استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
بدون دسته بندی

روشنایی نمای ساختمان

روشنایی نمای ساختمان به تکنیک و ابزار و دانش کافی در زمینه‌ی معماری نیاز دارد. اگر روشنایی نما از اصول مهندسی معماری پیروی نکند، ناهماهنگ با وضعیت شهرسازی باشد، ناهماهنگ با جنس نمای ساختمان باشد، بحث مدیریت انرژی را در نظر نگیرد و تکنیک‌های نور و سایه را رعایت نکند نه تنها زیبا و کاربردی نیست بلکه خود به معضل آلودگی نوری بدل می‌شود. چنین ساختمان‌های مزاحم نورانی را در سطح شهر میتوان دید. روشنایی نمای ساختمان همانطور که میتواند به بهبود زیبایی و امنیت سازه و کاربرد سازه کمک کند اگر درست انجام نشود خود منشاء مشکل است. برای روشنایی نمای ساختمان چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

  • حجم پروژه و بودجه
  • سبک معماری
  • متریال کار شده در نما
  • وضعیت شهرسازی و ساختمان های مجاور
  • کاربرد سازه
  • خواست مشتری
  • الزامات فضا
  • اولویت دادن به بهبود امنیت سازه
  • بحث زیست شبانه ی سازه
  • پروتکل های ایمنی تجهیزات
  • طراحی بهینه
  • توجه به بحث زیبایی شناسی و هویت بصری سازه
روشنایی نمای ساختمان

تجهیزات روشنایی نمای ساختمان چیست ؟

بسته به هدف طراح تجهیزات نورپردزای مشخص میشود. به منظور تمرکز نور با پخش کم و زاویه محدود لازم است از پروژکتورها استفاده شود که نور متمرکز غیر یکنواخت ساطع میکنند. در مواردی در راستای تامین نور پخش یکنواخت با بورد کوتاه از وال واشر استفاده میکنند. برای پرتاب نور به ارتفاع بالا و نور غیر یکنواخت از جت لایت استفاده می کنند. لامپ های cob در واقع تجمع چندین لامپ led است در یک مساحت محدود که شدت نور را زیاد میکند. ریسه ها امکان نورپردازی خطی را میدهند و چراغ های دکوراتیو به تنهایی فضا را درماتیک و جذاب میکنند. به طور خلاصه میتوان تجهیزات زیر را برای نورپردازی استفاده کرد:

  • جت لایت
  • پروژکتورهای نوری دست ساز
  • وال واشر
  • چراغ دفنی
  • لامپ هالوژن
  • ریسه های نئون فلکسی
  • ریسه های ال ای دی شلنگی
  • ریسه های ال ای دی نواری

روشنایی و سایه نما ساختمان

مشخصات فیزیکی روشنایی نما

مشخصات فیزیکی روشنایی نما به دو دسته اصلی تقسیم می شود. بحث فیزیکی شدت نور و بحث دمای نور یا همان آفتابی و مهتابی بودن رنگ نور. مشخصات اصلی فیزیکی لامپ های روشنایی نمای ساختمان شامل سه مورد زیر است:

  • شار نوری یا همان لومن
  • لوکس یا مساحتی که شار نوری روشن میکند
  • کاندلا یا زاویه ی موثر که لامپ روشن میکند

بر اساس این سه مورد استانداردها و تکنیک های فیزیکی روشنایی نور و سایه تعیین میشود.

روشنایی مدرن نما

دمای رنگ روشنایی نما

میتوان از طیف متعدد نورهای رنگی برای نورپردازی نما استفاده کرد. برای تهیه لامپ های رنگی باید به دنبال لامپ RGB در بازار بود. برای نورهای متداول طبیعی در بازار طیف دمای رنگ یا همان cct رنگ هم از آفتابی تا طبیعی و مهتابی تقسیم بندی می شوند که به آن ها دمای رنگ میگویند و با درجه کلوین نشان میدهند که شامل موارد زیر است:

  • کمتر از ۳۳۰۰، رنگ های گرم سفید دارای رنگ زرد ملایم در محدودهی ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین هستند. معمولا نور طبیعی آفتابی آرامش فضا را بیشتر میکند و ملایم است.
  • بین ۳۳۰۰ کلیون تا ۵۳۰۰ کلوین سفید طبیعی رنگ صدفی، دمای رنگ حدود ۴۰۰۰ کلیون است که کمی سفید تر از لامپ های آفتابی خواهد بود و انرژی بیشتری در فضا با این دمای رنگ منتقل می شود.
  • بالای ۵۳۰۰، رنگ سفید سرد یا معتابی با میانگین دمای ۶۰۰۰ کلوین رنگ های سفید و آبی و شبیه ساز نور نیم در روزهای بدون ابر است. نورهای مهتابی بیشتر در کارگاه ها و سالن های مطالعه استفاده می شود.
روشنایی نما رنگی

اهمیت روشنایی نمای ساختمان

روشنایی نما راهی برای برجسته کردن زیبایی یک خانه یا ساختمان در شب است. شیوه های متعددی برای این کار وجود دارد. مهم است که تکنیک نورپردازی را به درستی انتخاب کنید و هدف تنها روشن نگه داشتن المان های زیبای معماری نباشد بلکه به جذابیت کلی سازه در شهرسازی و هویت بصری آن نیز توجه کنید.  قرار است از ابزارها و تکنیک ها استفاده کنید تا از زمان غروب آفتاب ظاهر ساختمان به ظاهر دلخواهتان در آید، امنیت سازه تامین شود، هویت بصری سازه حفظ شود و کاربری سازه در شب بهبود پیدا کند.

