استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
طراحی

ضوابط طراحی سالن کنسرت

بر اساس ضوابط طراحی سالن کنسرت ، این فضاها علاوه بر اصول زیبایی شناسی، باید بر اساس اصول آکوستیک و رعایت نکات فنی طراحی و اجرا شوند. امروزه سالن های کنسرت از فرم های سنتی و قدیمی خود خارج شده و کارآمد تر و مدرن تر شده اند. مطالعه ضوابط طراحی سالن کنسرت شامل سیستم های صوتی، نورپردازی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، مبلمان و چیدمان، دیوارپوش ها و کفپوش ها و متریال آن ها، رنگ، اصول زیبایی شناسی شامل فرم و طرح، رعایت اصول آکوستیک و … می باشد. سالن های کنسرت شامل فضاهای گوناگونی است که در طراحی هر کدام از این ریزفضاها باید نکات به خصوصی را رعایت نمود. در ادامه به بررسی این ریزفضاها و ضوابط طراحی سالن کنسرت در مورد آن ها پرداخته می شود.

ریزفضاها در طراحی سالن کنسرت

از جمله نکاتی که هنگام بررسی ضوابط طراحی سالن کنسرت باید در نظر داشت، حجیم بودن فضای آن است زیرا کیفیت صدا و پخش آن بهتر می شود. سالن اصلی پخش، اتاق فرمان، لابی یا فضای انتظار، اتاق رختکن، فضاهای استراحت کارکنان و اجرا کنندگان، سرویس ها و … از جمله فضاهای سالن کنسرت می باشد. سایتی که سالن کنسرت در آن واقع شده است نیز باید دسترسی مناسب به وسایل حمل و نقل عمومی داشته و در بافتی فرهنگی واقع شده باشد. همچنین تا حد امکان از مراکز آلودگی صوتی به دور باشد.

سالن کنسرت

سالن اجرا در ضوابط طراحی سالن کنسرت

مهم ترین فضا در بررسی ضوابط طراحی سالن کنسرت ، سالن اصلی اجرا می باشد. از ویژگی های سالن اجرا باید به آکوستیک بودن فضای آن اشاره نمود. طراحی صحیح سالن اجرا به گونه ای است که صدا در آن پژواک نشده و زمان میرایی اولیه صوت تا حد امکان کاهش یابد. به این منظور علاوه بر توجه به فرم دیوار ها و سقف، می توان از متریال جاذب صدا در دیوارپوش های و کفسازی سالن استفاده نمود.

طراحی آکوستیک سالن اجرا

اتاق کنترل در ضوابط طراحی سالن کنسرت

تجهیزات مدیریت سیستم های صوت، ضبط و پخش صوت و تصویر در این بخش صوت می گیرد. کنترل میزان روشنایی و نورپردازی صحنه نیز از اتاق فرمان انجام می گردد. اتاق فرمان در بخش پشت سالن واقع شده و باید دید مستقیم و کامل نسبت به صحنه داشته باشد.

سالن اجرای کنسرت

لابی در ضوابط طراحی سالن کنسرت

فضای لابی یا سالن انتظار برای مهمانان و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده و ظرفیت آن بر اساس ظرفیت سالن اجرا و با مبلمان مناسب در نظر گرفته شود. ورودی لابی طبق ضوابط طراحی سالن کنسرت باید حالت دعوت کنندگی داشته و از لحاظ اصول زیبایی شناسی نیز بتواند مخاطب را جذب کند.

دید کامل بینندگان به روی سن

فضای استراحت در ضوابط طراحی سالن کنسرت

فضای استراحت برای کارکنان و اجراهای طولانی در نظر گرفته می شود. طبق ضوابط طراحی سالن کنسرت فضای استراحت باید به سالن اجرا و پشت صحنه دسترسی مستقیم داشته باشد. راهرو ها و محل عبور کارکنان تا سالن های استراحت باید از دید بازدیدکنندگان و مهمانان دور باشد.

سرویس بهداشتی در ضوابط طراحی سالن کنسرت

در سالن های کنسرت جمعیت به مدت زمان نسبتا طولانی حضور دارد از همین رو باید تعداد سرویس ها و دسترسی های آن ها مناسب باشد. سرویس های بهداشتی حتما باید از سالن انتظار دسترسی داشته باشند. هم چنین سرویس مهمانان و کارکنان یا اجرا کنندگان باید مجزا باشد. سرویس مخصوص اجراکنندگان در پشت صحنه واقع شده و از سالن اجرا می توان به آن دسترسی داشت.

