نما رومی که طی چند سال گذشته رواج بسیار زیادی پیدا کرده نیاز به تکنیک های خاصی برای نورپردازی دارد. سرستون های کار شده در نمای رومی جزئیات پیچیده و زیبایی دارد. ابهت این سبک بدون نور پردازی نما رومی در شب هیبت دلگیری به سازه میدهد. لازم است با شناخت کامل از سبک رومی و سیستم ها و تجهیزات نورپردازی سیستم ها با حفظ المان های هنری سازه های رومی نورپردازی را با خلاقیت بیشتری انجام داد. در نورپردازی نمای رومی ساختمان باید دقت کنید که شدت نورپردازی برای ساکنین سازه های مسکونی آلودگی نوری ایجاد نکند. لازم است با شناخت عناصری مانند طاق و سرستون ها نورپردازی نما ی رومی را با حفاظت از اصالت سازه انجام دهید.
چند ایده جذاب برای نورپردازی نمای رومی را نام میبریم و در ادامه الزامات و جزئیات مربوط به هر کدام را مرور میکنیم:
سرستون های نماهای رومی دارای جزئیات متنوع و منحصر به فردیست. بسیاری از معماران و طراحان ترجیح میدهند تمرکز کار را برای نمایش زیبایی و جلال سرستون های رومی قرار دهند. برای این کار معمولا از نورپردازی سقف استفاده می شود و نور با زاویه های بسته به سرستون ها می تابد. اگر تصمیم بر این باشد که نور در کناره ی ستون ها تابیده شود میتواند روی ستون ها سایه ایجاد کند و اگر قصد بر تمرکز نور روی سرستون ها باشد معمولا نور عمودی بالا یا پایین سرستون کار می شود.
اگر نورپردازی به وسیله ی نورهایی انجام شود که طول برد زیاد داشته باشد و شدت نور بالا با زاویه محدود میتوان بلندی ستون ها را با نور به نمایش گذاشت. تایش نور شدید از پایین به بالا به صورت متمرکز و آبشاری میتواند ایده ی بسیار جذابی برای بلندتر نشان دادن ستون ها و ایجاد نمای بصری زیباتر باشد.
با توجه به این نیاز است در نماهای رومی اصالت سازه و اتصال آن به سبک های کلاسیک حفظ شود بد نیست نگاهی به شیوه های نورپردازی برای بناهای باستانی بیندازیم به سرعت نقش سایه روشن را خواهیم دید. از آنجایی که سازه ها با مشعل روشن می شدند شکل پخش نور و محل قرار گیری مشعل ها سایه روشن ایجاد می کرد و همین ایده میتواند برای حفظ اصالت بنا و زیبایی بصری و القای حس دراماتیک برای سازه های رومی نیز استفاده شود.
یکی از شاخصه های مهم نماهای رومی بخش طاق نماست که الهام گرفته از طاق نصرت است. برای ساختمان هایی که پنجره ها و طاق های متعددی داشته باشد میتوان با نورپردازی خطی علاوه بر حفظ زیبایی سازه به نوعی تقارن را برای سازه حفظ کرد. در سازه های سبک کلاسیک بحث تقارن اهمیت ویژه ای دارد و در نورپردازی نیز باید چنین به دقت روی بحث تقارن نور تمرکز داشت.
نورپردازی دیوارهای نمای رومی به صورت پخش با زاویه باز انجام می شود. معمولا نظم و تقارن در این نورپردازی ها زیاد است و شدت نور کم. نماهای طبقات اول در اغلب طرح ها با چنین نورپردازی روشن خواهد شد زیر یکی از ایده های مناسب برای امن کردن فضای طبقه ی هم کف و بهبود سیستم های ضبط تصاویر سیستم های امنیتی است.
هنگام طراحی سازه نیاز است در ابتدا کاربری سازه مشخص شود. نیازهای کاربران سازه نشان میدهد طراح میتواند از چه ایده هایی برای طراحی استفاده کند. در گام بعدی شرایط نور محله و شهر لحاظ می شود و محدودیت های مصرف انرژی و ابزارها و تکنیک ها و محدودیت های مالی که پروژه دارد و فرصت هایی که همه این موارد ممکن است داشته باشد تا طراح ایده های خلاقانه تری را استفاده کند. در ادامه هر کدام از این موارد را مرور خواهیم کرد.
تفکیک سیستم های نورپردازی برای نماهای تجاری و مسکونی اولین قدم است. نورپردازی نمای بناهای مسکونی با نمای رومی اساس متفاوت از بناهای تجاری است. پس ابتدا مسکونی یا تجاری بودن سازه را مشخص کنید. در گام بعدی هر کدام از سازه ها بر اساس کاربری و نیاز های متفاوتشان دارای طرح های متفاوتی میشوند.