روشنایی نمای ساختمان به معنای نورانی کردن سازه نیست!

درک این نکته ضروری است که نورپردازی نما چیزی بیش از تامین روشنایی است. اگر هنرمندانه و اصولی انجام شود، چشم ها را خیره میکند و نقطه قوت زیبایی محله خواهد شد و حتی گردشگر و بازدید کننده های بیشتری را به خود جذب میکند و اگر بد طراحی شود در نهایت نه تنها زیبا نیست بلکه به آلودگی نوری و دردسر برای ساکنین محله تبدیل خواهد شد. نورپردازی این امکان را به سازه میدهد که شب به اثر هنری چشم نوازی تبدیل شود. در نظر گرفتن الزامات توسعه پایدار و بهره وری در پروژه نیز اهمیت بالایی دارد.

روش های روشنایی نمای ساختمان

روش های و سبک های متعددی برای نورپردازی نمای سازه وجود دارد. ممکن است نور به صورت تمرکز بر المان های معماری تابیده شود و در این مورد نیاز است چراغ های ال ای دی با زاویه های بسته استفاده شود. ممکن است نور از پایین تابیده شود به صورت پراکنده و یکنواخت که وال واشر استفاده می شود و یا از چراغ های دفنی روی زمین استفاده می کنند. ستون های بلند و دیوارهای مرتفع را با جت لایت روشن میکنند و نورپردازی مدرن را با ریسه ها و نوارهای رنگی و چراغ های دکوراتیو تکمیل میکنند. از تکنیک سیلوئیت یا سایه و نور در روشنایی نما استفاده می شود و هر چه فاصله ی منبع نور از سوژه بیشتر باشه سایه ایجاد شده بیشتر است. به طور خلاصه تکنیک های زیر در مورد روشنایی سازه وجود دارد.

روشنایی نما ساختمان سنگی

روشنایی نما از سقف

از ابزارهای متنوعی میتوان استفاده کرد تا نور از سقف و از بالا به سوژه تابانده شود. تابش نور از بالا به پایین همان الگوی طبیعت است. میتوان این تابش را با پخش نور آبشاری انجام داد و میتوان از خطوط مخفی نور ار سقف استفاده کرد یا نور را به پایین پرتاب کرد. در هر صورت زاویه تابش نور باید از بالا به پایین باشد.

روشنایی نما از کف

راه های متنوعی برای تابش نور از پایین به بالا وجود دارد. میتوان روی زمین با فاصله چراغ های دفنی کاشت که ایجاد سایه و نور میکند و روی دیوارهای مجاور خود فضای درماتیکی ایجاد میکند. تابش نور از پایین جذابیت خاصی دارد طی که انگار زمین نورانی شده و سازه را روشن میکند. این تکنیک به افزایش ابهت سازه منجر می شود. از وال واشر ها میتوان روی زمین و زیر دیوارها استفاده کرد تا نور را پخش یکنواخت کند.

روشنایی نما با لامپ روی دیوارها

میتوان از لامپ های پرتاب نور بالا پایین، نورهای یک طرفه و نورهای دکوراتیو بر روی دیوار استفاده کرد. زاویه ی پرتاب نور ها منجر به ایجاد سایه و شدت نور می شود. چراغ های دکوراتیو مسیر نور را منحرف میکند و به نوعی هم نور را مخفی میکند هم زاویه ی منحصر به فردی از تابش ایجاد میکند. نورهای دو طرفه هم با ایجاد مخروط های بالا پایین نوری جذابیت ویژه ای دارند.

روشنایی نما با ریسه نور

خطوط ریسه نور میتواند هم در پایه دیوار ها هم روی دیوارها و هم لبه ی پنجره ها زیر طاق ها و هم زیر سقف به صورت پنهان یا پیدا کار شود. ریسه های نوری جذابیت خاصی به فضا میدهند و برای انواع سبک های کلاسیک و مدرن مناسب اند.

برای مطالعه بیشتر:

نورپردازی نمای ساختمان

قیمت نورپردازی نمای ساختمان

آخرین عناوین

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

3 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

3 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

3 روز پیش

چراغ ریلی مگنتی

چراغ ریلی مگنتی یکی از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های روشنایی است که امکانات…

3 روز پیش

هالوژن نما

هالوژن نما ، یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راه های نورپردازی…

4 روز پیش

مشخصات فنی آسانسور

اطلاع از مشخصات فنی آسانسور برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از آن ضروری می باشد.…

4 روز پیش