استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
تجهیزات مکانیکی و برقی

طریقه نصب اعلام حریق

نصب سیستم اعلام حریق یک فرآیند تخصصی بوده و نیاز به دانش و مهارت دارد. بنابراین نصب اعلام حریق باید به افراد حرفه ای و پیمانکاران معتبر سپرده شود. با این حال اطلاع از طریقه نصب اعلام حریق برای نظارت بر مراحل نصب آن، سودمند بوده و سبب کاهش احتمال بروز اشتباه در روش نصب اعلام حریق می شود.

نصب اعلام حریق

طریقه نصب سیستم اعلام حریق

برای شناخت فرآیند و طریقه نصب سیستم اعلام حریق نیاز به گذراندن دوره ها و کارگاه های آموزشی می باشد. جهت نصب دتکتورها، شستی ها، کنترل پنل و سیم کشی اعلام حریق نیاز به شناخت استانداردها بوده و بدون مراجعه به استاندارد و نداشتن تجربه و دانش فنی، امکان نصب سیستم اعلام حریق میسر نمی باشد.

در ادامه مطلب به آموزش طریقه نصب اعلام حریق پرداخته شده است. توجه داشته باشید که مطالب ذیل تنها جنبه آگاهی دارد. بنابراین نصب اعلام حریق باید تنها به متخصصین این حوزه سپرده شود.

طریقه نصب دتکتور اعلام حریق

نصب دتکتور اعلام حریق یکی از فرآیندها در طریقه نصب اعلام حریق می باشد که باید مطابق با استاندارد و دفترچه راهنمای محصول انجام شود. اولین مرحله در نصب دتکتورها، جای نمایی دتکتورها با توجه به استاندارد و زون بندی می باشد. پس از جای نمایی، پایه دتکتورها با استفاده از پیچ و رولپلاک به سقف متصل شده و سیم بندی ها مطابق با نقشه ارائه شده توسط شرکت سازنده به پایه ها می شوند. در آخر نیز هد دتکتور روی پایه متصل می گردد. دتکتورهای اعلام حریق به صورت موازی سیم کشی شده و نباید انشعابی در مدار وجود داشته باشد.

بر اساس استاندارد NFPA، دتکتورهای دودی با توجه به آرایش دتکتورهای دودی باید فاصله ای بین ۱۰.۶ الی ۱۵ متر داشته باشند. آرایش دتکتورها در طریق نصب سیستم اعلام حریق اهمیت فراوانی دارد. همچنین دتکتورهای حرارتی نیز باید با فاصله ۷.۵ الی ۱۰.۶ متری از یکدیگر نصب شوند. حداکثر ارتفاع مجاز برای نصب دتکتورهای دودی و حرارتی نیز به ترتیب، ۱۲ متر و ۸ متر می باشد.

دتکتور اعلام حریق

طریقه نصب شستی اعلام حریق

طریقه نصب اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر در سیم کشی شستی ها، تقریبا مشابه هم می باشد. برای سیم کشی شستی ها رعایت پلاریته منفی و مثبت الزامی ندارد ولی سر هم بندی سیم های ورودی و خروجی روی ترمینال باید مطابق با راهنمای ارائه شده توسط تولید کننده انجام پذیرد.

در شستی هایی که فاقد مقاومت داخلی هستند، باید از یک مقاومت ۴۷۰ اهم استفاده شود. در صورت عدم استفاده از مقاومت در این شستی ها، در مدار اتصال کوتاه شناسایی می شود، بنابراین هنگام نظارت بر طریقه نصب اعلام حریق به این موضوع توجه داشته باشید.

شستی ها باید به فاصله ۱۲۰ الی ۱۴۰ سانتی متری از سطح زمین و در مکان های قابل رویت نصب شوند. دسترسی به شستی اعلام حریق اهمیت فراوانی داشته و فاصله شستی ها نباید از ۴۵ متر تجاوز کند. نصب شستی کنار درب ها و ورودی و خروجی راهروها از الزامات نصب شستی می باشد که باید هنگام پیگیری روش نصب اعلام حریق مورد توجه قرار گیرد.

شستی اعلام حریق

طریقه نصب آژیر سیستم اعلام حریق

یکی دیگر از مراحل طریقه نصب اعلام حریق ، نصب آژیر می باشد. آژیرها دارای پلاریته مثبت و منفی بوده و مدار آن ها موازی می باشد. در مدار آژیر نباید هیچ نوع انشعابی وجود داشته باشد.

همانگونه که روش نصب اعلام حریق حائز اهمیت می باشد، توجه به الزامات آن نیز مهم است. آژیرها معمولا در مسیرهای اصلی ساختمان نصب می شوند و توصیه می شود تا برای هر دو طبقه از یک آژیر اعلام حریق استفاده شود. همچنین سطح صدای آژیر نباید از ۶۵ دسی بل کمتر باشد و برای شناسایی صدای آژیر در مکان های پر صدا باید حتما سطح صدای آژیر حداقل ۱۵ دسی بل از صدای محیط بیشتر باشد.

روش نصب اعلام حریق

برای پیگیری و نظارت روی نصب اعلام حریق نیاز به شناخت روش نصب اعلام حریق می باشد. هر یک از تجهیزات اعلام حریق روش نصب و الزامات منحصر به خود را دارد. نصب سیستم اعلام حریق در ایران بر اساس مقررات ملی و یکی از استانداردهای NFPA و یا BS انجام می شود و رعایت مندرجات استاندارد در طریقه نصب سیستم اعلام حریق اهمیت بالایی دارد.

جهت نصب سیستم اعلام حریق حتما باید از پیمانکاران و شرکت های ارائه دهنده خدمات نصب معتبر استفاده شود. نصب سیستم اعلام حریق توسط افراد غیر متخصص و یا شرکت های غیر معتبر می تواند باعث از کار افتادن سیستم اعلام حریق شده و اشکالات ریز و درشتی را برای اعلام حریق به وجود آورد. به همین دلیل نظارت بر طریقه نصب اعلام حریق برای پشیگیری از بروز اشتباه در نصب و راه اندازی سیستم سودمند می باشد.

برای مطالعه بیشتر:

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

دستگاه اعلام حریق

شرکت اعلام حریق

آخرین عناوین

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

1 روز پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

2 روز پیش

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

5 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

5 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

5 روز پیش