استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ
ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

رعایت ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ در ساخت و اجرای این فضاها به جذب بهتر مشتری و ایجاد فضایی دلنشین و جذاب کمک زیادی می کند. معماری یک رستوران تا حد زیادی بر انتخاب افراد تاثیر می گذارد. استانداردهای طراحی رستوران یا اصول طراحی کافی شاپ باید فضایی را فراهم کند که در عین زیبایی و خاص بودن، محیطی آرام بخش و دعوت کننده داشته باشد. عواملی مانند مبلمان، طراحی ورودی، نوع کفسازی، نورپردازی و … همگی جزو اصول طراحی رستوران ها هستند. ظاهر خوب افراد را به رستوران دعوت می کند، به همین منظور باید در طراحی ورودی و نما، بسیار دقت داشت.

اصول طراحی رستوران

برای بررسی ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ ، ابتدا باید بخش های مختلف هر کدام از این فضاها به طور مجزا مورد مطالعه قرار گرفته و ریز فضاها معرفی شوند. رستوران ها شامل بخش های مختلفی هستند که در بخش طراحی باید مورد توجه قرار بگیرند. بخش ورودی، فضای نشستن مشتری ها، پیشخوان رستوران، آشپزخانه و … همگی ضوابط مخصوص به خود را دارند که پیش از شروع طراحی باید بررسی شوند.

اصول طراحی رستوران
طراحی سالن اصلی رستوران

ورودی در استانداردهای طراحی رستوران

ورودی هر فضا معرف ماهیت آن می باشد. بر اساس ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ فضای ورودی باید دعوت کننده باشد و طراحی آن فضا را نسبت به سطوح اطراف برجسته تر سازد. ورودی ها به عنوان یک نشانه در ذهن افراد باقی مانده و آن ها را به بازگشت به محیط ترغیب می کنند. بنابراین بهتر است طراحی ورودی تا حد امکان خلاقانه و دعوت کننده باشد.

اصول طراحی کافی شاپ
طراحی ورودی کافی شاپ

آشپزخانه در ضوابط طراحی رستوران

طراحی آشپزخانه صنعتی ، یکی از مهم ترین گام ها بر اساس ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ است. هر آشپزخانه صنعتی شامل بخش های مختلف انبار، شست و شو، پخت و پز و سرویس دهی است. نحوه قرار گرفتن این بخش ها در کنار یکدیگر می تواند به چند صورت خطی، بخشی و جزیره ای باشد. به کار بردن تجهیزات در این فضاها متناسب با مقیاس و نیاز محیط می باشد. جانمایی فضاها در آشپزخانه، بر اساس اصول طراحی رستوران باید به گونه ای باشد که رفت و آمد کارکنان به آسان ترین شکل ممکن صورت گرفته و مزاحمتی برای عبور و مرور افراد به وجود نیاید.

ضوابط طراحی رستوران
آشپزخانه صنعتی رستوران

بخش سرویس در آشپزخانه شامل آماده سازی و بشقاب آرایی غذاها می باشد. در این بخش لازم است به رعایت نکات بهداشتی و گرم نگه داشتن غذا تا تحویل به مشتری توجه زیادی داشت. طبق ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ بهتر است متریال کفسازی قابل شستشو باشدو آلودگی ها را به خود جذب نکند. استفاده از رنگ های روشن در فضای آشپزخانه به علت نشان دادن آلودگی ها، توصیه می شود.

تالار پذیرایی در ضوابط طراحی رستوران

اصلی ترین بخش هر رستوران، تالار اصلی پذیرایی آن است. دیوار های تالار به دلایل بهداشتی و طبق اصول طراحی رستوران ، بهتر است از جنس سنگ بوده و حداقل تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر از کف را پوشش دهد. در کل تالار اصلی در یک رستوران، باید احساس خوشایند و مطلوبی برای مشتری به وجود آورد.

ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ
تالار پذیرایی اصلی در رستوران

مبلمان در اصول طراحی رستوران

یکی دیگر از نکات و استانداردهای طراحی رستوران ، انتخاب مبلمان آن است. مبلمانی که برای بخش غذاخوری رستوران انتخاب می شود، باید راحت بوده و مناسب برای نشستن تا دو ساعت باشد. مبلمان باید با محیط کلی رستوران هماهنگ بوده و فضایی دلنشین و صمیمی ایجاد کند. طبق ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ می توان از المان های دکوری متناسب و هماهنگ با محیط برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمود. نحوه چیدمان مبلمان، فاصله میز ها و صندلی ها، عرض راهرو ها و … نیز باید بر اساس اصول طراحی رستوران اجرا شود.

