها و نسخه‌ها می‌باشد.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Z-Wave

پروتکل هوشمند سازی ساختمان S-Bus

Smart-Bus یا به اختصار S-Bus یکی از انواع پروتکل های خانه هوشمند می‌باشد. این پروتکل امکان اتصال به ۲۵۰ ماژول با یک کابل را داشته و طول کابل پشتیبانی در آن برابر ۱۲۰۰ متر می‌باشد. این پروتکل به صورت عمده در اتوماسیون خانگی به ویژه هوشمند سازی ساختمان مورد ستفاده قرار می‌گیرد. می‌توان یکی از سازده‌ترین و راحت‌ترین پروتکل های هوشمند سازی ساختمان را این پروتکل دانست.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان UPB

پروتکل UPB در سال ۱۹۹۹ به وجود آمده و یکی از پیشرفته‌ترین پروتکل های هوشمند هوشمند سازی ساختمان می‌باشد. این پروتکل از سیم کشی موجود در خانه برای ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌کند. و به دلیل استفاده از سیم‌های برق برای ارتباط، مشکل تداخل در این نوع پروتکل وجود ندارد. از مزایای این نوع پروتکل می‌توان به امنیت بالای آن در میان انواع دیگر پروتکل های خانه هوشمند اشاره کرد. با این حال این نوع پروتکل در ارتباط با دیگر پروتکل‌ها به ویژه سیستم‌های بی سیم به سختی جواب می‌دهند.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان UPB

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Insteon

از انواع پروتکل های خانه هوشمند می‌توان به پروتکل Insteon اشاره کرد. این پروتکل محصولات خود را به صورت ترکیبی از ارتباط سیمی و بی سیم اراده می‌دهد. این نوع ارتباط باعث افزایش تنوع در محصولات تولیدی و کاربرد می‌شود. این پروتکل در حقیقت تلاش برای کاهش کاستی‌های ارتباط سیمی و بی سیم ارائه شده است. از قابلیت‌های اصلی این پروتکل می‌توان به سازگاری با پروتکل X10 که یک پروتکل هوشمند سازی ساختمان می‌باشد، اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای اصلی پروتکل Insteon کارایی آسان آن می‌باشد.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Insteon

پروتکل هوشمند سازی ساختمان X10

در میان پروتکل های هوشمند سازی ساختمان ، پروتکل X10 را می‌توان اولین پروتکل خانه هوشمند که در سال ۱۹۷۵ به وجود آمده است، نامید. پروتکل X10 برای ارتباط خود از فرکانس رادیویی با طول موج ۱۲۰ کیلوهرتز استفاده می‌کند. این پروتکل توسط کابل‌های سیم برق فرکانس رادیویی خود را برای کلیدها و پریزهای هوشمند ارسال می‌کنند. در واقع سیگنال‌های ارسالی توسط کابل‌ها، مدیریت چگونگی عملکرد و زمانبندی تجهیزات هوشمند را انجام می‌دهند. با توجه به این که ارتباط‌های فرکانسی بدون نویز نیستند، در نتیجه ارتباط پروتکل X10 به صورت صد در صد قابل اعتماد نخواهد بود.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان X10

پروتکل هوشمند سازی ساختمان PLC Bus

پروتکل PLCBus یکی از انواع پروتکل های خانه هوشمند می‌باشد که برای ارتباط محصولات خود از کابل کشی سیمی استفاده می‌کند. این پروتکل در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت هلندی ATS که محور اصلی خود را ارتباط سیمی قرار داده است شروع به کار کرد. پروتکل های هوشمند سازی ساختمان در تلاش برای ارتباط امن و مطمئن بین تجهیزات خود را دارند که پروتکل PLCBus با رفع ایرادات پروتکل X10 این نیازها را تا حد زیادی برطرف کرده است.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان بلوتوث

پروتکل ارتباطی بلوتوث یکی دیگر از روش‌های ارتباط بی سیم در حوزه اتوماسیون پکیج هوشمند سازی خانه می‌باشد. در میان پروتکل های هوشمند سازی ساختمان می‌توان پروتکل بلوتوث را پایین‌ترین دامنه برای ارسال اطلاعات دانست. این پروتکل توانایی ارسال اطلاعات تا دامنه ۱۰ متر را داراست. بلوتوث در واقع یک موج رادیویی UHF با طول موج کوتاه است. از مزایای اصلی پروتکل بلوتوث می‌توان به مصرف به شدت کم انرژی اشاره کرد که مهم‌ترین دلیل استفاده در حوزه خانه های هوشمند می‌باشد.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان بلوتوث

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Wifi

پروتکل Wifi یکی از انواع پروتکل های خانه هوشمند بر مبنای ارتباط بی سیم می‌باشد. محدودیت ارسال داده در این پروتکل در حالت استاندارد تا ۲۵ متر می‌باشد. در بین پروتکل های هوشمند سازی ساختمان این پروتکل یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین پروتکل‌های موجود برای نصب و راه‌های می‌باشد. از مزایای اصلی پروتکل Wifi می‌توان به ارزان بودن و راحتی نصی آن اشاره کرد که این مزایا باعث افزایش محبوبیت پروتکل Wifi می‌شود.

پروتکل هوشمند سازی ساختمان Wifi

برای مطالعه بیشتر:

پنل خانه هوشمند

ماژول خانه هوشمند

دوربین مدار بسته هوشمند

قفل دیجیتال درب ورودی

طراحی سیستم آبیاری هوشمند

خانه هوشمند

مانیتور آتش نشانی چیست

سیستم اطفا حریق

اطفا حریق اتاق سرور

انواع اعلام حریق

اینترفیس اعلام حریق چیست

سیستم اعلام و اطفا حریق هوشمند

بهترین سیستم اطفاء حریق جهت اتاق سرور مرکزی

مشاهده نظرات

  • سلام
    از بین پروتکل های هوشمند سازی ساختمان بهترین پروتکلی که در هوشمند سازی ساختمان داخل ایران جواب میده کدوم هستش؟

    • با سلام خدمت شما
      راجب انتخاب از بین انواع پروتکل های خانه هوشمند در داخل ایران میتوان گفت در حالت سیمی پروتکل هوشمند سازی ساختمان مدل KNX و برای مدل های بی سیم میتوان به پروتکل های هوشمند سازی ساختمان مدل Zigbee و Zwave اشاره کرد.

آخرین عناوین

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

2 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

2 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

2 روز پیش

چراغ ریلی مگنتی

چراغ ریلی مگنتی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روشنایی است که امکانات…

2 روز پیش

هالوژن نما

هالوژن نما ، یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه های نورپردازی…

3 روز پیش

مشخصات فنی آسانسور

اطلاع از مشخصات فنی آسانسور برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از آن ضروری می باشد.…

3 روز پیش