استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
تجهیزات مکانیکی و برقی

سیم کشی سیستم اعلام حریق

سیم کشی سیستم اعلام حریق یکی از مهم ترین و پیچیده ترین مراحل نصب اعلام حریق می باشد که باید به درستی و طبق اصول و استانداردهای تدوین شده انجام شود. هر نوع مشکل در سیم کشی اعلام حریق در ساختمان می تواند سبب عملکرد نادرست سیستم شده و خطرات مالی و جانی فراوانی را به همراه آورد. بنابراین در کنار توجه به قیمت سیم کشی اعلام حریق ، حتما به انجام صحیح و اصولی آن توجه ویژه نمایید.

کنترل پنل اعلام حریق

قیمت سیم کشی اعلام حریق

قیمت سیم کشی اعلام حریق بسته به متراژ، تعداد طبقات، نوع اعلام حریق و نقشه ساختمان متفاوت می باشد. همچنین نوع متریال کابل های استفاده شده در سیم کشی نیز بر قیمت آن تاثیر دارد.

هرچه متراژ ساختمان بیشتر باشد، سیم کشی بیشتری برای اتصال تجهیزات مختلف مورد نیاز است. در نتیجه به تبع، قیمت سیم کشی اعلام حریق در ساختمان افزایش می یابد. همچنین هزینه سیم کشی و اجرای سیستم های اعلان حریق متعارف و آدرس پذیر با هم تفاوت دارند. قیمت سیم کشی اعلام حریق متعارف بیشتر از آدرس پذیر می باشد.

نقشه ساختمان یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت سیم کشی اعلام حریق است. بنابراین جهت اطلاع از هزینه سیم کشی سیستم اعلام حریق ، نیاز به حضور پیمانکاران در محل پروژه می باشد.

سیم کشی کنترل پنل مرکزی

کابل مناسب برای سیم کشی اعلام حریق

برای سیم کشی اعلام حریق باید از کابل های استاندارد و مورد تایید سازمان آتش نشانی استفاده کرد. کابل های استفاده شده در سیم کشی سیستم اعلام حریق باید توانایی مقاومت در برابر حرارت به مدت ۳۰ دقیقه را داشته باشند. همچنین برای سیم کشی اطفاء حریق نیز باید از کابل هایی استفاده شود که حداقل ۹۰ دقیقه در برابر حریق مقاومت داشته باشند.

بطور معمول در سیم کشی اعلام حریق در ساختمان از کابل های افشان دو رشته برای دتکتورها و آژیرها استفاده می شود. در ساختمان های دارای ریموت LED نیز می توان از کابل های سه رشته ای با سطح مقطع ۱.۵ و یا ۲.۵ میلی متر استفاده کرد. مقطع ۱.۵ میلی متر زمانی مناسب است که طول مسیر کابل در زون بیشتر از ۱۰۰۰ متر نشود.

برای مکان هایی که احتمال آسیب فیزیکی کابل زیاد است، باید از کابل ها حفاظت کرد. برای حفاظت کابل ها در برابر سایش، ضربه، پوسیدگی و یا جویده شدن توسط حیوانات می توان آن ها را زیر حداقل ۱۲ میلی متر گچ قرار داد. همچنین اگر در مسیر حرکت کابل به دلیل وجود کابل برق فشار قوی و یا کابل های مخابراتی، نویز زیادی وجود داشته باشد، باید در سیم کشی اعلام حریق در ساختمان از کابل های دارای محافظ یا شیلد استفاده شود.

دتکتور اعلام حریق

سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر

سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر کمی پیچیده تر و دشوارتر از اعلام حریق متعارف می باشد. در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر سیم کشی بر روی لوپ ها انجام می شود. هر لوپ، تجهیزاتی که به آن متصل شده را پوشش می دهد. در این سیستم محل دقیق آتش سوزی با شناسایی دتکتور فعال شده نمایش داده می شود.