اگر سازه مسکونی است باید موارد زیر را پیش از شروع ایده پردازی مشخص کنید:
سازه های ویلایی غیر شهرکی که در اطراف شهرها یا فضاهای خاصی از شهر وجود دارند بسته به نیاز کاربر دست طراح را برای ایجاد طرح های مجلل و خلاقانه باز میگذارند. از این لحاظ با وجود اینکه نما ممکن است در محدوده ی شهری باشد اما اغلب نیازی نیست هماهنگی چندانی با سایر بخش های شهر داشته باشد. به این دلیل که در فضاهای کلان شهرهای امروزی اگر بنای ویلایی وجود داشته باشد معمولا محصور و با فاصله از الگوهای شهری ساخته و مرزبندی می شود. در ایده های مرطوم برای نماهای مسکونی ویلایی در سال های گذشته معمولا تلاش میشود بیشترین زرق و برق و درخشش برای بنا ایجاد شود. اما با توجه به آلودگی نوری که چنین ایده هایی برای ساکنین ایجاد می کند معمولا این درخشش با کمک تکنولوژی امکان کم و زیاد کرد شدت تابش را پیدا کرده و نوعی نورپردازی داینامیک و قابل تغییر برای بناهای ویلایی کار می شود.
بسیاری از محله ها با بعضی برج های مسکونی معروفش شناخته می شود. برای مثال محلاتی مانند الهیه و کامرانیه در تهران با داشتن برج های لوکس مسکونی به چشم عابرین و ساکنان این محلات برج ها به عنوان شاخص محله شناخته می شوند که از فواصل دور هم قابل رویت هستند. به همین دلیل بار هویت شهری و محله ای در نورپردازی این سازه ها باید لحاظ شود علاوه بر اینکه سازه ها معمولا با معماری های مجلل و پیچیده ای کار شده که باید علاوه بر نمایش زیبایی های این طراحی ها به عمق سازه افرود و هیبت بلند سازه با ایجاد باریکه های نور چشم نواز به نظر آید.
ساختمان های 6 تا 10 طبقه در بسیاری از خیابان های تهران و سایر کلان شهرهای ایران بیشتری نماهای رومی را شامل می شود. نیاز است یکپارچگی و هماهنگی برای نورپردازی این نماها لحاظ شود و در شدت نور زیاده روی نشود. علاوه بر این یکی از نکات مهم نورپردازی این سازه ها توجه به بحث فضای سبز اطراف است. جالب است بدانید که در بسیاری از طرح های موفق نورپردازی به درختچه های پایین ساختمان ها توجه ویژه شده و تلاش شده با ایجاد نور سایه حس وجود طبیعت زیبا اطراف ساختمان القا شود و با نورانی نگه داشتن طبقه همکف معمولا امنیت سازه بهبود پیدا میکند.
یکی از مواردی که کمتر به آن پرداخته شده و پتانسل بالایی در ایجاد طرح های خلاقانه دارد بحث نماهای شهرکی است. اگر یکی از شهرکهای مسکونی از نمای رومی به صورت یکپارچه استفاده کرده باشد طراح میتواند با ایجاد طرح های ترکیبی و یا متقاران در تمامی شهرک هماهنگی و همگونی زیبایی میان باریکه های نور یک شهرک ایجاد کند هویت شبانه ی شهرک را حفظ کند.
کاربرای سازه های تجاری در درجه اول نشان دهنده شیوه های متنوعی است که برای نورپردازی استفاده می شود. نورپردازی در بناهای تجاری زیر متیواند متفاوت باشد:
در تمامی این موارد نیاز کاربران حرف اول را ایده پردازی میزند. پاساژ ها با توجه به اینکه بیشترین فروش خود را طی شب دارند باید نورپردازی مجلل با شدت بالا داشته باشند و معمولا از نورپردازی مهتابی و سرد و یخی برای این بناها استفاده می شود که خیره کننده تر است تا رهگذران ترغیب شوند تایم شب را در این سازه های نورانی بگذرانند. نورپردازی فضاهای تفریحی و بازی بهتر است با استفاده از لامپ های نوری متنوع تر شود و نورپردازی شاد برای این فضاها استفاده می شود. بناهای فرهنگی نیاز به نورپردازی خاص بر اساس هویت سازه دارند. معمولا از تکنیک های سیلوئت و سایه روشن برای این نماها بیشتر استفاده می شود و سازه هایی با طبقات کوتاه عموما با استفاده از رنگ های گرم آفتابی و بر اساس هویت کافه یا رستوران تنظیم شدت نور انجام می شود. ممکن است تکنیک های منحصر به فردی بر اساس خواست کاربر استفاده شود و از ریسه های نور یا ریسه های رنگی برای نورپردازی این فضاها کار شود. بناهای شاخص شهری نیاز به نورپردازی پویا دارند تا در مراسم و رخدادهای مهم امکان تغییر رنگ و طرح در نورپردازی این بناها وجود داشته باشد و در واقع هویت شهر و زمان و مکان با نورپردازی این سازه ها گره خورده است.
برای مطالعه بیشتر:
نیوجرسی پرشین بتن نوعی مانع بتنی است که به ویژه برای جداسازی مسیرهای ترافیکی، ایمنی…
با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی، استفاده از مصالح سنتی مانند بلوک سیمانی جای…
بلوک سیمانی یا آجر؟ این پرسشی است که اغلب سازندگان به آن برخورد کرده اند.…
تصور کنید در یک دفتر کار با پارتیشن شیشه ای فریم لس نشسته اید؛ آیا…