راهرو ها در ضوابط طراحی سالن کنسرت

دسترسی ها و راهرو ها بخش مهمی از طراحی سالن کنسرت را تشکیل می دهند. طول راهرو های واسطه بین فضاهای مختلف در سالن های کنسرت نباید به حدی طولانی باشد که خسته کننده شده و باعث تجمع شود. طبق ضوابط طراحی سالن کنسرت ، عرض راهرو ها بر اساس ظرفیت در نظر گرفته شده و روشنایی راهرو ها به خوبی تامین شود. دسترسی اصلی سالن کنسرت باید برای پیاده و سوار جدا بوده و حتما در صورت اختلاف سطح ورودی مخصوص برای معلولین در نظر گرفته شود. تعبیه درب های ورودی و خروجی در سالن اصلی اجرا به گونه ای باشد که بینندگان مسیر زیادی برای رفت و آمد طی نکرده و عبور و مرور آن ها تا حد امکان مزاحم دید دیگر افراد نباشد.

طراحی اصولی سالن کنسرت

ضوابط چیدمان مبلمان در طراحی سالن کنسرت

از اصول مهمی که در ضوابط طراحی سالن کنسرت باید به آن توجه داشت، نوع چیدمان مبلمان می باشد. شیب سالن های کنسرت ۱۰ تا ۳۵ درصد بوده و هر ردیف به اختلاف ارتفاع جزئی نسبت به ردیف قبلی قرار می گیرد. بین ردیف ها راهرو هایی جهت سهولت رفت و آمد با عرض استاندارد و مناسب قرار داده شده است. جانمایی سن در سالن اجرا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سن نمایش باید در مکانی واقع شود که همه بیننده ها به آن دید کامل داشته باشد. متریال مبلمان سالن کنسرت باید جاذب صدا بوده و در صورت تاشو بودن هنگام باز و بسته شدن صدای مزاحم تولید نکند.

چینش صحیح مبلمان در سالن اجرا

طق ضوابط طراحی سالن کنسرت ، صندلی ها باید حتما تک نفره بوده و طراحی و نصب مبلمان دو نفره یا بیشتر در سالن اصلی قابل قبول نمی باشد. صندلی ها حتما باید پشتی و دسته داشته باشند و فاصله بین صندلی ها در یک ردیف و صندلی ها در دو ردیف پشت هم باید استاندارد باشد. در صورت امکان صندلی ها نباید به یکدیگر متصل باشند و هر کدام به صورت جدا به زمین محکم شوند، اما در صورت اتصال صندلی ها به یکدیگر هر هشت صندلی باید به هم متصل شده و بعد به زمین محکم شوند. همچنین باید توجه داشت لرزش یک صندلی باعث لرزش صندلی های دیگر نشود.

ضوابط انتخاب متریال در طراحی سالن کنسرت

منطور از انتخاب متریال در ضوابط طراحی سالن کنسرت ، نوع کفسازی، دیوارپوش ها، متریال مبلمان و … می باشد. مصالح به کار رفته در صندلی ها باید مقاوم، قابل شستشو، غیر قابل اشتعال و مقاوم در برابر ضربه و سایش باشند. نوع کفسازی سالن اجرا طبق ضوابط طراحی سالن کنسرت باید از اصطکاک لازم برخوردار بوده و لغزنده نباشد. همچنین جنس کف نباید به گونه ای باشد که آلودگی ها را به خود جذب کرده و به صورت مداوم به شستشو نیاز داشته باشد. در انتخاب دیوارپوش ها باید به مسائل آکوستیکی توجه زیادی داشت. در ساخت دیوار پوش ها باید تا حد امکان از متریال جاذب صدا استفاده نمود.

ضوابط آکوستیک در طراحی سالن کنسرت

فرم و متریال دو عامل مهم در طراحی آکوستیک یک محیط است. هندسه طراحی فضا شامل دیوار ها و سقف باید به گونه ای باشد که جهت، شدت و همپوشانی امواج در راستای بهبود شنیدن اصوات باشد.

نورپردازی سالن کنسرت

ضوابط نورپردازی در طراحی سالن کنسرت

یکی از نکات مهم در ضوابط طراحی سالن کنسرت ، طراحی نوع نورپردازی و میزان آن است. نورپردازی فضای سالن باید به گونه ای قابل کنترل بوده و شدت آن برای بیننده ها آزار دهنده نباشد. نورهای متمرکز و موضعی برای روشنایی سن هنگام اجرا مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی مدرسه

ضوابط طراحی موزه

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی مهد کودک

طراحی داخلی دفتر اداری

ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی فرهنگسرا

آخرین عناوین

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

21 ساعت پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

2 روز پیش

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

5 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

5 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

5 روز پیش