استعلام قیمت
ثبت درخواست
تجهیزات مکانیکی و برقی

عیب یابی سیستم اعلام حریق

عیب یابی سیستم اعلام حریق بسیار حائز اهمیت می باشد، چراکه این سیستم به صورت مستقیم با امنیت ساختمان و ساکنین در ارتباط است. همانطور که نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و سرویس های دوره ای از سیستم اعلام حریق اهمیت دارد، رفع خطای سیستم اعلام حریق در سریع ترین زمان ممکن نیز بسیار مهم می باشد و در صورت بی توجهی ممکن است سبب بروز مشکلات و آسیب های جبران ناپذیری شود.

خطاهای سیستم اعلام حریق شامل خطاهای شایعی چون سوت ممتد دستگاه اعلام حریق و یا خطاهایی چون اتصال کوتاه در مدار، روشن شدن چراغ خطا و یا روشن شدن بی دلیل آژیرها باشد. تمامی این موارد باید به تکنیسین و سرویس کار سیستم اعلام حریق گزارش شده و به سرعت رفع گردند.

رفع خطای سیستم اعلام حریق

اهمیت عیب یابی سیستم اعلام حریق

یکی از بزرگ ترین خطراتی که انواع سازه ها را تهدید می کند، آتش سوزی می باشد و هرچه ساکنین و آتش نشانان سریع تر از آن مطلع شوند، آسیب ها و خسارات آن کمتر می شود. سیستم های اعلام حریق با مانیتورینگ شبانه روزی ساختمان، حریق را در سریع ترین زمان ممکن تشخیص داده و آن را به ساکنین اطلاع می دهد. بنابراین عیب یابی سیستم اعلام حریق امری بسیار پر اهمیت بوده و باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

رفع خطای سیستم اعلام حریق سبب می شود تا سیستم، عملکرد خود را حفظ کرده و در صورت بروز حریق، آن را به سرعت شناسایی کند. در حقیقت هرگونه خطا در سیستم اعلام حریق باعث کاهش ضریب اطمینان آن شده و عملکرد آن را مختل می کند.

دتکتور اعلام حریق

شناسایی خطای سیستم اعلام حریق

خطاهای سیستم اعلام حریق به دلایل محتلفی رخ می دهند و همانطور که پیش تر اشاره شد، یکی از شایع ترین این خطاها، سوت ممتد دستگاه اعلام حریق می باشد. معمولا خطاهای سیستم اعلام حریق توسط پنل اعلام حریق نمایش داده می شود. در زمان مشاهده خطا باید نسبت به عیب یابی سیستم اعلام حریق اقدام شود.

اغلب پنل های اعلام حریق دارای سه وضعیت نرمال (Normal)، هشدار (Alarm) و خطا (Trouble) هستند که هر یک از آن ها نمایان گر وضعیت مشخصی در سیستم است. وضعیت نرمال برای شرایطی است که کل سیستم اعم از تجهیزات، سیم کشی ها و مدارها به درستی کار می کنند و خطایی در سیستم مشاهده نمی شود. توجه داشته باشید که تمامی مشکلات سیستم توسط پنل سیستم قابل شناسایی نیست.

وضعیت هشدار مربوط به زمانی است که دتکتورها فعال شده و حریق را شناسایی کرده اند. وضعیت خطا نیز برای زمانی است که یکی از تجهیزات، سیم کشی و یا مدار دچار خطا شده اند. زمانی که وضعیت خطا در پنل نمایش داده می شود، باید در سریع ترین زمان مشکل را به سرویس کار اطلاع داده و نسبت به رفع خطای سیستم اعلام حریق اقدام نمایید.

وضعیت نرمال پنل اعلام حریق

انواع خطای سیستم اعلام حریق

از انواع خطاهای سیستم اعلام حریق می توان به سوت ممتد دستگاه اعلام حریق ، آلارم کاذب و اتصال کوتاه اشاره کرد. هر یک از این خطاها دلایل مشخصی داشته و در صورت مشاهده باید نسبت به عیب یابی سیستم اعلام حریق و رفع خطای مربوطه اقدام نمایید.