ضوابط طراحی رستوران
استفاده از مبلمان با طراحی متنوع در رستوران و کافی شاپ

اصول طراحی رستوران سنتی

یکی از نمونه های خاص و محبوب رستوران، سبک سنتی آن است که دارای مدل خاص و ویژه خود است. استفاده از عناصر دکوری خاص و ایجاد فضایی دلنشین و خاطره انگیز، مبلمان با سبک و چینش سنتی، استفاده از گل و گیاه، استفاده از تخت های بزرگ و سنتی به عنوان فضای نشستن و غذاخوری، استفاده از هنر های دستی مانند منبت کاری در طراحی دکوراسیون و … همگی از اصول طراحی رستوران سنتی است. انتخاب سبک پنجره ها بر اساس اصول طراحی رستوران سنتی می تواند پنجره های چوبی و منبت کاری شده با شیشه های رنگی باشد.

اصول طراحی رستوران سنتی
طراحی رستوران سنتی

ضوابط طراحی کافی شاپ

در این بخش به معرفی بخش های مختلف یک کافی شاپ و ضوابط طراحی کافی شاپ می پردازیم.  کافی شاپ ها در سبک های مختلف سنتی، مدرن، مینیمال، صنعتی، روستیک و … طراحی و اجرا می شوند.

نمای بیرونی کافی شاپ

برای طراحی نمای بیرونی نیز باید تابع اصول طراحی کافی شاپ بود. نمای بیرونی کافی شاپ ها باید بتواند کاربری فضای داخل را به خوبی معرفی کند. ایجاد طراحی های خلاقانه و ایده های نو برای نمای بیرونی از جمله ضوابط طراحی کافی شاپ است.

ضوابط طراحی کافی شاپ
طراحی نمای بیرونی رستوران و کافی شاپ

استاندارد های بار در طراحی کافی شاپ

بارها در کافی شاپ به فضاهایی گفته می شود که سرویس دهی از طریق آن ها صورت می گیرد. معمولا انواع نوشیدنی های سرد و گرم نیز در این فضاها سرو می شود. جاگذاری کانتر بار در کافی شاپ باید در عین حال که به میز و صندلی ها نزدیک است، از لحاظ صوتی نیز نباید برای مشتری ها مزاحمتی ایجاد کند.

اصول طرحی کافی شاپ

استاندارد مبلمان در طراحی کافی شاپ

از دیگر اصول طراحی کافی شاپ ، می توان به استاندارد های مبلمان شامل میز و صندلی ها اشاره کرد. ارتفاع صندلی ها و فضای نشستن برای استفاده از میز، حدود ۴۵ سانتی متر می باشد. فاصله بین صندلی هایی که دور یک میز هستد ، حداقل ۷۰ سانتی متر است. چینش میز ها در فضای اصلی، باید طوری باشد که حرکت و جابه جایی افراد بین آن ها راحت بوده و کارکنان نیز بتوانند به سادگی سفارش ها را تحویل دهند. اگر برای پشت کانتر بار نیز از صندلی برای نشستن استفاده می شود، ارتفاع آن ها بر اساس ضوابط طراحی کافی شاپ باید ۶۰ سانتی متر باشد.

اصول طراحی رستوران
کافی شاپ در فضای باز

سیستم تهویه در ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

سیستم تهویه در رستوران از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر فضای آشپزخانه، تالار اصلی غذاخوری نیز باید سیستم تهویه مطبوعی داشته باشد تا هوا مطبوع و تازه بماند.

کفپوش در ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

برای طراحی کفپوش نکات زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. کفسازی فضای اصلی در یک رستوران و کافی شاپ باید به گونه ای باشد که هنگام تردد و رفت و آمد صدا تولید نشود. همچنین باید نمای زیبایی به محیط داده و قابل شستشو باشد و آلودگی ها را نیز به خود جذب نکند.

اصول طراحی رستوران
طراحی دکوراسیون داخلی رستوران

سرویس بهداشتی در ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

مهم ترین نکته در طراحی سرویس ها در رستوران، جانمای آن است. فضای سرویس ها علاوه بر آن که باید در دسترس باشند، نباید به گونه ای باشند که درب آن ها به تالار اصلی باز شود.

رنگ ها در ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

انتخاب رنگ ها در طراحی رستوران و کافی شاپ، بسیار مهم می باشد. طبق ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ استفاده از رنگ های اشتها آور در دیوار ها و مبلمان به طراحی اصولی تر فضا کمک می کند. استفاده از رنگ های گرم مانند نارنجی، زرد، قرمز، قهوه ای و طیف های آن ها می تواند برای فضای کافی شاپ و رستوران توصیه می شود.

ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ
استفاده از رنگ های گرم در طراحی رستوران و کافی شاپ

نورپردازی در ضوابط طراحی رستوران و کافی شاپ

یکی دیگر از فاکتور ها و استانداردهای طراحی رستوران و کافی شاپ، نورپردازی آن است. برای فضای کافی شاپ نیاز به نورپردازی کامل و زیاد نیست. با کمک پنجره های بزرگ و یا دیوار های شیشه ای می توان از نور طبیعی تا حد زیادی در فضا استفاده نمود.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی مدرسه

ضوابط طراحی مهد کودک

اصول طراحی پارکینگ

ضوابط طراحی هتل

ضوابط طراحی برج مسکونی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

ضوابط طراحی جایگاه سوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.53 ( 6 نظر)