با این حال به دلیل قرار گرفتن تجهیزات بر روی لوپ و عدم نیاز به اتصال مستقیم دستگاه ها به صورت جداگانه با کنترل پنل، قیمت سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر کمتر از سیستم های متعارف می شود.

سیم کشی اعلام حریق متعارف

برای سیم کشی سیستم اعلام حریق متعارف از دو رشته سیم استفاده می شود. در صورتی که در زون نیاز به نصب ریموت اندیکاتور باشد، از سه رشته سیم جهت سیم کشی استفاده خواهد شد.

گرفتن انشعاب غیر مجاز در سیم کشی اعلام حریق متعارف کاملا ممنوع بوده و می تواند سیم کشی را با مشکلات فراوانی روبرو سازد. برای سیم کشی هر زون در اعلام حریق متعارف از دو رشته سیم و برای هر آژیر نیز از دو رشته سیم مجزا استفاده می شود. امکان پل کردن سیم کشی آژیرها با هم وجود دارد اما زون ها باید سیم کشی مجزا داشته باشند. بنابراین امکان پل کردن زون ها وجود ندارد.

تجهیزات اعلان حریق

سیم کشی سیستم اعلام حریق بیسیم

سیم کشی سیستم اعلام حریق برای سیستم های بیسیم برخلاف سیستم های آدرس پذیر و متعارف مطرح نمی باشد. در سیستم اعلام حریق بیسیم، سیم کشی به پنل مرکزی و جمع کننده امواج محدود می شود. در حقیقت تجهیزات سیستم اعلام حریق بیسیم با استفاده از امواج با پنل مرکزی ارتباط برقرار می کنند و منبع تغذیه آن ها، باتری می باشد.

بنابراین قیمت سیم کشی اعلام حریق بیسیم بسیار پایین تر از سیستم های دیگر بوده و در قیاس با سیستم های متعارف و آدرس پذیر، قابل چشم پوشی می باشد. با این حال هزینه تعویض باتری تجهیزات اعلام حریق بیسیم بالا می باشد.

سیم کشی آژیر اعلام حریق

آژیر اعلام حریق یکی از تجهیزات اعلانی می باشد که در زمان فعال شدن دتکتورها و یا شستی، حریق را با ایجاد کردن صدای رسا به اطلاع ساکنین ساختمان می رساند. سیم کشی آژیر اعلام حریق باید به شکلی باشد که در مدار هیچ انشعابی گرفته نشود. آژیرها دارای پلاریته مثبت و منفی بوده و برخلاف شستی ها، باید پلاریته مثبت و منفی آن رعایت شود. همچنین سیم کشی آژیر اعلام حریق به صورت موازی انجام می شود. معمولا به ازای هر دو طبقه از ساختمان باید یک آژیر اعلام حریق نصب شود. حداقل صدای اعلام حریق طبق ضوابط باید ۶۵ دسی بل بوده و در محیط های پر صدا نیز باید سطح صدای آن حداقل ۱۵ دسی بل از صدای محیط بیشتر باشد.

برای مطالعه بیشتر:

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

سیستم هشدار حریق

سامانه اعلام حریق

سیستم ضد حریق

بیم دتکتور چیست

کاتالوگ سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم هشدار حریق

دستگاه اعلام حریق

شرکت اعلام حریق

آخرین عناوین

تولید کننده تری دی پانل

تری دی پنل ‌ها به عنوان یکی از نوآوری‌ های مهم در صنعت ساخت و…

9 ساعت پیش

خرید اسانسور قسطی

خرید اسانسور قسطی ، ساکنین ساختمان های قدیمی و فاقد آسانسور را قادر می سازد…

9 ساعت پیش

آسانسور پنوماتیک

آسانسور پنوماتیک یکی از بروز ترین انواع آسانسورها می باشد که هنگام انتخاب آسانسور کمتر…

10 ساعت پیش

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

2 روز پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

2 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

2 روز پیش