برخی از خطاهای سیستم اعلام حریق تنها توسط چراغ وضعیت پنل نمایش داده می شوند و برخی دیگر از خطاها توسط پنل نیز قابل شناسایی نمی باشند. بنابراین سرویس دوره ای از سیستم اعلام حریق توصیه می شود.

سوت ممتد دستگاه اعلام حریق

سوت ممتد دستگاه اعلام حریق به معنای وجود مشکل در کنترل پنل اعلام حریق  می باشد. این سوت معمولا از کنترل پنل پخش شده و یا توسط سایر اعلام کننده های از راه دور شنیده می شود. در صورت مشاهده این خطا باید به سرویس کار سیستم اعلام حریق مراجعه نمایید.

رفع خطای سیستم اعلام حریق ، آلارم کاذب

خطای آلارم کاذب یا ناخواسته در سیستم اعلام حریق جزو خطاهای شایع اعلام حریق است. این خطا می تواند به دلیل حساسیت بالای دتکتور است و معمولا بر اثر حرارت سیستم گرمایشی، دود سیگار، اسفند و یا استفاده از اسپری های سوسپانسیون رخ می دهد. برای رفع خطای سیستم اعلام حریق می توان حساسیت دتکتورها را کاهش داد.

همچنین آلارم کاذب به دلیل سوختن تجهیزات آشکار ساز، جریان گذرا در مدار و جریان گرد و خاک در هوا نیز رخ می دهد. بطور کل کاهش دادن حساسیت دتکتورهایی که بیشترین نرخ تکرار آلارم کاذب را دارند، راهکار مناسبی برای رفع خطای سیستم اعلام حریق می باشد.

فعال شدن ناخواسته دتکتور

رفع خطای سیستم اعلام حریق ، اتصال کوتاه

زمانی که در مدار سیستم اتصال کوتاه رخ دهد، کل تجهیزات اعلام حریق به صورت یکجا از کار خواهند افتاد. برای رفع این مشکل از ایزولاتور استفاده می شود اما ممکن است بنابه دلایلی چون نصب ناصحیح ایزولاتور، سیستم دچار خطا شود. اگر تمامی تجهیزات سیستم اعلام حریق در بیش از یک زون با خطا روبرو شدند، حین عیب یابی سیستم اعلام حریق ، ایزولاتورها را نیز بررسی نمایید.

دلایل خطای سیستم اعلام حریق

خطای سیستم اعلام حریق می تواند به دلایلی چون عملکرد نادرست تجهیزات، خرابی تجهیزات، مشکلات باتری و دستکاری تجهیزات رخ دهد. همچنین نصب ناصحیح سیستم اعلام حریق نیز می تواند سبب خطای سیستم شود. بنابراین پس از نصب سیستم، عیب یابی سیستم اعلام حریق برای یافتن مشکلات موجود توصیه می شود.

عملکرد نادرست تجهیزات و سیستم می تواند به دلایل مختلفی مانند بارش شدید باران، شکستن لوله ها و نفوذ آب به تجهیزات و مدار رخ دهد و عملکرد سیستم را دستخوش تغییر کند. این مشکلات اغلب توسط پنل سیستم نمایش داده می شود اما برای شناسایی کامل مشکلات باید به عیب یابی سیستم اعلام حریق روی آورد.

خرابی تجهیزات نیز یکی از دلایل بروز خطا در سیستم است. هر تجهیز خراب در سیستم اعلام حریق باید در اولین فرصت با نمونه مشابه تعویض شود. باتری های سیستم اعلام حریق مانند سایر تجهیزات دارای طول عمر مشخصی بوده و ممکن است پیش از به پایان رسیدن عمر مفید، خراب شوند. خرابی باتری ها می تواند باعث خطای سیستم اعلام حریق شده و عملکرد آن را با مشکل روبرو سازد. بنابراین هنگام رفع خطای سیستم اعلام حریق ، صحت عملکرد باتری را نیز بررسی نمایید.

دستکاری پنل و تجهیزات اعلام حریق یکی از شایع ترین دلایل سوت ممتد دستگاه اعلام حریق و خطای سیستم می باشد. بنابراین بررسی بصری و چشمی تجهیزات و پنل اعلام حریق به صورت روزانه برای اطمینان از سالم بودن آن ها، توصیه می شود. همچنین برای جلوگیری از دستکاری عامدانه تجهیزات، معمولا آژیر و فلاشر اعلام حریق در فاصله بالایی از سطح زمین نصب می شوند. همچنین کنترل پنل سیستم نیز بطور معمول در دفتر مدیریت ساختمان و یا واحد نگهبانی نصب شده و توسط کیس و درب، محافظت می شود.

باتری سیستم اعلام حریق

عیب یابی سیستم اعلام حریق دوره ای

عیب یابی سیستم اعلام حریق و سرویس های دوره ای سبب کاهش خطاهای سیستم شده و عملکرد سیستم در شرایط بحرانی را تضمین می کند. این بررسی های دوره ای به صورت هفتگی، شش ماهه و سالانه انجام می شود.

در بررسی های هفتگی، کنترل پنل بررسی می شود و در صورت مشاهده وضعیت خطا (Trouble)، مشکل به سرویس کار گزارش می شود. در بازدیدهای شش ماهه، تمامی تجهیزات سیستم ازجمله دتکتورها، شستی ها، ریموت اندیکاتور، کابل ها، اتصالات، آژیرها و سایر تجهیزات متصل به سیستم مورد بررسی قرار گرفته و برای اطمینان از صحت عملکرد، تست می شوند و در صورت مشکل نسبت به رفع خطای سیستم اعلام حریق اقدام شود. همپنین دتکتورها باید در بازدید شش ماهه تمیز شوند تا بر اثر انباشت گرد و خاک دچار انسداد نشده باشند. در بازدیدهای سالانه، تمامی تجهیزات به همراه باتری های پشتیبان مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت خرابی و یا پایان عمر مفید، با نمونه های جدید تعویض می شوند. همچنین در طی بازدید، تمامی تجهیزات باید تمیز شوند. این بازدیدها برای عیب یابی سیستم اعلام حریق کاملا لازم و ضروری هستند.

برای مطالعه بیشتر:

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

شرکت اعلام حریق

آخرین عناوین

آموزش هیدرولیک و پنوماتیک pdf

جزوه هیدرولیک و پنوماتیک به عنوان یک منبع آموزشی جامع، به بررسی اصول و کاربردهای…

6 ساعت پیش

دستورالعمل اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوار (والمش)

برای دانلود دستورالعمل طراحی و اجرای ملات مسلح شده با مش الیاف شیشه برای مهار دیوارهای…

1 روز پیش

بلوک گلدانی

بلوک گلدانی که از آن با نام های دیگری چون فلاورباکس یا بلوک شیب بندی…

1 روز پیش

کانیو بتنی چیست

کانیو بتنی چیست؟ این پرسشی است که به احتمال زیاد در هنگام آشنایی با فرآورده…

1 روز پیش

بهترین بلوک سبک در ساختمان سازی چیست؟

امروزه بلوک های سبک یکی از پرکاربردترین و بهترین بلوک ها در صنعت ساختمان سازی…

2 روز پیش

بررسی بلوک های عایق در ساختمان سازی، مقایسه چند بلوک پرطرفدار

امروزه در صنعت ساخت و ساز، پیشرفت های چشمگیری در تولید مصالح نوین صورت گرفته…

2 روز پیش